Google Sverige-lanserar nya Nexus 7 den 4 oktober

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Så den kommer ut den 4 oktober OCH den 17 september? Bestäm er ffs!

Den kommer in i sortiment den 17/9 och börjar säljas den 4/10. Det är skillnad.

Permalänk
Skrivet av Desert_Fox:

Den kommer in i sortiment den 17/9 och börjar säljas den 4/10. Det är skillnad.

Men.. vem bryr sig om när butikerna får in den? Det relevanta är ju när man faktiskt kan köpa eländet!

Permalänk
Skrivet av mirre55:

iPhone 5S
Lanseringsevent: 2013-09-10
Släppdatum i USA: 2013-09-20 - 10 dagar efter lanseringseventet
Släppdatum i Sverige: December - minst 82 dagar efter lanseringseventet

Nexus 7
Lanseringsevent: 2013-07-24
Släppdatum i USA: 2013-07-26 - 2 dagar efter lanseringseventet
Släppdatum i Sverige: 2013-10-04 - 72 dagar efter lanseringseventet

Exakt vad är det dom ska lära sig?

Det är så fånigt att du låtsats att du var en potentiell köpare av Nexus 7 men väljer att avstå pga. att hypen lagt sig när alla förstår direkt att sannolikheten att du köper något annat än Apples surfplatta är lika med noll.
Och även om jag skulle ha fel, vilket jag inte har, hur vettigt är det att köpa produkter baserat på hype?

Skillnaden är att Apple gick ut och sa när deras Iphone 5S skulle komma till Sverige samma dag som man visade upp den. Det tog Asus 55 dagar att få fram ett lanseringsdatum för oss i Norden. Under 55 dagar har det varit helt tyst om ett lanseringen.

Om vi hade vetat att den skulle komma i Oktober från början hade folk varit mer pepp.

Permalänk

Li-Po batteri i den. Alltid lika roligt att sitta med en potentiell bomb i handen.

Permalänk
Medlem

Ska fortfarande ha problem även efter JSS15Q uppdateringen.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murmelmuff:

Skillnaden är att Apple gick ut och sa när deras Iphone 5S skulle komma till Sverige samma dag som man visade upp den. Det tog Asus 55 dagar att få fram ett lanseringsdatum för oss i Norden. Under 55 dagar har det varit helt tyst om ett lanseringen.

Om vi hade vetat att den skulle komma i Oktober från början hade folk varit mer pepp.

Så du skulle då föredra att Asus gissar på ett datum när de kan släppa den här, för att sedan förmodligen behöva byta datum och då få arga potentiella kunder, alternativt att de sätter datumet för långt fram i tiden och tappar kunder som då köper något annat?

Är de inte helt säkra på ett datum tycker jag att det är bra att de inte säger något. Det skapar nog också rätt okej med publicitet i media då det alltid skrivs rykten och gissas när den kommer. De får då de nyheterna plus nyheter när de går ut med datum. Gratis reklam.

Jag tycker att den verkar trevlig, det kan mycket väl bli min första tablet. De som släpps nu har de 3G, eller finns det ingen 3G-variant och man får vänta på 4G istället? Känns ju riktigt värdelöst med en platta utan mobilt internet, enda jag skulle ha den till är ju för saker som kräver anslutning. Visst, den skulle ju användas på wifi 90% av tiden, men det är ju riktigt riktigt begränsande om man inte kan ta den med sig på bilsemester, på tåg/buss och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag tycker att den verkar trevlig, det kan mycket väl bli min första tablet. De som släpps nu har de 3G, eller finns det ingen 3G-variant och man får vänta på 4G istället? Känns ju riktigt värdelöst med en platta utan mobilt internet, enda jag skulle ha den till är ju för saker som kräver anslutning. Visst, den skulle ju användas på wifi 90% av tiden, men det är ju riktigt riktigt begränsande om man inte kan ta den med sig på bilsemester, på tåg/buss och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Näe, ingen möjlighet att koppla upp direkt via mobilnätet på de två modeller som släpps nu. Det är 4G-modellen du får vänta på.

Telefonen, som jag antar att du ändå alltid har med dig, kan du ju annars köra som wifi-hotspot, och koppla upp via den. Den enda egentliga nackdelen är att du blir beroende av två batterier. Den stora fördelen är förstås att du slipper ha två abonnemang/flytta runt SIM-kortet, en ganska tungt vägande sådan enligt mig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av aMp:

Så du skulle då föredra att Asus gissar på ett datum när de kan släppa den här, för att sedan förmodligen behöva byta datum och då få arga potentiella kunder, alternativt att de sätter datumet för långt fram i tiden och tappar kunder som då köper något annat?
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att Asus, precis som alla andra företag, ska gå ut med ett datum för när plattan kommer till Sverige senast en vecka efter lanseringsevent.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Momsen är ju 25% på det ursprungliga priset. Så om vi tar 2299*0,8, så får vi fram vad den kostar utan moms. 1839kr kostar enheten utan svensk moms, vilket tyvärr är dyrare än vad den kostar i USA där man har ingen eller väldigt låg moms. I USA kostar den 229$ vilket blir 1492kr, skulle vara intressant att höra Asus motivering till ett 347kr högre pris i Sverige flera månader efter amerikansk release, nu borde ju dessutom marginalerna vara högre än vid lanseringen.

Du glömde lägga på Copy Swede avgiften som med moms blir 100 kr eller gör ursprungspriset till 1839 kr + 80 kr = 1919 kr innan moms + tull.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Du glömde lägga på Copy Swede avgiften som med moms blir 100 kr eller gör ursprungspriset till 1839 kr + 80 kr = 1919 kr innan moms + tull.

Bakvänt. Copyswede-avgiften ska dras av från utgångspriset, som då blir 1759+80(Copyswede)+460(moms)=2299 kr.
Då är skillnaden drygt 260 kr mot priset i USA. Det är av någon outgrundlig anledning alltid billigare i USA, men vad som är intressant nu är att det är rätt så mycket billigare i Tyskland också.

Tyskland har 19% moms och där säljs, vad jag sett, bara 32GB-varianten. Den kostar 269 euro på Saturn:
http://www.saturn.de/webapp/wcs/stores/servlet/MultiChannelSe...

Prisjämförelse:
Sverige: 2699 / 1,25 = 2159 kr
Tyskland: 269 / 1,19 x 8,6 = 1944 kr

Det är alltså 215 kr billigare om man undantar momsen. Jag har inte tagit med Copyswede-avgiften (80 kr även för 32GB, eller det dubbla?) i jämförelsen då även Tyskland har nåt liknande. Jag vet inte hur hög den avgiften är där, men det är alltså mindre än 80(160) kr som ska dras av från 215 kr.

Men frågan kvarstår: Varför är det alltid dyrare i Sverige? Det borde vara åtminstone 100 kr lägre pris här.

Permalänk

Någon aning om hur pass reptålig skärmen är?