Vattenkylning utan pump och ljudlös server.

Permalänk

Vattenkylning utan pump och ljudlös server.

Tjena!

Så jag sitter här och ska börja på mitt Gymnasie projekt.
min ideé nu är att bygga en 100% ljudlös mini server.

så hårvaran ska inte vara något super bra.
tänke ta min dual core 3,1 Ghz på ett mini atx och typ 8 Gb ram och slänga in windows 2008 på en SSD.

Jag tar en SSD för att slippa hårddisk ljud. skippar Grafikkort då de inte behövs. Tanken är att göra ett eget chassi. samt skruva isär nätagget för att kunna spara utrymme. allt detta kommer att konstrueras i sketchup innan.

nu kommer vi då till problemet då jag inte vill ha några fläktar i burken och enbart jobba med koncept som varm luft stiger uppåt. så hur kyler jag cpu:n jag minns en artikel då ett företag kom upp med en pumplös vattenkylning. men då hade vätskan kokpunkt vid 40 grader o ångorna steg till radiatorn. detta är lite väl anvacerad.
men tror ni att detta skulle funka med vatten med? fylla systemet med vatten (utan pump) och sedan ha radiatorn över blocket så de varma vattnet circulera upp i radiatorn.

Jag kommer hålla tråden aktiv med bilder och ideér och hoppas ni bidrar med ideér och saker jag kan förbättra. kanske flytta den till project loggen när jag börjar bygga?

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem

Är det någon av dessa artiklar du tänker på ? Alltså typ "vaporizing chambers" liknande teknik ?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14932-zotac-vapor-phaze-koka...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14952-cooler-master-presente...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

jag tittade genom arkivet och hittade artikeln!
http://www.sweclockers.com/nyhet/17138-silverstone-visar-exte...

dock är de kanske lite svårt för mig att komma åt sådan vätska.
Måste komma på en annan lösning.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

jag tittade genom arkivet och hittade artikeln!
http://www.sweclockers.com/nyhet/17138-silverstone-visar-exte...

dock är de kanske lite svårt för mig att komma åt sådan vätska.
Måste komma på en annan lösning.

Alltså, använder du vatten lär du garanterat skada dina komponenter innan du uppnår de ca98-102 grader det krävs för att det ska koka,

Permalänk

Eller så köper du bara en cpu-kylare som du kör passivt utan fläktar? Alternativt en Noctua fläkt på som går i 7V, då bör du inte höra något om du inte stoppar örat i datorn

Permalänk
Medlem

Vanliga heatpipes arbetar enligt den principen, ofta med vatten som kylmedium.
Trixet är att det är undertryck i rören så att kokpunkten sänks drastiskt.

Du kommer inte lyckas kyla någonting kraftfullare än säg en Raspberry Pi med naturlig konvektion utan heatpipes/kylflänsar mellan.

Det du letar efter finns, i form av färdiga passiva chassin. Stora delar av chassiväggarna är utformade som kylflänsar.
Här nedan har du ett par exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1414153,1414148,1414235,...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Passiv luftkylare och sen hela klabbet nersänkt i mineralolja?
Kan till och med slänga in en fläkt på kylaren om du vill. Inte så att den kommer låta utanför oljebadet ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Passiv luftkylare och sen hela klabbet nersänkt i mineralolja?
Kan till och med slänga in en fläkt på kylaren om du vill. Inte så att den kommer låta utanför oljebadet ^^;

+1

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

Tack för alla svar grabbar!

Jo ideen med att köra med vatten och sen utan pump var mera att de ska inte börja koka,
Men mera att när vattnet säger vi har 60-70 grader vid blocket att vattnet då börja bli säger vi 40 i radiatorn sen att de hålls så stadigt.
Men jag vet inte om detta kommer funka. ska i vilket fall beställa en radiator och ett block och testa med en annan processor. leka o testa lite.

Tanken är ju att de inte ska finns någon rörlig del i datorn. och det ska va Temat på sätt o vis. så ingen pump eller fläktar.

Jag kan förståss ta en stor passiv kylare det än nöd lösning med hade varit snyggare emd vattenkylning på sätto vis ändå.
Här har vi då två mycket enkla ritningar då jag inte är klar i sketchup än.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Proffsmobbare

I en komplett vattenkylningsloop brukar vattnets temperatur skilja någon enstaka grad som mest.

Det finns inte heller något i ditt koncept som bestämmer riktningen vattnet ska cirkulera i.

Permalänk

jag vet detta men det kanske inte behöver cirkulera om de bara ska leda värmen upp?

