AMD Hawaii stannar kvar på 28 nanometer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ortovox:

Inte som jag ser det, det är 2 helt olika företag, man kan inte ha exakt samma förtsättningar.

Hur va det när Nvidia gjorde Fermi GTX4xx serien som drog mycket mer ström än AMDs HD5xxx?

mvh Jonas

På den tiden var det två olika tillverkare, TSMC för NVidia och Global Foundries för AMD. Denna generation gick AMD.över till TSMC, alltså var förutsättningarna desamma för bägge två.
TSMC har dock höjt priserna rejält så vi får se om NVidia byter till Samsung med Maxwell.

Så med facit i hand hade dom samma förutsättningar men AMD valde en annan väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Länka gärna till den icke-beta drivrutinen du hänvisar.
För det jag har sett så är det enstaka spel som blivit lite bättre, men i det stora hela så är det fortfarande illa.
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-geforce-gt...
http://www.tomshardware.com/reviews/catalyst-13.8-frame-pacin...
http://techreport.com/review/25167/frame-pacing-driver-aims-t...

Även om 13.8 med "frame-pacing" är en förbättring så ligger det gröna laget fortfarande lååångt före.
Intressant är ju första länken med ett blindtest, även då föredrar testarna i det flesta fallen systemet med nVidia.....

Vad jag sätt med 13.9 och 13.10 kommer amd fortsätta minska gapet så jag förstår inte riktigt vad folk pratar skit om det för, speciellt eftersom 7990 blir billigare och billigare är det ett kap just nu.

Dom kan istället prata om Nvidia 320.49 som konstant krashar så fort flashplayer får fnatt och har varit så bra jävla länge utan någon fix.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Hela grejen är ju att AMD misslyckats katastrofalt med hela 28nm generationen. Dom hade kunnat göra strömsnålare utan ojämna renderingstider lika väl som NVidia lyckades med det. AMD hade exakt samma förutsättningar som NVidia.

Katastrofalt? 7970 ansågs strömsnålt innan GTX 680 kom som var strömsnålare. nVidia har haft katastrofal strömförbrukning/prestanda på 200, 400 och 500-serien. Använde du lika hårda ord mot GTX 280, 480 och 580? När AMD för en gångs skull har sämre prestanda/watt än nVidia så är det katastrof? Det är inte GCN som är dålig lika mycket som det är Kepler som faktiskt fixat till en hel del problem hos nVidia.

EDIT En sak till, det är väl enbart Tahiti och ingen annan kärna från 28nm som varit direkt mindre effektiv per watt än nVidias motsvarande? 7870 har samma effektivitet per watt som 660 och dessutom i ett lite mindre chip. Och med Hawaii som ligger en liten bit över 400mm² så kommer den ha högre prestanda per mm² än både Tahiti och GK110. Det borgar för god prestanda per Watt, även om det inte är en garanti. Och vad jag hört så har de riktigt fin prestanda per krona.

Skrivet av Skuggan74:

På den tiden var det två olika tillverkare, TSMC för NVidia och Global Foundries för AMD. Denna generation gick AMD.över till TSMC, alltså var förutsättningarna desamma för bägge två.
TSMC har dock höjt priserna rejält så vi får se om NVidia byter till Samsung med Maxwell.

Så med facit i hand hade dom samma förutsättningar men AMD valde en annan väg.

AMD Global Foundries/AMD har väl aldrig tillverkat AMD/ATis grafikchip, vart har du fått det ifrån? Och nej, med olika patent och ekonomi så har de aldrig samma förutsättningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Synd att dom inte kan konkurrera med high end korten priserna behöver det .Tror inte det är ett medvetet val .Varför skulle amd då ha world fastest grafikort lysande på hemsidan .Haft affär i 15 år sålt dator prylar folk är dummare en folk här folk kan säga jag har ett geforce 6 det är bäst just nu trots att dom sitter med ett 6200 turbochash .Folk tittar vad det snabbaste heter det kan dom just nu vet dom att det är geforce 700 serien då tror dom att alla 700 kort är snabbare en amd alla kort dom har ingen anning att titta på 2 siffran eller vad den betyder

Är det bara jag som har enorma problem med att läsa denna kommentar?

