Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Kontrollpanelen -> enheter och skrivare -> mus ?

Finns ingenstans där man kan ändra det :(.

Kontrollpanelen --> maskinvara och ljud --> enheter och skrivare --> mus --> enhetsinställningar --> inställningar.

alt.

leta upp ikonen för "Synaptics pekdon" och klicka på den: välj "egenskaper för styrplattan" --> enhetsinställningar --> inställningar.

Varsågod. Det var väl inte svårt?

Obs! Genom att dubbelklicka på resp. kategori, t.ex. "rullning" eller "peka", så kommer ytterligare inställningar/"reglagen" fram så att du kan ändra t.ex. pekkänsligheten till lätt beröring osv. osv.

God lycka!

Permalänk
Medlem

Fick idag redan på att det var fysisk skada på min USB port på min Vaio som aldrig funkat och att jag får betala!

Någon som har någon erfarenhet av konsumenträtt får gärna skriva en rad i min tråd!
#13872248

Känns riktigt pissigt.

EDIT: Sony ringde idag och sa att dom står för kostnaden för reparationen och ska laga den så fort som möjligt. TACK Sony!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydberg:

Kontrollpanelen --> maskinvara och ljud --> enheter och skrivare --> mus --> enhetsinställningar --> inställningar.

alt.

leta upp ikonen för "Synaptics pekdon" och klicka på den: välj "egenskaper för styrplattan" --> enhetsinställningar --> inställningar.

Varsågod. Det var väl inte svårt?

Obs! Genom att dubbelklicka på resp. kategori, t.ex. "rullning" eller "peka", så kommer ytterligare inställningar/"reglagen" fram så att du kan ändra t.ex. pekkänsligheten till lätt beröring osv. osv.

God lycka!

Ah, nu hittade jag. Inställningarna under enhetsinställningar var den enda knappen jag missade o pröva.

Tack ska du ha!

Permalänk

Håller på att skapa en Recovery för att lägga på usb, men den verkar ha fastnat på 31 %? Hur lång tid tar det ungefär? Det verkar ju inte gå att avbryta heller. Ska jag låta datorn stå på över natten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallasen8:

Håller på att skapa en Recovery för att lägga på usb, men den verkar ha fastnat på 31 %? Hur lång tid tar det ungefär? Det verkar ju inte gå att avbryta heller. Ska jag låta datorn stå på över natten?

På min andra vaio tog det ungefär 90 minuter. Den fastnade också på något procenttal väldigt länge. Låt den stå om du inte kan avbryta på något bra sätt.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Försöker skicka bilder tagna med min S4 genom nfc till datorn men får bara upp att enheten inte stödjer stora filer. Någon annan som får upp detta fel? Vad kan man göra?

Permalänk

Sådär, den har skapat recovery på usb nu. Men jag klickade aldrig i att den skulle radera filer på datorn för att spara utrymme, hur gör jag det? Har den gjort det automatiskt? För jag kan inte se att det finns någon recovery på själva datorn och det står att jag har 61 av 102 gb ledigt?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag funderar på att köpa en Vaio Pro snart och har då tittat på den silver varianten. Finns det några för och neckdelar med de olika färgerna, är silver aluminium eller är den målad på något sätt?
Jag vill ju inte ha en dator där man skrapar av färgen direkt utan det ska ju hålla ett bra tag.

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Sådär, den har skapat recovery på usb nu. Men jag klickade aldrig i att den skulle radera filer på datorn för att spara utrymme, hur gör jag det? Har den gjort det automatiskt? För jag kan inte se att det finns någon recovery på själva datorn och det står att jag har 61 av 102 gb ledigt?

Windows partionhanterare. Ta bort recoverydelen (bara den största, de mindre har en funktion) och utöka C: till att omfatta det nu oanvända området.

http://forum.notebookreview.com/sony/488090-how-can-i-delete-...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Hej

Jag funderar på att köpa en Vaio Pro snart och har då tittat på den silver varianten. Finns det några för och neckdelar med de olika färgerna, är silver aluminium eller är den målad på något sätt?
Jag vill ju inte ha en dator där man skrapar av färgen direkt utan det ska ju hålla ett bra tag.

