Amazon.co.uk extra avgifter?

Permalänk
Medlem

Amazon.co.uk extra avgifter?

Tjena!

Undrar om man behöver betala moms och sånt där om man ska beställa från Amazon.co.uk!

Tex denna kostar 566 kr därifrån http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0053KWDES/ref=s9_simh_gw_...

Men kostar 990 på komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657803&cks=ASS&assoc=B99...

Åker jag på någon extra avgift om jag beställer från Amazon, Varför är det så billigt?

Tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Storbrittanien tillhör EU. Du betalar moms i landet du köper produkten inom EU.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Storbrittanien tillhör EU. Du betalar moms i landet du köper produkten inom EU.

Så jag kan alltså få den för halva priset genom att köpa därifrån? Verkar lite för bra för att vara sant..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att du ser priserna på sidan med moms men när du ska betala kommer du se priset inklusive moms.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Så jag kan alltså få den för halva priset genom att köpa därifrån? Verkar lite för bra för att vara sant..

Jodå, köpte själv GTA V Special Edition för halva priset i UK mot Sverige. Fan sjukt att vissa grejor kan vara dyrt här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det är inte säkert att du ser priserna på sidan med moms men när du ska betala kommer du se priset inklusive moms.

Aha får testa att komma till kassan då

Skrivet av RepZi:

Jodå, köpte själv GTA V Special Edition för halva priset i UK mot Sverige. Fan sjukt att vissa grejor kan vara dyrt här..

Helt sjukt ju, om jag beställer därifrån nu och det går bra så blir det att köpa därifrån i fortsättningen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Avstängd

Priset blir £78.62 inkl. frakten.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jonte6950:

Helt sjukt ju, om jag beställer därifrån nu och det går bra så blir det att köpa därifrån i fortsättningen!

Likaså produkter/reservdelar från ebay.co.uk får man oftast till 1/3 av det svenska priset - så själv köper jag alltid från engelska butiker när det gäller t.ex. lcd-displayer till bärbara etc.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av trollhattan:

Priset blir £78.62 inkl. frakten.

800kr, helt ok så länge man inte behöver göra en garantiretur, reklamation eller ångrat köp

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Priset blir £78.62 inkl. frakten.

Om man kör på gratis frakten då? 3-10 business days står det!

Skrivet av hasenfrasen:

Likaså produkter/reservdelar från ebay.co.uk får man oftast till 1/3 av det svenska priset - så själv köper jag alltid från engelska butiker när det gäller t.ex. lcd-displayer till bärbara etc.

Ja det är sjukt hur dyrt det är i Sverige!

Skrivet av Fluf:

800kr, helt ok så länge man inte behöver göra en garantiretur, reklamation eller ångrat köp

Man får ju tänka på¨vad man köper utomlands isåfall! Den här grejen ska nog inte vara några problem!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte6950:

Om man kör på gratis frakten då? 3-10 business days står det!

Order Total: £54.99

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Priset blir £78.62 inkl. frakten.

Hur får du fram det priset? Den säljs ju med "FREE Super Saver Delivery"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Storbrittanien tillhör EU. Du betalar moms i landet du köper produkten inom EU.

Skrivet av jonte6950:

Så jag kan alltså få den för halva priset genom att köpa därifrån? Verkar lite för bra för att vara sant..

Tyvärr så måste du betala svensk moms när du handlar från Amazon UK. Anledningen är att det totala värdet av prylar som Amazon UK säljer till Sverige överstiger "momsgränsen" (vet inte vad det exakt heter, och inte heller hur stor siffran är, men jag vet att Amazon UK överskrider den utan tvekan).

Amazon UK är lite luriga dock - de priser som visas i webbshoppen är med engelsk moms, dvs verkar billigare än det egentligen är, och först när man lägger prylar i varukorgen och går till kassan så ser man att alla belopp räknas om med svensk moms. De hoppas väl på att man inte ska märka det...

Edit: Det är dock ingen jätteskillnad. Engelsk moms är 20% sedan 2011, och svensk är ju 25%.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om folk är läskunniga på riktigt.

"Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery"

Handlar det om att folk är osäker på förkortningarna så står "UK" för "United Kingdom", alltså Storbritannien.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Tyvärr så måste du betala svensk moms när du handlar från Amazon UK. Anledningen är att det totala värdet av prylar som Amazon UK säljer till Sverige överstiger "momsgränsen" (vet inte vad det exakt heter, och inte heller hur stor siffran är, men jag vet att Amazon UK överskrider den utan tvekan).

Amazon UK är lite luriga dock - de priser som visas i webbshoppen är med engelsk moms, dvs verkar billigare än det egentligen är, och först när man lägger prylar i varukorgen och går till kassan så ser man att alla belopp räknas om med svensk moms. De hoppas väl på att man inte ska märka det...

Skrivet av Mr.Borka:

Ibland undrar jag om folk är läskunniga på riktigt.

"Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery"

https://lh5.googleusercontent.com/-gazC6Gz2Iis/Ujr1_TcN6OI/AA...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Tyvärr så måste du betala svensk moms när du handlar från Amazon UK. Anledningen är att det totala värdet av prylar som Amazon UK säljer till Sverige överstiger "momsgränsen" (vet inte vad det exakt heter, och inte heller hur stor siffran är, men jag vet att Amazon UK överskrider den utan tvekan).