Skrivet av Skuggan74:

Hela grejen är ju att AMD misslyckats katastrofalt med hela 28nm generationen. Dom hade kunnat göra strömsnålare utan ojämna renderingstider lika väl som NVidia lyckades med det. AMD hade exakt samma förutsättningar som NVidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Suck. AMD har inte misslyckats med 28nm generationen.. Att ens påstå det är komiskt. Och Nej de har inte samma förutsättningar som Nvidia pga. att Nvidia har teknik som är patenterad precis som AMD har och därför har de inte samma förutsättningar. Renderingstiden är ett minus helt klart men folk överdriver just detta fenomen allt sedan sweclockers annonserade ut sina resultat då helt plötsligt antalet som påpekade detta fördubblades. Kom ihåg att när GNC släpptes så var den strömsnålare och betydligt kraftigare än Nvidias motsvarighet vid den tidpunkten. Det faktum att GNC fortfarande står sig väldigt bra mot Nvidias motsvarigheter är ett bevis för detta. Om nu AMD misslyckats med HD7xxx serien.. Vad har då Nvidia som inte lyckas skaka av sig AMD?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att när "Hawai" släpps så hindras dessa kort av dagens arkitektur och API, därför syns inte så stora prestanda ökningar. Varför bygga något som i AMD's ögon är dött (man förlorar inget i prestanda) men "deras" framtid är HSA initiativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD Global Foundries/AMD har väl aldrig tillverkat AMD/ATis grafikchip, vart har du fått det ifrån? Och nej, med olika patent och ekonomi så har de aldrig samma förutsättningar.

Nej, han är ute och cyklar. 40 nm HD5000-serien är självklart tillverkad hos TSMC. Någon annan tillverkare ATI använt var UMC, TSMCs Taiwanesiska konkurrent. Men det var så vitt jag vet innan de köptes upp. Enda grafiken gjord hos Global Foundries från AMD är deras Llano / Richland och Kaveri-APUer. AMD har bekräftat att HD5000 var hos TSMC, så det är konstigt uttalande.

Nvidia har däremot tillverkat hos Common Platform-allliance-medlem förr (då hade de mycket DOA) och ska ju enligt sägnen testa tillverkas hos Samsung. Att man kör samma process betyder självklart inte samma förutsättningar, det är ungefär som att påstå att alla mobila SoCer för telefoner bör ha lika bra GPU för att de alla tillverkas hos TSMC. Det stämmer inte ens när de använder samma IP-kärnor de köpt in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Synd att dom inte kan konkurrera med high end korten priserna behöver det .Tror inte det är ett medvetet val .Varför skulle amd då ha world fastest grafikort lysande på hemsidan .Haft affär i 15 år sålt dator prylar folk är dummare en folk här folk kan säga jag har ett geforce 6 det är bäst just nu trots att dom sitter med ett 6200 turbochash .Folk tittar vad det snabbaste heter det kan dom just nu vet dom att det är geforce 700 serien då tror dom att alla 700 kort är snabbare en amd alla kort dom har ingen anning att titta på 2 siffran eller vad den betyder

This post gave me cancer.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Av allt att döma så har vi 2560Shaders, 160 TMUs, 40 ROPs

Yepp.
Nvidia GK110 (~560 mm2) är enl AMDs utsago 30% större än Hawaii = ~430mm2.
2560 shaders är väl ungefär vad man får in på den ytan, 3072 är att hoppas lite för mkt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Hela grejen är ju att AMD misslyckats katastrofalt med hela 28nm generationen. Dom hade kunnat göra strömsnålare utan ojämna renderingstider lika väl som NVidia lyckades med det. AMD hade exakt samma förutsättningar som NVidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur i hela vida världen har de misslyckats totalt? 7000-serien har sålt som smör i solsken. De var flera månader för Nvidia med 28 nm. Trots att Nvidia hade flera månader extra på sig att släppa sina kort så presterar de fortfarande likvärdigt om man tittar på prestanda per krona.

Skillnaden är att AMD den här generationen valde att bygga in mer GPGPU-prestanda i sin helt nya arkitektur medan Nvidia valde att nästa helt ta bort den med GK104 och istället bygga ett monster som är GK110 med massa GPGPU-prestanda. GK110 är för övrigt exakt dubbelt så stor och har dubbelt så många transistorer som GK104 och har för mig det är någonstans runt 80 % fler transistorer än 7970. Tittar man på transistoreffektivitet är det inte riktigt lika imponerande för spel längre.

