Permalänk
Medlem

Dayz problem

Hej alla!

Specc
i7 2670QM 2.20(boostar up till 3.1Ghz tror jag)
8 GB ram
Nvidia GT630m 2 gb

Till att börja med så; På grund av jobbsituation, kan jag inte köpa en stationär för att jag bor ca 3-5 månader på ett ställe innan jag flyttar, så det är inte aktuellt.

Vet att det här har behandlats flera gånger om, men jag har rätt grova FPS problem.
Jag har följt flera guider, både här och på andra ställen, försökt OCa GPU, ändrat config, inställningar och så vidare.

Ju mer man läser om det här förbannade spelet som vi alla älskar att hata, men fortsätter spela med en dåres envishet, så lär man sig ganska snabbt att det ska ligga mer på CPU och diskanvändning än GPU egentligen.

Så när jag lallar runt i skogen på Chernogorsk ligger min fps på ca 15-22, förutom när jag snubblar in i en buske och får en 9 fps spike. Cherno ska vi inte en snacka om.

Så, vad har vi här då? Jag har konstaterat att CPU användningen ligger på 20-27%. MAX. Medans GPU ligger på ca 67-81%. För mig verkar det lite underligt med tanke på vad som har sagts om hur CPU/disk krävande det är.

Samtidig vet jag att min laptop inte är någon värsting dator, men det känns som att något felar här.

Startpath och config ändrigarna, tillsammas med OC GPU )800Mhz Core, 996 Mhz Memory). Men på nått vänster så gav det mig knappa 3-5 fps. Så, ja. Det där med OC är nog inte något jag ska satsa på.

Skulle uppskatta det otroligt ifall någon skulle kunna titta igenom, och peka mig i rätt riktning. (Ifall något saknas, hojta till)

Config:

language="English";
adapter=-1;
3D_Performance=100000;
Resolution_Bpp=32;
Resolution_W=1920;
Resolution_H=1080;
refresh=60;
winX=171;
winY=140;
winW=1393;
winH=791;
winDefW=1188;
winDefH=675;
Render_W=1280;
Render_H=900;
FSAA=1;
postFX=0;
GPU_MaxFramesAhead=1;
GPU_DetectedFramesAhead=0;
HDRPrecision=8;
lastDeviceId="";
localVRAM=2096693248;
nonlocalVRAM=2147233792;
vsync=0;
AToC=6;
PPAA=1;
PPAA_Level=1;
Windowed=0;
serverLongitude=2147483647;
serverLatitude=2147483647;

Dold text

Startpath:
-window -nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=2047 -maxVRAM=2047 -cpuCount=4 -exThreads=8

CPU användning:

GPU

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

provat olika servers?

Har upplevt fps problem med datorn i sign, på vissa servrar.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

provat olika servers?

Har upplevt fps problem med datorn i sign, på vissa servrar.

Självklart, allt från privata servrar till de lite mer optimerade zombies.nu servrarna. Vare sig det är Taviana, DayZero Podagorsk, vanilla eller overwatch.

Wasteland och diverse andra MP ligger väl 5-10FPS högre beroende på vilken map. Förutom Cherno.

Le Edit:
Är det GPU som flaskar?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag har också fps "drops" i dayz ? Försöker spela dayzero men det fungerar knappt eftersom det är så låg framerate ? Ligger på runt 20 -30 fast ibland har jag framdrops till ca 7 ........

Jag har en 4kärning amd prolle och ett gtx 570 soc med 4 gig ram

har nyligen råkat byta till 32 bitars windows ? Tror ni att det spelar in ?

Är dayzero mycket tyngre än vanliga dayz ?

Permalänk
Medlem

Tackar! Första misstagen avklarat. På DayZero Podagorsk gick det från 9 till 13 när jag snubblar in i buskar och ca 22-29 när det inte är för mycket träd och grejer i vägen.

Något mer du kan se eller tipsa om?

Edit:

Hoppade in it en tom wasteland server och sprang runt i Zelenogorsk samtidigt som jag lekte runt med lite settings. Att sätta upp Objects, shadows, terrain och liknande till high och very high gjorde iallafall så att FPS höll sig på stadiga 17-18FPS. Vilket gör mig ännu mer förvirrad, med tanke på att jag hade det mesta på medium tidigare.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Testade själv lite snabbt att ändra några värden som såg konstiga ut i ArmA2OA.cfg

Jag har visserligen en ganska mycket kraftigere dator, men jag fick 15FPS mitt i Electro av att sätta

3D_Performance=0;

Kan kanske testa lite mer imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Testade själv lite snabbt att ändra några värden som såg konstiga ut i ArmA2OA.cfg

Jag har visserligen en ganska mycket kraftigere dator, men jag fick 15FPS mitt i Electro av att sätta

3D_Performance=0;

http://i.imgur.com/WGA8KuI.jpg

http://i.imgur.com/42sBEHp.jpg

Kan kanske testa lite mer imorgon.

