Permalänk

Starta egen datorbutik?

Halloj!

Tänkte bara först säga att, jag är verkligen inte direkt haj på detta, därav vänder jag mig till er!

så det jag har lust är att starta en liten datorbutik medans jag pluggar på skolan i detta fall kommer det troligen blir första eller andra året på gymnasiet, men jag känner redan nu att jag ska börja på idén och finslipa allting tills jag känner att det är något jag vill satsa på!

Jag vet inte direkt hur jag ska framföra min idé!

men det ser ut såhär i min skalle!

Jag vill sälja delar som specificerar sig mot moddning, och kan göra det enklare, samt mycket snyggare för moddaren själv!

Nu behöver inte direkt ägaren av dator vara bäst på att modda men även lite enklare saker, som t ex kabeldragnings verktyg, fläktkontrollers, fläktar, osv det lilla bland detaljerna.

Dock så vet jag inte direkt vad ni vill ha ute i en butik där man kan köpa så därför frågar jag er!

Vad vill ni ha i en "moddnings butik"?

Tack för mig!

Hare la gött

Mvh,
Lilla Nils

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Online butik eller fysisk butik ?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Skrivet av Borgen1998:

Online butik eller fysisk butik ?

Dåligt förklarat av mig, Online butik blir bäst, då de knappast finns några missade här i Örebro.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Rekordmedlem

1-2 året på gymnasiet innebär förmodligen att du är omyndig ?
Är du inte myndig är det i praktiken svårt att driva företag/butik så du bör fixa en myndig kompanjon det första du gör i så fall.
Ett vettigare alternativ är kanske att du gör det som ett Ung Företagsamhet projekt i skolan.
http://www.ungforetagsamhet.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

1-2 året på gymnasiet innebär förmodligen att du är omyndig ?
Är du inte myndig är det i praktiken svårt att driva företag/butik så du bör fixa en myndig kompanjon det första du gör i så fall.
Ett vettigare alternativ är kanske att du gör det som ett Ung Företagsamhet projekt i skolan.
http://www.ungforetagsamhet.se/

Precis, ja det får jag göra! OM jag inte väljer att göra det eget med UF(Ung Företagsamhet) i skolan precis som du skrev, Dock vet jag inte vilket som är bäst. Men jag antar att UF siktar mer på att hjälpa personen att hålla företaget på stabila fötter, samt lära sig en del saker genom företaget.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta känns lite smått oseriöst när man kollar dina andra trådar.
Håll dig till skolan och börja äventyra efter studenten.

Permalänk
Skrivet av Amzo:

Jag tycker att detta känns lite smått oseriöst när man kollar dina andra trådar.
Håll dig till skolan och börja äventyra efter studenten.

Vad är det som känns oseriöst?

Bara nyfiken.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Är det någon som fortfarande tar "NJB MODS" trådar på allvar?
Skulle inte TS bli nya Bill Gates, Steve Jobs, bygga egna moderkort och allt va det nu var efter han startat eget VVS företag så han kan dra in lite ca$h först.
Aja brukar bli underhållande att läsa i alla fall.

Lycka till!

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Skrivet av jimbow1234:

Är det någon som fortfarande tar "NJB MODS" trådar på allvar?
Skulle inte TS bli nya Bill Gates, Steve Jobs, bygga egna moderkort och allt va det nu var efter han startat eget VVS företag så han kan dra in lite ca$h först.
Aja brukar bli underhållande att läsa i alla fall.

Lycka till!

Så himla onödigt... förstår mig inte på vissa folk....När du var 14 ville inte du bli en massa olika ting eller hur man ska uttrycka sig... Jag har svårt att välja, det märker ni säkert...Men det blir inte bättre av att du ska kommentera något som för dig är helt "onödigt".

