Permalänk
Medlem

Överklocka Hp dator

Har förstått att jag gjort bort mig lite om jag vill överklocka. Har alltid haft laptop innan och är inte insatt i överklockning alls. Men bytte min laptop mot en HP envy 1442eo med 3770k. Men verkar som det är begränsade möjligheter att överklocka den. Varför sitter det då en 3770k i???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Har förstått att jag gjort bort mig lite om jag vill överklocka. Har alltid haft laptop innan och är inte insatt i överklockning alls. Men bytte min laptop mot en HP envy 1442eo med 3770k. Men verkar som det är begränsade möjligheter att överklocka den. Varför sitter det då en 3770k i???

För att erbjuda ett större urval till kunder som inte vet bättre? Skriv och fråga HPs marknadsavdelning

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast

Vad menar du med begränsade möjligheter?
Det finns ju en risk att den är bios-låst, HP vill inte ha överklockningsrelaterade supportärenden.
Anledningen till att det sitter en k-processor i den är i så fall en marknadsföringsgrej.

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort? är det ett Z77 chip?
är det en 3770K och inte en 3770?
Är Bios låst mot överklockning?
Har moderkortet ens kylflänsar runt processorn där processorns-strömförsörjnings-komponenter sitter?

Oavsett så ja för överklockning och entusiaster har du gjort bort dej totalt i och med att ens fundera på HP dator.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det här moderkortet är det:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03259718...
Och är en 3770k å inte 3770
Ska slå dem en pling. Har inte varit inne i bios än, utan bara googlat. Har som tur är inte köpt kylning osv än. Blir till å byta chassi å moderkort å ev. Psu i värsta fall

Permalänk
Medlem

Z75 om jag förstått rätt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Vad är det för moderkort? är det ett Z77 chip?
är det en 3770K och inte en 3770?
Är Bios låst mot överklockning?
Har moderkortet ens kylflänsar runt processorn där processorns-strömförsörjnings-komponenter sitter?

Oavsett så ja för överklockning och entusiaster har du gjort bort dej totalt i och med att ens fundera på HP dator.

jaa, så går det när man blir girig. Hade mycket bättre spec på cpu å gpu än alla andra bytesförslag. Å kollade inte upp resten

Permalänk
Medlem

varför funderar man ens på att köpa en HP? allra helst en stationär? :/

Blir ju oftast billigare att bygga eget, elelr plocka delar och be leverantören montera..

Till topic då..
Vill du överklocka så är det ganska kört.. kanske kan lyckas få upp den ytterst lite, men inte så värst troligt, det är ju trots allt en HP

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Det här moderkortet är det:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03259718...
Och är en 3770k å inte 3770
Ska slå dem en pling. Har inte varit inne i bios än, utan bara googlat. Har som tur är inte köpt kylning osv än. Blir till å byta chassi å moderkort å ev. Psu i värsta fall

Blir inga 4,5GHz på den du. Det moderkortet har knappt någon kylning och inga överklockningsmöjligheter alls.
Varför sålde du inte bara din gamla och köpt en ny på Komplett eller likande om du inte vill bygga istället?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag vet *Suck* Men ett byte rakt av å slippa sälja kändes rätt. Och visste inte hur negativt det var med "färdiga" stationära....

Permalänk
Skrivet av Peppe79a:

Jag vet *Suck* Men ett byte rakt av å slippa sälja kändes rätt. Och visste inte hur negativt det var med "färdiga" stationära....

Vad bytte du emot frågar jag då?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Asus g75vw

Permalänk
Medlem

Frågan e då om man ska satsa på å sälja å köpa nytt eller köpa moderkort å chassi till det man har?

Permalänk
Medlem

Posta en Bild på din PSU med dekalen tydlig så ska vi nog se ifall du behöver byta PSU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Frågan e då om man ska satsa på å sälja å köpa nytt eller köpa moderkort å chassi till det man har?

Nej försök inte göra nått åt den burken, dvs uppgradera osv, brukar bara sluta i olika återvändsgränder utan att nått blir bra, bara sälj den och skaffa en bra egenbyggd, eller nån färdig som tex inets--

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej försök inte göra nått åt den burken, dvs uppgradera osv, brukar bara sluta i olika återvändsgränder utan att nått blir bra, bara sälj den och skaffa en bra egenbyggd, eller nån färdig som tex inets--

Men om jag bara använder GPU, CPU, hdd, SSD å minne från denna så borde det väl inte kunna bli nån återvändsgränd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Men om jag bara använder GPU, CPU, hdd, SSD å minne från denna så borde det väl inte kunna bli nån återvändsgränd?

Det har du rätt i det kan kanske funka, men ibland är det mer ekonomiskt bra att sälja hela klabbet, om det är en ganska färsk märkes dator, dvs så får du inte över nått som är svårsålt.