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Entusiast

Jag tror du får titta lite på konceptet termosifon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermosiphon

Man kan utnyttja att vattnets densitet varierar med temperatur och på så sätt få cirkulation på vattnet helt utan pumpar. Det är analogt med fri konvektion i luft fast med ett slutet system.

Det är ett rätt klassiskt fysikexperiment där man tar ett glasrör format som en stor fyrkant och fyller det med vatten. Om man sedan värmer ena hörnet med till exempel ett värmeljus så kommer man få cirkulation på vattnet vilket ofta illustreras med hjälp av ett färgämne.

Här finns ett youtubeklipp som illustrerar konceptet.
http://www.youtube.com/watch?v=fqnkhC6jC7M

Konceptet används ofta i solfångare till exempel.

Här är ett gammalt datorbygge som använder principen:
http://www.vonslatt.com/proj-cc.shtml

Har även sett ett gammalt bygge som använde eter istället för vatten. Då kommer vätskan koka vid processorn vilket kräver lite annan design. Eter är för övrigt högst otrevligt att arbeta med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, får säga att det flöda på bra i våran solfångare vi byggde i gymnasiet enbart av solenergin den tog upp.

Så länge det finns en värmeskillnad så kommer vatten (luft, etc). att cirkulera, så det är absolut inget problem. Problemet är nog mer att man skall få tillräckligt flöde för att kyla av effekten från processorn.
Det skulle inte hellre vara så svårt att sänka trycket i systemet för att sänka kokpunkten något för att snabba på rörelsen. Enklaste sättet att sänka trycket är ju att ha varm vätska från början (nära kokande) som man sen stänger in, alternativt koka hela systemet med en öppen port och stänga igen när det är varmt (har man plastslangar mellan blocken, så kan de dock förstöras av värmen), då får man ett lägre tryck i systemet när alltihop har svalnat.
Det mesta hänger på vilka komponenter man använder samt hur man bygger upp systemet (inbördes placeringar) för att hjälpa på kylningen så gott det går.

Enklaste är ju att göra ett experiment, de värsta som händer (förutom läckage) är att datorn stänger av sig när processorn uppnår Tjmax.

Permalänk
Medlem

Thermosiphon kan fungera.(som Zotamedu säger)
Kruxet är att få tillräcklig värmeavgivning i radiatorn.

Rördragningen görs med fördel betydligt grövre, än i kylsystem med pump.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror du får titta lite på konceptet termosifon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermosiphon

Man kan utnyttja att vattnets densitet varierar med temperatur och på så sätt få cirkulation på vattnet helt utan pumpar. Det är analogt med fri konvektion i luft fast med ett slutet system.

Det är ett rätt klassiskt fysikexperiment där man tar ett glasrör format som en stor fyrkant och fyller det med vatten. Om man sedan värmer ena hörnet med till exempel ett värmeljus så kommer man få cirkulation på vattnet vilket ofta illustreras med hjälp av ett färgämne.

Här finns ett youtubeklipp som illustrerar konceptet.
http://www.youtube.com/watch?v=fqnkhC6jC7M

Konceptet används ofta i solfångare till exempel.

Här är ett gammalt datorbygge som använder principen:
http://www.vonslatt.com/proj-cc.shtml

Har även sett ett gammalt bygge som använde eter istället för vatten. Då kommer vätskan koka vid processorn vilket kräver lite annan design. Eter är för övrigt högst otrevligt att arbeta med.

Tack för tippset!

detta hjälper mig verkligen!
ska sätta mig imon vid lunch och plugga genom wikipedian.

Skrivet av loefet:

Håller med ovanstående, får säga att det flöda på bra i våran solfångare vi byggde i gymnasiet enbart av solenergin den tog upp.

Så länge det finns en värmeskillnad så kommer vatten (luft, etc). att cirkulera, så det är absolut inget problem. Problemet är nog mer att man skall få tillräckligt flöde för att kyla av effekten från processorn.
Det skulle inte hellre vara så svårt att sänka trycket i systemet för att sänka kokpunkten något för att snabba på rörelsen. Enklaste sättet att sänka trycket är ju att ha varm vätska från början (nära kokande) som man sen stänger in, alternativt koka hela systemet med en öppen port och stänga igen när det är varmt (har man plastslangar mellan blocken, så kan de dock förstöras av värmen), då får man ett lägre tryck i systemet när alltihop har svalnat.
Det mesta hänger på vilka komponenter man använder samt hur man bygger upp systemet (inbördes placeringar) för att hjälpa på kylningen så gott det går.

