Permalänk
Medlem

DVI-I vs DVD-D

Tjo!

DVD-D är digital och DVD-I är digital och analog som jag förstått. Men innebär det? Vilken ska man använda? Beror det på vilken skärm man använder? Är det bättre bildkvalitet på någon utav dom?

Permalänk

Om du inte kan den exakta skillnaden mellan dem, så behöver du nog inte veta den heller. Kör på vad som ;P

Visa signatur

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E | RAM: Corsair LP 8gb @ 1600MHz | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | GPU: ASUS Geforce GTX 780 OC 3gb | CPU: Intel i5 4670k @ 3.4 GHz | PSU: Corsair AX850 | Lagring: x2 Samsung 840 Pro 256gb i RAID 0 |

Permalänk

DVI-I används fremst till att omvandla till VGA standard ifall skärmen inte stödjer DVI kan man väl säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolrot:

Tjo!

DVD-D är digital och DVD-I är digital och analog som jag förstått. Men innebär det? Vilken ska man använda? Beror det på vilken skärm man använder? Är det bättre bildkvalitet på någon utav dom?

DVI-I är interlaced. Alltså både digitala och analoga.

Permalänk
Medlem

Här kan du se vilka pinnar som leder vilka signaler och vad skillnaden är på de olika kontakterna m.m.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deathdevil:

DVI-I används fremst till att omvandla till VGA standard ifall skärmen inte stödjer DVI kan man väl säga.

Det omvandlas inget, det överförs en analogsignal via de stift som finns för det, de 4 stiften runt det breda är en vga anslutnnig

Skrivet av Imaculent:

DVI-I är interlaced. Alltså både digitala och analoga.

Interlace är nått annat http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video
det har att göra med hur bilden ritas upp, inte hur den överförs, dessutom används inte interlaceteknik hos datorer längre, tror inte det har funnits på nästan 20 år, Amigan hade interlace men den är det senaste jag kommer på, däremot har interlaced varit vanligt hos tv ar.
Dvi-i är dvi integrated, dvs båda analog och digital bild i samma länk.

Man bör använda det bästa som skärmen stöder alltså dvi förre vga och ibland kan dual link dvi krävas, man bör alltså fråga sig om det är singel eller dual link dvi som krävs .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det omvandlas inget, det överförs en analogsignal via de stift som finns för det, de 4 stiften runt det breda är en vga anslutnnig

Interlace är nått annat http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video
det har att göra med hur bilden ritas upp, inte hur den överförs, dessutom används inte interlaceteknik hos datorer längre, tror inte det har funnits på nästan 20 år, Amigan hade interlace men den är det senaste jag kommer på, däremot har interlaced varit vanligt hos tv ar.

Man bör använda det bästa som skärmen stöder alltså dvi förre vga och ibland kan dual link dvi krävas, man bör alltså fråga sig om det är singel eller dual link dvi som krävs .
[IMG]http://www.deltapage.com/product_images/uploaded_images/7801.dvid.gif

Okej dåligt formulerat av mig. Det omvandlas från ett DVI-uttag till ett VGA-uttag via adapter. Signalerna är fortfarande samma

Permalänk
Medlem

Principen är ju också att DVI-I så gott som alltid sitter på datorer och DVI-D på skärmar. Så att man kan välja om man vill använda digitalt eller analogt utifrån vilken skärm man äger.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Rekordmedlem

Ja och numera brukar bara en kontakt vara dvi i på grafikkorten så man får ha koll på det om man ska använda en adapter för att ansluta en vga skärm.
En del stödjer bara en dual link och vill man då ha fler skärmar som behöver den kapaciteten behöver man använda dp istället med en aktiv adapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar! Jag får helt enkelt kolla lite närmre på vilken skärm jag har.

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju även HDMI och Displayport som man kan använda för att ansluta sin skärm.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.