Det räcker nu... håll dig till tråden istället

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Precis, ja det får jag göra! OM jag inte väljer att göra det eget med UF(Ung Företagsamhet) i skolan precis som du skrev, Dock vet jag inte vilket som är bäst. Men jag antar att UF siktar mer på att hjälpa personen att hålla företaget på stabila fötter, samt lära sig en del saker genom företaget.

Du får inga pengar för UF-projekt utan måste samla in dessa med riskkapital. För att skapa en datorbutik, om ens en superenkel servicebutik, måste du ha orimligt stort riskkapital - speciellt då du max får ta emot 250kr per person.

Så korta versionen är nej, det kommer inte fungera om du inte känner tio- eller hundratals personer som känner för att bränna pengar på ditt skolprojekt. Sedan utifrån ett marknadsperspektiv så finns det inget behov av fler datorbutiker. De små butikerna blir slaktade av de större hela tiden samt att tilltron till småbutikerna förväntas vara lågt efter flera fall utav småbutiker med gott rykte sålts till klåpare som tar emot beställningar och pengarna från utlandet, utan att skicka några varor.

Om du inte har en supergrym affärsidé som sticker ut alternativt fyller ett hål i den lokala marknaden så ser jag ingen som helst framtid för datorbutiks-idén.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Du får inga pengar för UF-projekt utan måste samla in dessa med riskkapital. För att skapa en datorbutik, om ens en superenkel servicebutik, måste du ha orimligt stort riskkapital - speciellt då du max får ta emot 250kr per person.

Så korta versionen är nej, det kommer inte fungera om du inte känner tio- eller hundratals personer som känner för att bränna pengar på ditt skolprojekt. Sedan utifrån ett marknadsperspektiv så finns det inget behov av fler datorbutiker. De små butikerna blir slaktade av de större hela tiden samt att tilltron till småbutikerna förväntas vara lågt efter flera fall utav småbutiker med gott rykte sålts till klåpare som tar emot beställningar och pengarna från utlandet, utan att skicka några varor.

Om du inte har en supergrym affärsidé som sticker ut alternativt fyller ett hål i den lokala marknaden så ser jag ingen som helst framtid för datorbutiks-idén.

Skulle knappast kalle det skolprojekt, men...just startat idén så jag kommer säkert på något bättre med tiden hoppas jag

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Rekordmedlem

Kör som UF och lär dig saker under tiden om du är seriös för det är väldigt bökigt att driva ett företag innan du är myndig, du får i princip inte göra något, du måste ändå lära dig en del för att kunna driva ett företag och funkar det som UF så kan du starta ett riktigt företag när du är myndig och får ingå avtal och hantera pengar på det sätt som krävs om ett företag ska fungera praktiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Halloj!

Tänkte bara först säga att, jag är verkligen inte direkt haj på detta, därav vänder jag mig till er!

så det jag har lust är att starta en liten datorbutik medans jag pluggar på skolan i detta fall kommer det troligen blir första eller andra året på gymnasiet, men jag känner redan nu att jag ska börja på idén och finslipa allting tills jag känner att det är något jag vill satsa på!

Jag vet inte direkt hur jag ska framföra min idé!

men det ser ut såhär i min skalle!

Jag vill sälja delar som specificerar sig mot moddning, och kan göra det enklare, samt mycket snyggare för moddaren själv!

Nu behöver inte direkt ägaren av dator vara bäst på att modda men även lite enklare saker, som t ex kabeldragnings verktyg, fläktkontrollers, fläktar, osv det lilla bland detaljerna.

Dock så vet jag inte direkt vad ni vill ha ute i en butik där man kan köpa så därför frågar jag er!

Vad vill ni ha i en "moddnings butik"?

Tack för mig!

Hare la gött

Mvh,
Lilla Nils

Fundera på vad du kan erbjuda som inte finns idag. Om du inte kan erbjuda något speciellt så kan det nog bli svårt att få det att gå runt. Du kommer förmodligen inte kunna erbjuda bättre pris än de butiker som finns idag.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Låter litegrann som att du vill starta ett nytt Gtek (visst hette butiken så?).

