Permalänk
Medlem

För/nackdelar med mer än en pump

Hallå!
Håller på att sätta mig in det här med datorkomponenter igen, så tänkte varför inte vattenkylning också?

Har sett en del byggen med mer än en pump i sin loop, vill ni se dem så leta reda på dem. Vill inte råka förolämpa någon.
Så nu är min fråga, vad är för och nackdelarna med att ha mer än en pump i sin vattenkylnings loop?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ch1p:

Hallå!
Håller på att sätta mig in det här med datorkomponenter igen, så tänkte varför inte vattenkylning också?

Har sett en del byggen med mer än en pump i sin loop, vill ni se dem så leta reda på dem. Vill inte råka förolämpa någon.
Så nu är min fråga, vad är för och nackdelarna med att ha mer än en pump i sin vattenkylnings loop?

I serie:
Redundans. Pajar en pump så kan loopen fortsätta utan att torka ut eller koka bort.

I Parallell så får du högre flöde men pajar en pump så är loopen lika död.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I serie:
Redundans. Pajar en pump så kan loopen fortsätta utan att torka ut eller koka bort.

I Parallell så får du högre flöde men pajar en pump så är loopen lika död.

Tackar så mycket!
Så skulle du rekommendera 2 st pumpar i serie till någon som bygger ett vattenkylt system för första gången (inom en snar framtid)?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ch1p:

Tackar så mycket!
Så skulle du rekommendera 2 st pumpar i serie till någon som bygger ett vattenkylt system för första gången (inom en snar framtid)?

Jag har aldrig konstruerat en egen vattenloop så knappast kapabel att rekommendera något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Ch1p:

Tackar så mycket!
Så skulle du rekommendera 2 st pumpar i serie till någon som bygger ett vattenkylt system för första gången (inom en snar framtid)?

Jag skulle inte rekommendera någon som inte bygger ett väldigt extremt* system mer än en pump. Med detta sagt så köp en bra pump direkt så både presterar den bättre, är tystare och även håller längre.

*Tänk typ cpu + 4x gpu + chipset + RAM + psu block och gärna en bra hög med radiatorer, i ett sånt system kan det vara en mening med 2 seriekopplade pumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag skulle inte rekommendera någon som inte bygger ett väldigt extremt* system mer än en pump. Med detta sagt så köp en bra pump direkt så både presterar den bättre, är tystare och även håller längre.

*Tänk typ cpu + 4x gpu + chipset + RAM + psu block och gärna en bra hög med radiatorer, i ett sånt system kan det vara en mening med 2 seriekopplade pumpar.

Tackar!
Då vet jag!
En annan sak som ända jag kan fråga i denna tråd!
Vad är det för pump som folk kallar D5? Vem har tillverkat den? Swifttech , EKWB?
Länka gärna till en n00b inom detta!

Permalänk
Medlem

Här hittar du en del info och data: http://martinsliquidlab.org/

Permalänk
Skrivet av Ch1p:

Tackar!
Då vet jag!
En annan sak som ända jag kan fråga i denna tråd!
Vad är det för pump som folk kallar D5? Vem har tillverkat den? Swifttech , EKWB?
Länka gärna till en n00b inom detta!

D5an en modell som många tillverkare säljer under sitt namn. Andra namn är mcp655 och VP655.

Länkar 2 varianter av samma pump fast med olika klisterlapp och pris.
http://www.coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top
http://www.coolingstuff.se/p/868/ek-d5-vario-motor--12v-dc-pu...

Värt att notera angående D5an är att man "behöver" köpa till en extra topp till pumpen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ch1p:

Tackar så mycket!
Så skulle du rekommendera 2 st pumpar i serie till någon som bygger ett vattenkylt system för första gången (inom en snar framtid)?

Nej jag skulle inte rekommendera att änvända 2 pumpar.

Om du är orolig för att flödet ska sina och datorn ska överhettas och ta skada kanske du borde ta och skaffa dig en Aquaero Pro 5 och köpa till en tachyon-kabel samt en flödesmätare. Då kan du ställa in Aquaero att stänga av datorn direkt när flödet stannar, och pipa och tjuta om flödet går under inställt värde. Den funkar även som fläktkontroller, tempmätare osv.

Permalänk
Medlem

En ensam D5 klarar det mesta. D5 är den enda pumpen jag rekomenderar, överlägsen.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Tackar så hemst mycket för alla svar!
Blir till att läsa upp ännu mer om pumpar och block med mera!
Uppskattas jättemycket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arvidbergstedt:

En ensam D5 klarar det mesta. D5 är den enda pumpen jag rekomenderar, överlägsen.

VP655 aka D5 aka MCP655, den har ju flera namn den pumpen, men bortsett från namnet är det den bästa pumpen, jag kan varmt rekommendera den oxå.

Permalänk
Medlem

En pump räcker, jag kör min GPU, CPU, 360 + 120 rad utan som helst problem med 1. Så det är inga problem!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd

Ett tips är dock att köpa två pumpar, så du har en hemma när/om den du kör med pajar

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]