Permalänk
Medlem

Vilket håll ska processorfläkten blåsa?

Hej!

Jag har beställt en Cooler Master Hyper TX 3 EVO för att byta ut fläkten som följde med min processor från Intel. Jag får inte plats med en normalhög fläkt i mitt chassi.

Åt vilket håll ska fläkten sitta? Ska den sitta och blåsa luften mellan kylflänsarna eller ska den sitta på andra sidan och istället dra ut luften? Jag kommer att använda en fläkt, den som medföljer.

Jag har googlat för att få ett svar men blir inte riktigt klok.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Tack för svar! Det tycker jag låter mest logiskt.

Permalänk
Medlem

Den kan även suga luften genom kylaren, det är inte det viktiga. Det viktiga är att du har ett luftflöde, om du t.ex har fläktar som blåser in i fronten, och fläktar som blåser ut där bak, då ska du följa det luftflödet. Push eller Pull genom kylaren spelar en sekundär roll i sammanhanget.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om luften drar eller trycker luft genom kylaren. Det viktiga är att den blåser mot utblåset i chassit, och inte går emot flödet i chassit. Fördelen om du kan montera den så att den drar luft genom kylaren är att allt ev. damm kommer fastna på kylarens utsida, och inte mellan fläkt och kylare.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Den kan även suga luften genom kylaren, det är inte det viktiga. Det viktiga är att du har ett luftflöde, om du t.ex har fläktar som blåser in i fronten, och fläktar som blåser ut där bak, då ska du följa det luftflödet. Push eller Pull genom kylaren spelar en sekundär roll i sammanhanget.

Jag har fläktar i både toppen och baksidan som blåser ut luft. Om jag fäster CPU-kylaren så att den blåser åt något av de hållen så blir det säkert bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har fläktar i både toppen och baksidan som blåser ut luft. Om jag fäster CPU-kylaren så att den blåser åt något av de hållen så blir det säkert bra.

Yup, låter bra.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8