Så varför gör AMD och Nvidia så här? Ju det beror på deras olika inriktningar. Nvidia har sina Tesla och Quadro som kräver mycket GPGPU-prestanda medan Geforce bara är till för spel. Så de har råd att köra två olika serier där GK104 är designad för spel och inget annat. Det visade sig smärtsamt tydligt när ett Tesla som byggde på GTX 690 kunde få stryk av ett som byggde på 580. Så trots dubbla GPUer och ny arktiektur så var den dålig på GPGPU. Fast det är bra för alla spelare eftersom de inte behöver alla funktioner som GPGPU behöver. Det är därför Kepler blev så strömsnål jämfört med Fermi där alla tvingades på massa skrot som de aldrig använde. GK110 är designad för att sälja Tesla-kort och inget annat. Sedan släpper de några binnade kort på spelmarknaden för en tredjedel av priset för att det är bra PR. Hade de inte haft Tesla hade de aldrig utvecklat GK110 för det hade varit ekonomiskt vansinne.

AMD har nu valt att gå lite mer åt samma håll som Nvidia körde tidigare och det finns en bra anledning. AMD satsar mycket på sina APUer och de har ett långsiktigt mål att mer och mer vardagsberäkningar ska kunna flyttas till GPU. Detta är ett mål de delar med Intel så det kan nog bli av. För att klara det behöver de en arkitektur som i grunden är stark på generella beräkningar eftersom de kör GCN även i sina APUer. Där består grafikdelen av långt mycket färre beräkningskluster än i ett diskret grafikkort så de måste hitta en bra balans mellan GPGPU och spelprestanda i grundarkitekturen. AMD har ingen nytta av att utveckla en krets som är dubbelt så stor som 7970 eftersom de inte kan sälja den. De hade fått sålt några tusen grafikkort till galna entusiaster och några till som Firepro och sen var det slut. De har inte en serie som motsvarar Tesla så de har noll och ingen användning för ett sådant kort. Det vore ekonomiskt vansinne att utveckla en direkt motsvarighet till GK110 för den passar inte alls in i deras produktlinje.

Drivrutinerna var inget unikt för den här serien. Enligt AMD själva har de aldrig tänkt på att de ojämna renderingstiderna har varit ett problem eftersom de inte analyserat Nvidias kort på den nivån utan de bara utgick från att även de hade samma trassel. Det var först när testsidor började göra tester som de blev uppmärksammade på problemet och som vi vet så började de arbeta på en lösning. Det är inte lätt att lösa ett problem som man inte vet finns.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Är det bara jag som har enorma problem med att läsa denna kommentar?

Suck. AMD har inte misslyckats med 28nm generationen.. Att ens påstå det är komiskt. Och Nej de har inte samma förutsättningar som Nvidia pga. att Nvidia har teknik som är patenterad precis som AMD har och därför har de inte samma förutsättningar. Renderingstiden är ett minus helt klart men folk överdriver just detta fenomen allt sedan sweclockers annonserade ut sina resultat då helt plötsligt antalet som påpekade detta fördubblades. Kom ihåg att när GNC släpptes så var den strömsnålare och betydligt kraftigare än Nvidias motsvarighet vid den tidpunkten. Det faktum att GNC fortfarande står sig väldigt bra mot Nvidias motsvarigheter är ett bevis för detta. Om nu AMD misslyckats med HD7xxx serien.. Vad har då Nvidia som inte lyckas skaka av sig AMD?

NVidia hade inget likvärdigt alternativ vid tidpunkten då AMD släppte sitt 7970, men att leva på gamla meriter för att AMD fick ut sitt kort först är skrattretande.
Hur många procent av entusiasterna köpte ett 7970 och hur många köpte 680? AMD misslyckades hur du än vrider och vänder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

NVidia hade inget likvärdigt alternativ vid tidpunkten då AMD släppte sitt 7970, men att leva på gamla meriter för att AMD fick ut sitt kort först är skrattretande.
Hur många procent av entusiasterna köpte ett 7970 och hur många köpte 680? AMD misslyckades hur du än vrider och vänder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med att de lever på gamla meriter om de lyckades hålla jämna steg med Nvidia trots att Nvidia hade flera månader extra på sig och visste precis vad de konkurrerade mot när de släppte 600-serien? Det är fortfarande hlavt omöjligt att kora en tydlig vinnare ur den generationen då prestandan varierar från spel till spel. Det finns inget tydligt rätt eller fel. Jag satt länge och valde mellan ett 7870 eller ett 660 men den starkare GPGPU-prestandan var tillslut viktigare för mig personligen eftersom jag använder datorn till mer saker än att spel. Någon annan hade kanske prioriterat den några decibel tystare kylaren som 660 erbjöd. För det var de två egenskaperna det tillslut satt och vägde mellan. Ett tag var jag nära på att singla slant om vilket jag skulle välja.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

NVidia hade inget likvärdigt alternativ vid tidpunkten då AMD släppte sitt 7970, men att leva på gamla meriter för att AMD fick ut sitt kort först är skrattretande.
Hur många procent av entusiasterna köpte ett 7970 och hur många köpte 680? AMD misslyckades hur du än vrider och vänder på det.