Enklaste är ju att göra ett experiment, de värsta som händer (förutom läckage) är att datorn stänger av sig när processorn uppnår Tjmax.

Jag ska köra lite experiment så fort jag har köpt in ett matx kost samt radiator / block.
Tack för tipppset om att hälla i kokande vatten i början!

Skrivet av FatherOfThree:

Thermosiphon kan fungera.(som Zotamedu säger)
Kruxet är att få tillräcklig värmeavgivning i radiatorn.

Rördragningen görs med fördel betydligt grövre, än i kylsystem med pump.

Fo3

ska se om jag kan få något grovt massivt från rör mockaren i byn!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror du får titta lite på konceptet termosifon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermosiphon

Man kan utnyttja att vattnets densitet varierar med temperatur och på så sätt få cirkulation på vattnet helt utan pumpar. Det är analogt med fri konvektion i luft fast med ett slutet system.

Det är ett rätt klassiskt fysikexperiment där man tar ett glasrör format som en stor fyrkant och fyller det med vatten. Om man sedan värmer ena hörnet med till exempel ett värmeljus så kommer man få cirkulation på vattnet vilket ofta illustreras med hjälp av ett färgämne.

Här finns ett youtubeklipp som illustrerar konceptet.
http://www.youtube.com/watch?v=fqnkhC6jC7M

Konceptet används ofta i solfångare till exempel.

Här är ett gammalt datorbygge som använder principen:
http://www.vonslatt.com/proj-cc.shtml

Har även sett ett gammalt bygge som använde eter istället för vatten. Då kommer vätskan koka vid processorn vilket kräver lite annan design. Eter är för övrigt högst otrevligt att arbeta med.

Postar slutklämmen från länken om det passiva bygget.

Citat:

Later I thought, "Hmm, I wonder what that fan would be like running on 5 volts?" It worked very well indeed on only 5 volts. If you put your ear up to it you could hear a small amount of motor cogging noise but no air noise at all.

Slutsatsen av detta är att helt passivt är häftigt, men en fläkt på så pass lågt varv att den fortfarande är "ljudlös" ökar effekten av tex en radiator enormt mycket.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Postar slutklämmen från länken om det passiva bygget.

Slutsatsen av detta är att helt passivt är häftigt, men en fläkt på så pass lågt varv att den fortfarande är "ljudlös" ökar effekten av tex en radiator enormt mycket.

Fast det är stor skillnad på att göra något för att det är praktiskt och att göra något för att det är häftigt. Om man bara tittade på vad som var smidigast och mest praktiskt eller prisvärt hade det inte varit många byggen kvar på forumet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Men hur kyls vattnet när det når radiatorn om den inte har några fläktar? Kyls det bara ner av luften runt omkring?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

Jag ska köra lite experiment så fort jag har köpt in ett matx kost samt radiator / block.
Tack för tipset om att hälla i kokande vatten i början!

Som sagt, varning med kokande vatten och slangar, de kan deformeras av värmen och börja läcka. Sen skall man nog även tänka på att slangar kan deformeras av trycket vilket betyder att du inte får någon tryckdifferens mellan vätskan i systemet och omgivningen, vilket i sig betyder ingen vinst i det hela. Så skall man hålla på och försöka att skapa lägre tryck i systemet så är det hårdlödade kopparrör, gärna med en stor radiator (som till exempel ett värmepaket från en bil) och ett vattenblock som har mycket lågt motstånd.
Men lycka till!!

Skrivet av Schakmannen:

Men hur kyls vattnet när det når radiatorn om den inte har några fläktar? Kyls det bara ner av luften runt omkring?

Precis, passiv kylning (vattnet och omgivningen försöker uppnå jämlik temperatur). Fläktar gör bara att mer luft kommer i kontakt med radiatorn och på så sätt ökar utbytet av värmen mellan de två medierna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schackmannen:

Men hur kyls vattnet när det når radiatorn om den inte har några fläktar? Kyls det bara ner av luften runt omkring?

På liknande sätt som en kopp kaffe svalnar när den står på skrivbordet. Fast inte riktigt för en kaffekopp har avdunstning som står för en rätt stor del av värmeöverföringen.