/Fredrik

Jag tror ingen av färgerna skrapas av lätt. Alla är i kolfiber, men den silvriga ser förmodligen mer metallic ut.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Nu har jag också köpt mig datorn, och den fungerar utmärkt (bara man uppdaterar allt och avinstallerar McAfee). Men jag har några små undringar, är Intel AT Service något att ha?

Och jag uppfattar att fingrarna "fastnar" lite på skärmen, som om den vore lite kladdig, något som någon annan upplevt?

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Windows partionhanterare. Ta bort recoverydelen (bara den största, de mindre har en funktion) och utöka C: till att omfatta det nu oanvända området.

http://forum.notebookreview.com/sony/488090-how-can-i-delete-...

Den enda enheten som heter recovery där i hanteraren är den flyttbara lagringsenheten d: dvs USB-enheten som är ikopplad. Det är väl inte den jag ska radera?

Jaha, nu ser jag. Jag ska alltså radera den som i statusfältet benämns Felfri (Återställningspartition) och ligger på 14.94 GB va? (Finns en till som ligger på 1,44GB.)

Dumma frågor kanske, men är lite rädd för att rota runt i sådant här när jag är okunnig, rädd för att förstöra datorn.

Hmm. När jag högerklickar på den här disken står det bara 'hjälp', den går alltså inte att radera?

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Den enda enheten som heter recovery där i hanteraren är den flyttbara lagringsenheten d: dvs USB-enheten som är ikopplad. Det är väl inte den jag ska radera?

Jaha, nu ser jag. Jag ska alltså radera den som i statusfältet benämns Felfri (Återställningspartition) och ligger på 14.94 GB va? (Finns en till som ligger på 1,44GB.)

Dumma frågor kanske, men är lite rädd för att rota runt i sådant här när jag är okunnig, rädd för att förstöra datorn.

Hmm. När jag högerklickar på den här disken står det bara 'hjälp', den går alltså inte att radera?

Ja, jag skulle säga att det är det är den på 15 du ska ta bort. Hmm, då kanske det inte går att göra så...

Det finns andra verktyg att testa som typ: http://www.partitionwizard.com/download.html eller http://www.paragon-software.com/home/pm-express/download.html. Annars kanske man behöver göra det innan windows startat. Jag har inte gjort just detta själv, och det är bra att du är försiktig.

Vet inte om du gjort det, men två enklare saker du kan göra först för att få mer utrymme är att att ändra växlingsfilen och ta bort hibernate: #13843051 (under lagring)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Ja, jag skulle säga att det är det är den på 15 du ska ta bort. Hmm, då kanske det inte går att göra så...

Det finns andra verktyg att testa som typ: http://www.partitionwizard.com/download.html eller http://www.paragon-software.com/home/pm-express/download.html. Annars kanske man behöver göra det innan windows startat. Jag har inte gjort just detta själv, och det är bra att du är försiktig.

Vet inte om du gjort det, men två enklare saker du kan göra först för att få mer utrymme är att att ändra växlingsfilen och ta bort hibernate: #13843051 (under lagring)

Så här ser det ut för mig: http://www.ladda-upp.se/bilder/bktpioyprmpwuj/

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Är du administratör på datorn? För du borde ha fler alternativ även om de kan vara "utgråade".

Har du bara det alternativet på alla diskar?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Är du administratör på datorn? För du borde ha fler alternativ även om de kan vara "utgråade".

Har du bara det alternativet på alla diskar?

Ja jag är admin. På några av de andra diskarna har jag andra alternativ. På C: är hela listan, men formatera, utöka, ta bort volym är gråa. Däremot kan jag krympa.

Men det står ju att 100% är ledigt på alla diskar där utom på C: och D: ? Men det har kanske inte något med det att göra.

Jag laddade ned Paragon partition manager nu och tog delete partition. Enda alternativen som då kom upp var C och D. Inga andra enheter. Sedan kollade jag under resize partitions och fick upp felmeddelande om att den inte kunde hitta några enheter att resiza, typ.

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Ja jag är admin. På några av de andra diskarna har jag andra alternativ. På C: är hela listan, men formatera, utöka, ta bort volym är gråa. Däremot kan jag krympa.