Alltså, de är väldigt jämna i prestanda, GTX 680 något svalare, 7970 massvis bättre med GPGPU-prestanda. Du har ett jävligt grönfärgat synsätt på saker måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, de är väldigt jämna i prestanda, GTX 680 något svalare, 7970 massvis bättre med GPGPU-prestanda. Du har ett jävligt grönfärgat synsätt på saker måste jag säga.

samt att 680 bara har 2gb vram vilket är lite lite kan jag tycka. äger ett 680 själv och ångrar att jag inte köpte 7970 ghz.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Alltså, de är väldigt jämna i prestanda, GTX 680 något svalare, 7970 massvis bättre med GPGPU-prestanda. Du har ett jävligt grönfärgat synsätt på saker måste jag säga.

Oavsett jämnheten i prestanda så har ju AMD misslyckats, NVidia har ju sålt fler kort, väldigt många fler faktiskt. Mitt personliga synsätt är grönt, det tänker jag inte dölja på något sätt, men det beror ju på att det känns som att NVidia släpper dels produkter med bättre arkitektur och dels bättre drivrutiner. Strömförbrukning är inget jag går efter när jag personligen köper, för det spelar ingen roll om mina kort drar 500W eller 1000W.
Skulle AMD lyckas skaka fram kort som inte har microstuttering vid Crossfire så skulle jag gladeligen testa deras kort, GPGPU däremot har man inte så jättestor användning för i en speldator. Man kan ändå inte tillverka bitcoins med grafikkorten när man ska tävla mot ASICs.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Oavsett jämnheten i prestanda så har ju AMD misslyckats, NVidia har ju sålt fler kort, väldigt många fler faktiskt. Mitt personliga synsätt är grönt, det tänker jag inte dölja på något sätt, men det beror ju på att det känns som att NVidia släpper dels produkter med bättre arkitektur och dels bättre drivrutiner. Strömförbrukning är inget jag går efter när jag personligen köper, för det spelar ingen roll om mina kort drar 500W eller 1000W.
Skulle AMD lyckas skaka fram kort som inte har microstuttering vid Crossfire så skulle jag gladeligen testa deras kort, GPGPU däremot har man inte så jättestor användning för i en speldator. Man kan ändå inte tillverka bitcoins med grafikkorten när man ska tävla mot ASICs.

De har ju in princip fixat microstuttering med senaste beta driversna
Den officiella versionens släpps nog snart och då blir det nog ännu mer förbättringar

Dessutom är driver resonemanget inte direkt bra
Det har gått både upp och ner för både nvidia och amd genom tiderna
Kan inte komma ihåg vilken serie det var, men läste att många hade problem med nvidia drivers för ett par år sedan
Tror någon som varit med längre här på swec kan verifiera det

Och att du säger att nvidia gör bättre produkter och bättre arkitektur är ju bara skitsnack
Påminner om nvidias 400 serie
Skrämmande hur dålig prestanda/watt gtx 480 hade
Amd:s 5000 serie slog nvidia på fingrarna gällande prestanda/watt

Men det var en annan tid, precis som med drivers går det upp och ner
Tycker dock att både nvidias 600 serie och amds 7000 serie var lyckade

Permalänk
Medlem

7000 serien var fan inte misslyckad. Senaste misslyckade korten var HD2000 serien då det fortfarande var ATI.
När de gäller NVIDIA så var det Geforce FX.

Alla andra generationer har ju varit ganskajämna vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Oavsett jämnheten i prestanda så har ju AMD misslyckats, NVidia har ju sålt fler kort, väldigt många fler faktiskt. Mitt personliga synsätt är grönt, det tänker jag inte dölja på något sätt, men det beror ju på att det känns som att NVidia släpper dels produkter med bättre arkitektur och dels bättre drivrutiner. Strömförbrukning är inget jag går efter när jag personligen köper, för det spelar ingen roll om mina kort drar 500W eller 1000W.
Skulle AMD lyckas skaka fram kort som inte har microstuttering vid Crossfire så skulle jag gladeligen testa deras kort, GPGPU däremot har man inte så jättestor användning för i en speldator. Man kan ändå inte tillverka bitcoins med grafikkorten när man ska tävla mot ASICs.