Allting i naturen vill vara i jämvikt som du antagligen redan känner till. Så har man ett objekt med en högre temperatur än omgivningen så kommer den avge värme tills den når samma temperatur som omgivningen. Tänk dig att du har ett väldigt stort rum som är exakt 20 grader varmt. Mitt i rummet teleporterar du in en liten stålkula som är 100 grader varm. Eftersom kulan är varmare än omgivningen kommer den avge värme till luften omkring den tills den svalnat till 20 grader. Det sker med tre olika processer.

1, Svartkroppsstrålning. Allt avger elektromagnetiskt strålning hela tiden. Vid låga temperaturer är det väldigt lite strålning och det ligger inom IR-området så det är inte synligt men när temperaturen är hög så flyttas det närmare det synliga. Det är dessutom ett väldigt brett spektrum av strålning. Det kan man se när man värmer upp en metallbit som först lyser rött och sedan blir vitare och vitare ju högre temperaturen är. Det är ett exempel på synlig svartkroppsstrålning. Den gula lågan i ett stearinljus är också svartkroppsstrålning från sotpartiklar.
2, Ledning. Värme leds från stålkulan över till luften. Värme från mitten av stålkulan leds också ut till kanterna. Detta är en viktig process men värmeledning från metall till luft går långsamt eftersom luft är en så väldigt bra isolator. Men det är värmeledning vi litar på när vi har stora kylflänsar eller när vi värmer en stekpanna. Det är också de dåliga värmeledningsegenskaperna hos till exempel kork som gör att vi använder det till grytunderlägg.
3, Konvektion. Denna process brukar delas in i två olika och här har vi enbart fri konvektion som även kallas naturlig konvektion. Det är en kopplad värme- och masstransport eftersom den bygger på att en varm gas eller vätska (fluid) har lägre densitet än en kall. Så när luften som befinner sig närmast den varma stålkulan blir varm så blir den lättare och rör sig uppåt vilket effektivt flyttar bort varm luft som ersätts med kallare. Värmetransporten är beroende av temperaturskillnaden så ju högre temperaturskillnad det är mellan två ytor, desto större blir transporten. Det är helt analogt med till exempel potentiell energi i en vattendamm. Ju högre dammen är, ju mer energi kan du få ut. Det är den här processen som är den viktiga i det här fallet. Det är även till viss del så vanliga element hemma fungerar även om de också har en icke försumbar värmestrålning.
Sen har vi vad som kallas påtvingad konvektion och det betyder att man sätter luft, vatten eller en annan fluid i rörelse runt det man ska kyla eller värma. Det är så vi normalt kyler datorer eftersom vi stoppar in massa fläktar för att aktivt trycka in kall luft. För att ge någon sorts känsla för hur stor skillnad det är mellan fri och påtvingad konvektion så har ett vanligt värmeelement hemma en effekt i storleksordningen 1000 W. Radiatorn i en bil klarar att kyla storleksordningen 50 000 W*, alltså 50 gånger mer trots att den är mycket mindre. Det beror dels på den väldigt stora värmeöverförande ytan och dels på att fartvinden och den stora fläkten ser till att det är ett högt flöde genom den.

Sedan finns det massa fler detaljer som att värmeöverföringen beror av Reynolds tal alltså vill man ha höga flöden och så vidare men det är överkurs. Kanske även bör kommentera kaffekoppen igen. Där har vi en extra liten detalj som kyler eftersom vi har avdunstning av en vätska. För att byta aggregationstillstånd, alltså för att gå från fast till flytande eller flytande till gas så krävs energi. För vatten går det åt hela 2257 kJ/kg för att gå från flytande till ånga. Det ska jämföras med att det "bara" krävs 418 kJ/kg för att värma vatten från noll grader till kokpunkten. Så här krävs det massa energi från för att vattnet ska avdunsta och den energin tas från det varma kaffet. Ångan som finns ovanför muggen hjälper alltså till att flytta väldigt mycket värme från koppen. Det är även med den är principen som vanliga heatpipes kör med. En vätska kokar och avdunstar nära processorn och ångan kondenseras sedan vid kulflänsarna för att återföras till processorn med hjälp av kapillärkrafter i en veke.

*Osäker siffra för det var väldigt svårt att hitta bra värden. Ta den med en nypa salt och se det som allt mellan tio och hundra gånger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

På liknande sätt som en kopp kaffe svalnar när den står på skrivbordet. Fast inte riktigt för en kaffekopp har avdunstning som står för en rätt stor del av värmeöverföringen.