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Vad är det som känns oseriöst?

Bara nyfiken.

Skrivet av NJB Mods:

Så himla onödigt... förstår mig inte på vissa folk....När du var 14 ville inte du bli en massa olika ting eller hur man ska uttrycka sig... Jag har svårt att välja, det märker ni säkert...Men det blir inte bättre av att du ska kommentera något som för dig är helt "onödigt".

Det räcker nu... håll dig till tråden istället

Som du själv påpekar så vill du en hel del olika saker. Och vid den åldern (14år) så har du varken ekonomin, kunskapen eller lagens stöd för att starta ett företag. Och nej när jag var 14 år så var det sista jag tänkte på var att öppna ett företag.
Ponera nu att du faktiskt öppnar ett företag som riktar sig mot moddare. Vad får dig att tro att du kan göra det bättre än dom aktörer som redan finns?

Det känns som att du inte har ställt dig dom (och många fler) frågor utan du tror att det är en dans på rosor...

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr hålla med Mr. Borka. Det var min första tanke efter "starta egen datorbutik", konkurrensen där är som sagt tokigt hård. Försök satsa på något annat med mindre konkurrens. Någonting med väldigt stor efterfrågan och lite tillgång (ja, det är svårt).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Det känns som att du inte har ställt dig dom (och många fler) frågor utan du tror att det är en dans på rosor...

Tycker det verkar som ovan säger, marknaden för datorer är väldigt hård. Att driva ett företag är allt utom enkelt, även fast det är ett väldigt enkelt och inriktat företag.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha enkla manualer för vattenkylning och sleeving.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk

Börja med att bli myndig så du kan starya en enskild firma, då är din och firmans rkonomi densamma och du kan investera så mkt pengar du vill men medans du väntar fixa skolan och studera de ämnen du tycker är intressanta på fritiden (typ entreprenörkunskap, programmering eller vad du nu är inne på för tillfället..)

Permalänk
Medlem

TS du är 14! Slut på diskussionen.
Jag själv må ha varit intresserad av branschen sen jag var 5 men jag har aldrig haft tanken på att starta ett företag före 18års ålder iaf.
TS, Om du nu är mogen för att starta företag så kan du ju berätta hur företags ekonomi fungerar och inte bara den förenklade versionen med att man köper in varor från tillverkare och säljer dom för något högre pris och lever på marginalen.
Jag är inte mycket äldre än du men jag har ändå mycket mer erfarenhet/kunskap känns det som.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du får nog skaffa extrajobb på Clas Ohlson istället, det är inte lätt att driva en respekterad verksamhet och som en ensam person kan du omöjligen sköta lager och logistik på ett professionellt sett. Det kräver pengar och kunskap, du har säkert inte ens sett insidan av ett lager inte ens som praktikant i en ICA-butik. Det finns tomtar som prövat, flera som hängt på Sweclockers och det har inte blivit något bra av det hela. Vad ska du då göra som inte andra gör? Vad skulle vara fördelen att gå till en omyndig ensamföretagare än att beställa från utlandet, eller någon ebayföretagare i Asien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Halloj!

Tänkte bara först säga att, jag är verkligen inte direkt haj på detta, därav vänder jag mig till er!

så det jag har lust är att starta en liten datorbutik medans jag pluggar på skolan i detta fall kommer det troligen blir första eller andra året på gymnasiet, men jag känner redan nu att jag ska börja på idén och finslipa allting tills jag känner att det är något jag vill satsa på!

Jag vet inte direkt hur jag ska framföra min idé!

men det ser ut såhär i min skalle!

Jag vill sälja delar som specificerar sig mot moddning, och kan göra det enklare, samt mycket snyggare för moddaren själv!

Nu behöver inte direkt ägaren av dator vara bäst på att modda men även lite enklare saker, som t ex kabeldragnings verktyg, fläktkontrollers, fläktar, osv det lilla bland detaljerna.