Vilken konsument rangordnar sina preferenser efter försäljningssiffror? Och det känns som att det där med "bättre arkitektur" är ganska subjektivt det också i det här fallet. Man bör ju ha några kriterier. Själv mäter jag i prestanda per watt eller per mm till stor del när jag mäter sådant. Och där kan man ju inte säga att AMD brukar ligga dåligt på något vis. Självklart varierar ju sådant också. Tror nog inte du kommer se några problem med micro stuttering med Hawaii btw.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja generellt brukar de satsa på energieffektiva lösningar istället för mastodontchip till skillnad från nVidia som inte räds törstiga kort.

AMD är alltid sämre i effektivitet... De ligger efter i utvecklingen, precis som på processorsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Oavsett jämnheten i prestanda så har ju AMD misslyckats, NVidia har ju sålt fler kort, väldigt många fler faktiskt. Mitt personliga synsätt är grönt, det tänker jag inte dölja på något sätt, men det beror ju på att det känns som att NVidia släpper dels produkter med bättre arkitektur och dels bättre drivrutiner. Strömförbrukning är inget jag går efter när jag personligen köper, för det spelar ingen roll om mina kort drar 500W eller 1000W.
Skulle AMD lyckas skaka fram kort som inte har microstuttering vid Crossfire så skulle jag gladeligen testa deras kort, GPGPU däremot har man inte så jättestor användning för i en speldator. Man kan ändå inte tillverka bitcoins med grafikkorten när man ska tävla mot ASICs.

OM AMD har misslyckats.. Hur har då inte Nvidia skakat av sig sin konkurrent? Du har fortfarande inte svarat på den frågan. AMD HD7000-serie blev en succe. Trots att Nvidia försökt har de inte lyckats skaka av sig AMD som konkurrerar i alla segment förutom högsta entusiastklassen där en kort skulle gå emot AMDs affärside. Att säga att Kepler är en bättre arkitektur är rent skitsnack eftersom Keplers kretsar är större men presterar inte i närheten av nog bra för att kompensera för detta. Båda sidorna har för och nackdelar. Provat att försöka få mer än två skärmar i SLI Surround? Skiten buggar sönder direkt. Men det har väl du missat ganska lägligt?

Skrivet av StabTheDrama:

AMD är alltid sämre i effektivitet... De ligger efter i utvecklingen, precis som på processorsidan.

JA! Eller näe...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

AMD är alltid sämre i effektivitet... De ligger efter i utvecklingen, precis som på processorsidan.

Va?
De var de första att introducera pcie-3.0
Vilket visar att de låg förre sin konkurrenter, så att de ligger efter i utveckling är inte sant

Dessutom som jag skrev tidigare var 5000 serien en succé på energi effektivitet fronten
De drog väldigt lite ström för sin prestanda
7000 serien håller också låg strömförbrukning förhållande till den föregående generationen
Jämfört både med deras egna och nvidias tidigare serie (amd 6000 serien och gtx 500 serien)

Cpu och gpu sidan av amd är två helt olika historier
Så det går inte jämföra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacke3:

Va?
De var de första att introducera pcie-3.0
Vilket visar att de låg förre sin konkurrenter, så att de ligger efter i utveckling är inte sant

Dessutom som jag skrev tidigare var 5000 serien en succé på energi effektivitet fronten
De drog väldigt lite ström för sin prestanda
7000 serien håller också låg strömförbrukning förhållande till den föregående generationen
Jämfört både med deras egna och nvidias tidigare serie (amd 6000 serien och gtx 500 serien)

Cpu och gpu sidan av amd är två helt olika historier
Så det går inte jämföra

AMD var även de första att introducera GDDR5 minnen på sina kort, var de första som gav ut ett officiellt stöd för multiskärmlösningar och släppte det första kortet som stödde DX11. Att påstå att AMD alltid är efter i utvecklingen är bara bevis på okunskap.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xeno88:

7000 serien var fan inte misslyckad. Senaste misslyckade korten var HD2000 serien då det fortfarande var ATI.
När de gäller NVIDIA så var det Geforce FX.

Alla andra generationer har ju varit ganskajämna vad jag kommer ihåg.