Allting i naturen vill vara i jämvikt som du antagligen redan känner till. Så har man ett objekt med en högre temperatur än omgivningen så kommer den avge värme tills den når samma temperatur som omgivningen. Tänk dig att du har ett väldigt stort rum som är exakt 20 grader varmt. Mitt i rummet teleporterar du in en liten stålkula som är 100 grader varm. Eftersom kulan är varmare än omgivningen kommer den avge värme till luften omkring den tills den svalnat till 20 grader. Det sker med tre olika processer.

1, Svartkroppsstrålning. Allt avger elektromagnetiskt strålning hela tiden. Vid låga temperaturer är det väldigt lite strålning och det ligger inom IR-området så det är inte synligt men när temperaturen är hög så flyttas det närmare det synliga. Det är dessutom ett väldigt brett spektrum av strålning. Det kan man se när man värmer upp en metallbit som först lyser rött och sedan blir vitare och vitare ju högre temperaturen är. Det är ett exempel på synlig svartkroppsstrålning. Den gula lågan i ett stearinljus är också svartkroppsstrålning från sotpartiklar.
2, Ledning. Värme leds från stålkulan över till luften. Värme från mitten av stålkulan leds också ut till kanterna. Detta är en viktig process men värmeledning från metall till luft går långsamt eftersom luft är en så väldigt bra isolator. Men det är värmeledning vi litar på när vi har stora kylflänsar eller när vi värmer en stekpanna. Det är också de dåliga värmeledningsegenskaperna hos till exempel kork som gör att vi använder det till grytunderlägg.
3, Konvektion. Denna process brukar delas in i två olika och här har vi enbart fri konvektion som även kallas naturlig konvektion. Det är en kopplad värme- och masstransport eftersom den bygger på att en varm gas eller vätska (fluid) har lägre densitet än en kall. Så när luften som befinner sig närmast den varma stålkulan blir varm så blir den lättare och rör sig uppåt vilket effektivt flyttar bort varm luft som ersätts med kallare. Värmetransporten är beroende av temperaturskillnaden så ju högre temperaturskillnad det är mellan två ytor, desto större blir transporten. Det är helt analogt med till exempel potentiell energi i en vattendamm. Ju högre dammen är, ju mer energi kan du få ut. Det är den här processen som är den viktiga i det här fallet. Det är även till viss del så vanliga element hemma fungerar även om de också har en icke försumbar värmestrålning.
Sen har vi vad som kallas påtvingad konvektion och det betyder att man sätter luft, vatten eller en annan fluid i rörelse runt det man ska kyla eller värma. Det är så vi normalt kyler datorer eftersom vi stoppar in massa fläktar för att aktivt trycka in kall luft. För att ge någon sorts känsla för hur stor skillnad det är mellan fri och påtvingad konvektion så har ett vanligt värmeelement hemma en effekt i storleksordningen 1000 W. Radiatorn i en bil klarar att kyla storleksordningen 50 000 W*, alltså 50 gånger mer trots att den är mycket mindre. Det beror dels på den väldigt stora värmeöverförande ytan och dels på att fartvinden och den stora fläkten ser till att det är ett högt flöde genom den.

Sedan finns det massa fler detaljer som att värmeöverföringen beror av Reynolds tal alltså vill man ha höga flöden och så vidare men det är överkurs. Kanske även bör kommentera kaffekoppen igen. Där har vi en extra liten detalj som kyler eftersom vi har avdunstning av en vätska. För att byta aggregationstillstånd, alltså för att gå från fast till flytande eller flytande till gas så krävs energi. För vatten går det åt hela 2257 kJ/kg för att gå från flytande till ånga. Det ska jämföras med att det "bara" krävs 418 kJ/kg för att värma vatten från noll grader till kokpunkten. Så här krävs det massa energi från för att vattnet ska avdunsta och den energin tas från det varma kaffet. Ångan som finns ovanför muggen hjälper alltså till att flytta väldigt mycket värme från koppen. Det är även med den är principen som vanliga heatpipes kör med. En vätska kokar och avdunstar nära processorn och ångan kondenseras sedan vid kulflänsarna för att återföras till processorn med hjälp av kapillärkrafter i en veke.

*Osäker siffra för det var väldigt svårt att hitta bra värden. Ta den med en nypa salt och se det som allt mellan tio och hundra gånger.

Antar att det inte går att få en tl;dr på det där?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schackmannen:

Antar att det inte går att få en tl;dr på det där?

TL;DR Termodynamik-voodoo och magisk fysik.

Edit: Det där är för övrigt en väldigt kort sammanfattning av grundläggande värmetransport
Nej jag förväntar mig inte att någon faktiskt ska orka läsa allt det där. Jag hade bara tråkigt så inlägget spårade ur lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

TL;DR Termodynamik-voodoo och magisk fysik.

Edit: Det där är för övrigt en väldigt kort sammanfattning av grundläggande värmetransport
Nej jag förväntar mig inte att någon faktiskt ska orka läsa allt det där. Jag hade bara tråkigt så inlägget spårade ur lite.

Min kära vän jag kan säga dig att jag läser o lär mig!

Har stor nytta av alla era tipps!
Kommer ge mig in i vilt köpande så fort nästa studie bidrag ramlar in!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Hur är det om du använder ett peltier-element (http://www.aliexpress.com/item/1x-TEC1-12706-91-2W-TEC-Thermo...) och då ha ett stort kylblock på varma sidan och ett vatten block på andra på så vis kan du kanske få tillräckligt stor temperaturskillnad för att få själv flöde
edit:
Alternativt att du har peltier mot cpu(kalla sidan) och varma mot en stor kylfläns

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Skrivet av knatteanka:

Hur är det om du använder ett peltier-element (http://www.aliexpress.com/item/1x-TEC1-12706-91-2W-TEC-Thermo...) och då ha ett stort kylblock på varma sidan och ett vatten block på andra på så vis kan du kanske få tillräckligt stor temperaturskillnad för att få själv flöde
edit:
Alternativt att du har peltier mot cpu(kalla sidan) och varma mot en stor kylfläns

Hur skulle jag koppla detta då bara ett andra block i loopen?
Eller sätta den på radiatorns "kalla" halva för att förstärka denna?

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Jag har beställt radiator och block nu!
http://coolingstuff.se/p/826/alphacool-xt45-fc-240
köpte denna då jag kan fylla på systemet enkelt via top kopplingarna utan resavoar och pump!
Bilder på test kommer så fort jag har fått grejorna!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Skrivet av Gunilla95:

Hur skulle jag koppla detta då bara ett andra block i loopen?
Eller sätta den på radiatorns "kalla" halva för att förstärka denna?

Min tanke var att använda denna lösning för att förstärka/ersätta en radiator

Då när peltieret är drivet så för den värme från vatten kylda blocket till kylblocket som tex är på utsidan. då kylblocket blir varmare än utan ett peltier klarar den att transportera mer värme till luften.

Du bör även kunna ha ett vatten kylblock på var sida (Cpu block-> Värmande peltierblock -> Radiator -> kylande perlierblock -> sluten serie via pump,tank
och på så sätt får radiatorn högre temperatur utan att cpun ska bli tok het, notera dock att dessa oftast max klarar 80c!

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Skrivet av knatteanka:

Min tanke var att använda denna lösning för att förstärka/ersätta en radiator
http://s16.postimg.org/hm0dwhwit/Peltier_element_med_kylblock...

Då när peltieret är drivet så för den värme från vatten kylda blocket till kylblocket som tex är på utsidan. då kylblocket blir varmare än utan ett peltier klarar den att transportera mer värme till luften.

Du bör även kunna ha ett vatten kylblock på var sida (Cpu block-> Värmande peltierblock -> Radiator -> kylande perlierblock -> sluten serie via pump,tank
och på så sätt får radiatorn högre temperatur utan att cpun ska bli tok het, notera dock att dessa oftast max klarar 80c!
http://s13.postimg.org/p96fmj1p3/Peltier_element_med_2_vatten...

Riktigt grymma bilder! tack!

Det var riktigt bra tänkt om inte grund ideen räcker så kommer jag köpa två tre stycken (är ju inte dyra) och testa med dem!
Har som sagt beställt radiator och block. så tänkte testa lite nu när de kommer på fredag. dock utan chassi då jag inte har byggt något än.

håller tråden uppdaterad med framsteg!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

Riktigt grymma bilder! tack!

Det var riktigt bra tänkt om inte grund ideen räcker så kommer jag köpa två tre stycken (är ju inte dyra) och testa med dem!
Har som sagt beställt radiator och block. så tänkte testa lite nu när de kommer på fredag. dock utan chassi då jag inte har byggt något än.

håller tråden uppdaterad med framsteg!

Peltierelement kan kanske fungera men tänk bara på att de själva har en effektförbrukning vilket i slutändan ger dig mer värme att bli av med än du hade från början. De blir även väldigt kalla vilket kan ge problem med kondensvatten på de delar som hamnar under rumstemperatur eller kanske tom frysa vattnet vid låga flöden.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk

Sant testar som sagt utan nu först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||