Men det står ju att 100% är ledigt på alla diskar där utom på C: och D: ? Men det har kanske inte något med det att göra.

Jag laddade ned Paragon partition manager nu och tog delete partition. Enda alternativen som då kom upp var C och D. Inga andra enheter. Sedan kollade jag under resize partitions och fick upp felmeddelande om att den inte kunde hitta några enheter att resiza, typ.

Jag såg inte att det stod 100% ledigt. Min gissning är att de partionerna har ett filsystem som windows inte känner igen. Det skulle också förklara varför du inte kan göra något med dem från partionshanteraren.

Så det är inte så lätt som jag trodde, antagligen får man använda ett verktyg som man bootar till...

Eller... Man kanske kan göra det från Vaio Care ser jag nu efter att ha googlat lite: http://www.sony-asia.com/microsite/vaio/htmlmanuals/20132Q/SV...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Jag såg inte att det stod 100% ledigt. Min gissning är att de partionerna har ett filsystem som windows inte känner igen. Det skulle också förklara varför du inte kan göra något med dem från partionshanteraren.

Så det är inte så lätt som jag trodde, antagligen får man använda ett verktyg som man bootar till...

Eller... Man kanske kan göra det från Vaio Care ser jag nu efter att ha googlat lite: http://www.sony-asia.com/microsite/vaio/htmlmanuals/20132Q/SV...

Ja! Följde de instruktionerna och nu när jag startade igen kollade jag under diskhantering. Står att C: har 117,17 GB i kapacitet nu och 75,9 i ledigt utrymme. Den stora återställningspartitionen är borta. Behöver jag göra något mer på datorn nu än att vara rädd om USB-minnet?

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Ja! Följde de instruktionerna och nu när jag startade igen kollade jag under diskhantering. Står att C: har 117,17 GB i kapacitet nu och 75,9 i ledigt utrymme. Den stora återställningspartitionen är borta. Behöver jag göra något mer på datorn nu än att vara rädd om USB-minnet?

Gött! Nej, jag tror inte att du behöver göra något mer

Ska se till att få in den länken i den andra tråden, det var uppenbarligen inte aktuella råd...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Då var sista batteritesterna klara efter flera dagars konstant testande, *hytter med näven mot det utökade batteriet*. Om ingenting oväntat inträffar publiceras recensionen i början på nästa vecka!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Då var sista batteritesterna klara efter flera dagars konstant testande, *hytter med näven mot det utökade batteriet*. Om ingenting oväntat inträffar publiceras recensionen i början på nästa vecka!

Awesome! Ska bli kul att läsa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Då var sista batteritesterna klara efter flera dagars konstant testande, *hytter med näven mot det utökade batteriet*. Om ingenting oväntat inträffar publiceras recensionen i början på nästa vecka!

Härligt!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Är det många av er som har problem med trackpad:en? Har sett några påpeka det, men inte så många. Finner den väldigt glapp... i stil med i denna video (fast det känns mer än som det verkar av att se på videon)

http://www.youtube.com/watch?v=yE6aQvY-PDA&noredirect=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det många av er som har problem med trackpad:en? Har sett några påpeka det, men inte så många. Finner den väldigt glapp... i stil med i denna video (fast det känns mer än som det verkar av att se på videon)

http://www.youtube.com/watch?v=yE6aQvY-PDA&noredirect=1

Tryck till den från undersidan en gång och se om det hjälper.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Hej, har inte läst de sista sidorna nu men i övrigt följt med i tråden. Jag har nu fått datorn och är väldigt nöjd, dock uppelver jag att jag har långsamt itnernet i förhållande till vad jag haft med min gamla dator. Jag är okunnig som ni märker, men kand et bero på ett svagt nätverkskort i datorn eller dålig upptagning av trådlösa signaler? Någon mer som håller med mig på denna punkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cecpus:

Hej, har inte läst de sista sidorna nu men i övrigt följt med i tråden. Jag har nu fått datorn och är väldigt nöjd, dock uppelver jag att jag har långsamt itnernet i förhållande till vad jag haft med min gamla dator. Jag är okunnig som ni märker, men kand et bero på ett svagt nätverkskort i datorn eller dålig upptagning av trådlösa signaler? Någon mer som håller med mig på denna punkt?