Känner inte till programmet du använder, men på första står det 35fps, och andra 51fps, så menade du 35? Vad mer såg tokigt ut i .cfg?
Har fått det att ligga på en konstant 15-20(avg 17) fps genom hela cherno nu, även i electro.

Tack för hjälpen än så länge!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

-winxp parameter ska tydligen ge performance boost, skadar inte att prova

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Känner inte till programmet du använder, men på första står det 35fps, och andra 51fps, så menade du 35? Vad mer såg tokigt ut i .cfg?

Tack för hjälpen än så länge!

Menade att jag fick 15FPS mer av att ändra det. Programmet är MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenixen:

-winxp parameter ska tydligen ge performance boost, skadar inte att prova

Hade med den innan, men tog bort den pga att jag inte märkte något. Dock så var redan threads fel så ska lägga till och testa den nu.

Skrivet av swesen:

Menade att jag fick 15FPS mer av att ändra det. Programmet är MSI Afterburner.

Ok, då förstår jag. Som sagt, blev direct FPS boost blev det inte men mycket stabilare (det verkar som vissa hus tenderar till att dra ner 2-3 fps för en sekund)

Har tittat i den tills ögonen blöder

Har du några tips om MSI afterburner? Som jag nämnde tidigare fick jag upp core till ca 800(675) och memory till 995(900) och det gav mig egentligen bara 3-5 fps(vilket det inte riktigt känns värt att OC'a för).

Kan samtidigt fråga ang Ramdisk. Kan jag bara spela Vanilla ifall jag flyttar @dayz mappen? med tanke på att flera serverar idag har rätt många egna tweaks

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Så, senaste uppdateringen:

Toppat 32 FPS!(löjligt att bli glad för det, men har suttit och kört med 10-20 max, då är 25 en ren fröjd, och 32 ett under!) Droppade till 19fps mellan balota och cherno, men hämtade sig snabbt och låg stadigt på 25-27 genom hela cherno och det enbart med cfg och start parametrar! Så det börjar ta sig! Visserligen på wasteland, men det är en start. Med DayZero Podagorsk har det ökat lite där med, men inte riktigt så bra som på text wasteland.

Har ni några fler tips?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Så, senaste uppdateringen:

Toppat 32 FPS!(löjligt att bli glad för det, men har suttit och kört med 10-20 max, då är 25 en ren fröjd, och 32 ett under!) Droppade till 19fps mellan balota och cherno, men hämtade sig snabbt och låg stadigt på 25-27 genom hela cherno och det enbart med cfg och start parametrar! Så det börjar ta sig! Visserligen på wasteland, men det är en start. Med DayZero Podagorsk har det ökat lite där med, men inte riktigt så bra som på text wasteland.

Har ni några fler tips?

Sa testade lite igar innan jag gick och la mig pa vanilla dayz. Dar var det inga storre forandringar. Satt i skogen, natt, och 15 fps. Medans pa wasteland lag det pa 35-39FPS mitt i en stad under nattetid.

Kan det ha med Dayzcommander att gora? For Commander kor inte genom steam ifall jag har forstatt det? Ar losningen att lagga in samma startparametrar direct i arma2oa.exe?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Dåså, fortsatt pillat lite med settings efter jobbet. Och har kommit fram till att den största FPS boven för mig är Shadows+ de orangea träden.

Just nu avg 31, top 54fps utan shadows(DayZero Podagorsk, vilket jag igår hade max 26. Resten på max. Dock ligger CPU kvar runt 20-30%.

Jag är inte helt datorvan mer än att följa anvisningar för att ändra start parametrar(Och hax0rz modfiler ). Så yttligare en fråga är - Kan man få CPUn mer inblandad och på så sätt förbättra FPS?

Tack än en gång alla som har kommit med tips!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Sa testade lite igar innan jag gick och la mig pa vanilla dayz. Dar var det inga storre forandringar. Satt i skogen, natt, och 15 fps. Medans pa wasteland lag det pa 35-39FPS mitt i en stad under nattetid.

Kan det ha med Dayzcommander att gora? For Commander kor inte genom steam ifall jag har forstatt det? Ar losningen att lagga in samma startparametrar direct i arma2oa.exe?

Du måste lägga till samma start parametrar i DayZ Commander, finns under settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Du måste lägga till samma start parametrar i DayZ Commander, finns under settings.

Yes, hittade det igar. Men som sagt. den storsta FPS-boven for mig var Shadows+ orange trees. Sa med start parametrarna och config ligger jag nu pa ca 30 stadigt. Ska testa RamDisk nar jag kommer hem idag.

Skulle nagon kunna forklara snabbt for mig hur jag gor med tex DayZero podagorsk? Startar man det fortfarande genom Dayzcommander efter att man har lagt over filerna?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |