CDON nekar RMA av grafikkort

Permalänk
Avstängd

CDON nekar RMA av grafikkort

Hej,

Nyligen monterade jag ihop en ny dator, märkte först efter några dagar att jag var drabbad av coil wine. Jag testade med att bland annat ta ut HDDn, tysta övriga fläktar i datorn och att köra med integrerat grafikkort för att komma fram till felkällan.

Vad jag kom fram till:
- Missljud/coil whine uppstod endast när grafiktunga program kördes (3DMark, Furmark, Grid 2, BF3) med MSI GTX 770 OC. Med det integrerade grafikkortet hördes inget sånt.
- Vid användning av hörlurar kopplad till ljudutgång hördes inget missljud/tjut/surrande.
- Vid flytt av skärm, dator och högtalare till olika uttag minskade surrandet (väldigt lite).

Några exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=vfrxPnmKrN0 - coil whine (vid 23-strecket blir det rätt illa, enligt mig).
https://www.youtube.com/watch?v=TpdxxGaO064&feature=youtu.be - något sorts tickande ljud?
https://www.youtube.com/watch?v=FWe8iRgXl0g - Grid 2 (surrande hörs med V-sync på och av).

Ljudnivån är inte så hög i klippen, men i person var det dock mer påtagligt.

Vet inte riktigt vad jag ska göra då CDON/CapTech menar att det inte var fel på grafikkortet och jag vet att problemet kommer kvarstå i mitt system. Visst skulle det också kunna bero på ett felaktigt nätaggregat, men vet inte om jag varken har lust eller ork att skicka iväg det på "koll" och betala 500 kr totalt i serviceavgift, för att vara utan dator i två veckor till...

Meddelandet i fråga:
"Hej

Verkstaden har nu återkommit med sitt utlåtande:

"RMA XXXXXX är nu åtgärdad och har blivit Nekad [Test OK].
Åtgärdsbeskrivning: Nekad [Test OK]
Vidtagen åtgärd:
Heaven (v4.0) 1920x1080 maxinställningar, PASS
Valley (v1.0) Extreme HD, PASS
Furmark (v1.10.6) 1920x1080 maxinställningar, PASS
Inget onormalt ljud"

Produkten returneras nu till er."

Vad ska man göra?

Tack på förhand// Användare

EDIT: Alla komponenter utom SSD, RAM-minnen och CPU-kylare är köpta hos CDON.

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Datorkomponenterna i fråga ser ni i signatur, högtalarna är två stycken RoKIT RP5 G2, skärmen en Dell U2412M.

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk

Coilwhine är ingen "skada", allt fungerar ju.
Visst det är inte roligt att få det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Som tidigare talar har skrivit är det mycket svårt att returnera en produkt för coil whine om det inte är extremt. Jag fick lämna tillbaks ett av mina GTX Titan kort på Webhallen för detta problem, men då sa han i kassan att det normalt inte är något man får returerna för men jag fick det eftersom jag köpt två kort(ena var felfritt) och handlat för över 100000kr på Webhallen, så det var en goodwill. Men oftast beror coilwhine inte på själva grafikortet i säg utan oftast nätaggregatet, har du ett annat som du kan testa med? eller köp ett bättre jag kan nästan garantera dig att problemet kommer försvinna eller bli så lite att det inte är påtagligt längre.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

De behöver inte ersätta för coilwhine. Det är ren goodwill från antingen butik eller tillverkare när de gör det om det verkligen inte är extremfall.

Permalänk
Medlem

Kontakta tillverkaren direkt om återförsäljaren inte är medgörlig. Om det inte hjälper kan du alltid anmäla återförsäljaren till ARN för att få en prövning där. Felet är ju uppenbarligen inte avhjälpt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Kontakta tillverkaren direkt om återförsäljaren inte är medgörlig. Om det inte hjälper kan du alltid anmäla återförsäljaren till ARN för att få en prövning där. Felet är ju uppenbarligen inte avhjälpt.

Det är ju å andra sidan inget fel. All elektronik avger ljud, av olika karaktär och styrka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Du kan ju skruva lös nätagget och ha det utanför datorchassit å sätta huvudet mot det för att se om det är nätagget.
Hade liknande problem fast tvärt om, med integrerad grafik coilwhine med ett grafikkort sluta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det är ju å andra sidan inget fel. All elektronik avger ljud, av olika karaktär och styrka.

Missljud är att betrakta som fel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det är ju å andra sidan inget fel. All elektronik avger ljud, av olika karaktär och styrka.

Skickades från m.sweclockers.com

Döda pixlar (i viss mängd) räknas inte heller alltid som "fel", detsamma gäller viss backlight bleed och IPS-glow. Ändå kan man i dessa fall få produkten utbytt. Jag tror inte trådskaparen hade gjort RMA om han uppfattade ljudet som normalt. Corsair brukar acceptera RMA på sina nätaggregat för coilwhine, finns flera omdömen som rapporterat det på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De behöver inte ersätta för coilwhine. Det är ren goodwill från antingen butik eller tillverkare när de gör det om det verkligen inte är extremfall.