Dock så vet jag inte direkt vad ni vill ha ute i en butik där man kan köpa så därför frågar jag er!

Vad vill ni ha i en "moddnings butik"?

Tack för mig!

Hare la gött

Mvh,
Lilla Nils

Om du tänkt starta ett företag så har ALMI mycket information. http://www.almi.se/

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett Mediamarkt/El-giganten fast endast för datorkomponenter, kan du fixa det?

Permalänk
Medlem

Du borde nästan få en egen sektion/underforum där du kan ha dina smått galna spontana idéer och diskussioner kring dessa.

Har sett dina trådar många gånger men aldrig skrivit då jag inte velat "klanka ner" på dig. Dock känns det som du måste få lite negativ kritik för att förstå att det du oftast gör trådar om aldrig kommer fungera

Permalänk

För det första behöver du ett relativt gigantiskt startkapital för att införskaffa ett varulager osv. Med dagens konkurrens kommer du att sälja varor för låg vinstmargginal, och måste även starta en hemsida, driva kundtjänst, bokföra, skatta osv.

Så nej, det kommer inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

..så det jag har lust är att starta en liten datorbutik medans jag pluggar på skolan i detta fall kommer det troligen blir första eller andra året på gymnasiet..

Som egen företagare kan jag bara avråda dig från idén att starta något, medans du ska plugga. Skoltiden ska gå åt till att plugga och lära, inte sitta uppe varenda kväll och natt med ett företag också. Då kan du ju lika gärna skippa plugget..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl framförallt varför folk skulle handla från din butik istället för någon annan (som är större, antagligen har bättre priser, bredare sortiment, snabbare leverans (skall du ha varor på lager eller?))

Permalänk
Medlem

Förlåt, men nej. Det är otroligt svårt att driva eget företag, som sagt tidigare krävs enormt med kunskap inom ett område, att vara konsult är ofta enklare än en butik, men då måste du också ha erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Halloj!

Tänkte bara först säga att, jag är verkligen inte direkt haj på detta, därav vänder jag mig till er!

Dold text

så det jag har lust är att starta en liten datorbutik medans jag pluggar på skolan i detta fall kommer det troligen blir första eller andra året på gymnasiet, men jag känner redan nu att jag ska börja på idén och finslipa allting tills jag känner att det är något jag vill satsa på!

Jag vet inte direkt hur jag ska framföra min idé!

men det ser ut såhär i min skalle!

Jag vill sälja delar som specificerar sig mot moddning, och kan göra det enklare, samt mycket snyggare för moddaren själv!

Nu behöver inte direkt ägaren av dator vara bäst på att modda men även lite enklare saker, som t ex kabeldragnings verktyg, fläktkontrollers, fläktar, osv det lilla bland detaljerna.

Dock så vet jag inte direkt vad ni vill ha ute i en butik där man kan köpa så därför frågar jag er!

Vad vill ni ha i en "moddnings butik"?

Tack för mig!

Hare la gött

Mvh,
Lilla Nils

Hahaha, jag gillar att jag är nästan lika ung som du och får exakt samma tankar i huvudet XD först med att tjäna pengar på att köpa, sälja och bygga datorer, sen att inportera datorkomponenter och nu starta ett datorföretag
Men ett tips är att skita i den idén. Folk kommer aldrig att köpa från ett ungdom för mer pengar än i en annan butik. Du kan ju ha vuxna anstälda men du kommer att förlora en massa pengar. Gör bara jobbet privat tills du har tjänat typ 18000kr och va glad. Gör en hemsida, importera kinaskit och sälj det. Se dock till att dina varor kommer i separata paket eller några i en för att skippa tull och moms. Eller så köper du billiga datorer och säljer dom dyrt på blocket. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vem var det som sa något om subforum? Borde fan starta en omröstning eller något om det, den här killens idéer är ju bara för bra!

Visa signatur