AMD hade ett stabilt övertag för en kort tid när de släppte 4000-serien. HD 4850 kan vara det mest prisvärda grafikkortet genom tiderna. Det presterade bättre än 9800 GTX men kostade bra mycket mindre. Tog ett litet tag innan Nvidia fick ordning på grejerna igen men sen dess har det varit rätt jämt ja. Det har varit svårt att utse en klar vinnare när alla korten ligger på borden. Generellt har det landat på personliga preferenser beroende på vad man prioriterar för egenskaper och vilka spel man spelar. Så är det fortfarande. Konkurrensen är stenhård och det är ju bra för oss.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, nu lägger de sig ungefär där GTX 780 är i prestanda, de bryr sig inte om extremsegmentet, och du klagar på hur de "håller på". Bortsett från Titan för 10000:- så är det ju ingen skillnad mellan vad de gör och nVidia gör. Vad är det som stör dig?

Jasså gör dom? Såg inget om de men aja..
Det som stör mig är att dom inte satsar nått på sånna saker.. känns som att dom bara ger upp vissa delar. Men detta gäller då inte bara gpu delen såklart, Det är de jag menar med hur de håller på, och det stör mig. För vi har lixom ingen annan som tar deras plats om dom skulle halka efter på gpu delen med. Det som man blir rädd för, Kanske inte första o andra generationen, men forsätter man i samma bana så..

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

AMD är alltid sämre i effektivitet... De ligger efter i utvecklingen, precis som på processorsidan.

Okej, effektivitet då, vi tittar på prestandaindex i så hög upplösning som möjligt.
Källa tar vi: http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

GTX 580 vs 6970
GTX 580 Behöver 33,5% större chip för att få 17,5% högre prestanda. 14% högre prestanda per mm² hos AMD.

GTX 480 vs 5870
GTX 480 Behöver 58% större chip för att få 14% högre prestanda. 39% högre prestanda per mm² hos AMD.

GTX 280 vs 4870
GTX 280 har 125% större chip. Där har vi inget prestandaindex eller test på Sweclockers. Men i snitt 6,5% snabbare i 1920x1200 enligt Anandtechs test. Har vi dubbel effektivitet per ytenhet hos AMD?
http://www.anandtech.com/show/2556/13

Och då har vi inte tittat på skillnaden i effektiviteten jämfört med strömåtgång. Den är nog snäppet större den med. Hur hade det sett ut ifall AMD valt att lägga sig på att tillverka jättechip som nVidia gör? 5870-prestanda redan 4000-generationen? Nu är det dock inte riktigt strategiskt att köra nVidias race för AMD.

Och efter i utvecklingen? Först till GDDR4 och GDDR5. Först till 28nm, 40nm, 55nm, 65nm, 80nm, 90nm, 110nm. Först med DX11. De släpper ofta sin motsvarande generation många månader innan nVidia. Och sedan då tekniker som tesselering som de haft sedan Radeon 7000-serien. Liksom lägg bara ner Fanboy-snacket. OK?

Skrivet av +_+:

Jasså gör dom? Såg inget om de men aja..
Det som stör mig är att dom inte satsar nått på sånna saker.. känns som att dom bara ger upp vissa delar. Men detta gäller då inte bara gpu delen såklart, Det är de jag menar med hur de håller på, och det stör mig. För vi har lixom ingen annan som tar deras plats om dom skulle halka efter på gpu delen med. Det som man blir rädd för, Kanske inte första o andra generationen, men forsätter man i samma bana så..

På CPU-sidan har de inte gett upp, det är mest att de helt enkelt ligger efter och inte kan konkurrera med IB-E. Och på grafiksidan så är det mest strategiskt att inte försöka göra bjässar som nVidia har för vana att göra. Effektiviteten är ju oftast ganska låg, både på chipnivå och på företagsekonomisk nivå.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Säljer Nvidia 1 titan måste AMD sälja minst 4 st lunch lådor för att tjäna samma peng

Finns nog en bra anledning till att Nvidia inte brydde sig om att slåss hårdare än dom gjorde för att komma in på den marknaden.

Ja, för Sony & Microsoft var intresserade av en helhetslösning - Och det hade inte Nvidia.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD har dessutom lyckats med att göra strömsnålare GPUer än Nvidia och lansera dessa ibland ett halvår innan Nvidia släpper sina och oftast brukar de landa så nära att AMDs pris är mer eftertraktat än Nvidias motsvarighet.

Håller med. Senaste tre korten har varit AMD/ATI just p.g.a. att man får mer prestanda för pengarna. Har lust att testa NVIDIA igen men sen när de dags att köpa så blir de alltid ett Radeon kort.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Fanboyanklagelser (och svar på dessa) borttagna.