Vem har sagt att de inte behöver? Har det prövats i domstol?
Säg att din mobiltelefon har coilwhine. Skulle du acceptera det då?
Ett nätagg som ger högfrekventa missljud när datorn är avstängd är inga problem att reklamera. Det har jag dock aldrig haft problem med.
Förstår inte vad som skulle vara skillnaden när det kommer till just grafikkort? Goodwill my ass.
Försök nyttja distansköplagen om dom är jobbiga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kontakta tillverkaren direkt om återförsäljaren inte är medgörlig. Om det inte hjälper kan du alltid anmäla återförsäljaren till ARN för att få en prövning där. Felet är ju uppenbarligen inte avhjälpt.

fast kortet fungerar som det skall, problemet TS har är inget fel kortet gör ju det den skall, även om den gnäller när den arbetar som de flesta Svenskar gör på sina arbetsplatser

Om kortet är sålt som ett Silent Gaming kort eller liknande skulle jag kunna tänka mig att man kan hävda att man köpt kortet just för att det skall vara tyst, och då är det inte tyst då kan man tolka det som ett fel.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

En grej jag funderar på rörande detta är huruvida grafikkort har en specificerad ljudnivå? Tänker mig lite som en dammsugare, projektor eller vad som helst som har en fläkt. Om ett grafikkort har coilwhine så låter de ju i sådana fall mer än de enligt specifikationen ska, vilket gör dem felande.

Bara en tanke!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Prova att lämna tillbaka varan per distansköplagen istället.

Skrivet av WDac:

fast kortet fungerar som det skall, problemet TS har är inget fel kortet gör ju det den skall, även om den gnäller när den arbetar som de flesta Svenskar gör på sina arbetsplatser

Om kortet är sålt som ett Silent Gaming kort eller liknande skulle jag kunna tänka mig att man kan hävda att man köpt kortet just för att det skall vara tyst, och då är det inte tyst då kan man tolka det som ett fel.

Så du menar alltså att en produkt har ha fel som orsaker oljud under förutsättning att produkten inte sålts som att vara tyst eller inte ha fel som orsakar oljud? Som flera skrivit tidigare, låt säga att en mobiltelefon tjuter och gör elektroniskt oljud ifrån sig, är det okej? Kom igen nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

fast kortet fungerar som det skall[...]

Står det angivet i grafikkortets specifikationer att det avger missljud och inom vilka toleranser? Annars är missljud inte att betrakta som en funktion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Var noga med att kolla så det inte är nätagget som whinar.

Permalänk
Medlem

Tycker många whinar på coilwhine (höhö -.-) oavsett om det är mycket eller lite.
Det är inget onormalt att grafikkort låter under hård belastning och själv tycker jag att det är något man kan få räkna med. Upp till en viss gräns såklart, det finns kort som låter något alldeles förjävligt.

Men det är inget som påverkar prestandan hos grafikkortet och jag ser därmed det inte som något som är ett självklart utbytesfall, utan som redan nämnt goodwill från butik om de gör det.

Hör av dig till tillverkaren annars, men CDON har ju uppenbarligen testat ditt kort och inte funnit coilwhine till den grad att de vill byta kortet.

Lycka till.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget som tjuter när det blir belastat.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Användare:

Hej,

Nyligen monterade jag ihop en ny dator, märkte först efter några dagar att jag var drabbad av coil wine. Jag testade med att bland annat ta ut HDDn, tysta övriga fläktar i datorn och att köra med integrerat grafikkort för att komma fram till felkällan.

Vet inte riktigt vad jag ska göra då CDON/CapTech menar att det inte var fel på grafikkortet och jag vet att problemet kommer kvarstå i mitt system. Visst skulle det också kunna bero på ett felaktigt nätaggregat, men jag nog varken lust eller ork att skicka iväg det på "koll" och betala 500 kr totalt i serviceavgift, för att vara utan dator i två veckor till...

Meddelandet i fråga:
"Hej

Verkstaden har nu återkommit med sitt utlåtande:

"RMA XXXXXX är nu åtgärdad och har blivit Nekad [Test OK].
Åtgärdsbeskrivning: Nekad [Test OK]
Vidtagen åtgärd:
Heaven (v4.0) 1920x1080 maxinställningar, PASS
Valley (v1.0) Extreme HD, PASS
Furmark (v1.10.6) 1920x1080 maxinställningar, PASS
Inget onormalt ljud"

Produkten returneras nu till er."

Vad ska man göra?