Vad sitter det i för Grafikkort i HP.n ibland innehåller sådana här märkesburkar lite udda konstiga begränsade versioner av grafikkort som man bara hittar i märkesburkar, men som inte finns att skaffa i butik.

Minnet är nog av lägre spec också typ 1333 Mhz. mot det mest vanliga 1600Gb cl9 som man oftast skaffar vid egenbygge.

Lite förvånade det sitter en 3770k i HP.n men om det verkligen är en sån ska den åtminstone gå att köra med.

Så du ser, man kan direkt bygga in begränsningar om man spar nått.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I datorn han har fått verkar det finns ganska mycket. Det är datorn jag har länkat som TS har eller så får TS länka specs.

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/hp-e...

SSD 128 gb Förmodligen Sandforce budget 700-800 kr nypris
HDD 1 tb 550 Nypris
I7 3770k 2700kr Nypris
Moderkort 500kr Nypris
Closed liqud cooler 400-500 kr Nypris
Ram minnen 1600 mhz 600 kr Nypris
GTX 680 förmodligen en blower referens modell 2800 kr Nypris
PSU 600 watt 600 kr Nypris
Chassi 500 kr skulle jag gissa på med det är svårt att bedöma ett märkes chassi.
Windows OS 800 kr Nypris.

Totalt blir det 10200 För allt nytt ifall du säljer din dator hel så bör du kunna få 7000-8000 kr på sweclockers marknad men mer på blocket förmodligen 10000 kr plus då den kostar 14500 kr på netonet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Asus g75vw

But why?!?

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

But why?!?

För att det inte går att uppgradera laptops på samma sätt. Å att bf4 e på gång
Känner inte för å köpa ny gaminglaptop varannat år för 12-15k
Sen varför mot en HP kan man ju undra, men behöver inte mer salt i såren nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

För att det inte går att uppgradera laptops på samma sätt. Å att bf4 e på gång
Känner inte för å köpa ny gaminglaptop varannat år för 12-15k
Sen varför mot en HP kan man ju undra, men behöver inte mer salt i såren nu

hehe

Förstår hur du tänkte, helt klart
Men, varför HP? haha

Men som du skrev tidigare i tråden, om att byta chassi och moderkaka, ser jag inte som någon dum idé.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Asus g75vw

Jag finner inga ord...
Gå från en skit snygg och bra bärbar till en HP stationär bara för uppgraderings möjligheterna

(ursäkta för något sen respons).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag finner inga ord...
Gå från en skit snygg och bra bärbar till en HP stationär bara för uppgraderings möjligheterna

(ursäkta för något sen respons).

bra bärbar = dålig stationär.

Min laptop köpte jag för ungefär 10k. Det är nästan samma prestanda som TS f.d. laptop (sånär som på 10-20% prestanda). Med gamla komponenter som jag och en kompis hade låg hemma till ett totalt värde av kanske 2000kr max plockade vi ihop en dator som körde rundbana kring min laptop.

Prestandamässigt är laptops skräp jämfört med stationära, plus att de inte går att uppgradera.

Till TS: Om du inte vill sälja och köpa nytt går det att byta ut vissa delar, t.ex. om du vill byta grafikkort utan att överklocka CPU:n kan du (om det behövs) byta nätaggregat och bara koppla i ett nytt grafikkort, det är inga som helst problem. Eller som du föreslog behålla allt utom chassi, moderkort och PSU.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag finner inga ord...
Gå från en skit snygg och bra bärbar till en HP stationär bara för uppgraderings möjligheterna

(ursäkta för något sen respons).

Ja, den var skitsnygg å grym. För att vara en laptop...
Ser man det rent prestandamässigt så är 680 ungefär 3ggr snabbare än 670m i benchmarks.
Å hur datorn ser ut kan jag inte bry mig mindre om för tillfället. Är bara prestandan jag e ute efter.
Har insett hur mycket FPS:n spelar roll i Bf å står inte ut med att spela med usel grafik längre
Är det någon annan som märker skillnad på 60fps mot runt 100fps fastän man bara har 60hz skärm?? Ska ju inte märkas nån skillnad rent logiskt, men förbättrade mitt spelande ordentligt mycket.

Permalänk
Medlem

Finns O.C.-bios till din burk tydligen iaf "VIKTIGT:Vissa systemkonfigurationer för det här moderkortet använder ett BIOS som tillåter överklockning. Överklockning av moderkortskomponenter innebär en risk för att känsliga komponenter skadas och stöds inte av HP."

Fast det ser inte ut att gå att ladda ner, utan finns det så är det förinstallerat i din burk. Eftersom du har en "K"-processor är det troligen det. Så, JA, du bör ha möjlighet att ändra åtminstone Turbo-multipel i ditt bios. Att ändra till "42", dvs 4200MHz under Turbo, bör vara relativt riskfritt och blir inget för varmt så är datorn åtminstone mycket snabb då. Knappast värt att byta dator för att klocka 3-400MHz till!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!