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

På laddaren finns endast en USB-utgång för laddning av tex smartphone.

Men det följer med någon sak som man kan sätta på laddaren som är ngn slags router

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa om att rabatten just nu fungerar så pass bra att både SSD-uppgraderingen och batteriuppgraderingen är gratis. Bugg troligtvis men jag har precis tryckt på BUY och fått en bekräftelse. Leverans 2/10.

Min konfiguration
Pekskärm
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
256 GB SATA Flash SSD
Intel® HD Graphics 4400
Batteritid upp till 18 timmar
Bakupplyst tangentbord
Integrerad NFC teknik
2x USB 3.0
Trådlöst LAN (IEEE 802.11abgn)
Intel® Core™ i5-4200U 1,6 GHz
33,7cm LED 1920x1080
Svart (Carbon Black)
Bluetooth® 4.0
Utan säkerhetsfunktioner
2 års garanti
Inget skydd
1 AC-adapter
Utan Adobe Creation
HDMI™-utgång
Ej Ethernet Wi-Fi®, VGA-dongel
Inget Adobe Lightroom 4
Office 365 Home Premium Trial
Windows 8
Nordisk

9.736,55 SEK

Dold text
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kan tipsa om att rabatten just nu fungerar så pass bra att både SSD-uppgraderingen och batteriuppgraderingen är gratis. Bugg troligtvis men jag har precis tryckt på BUY och fått en bekräftelse. Leverans 2/10.

Min konfiguration
Pekskärm
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
256 GB SATA Flash SSD
Intel® HD Graphics 4400
Batteritid upp till 18 timmar
Bakupplyst tangentbord
Integrerad NFC teknik
2x USB 3.0
Trådlöst LAN (IEEE 802.11abgn)
Intel® Core™ i5-4200U 1,6 GHz
33,7cm LED 1920x1080
Svart (Carbon Black)
Bluetooth® 4.0
Utan säkerhetsfunktioner
2 års garanti
Inget skydd
1 AC-adapter
Utan Adobe Creation
HDMI™-utgång
Ej Ethernet Wi-Fi®, VGA-dongel
Inget Adobe Lightroom 4
Office 365 Home Premium Trial
Windows 8
Nordisk

9.736,55 SEK

Dold text

Den utökade SSD'n har gjort mig riktigt intresserad! Men kvarstår problemet med Wifi?

Visa signatur

\\System: Chassi: Antec Performance One P183 // PSU: Corsair HX 1000W 80+ // Grafik: Sparkle GeForce GTX 470 1280MB // HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // SSD-OS: Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB // SSD: Samsung 830 Series 120GB // Mobo: Gigabyte GA-P55A-UD4 // RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1333Mhz// CPU: Intel Core i5 760, 2.8GHz // Kylning: Noctua NH-U12P SE2 // 4x Nexus 120mm \\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kan tipsa om att rabatten just nu fungerar så pass bra att både SSD-uppgraderingen och batteriuppgraderingen är gratis. Bugg troligtvis men jag har precis tryckt på BUY och fått en bekräftelse. Leverans 2/10.

Min konfiguration
Pekskärm
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
256 GB SATA Flash SSD
Intel® HD Graphics 4400
Batteritid upp till 18 timmar
Bakupplyst tangentbord
Integrerad NFC teknik
2x USB 3.0
Trådlöst LAN (IEEE 802.11abgn)
Intel® Core™ i5-4200U 1,6 GHz
33,7cm LED 1920x1080
Svart (Carbon Black)
Bluetooth® 4.0
Utan säkerhetsfunktioner
2 års garanti
Inget skydd
1 AC-adapter
Utan Adobe Creation
HDMI™-utgång
Ej Ethernet Wi-Fi®, VGA-dongel
Inget Adobe Lightroom 4
Office 365 Home Premium Trial
Windows 8
Nordisk

9.736,55 SEK

Dold text

Japp då har även jag beställt en och tror den blev exakt likadan som den du beställt. Tack för tipset så fick man den några kronor billigare, hade planerat att jag vill ha både batteri och den större SSD så detta var perfekt för mig.

/Fredrik