Tack på förhand// Användare

De har testat det och säger att inget onormalt ljud uppstår alltså är det inte fel på grafikkortet, men du har varken lust eller ork att felsöka nätagget?!?! varför ska de ta tillbaka en produkt som de har testat utan fel/onormalt ljud bara för att du inte orkar felsöka nättagget, vill du inte göra det lämna in den hos någon som vet vad de håller på med, bit i det sura äpplet och betala vad det kostar, annars felsök själv eller skicka in det och var utan tills de hittat felet. jag ser inte problemet!

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

[...]själv tycker jag att det är något man kan få räkna med. Upp till en viss gräns såklart[...]

Vem avgöra var denna subjektiva gräns går, du, tillverkaren eller den som faktisk skall använda produkten?

Citat:

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 §
Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Står det avgivet på förpackningen/produktbeskrivning till grafikkortet att den avger missljud och i så fall inom vilka gränsvärden? Om inte så behöver man inte acceptera några missljud.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Döda pixlar (i viss mängd) räknas inte heller alltid som "fel", detsamma gäller viss backlight bleed och IPS-glow. Ändå kan man i dessa fall få produkten utbytt. Jag tror inte trådskaparen hade gjort RMA om han uppfattade ljudet som normalt. Corsair brukar acceptera RMA på sina nätaggregat för coilwhine, finns flera omdömen som rapporterat det på Prisjakt.

Ja, jag vet att tillverkare byter ut saker av goodwill. Poängen var att det inte är nåt att gå till ARN med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Står det avgivet på förpackningen/produktbeskrivning till grafikkortet att den avger missljud och i så fall inom vilka gränsvärden? Om inte så behöver man inte acceptera några missljud.

Det står inte heller att det är helt tyst.

Det stod ingenting i produktbeskrivningen av min torktumlare att den lever om när den används, det är bara att finna sig i...så länge den inte är såld med beskrivningen att den ska vara helt tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det står inte heller att det är helt tyst.

Slå gärna upp ordet missljud, för det är vad jag syftar på här.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Slå gärna upp ordet missljud, för det är vad jag syftar på här.

All elektronik låter. Coil Whine är inget fel, men det kan höras olika mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

All elektronik låter. Coil Whine är inget fel, men det kan höras olika mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Trams. Min SSD låter inget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Om återförsäljaren byter ut grafikkortet pga coil whine, beror alltså på eventuell goodwill (?).

Skrivet av AquaRelliux:

[...]Men oftast beror coilwhine inte på själva grafikortet i säg utan oftast nätaggregatet, har du ett annat som du kan testa med? eller köp ett bättre jag kan nästan garantera dig att problemet kommer försvinna eller bli så lite att det inte är påtagligt längre.

Har tyvärr inget extra nätaggregat att testa med. En möjlighet är att köpa ett annat nätaggregat och se hur det går med det. Ska dock pröva med det Viochee nämnde, när grafikkortet är tillbaka;

Skrivet av Viochee:

Du kan ju skruva lös nätagget och ha det utanför datorchassit å sätta huvudet mot det för att se om det är nätagget.[...]

Skrivet av Viceroy:

Kontakta tillverkaren direkt om återförsäljaren inte är medgörlig.[...]

Ska ta kontakt med MSI när jag har prövat det som nämnts ovan (eventuellt också med CDONs representant på forumet).

Skrivet av Chris_Kadaver:

[...]Försök nyttja distansköplagen om dom är jobbiga.

Skrivet av Mr.Borka:

Prova att lämna tillbaka varan per distansköplagen istället.

Problemet är bara att det har gått över två veckor nu, vet ej om det fortfarande gäller, då tiden har gått? En tur till service räknas nog inte som avbrott i den tiden?

Skrivet av AnteBellum:

De har testat det och säger att inget onormalt ljud uppstår alltså är det inte fel på grafikkortet, men du har varken lust eller ork att felsöka nätagget?!?! varför ska de ta tillbaka en
produkt som de har testat utan fel/onormalt ljud bara för att du inte orkar felsöka nättagget, vill du inte göra det lämna in den hos någon som vet vad de håller på med, bit i det sura äpplet och betala vad det kostar, annars felsök själv eller skicka in det och var utan tills de hittat felet. jag ser inte problemet!

Såg att jag inte hade formulerat mig rätt tidigare.

Jag kommer att felsöka nätaggregatet när grafikkortet är tillbaka, för att utesluta det (ifall det är fel på det... ja, då är det ju det som är problemet), efter det bestämmer jag hur jag kommer gå vidare med det hela.

Jag antar att du kan ha förståelse för att det känns surt att inte kunna använda sin nybyggda dator under en lång tid och att betala en massa för service

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trams. Min SSD låter inget.

Det kan jag garantera dig att den gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trams. Min SSD låter inget.

I förhållande med ditt grafikkort tex. För det är ju det som är grejen, både din CPU-fläkt, ditt grafikkort och ditt nätagg överröstar ju din SSD...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Problemet med coil whine är väl ofta att det kan uppstå i en dator men vara helt tyst i en annan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Video om ljudet från elektronik:
http://www.youtube.com/watch?v=-nWEWpDtnFo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]