Permalänk

HTPC i befintlig tv-möbel, kylning.

Tjena,

håller på att montera in en dator i vår befintliga tv-möbel, närmare bestämt i en av lådorna.
Har ingen ambition att det ska bli något estetiskt bygge, utan bara fylla sin funktion med så lite modifiering av möbeln som möjligt.

Min fundering är egentligen hur jag ska göra med kylningen av lådan. Lådan styrs in i möbeln och bakom den så sitter det en "vägg" som man fäster TV:n på.
Jag har bytt ut bakstycket på lådan så att det inte sticker upp så mycket, men fortfarande håller lådan stabil.
Tanken är att sätta in en alternativt två 120mm fläktar genom väggen som sitter bakom lådan (den TV:n sitter monterad på).

Så min fråga är helt enkelt, hur ska jag sätta fläkten/fläktarna för att få bäst kylning av lådan? En som blåser in och en ut?
Har försökt att rita en bild för att illustrera hur det ser ut...

-Henke

Permalänk
Inaktiv

PSU brukar ofta ha en fläkt , se till att du inte täpper igen det hålet. Sen beroende på om den blåser in eller ut gör du tvärtom på båda dom två hålen du tänkte ha, alternativt bara ena efter hur processorn sitter.

Själva logiken bakom att skapa ett luftflöde är ganska enkelt att greppa så länge man inte övertänker det, du vill ha ett jämnt luftflöde utan "strypningar" eller "luftväggar", där luften strömmar från ett ställe (ingångshål) till ett annat (utgång)

Permalänk
Medlem

Hej,

att ha 2 fläktar brevid varann med en pull och en push är ingen vidare idé. Då skapar du inte ett flöde genom lådan. (om jag tolkar din ritning rätt)

Det du kan göra är att låta båda putta in luft, och sen bara ha någon form av ventilationshål i övre delen av andra änden? Det borde skapa övertryck och ett naturligt flöde. Självfallet om du har möjlighet till detta i din tvmöbel...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

PSU:n är en Corsair 750W med fläkten på toppen i min ritning, så jag gissar att den suger luft genom den för att blåsa ut det i ett vanligt chassi. Brukar ju sitta monterad med fläkten vinkelrätt mot moderkortet.

Processorn sitter närmast PSU:n på ritningen och grafikkortet (som också har fläkt) hamnar således längre bort från PSU:n

Det som är synd är att jag gärna undviker att kapa upp ett hål i väggen bakom PSU:n, då den är bärande för TV:n med extra förstärkningar.

Kanske är smartast att sätta en fläkt längst till väster i bilden och sätta den så att den drar ut luft ur lådan? Sen vart den drar in luften kanske är av midre betydelse så länge det inte blir ett vinande ljud ur lådan. Vet att det är ett ganska stort öppen hål under botten på lådan, men den luften kommer ju i så fall att måsta gå runt lådan för att transporteras ut.

Antar att det optimala hade varit att sätta en fläkt som suger in luft längst till höger på väggen (där jag inte vill kapa) och en som suger ut luft längst till vänster?

Permalänk
Medlem

Det "optimala" vore att ha lådan lite öppen och låta båda blåsa in luft bakifrån skulle jag säga, men då kommer du få ut allt ljud.

Du kan inte ha en fläkt i bak som blåser in luft och sedan ha ett hål i botten på lådan, så att den inblåsna luften får passera över alla komponenter innan den sgs ur genom bottenhålet (som också har en fläkt)

Permalänk

Bra tips där Pelle!

Ska kolla om det ryms att sätta ena fläkten i botten på lådan ner mot hålet som är under lådan. Kommet i och för sig att sabba lådan då, men jag antar att det är ganska billigt att köpa nytt material till botten om man skulle vilja återställa den igen (är en IKEA-möbel, så samma botten som i alla deras möbler).

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta två fläktar längst bak som knuffar in luft och ett mindre hål i framkant där luften kan strömma ut, utan fläktar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Nu har jag modifierat och monterat. Blev förslaget som Pelle gav, det enda jag var tvungen att ändra var hur jag placerade PSU:n.
Den står nu på högkant med fläkten mot sidoväggen/utsuget. Fläkten på väggen bak kommer att hamna så att den blåser in luften ovanför GPU:n och över processorn för att sedan förhoppningsvis transporteras ut genom fläkten i botten på lådan och genom PSU:n.
Nu väntar jag bara på leveransen av SSD:n, sen är det klart.
Bilder på monteringen:

Permalänk
Medlem

Inga tankar på att du jobbar mot varmluftens naturliga flöde, nämligen uppåt i denna konstruktion?
Kanske går bra ändå..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Tror inte att det ska vara något problem med tanke på storleken på lådan och storleken på fläktarna. Sen är det inga mosterkomponenter i bygget.
Men blir det så, så får jag testa att helt enkelt vända luftflödet.

Permalänk
Medlem

Jag fick såga hål i baksidan på min tvmöbel samt hänga min H80 utanför chassit och utanför tv möbeln för att inte min A10 skulle överhetta där inne.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Nu har jag fått SSD:n och testat installationen.

Visade sig tyvärr att GPU:n hade gjort sitt efter flertalet jobb i olika byggen...

Åkte och köpte en ny med syftet att klara att streama FullHD, så valet föll på HD5450 med passiv kylning.

Lådan ser ut att göra sitt, vid Live HD-streaming över nätet så ligger CPU:n på 40-45C och GPU:n just över 70C. Så det känns som att det är ganska bra förhållanden. Eller vad tycker ni?

Ska testa att pressa den med en benchmark senare, men det är bara för nyfikenhetns skulle eftersom att den aldrig kommer att pressas så högt...

-Henke