Amazon UK är lite luriga dock - de priser som visas i webbshoppen är med engelsk moms, dvs verkar billigare än det egentligen är, och först när man lägger prylar i varukorgen och går till kassan så ser man att alla belopp räknas om med svensk moms. De hoppas väl på att man inte ska märka det...

Skrivet av Mr.Borka:

Ibland undrar jag om folk är läskunniga på riktigt.

"Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery"

https://lh5.googleusercontent.com/-gazC6Gz2Iis/Ujr1_TcN6OI/AA...

1. Priset blir 54.99 inkl. fri frakt

2. Det gäller Sverige också om det är Amazon som levererar och det gör dom i det här fallet (även om det står avshop)

så kryp tillbaka till er grotta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tyvärr så måste du betala svensk moms när du handlar från Amazon UK. Anledningen är att det totala värdet av prylar som Amazon UK säljer till Sverige överstiger "momsgränsen" (vet inte vad det exakt heter, och inte heller hur stor siffran är, men jag vet att Amazon UK överskrider den utan tvekan).

Amazon UK är lite luriga dock - de priser som visas i webbshoppen är med engelsk moms, dvs verkar billigare än det egentligen är, och först när man lägger prylar i varukorgen och går till kassan så ser man att alla belopp räknas om med svensk moms. De hoppas väl på att man inte ska märka det...

Edit: Det är dock ingen jätteskillnad. Engelsk moms är 20% sedan 2011, och svensk är ju 25%.

Det står på checkout att slut priset blir

Order Summary
Amazon Currency Converter is Enabled. (Learn More)
Items: GBP 54.99
Postage & Packing: GBP 0.00
Total before VAT: GBP 54.99
VAT: GBP 0.00
(Order Total: GBP 54.99)
Payment Total: SEK 587,37

Alltså 587 kr! Hur kan det nästan kosta halva priset? Nu ska man ju bara godkänna.. Dem har räknat om i svensk valuta etc

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Tjena!

Undrar om man behöver betala moms och sånt där om man ska beställa från Amazon.co.uk!

Tex denna kostar 566 kr därifrån http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0053KWDES/ref=s9_simh_gw_...

Men kostar 990 på komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657803&cks=ASS&assoc=B99...

Åker jag på någon extra avgift om jag beställer från Amazon, Varför är det så billigt?

Tack

Jag hade personligen köpt http://www.amazon.co.uk/Andes-E07K-Portable-Headphone-Amplifi...
då min E11 gick isönder. Den är helt enkelt för skör för att användas aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

1. Priset blir 54.99 inkl. fri frakt

2. Det gäller Sverige också om det är Amazon som levererar och det gör dom i det här fallet (även om det står avshop)

så kryp tillbaka till er grotta nu.

Är bara väldigt rädd att åka på extra kostnader, vill veta 100% innan jag beställer därifrån

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Avstängd

Du åker inte på något, beställ och var glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

[...]
Alltså 587 kr! Hur kan det nästan kosta halva priset? Nu ska man ju bara godkänna.. Dem har räknat om i svensk valuta etc

Lägre löner i Storbritannien jämfört med Sverige, stort bolag som köper in stora volymer och/eller stora gemensamma beställningsvolymer, betydligt större folkmängd och folktäthet än i Sverige med större marknad som resultat, lägre skatter, etc. Möjligtvis sämre konsumenträtt vilket också minimerar påslag för att tillgodoräkna eventuella returer, returhanteringar, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tyvärr så måste du betala svensk moms när du handlar från Amazon UK. Anledningen är att det totala värdet av prylar som Amazon UK säljer till Sverige överstiger "momsgränsen" (vet inte vad det exakt heter, och inte heller hur stor siffran är, men jag vet att Amazon UK överskrider den utan tvekan).

Amazon UK är lite luriga dock - de priser som visas i webbshoppen är med engelsk moms, dvs verkar billigare än det egentligen är, och först när man lägger prylar i varukorgen och går till kassan så ser man att alla belopp räknas om med svensk moms. De hoppas väl på att man inte ska märka det...

Edit: Det är dock ingen jätteskillnad. Engelsk moms är 20% sedan 2011, och svensk är ju 25%.

Du är pantad.
UK tillhör EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du åker inte på något, beställ och var glad.

Hur kan jag vara helt säker på detta? Är en fattig student och har inte lust att åka på några stora extra kostnader..

Skrivet av Mr.Borka:

Lägre löner i Storbritannien jämfört med Sverige, stort bolag som köper in stora volymer och/eller stora gemensamma beställningsvolymer, betydligt större folkmängd och folktäthet än i Sverige med större marknad som resultat, lägre skatter, etc. Möjligtvis sämre konsumenträtt vilket också minimerar påslag för att tillgodoräkna eventuella returer, returhanteringar, etc.

Så det är så det ligger till? Skulle bli riktigt ledsen om det är så att jag måste betala moms och tull allt vad det nu innebär

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Avstängd

Man betalar inte moms och tull inom EU

Permalänk
Medlem

Inga avgifter inom EU. Köp på och se glad ut ;O)

Sedan så har Amazon gratis frakt på vissa saker, bara man är villig att ta längre frakttid.

Vilket är ofta enda nackdelen med köpa från länder utanför Sverige, dyra fraktkostnader.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man betalar inte moms och tull inom EU

Tack då är det bara att beställa!

Skrivet av TheWolfbane:

Inga avgifter inom EU. Köp på och se glad ut ;O)

Sedan så har dom gratis frakt på vissa saker, bara man är villig att ta längre frakttid.

Då är det bara att beställa !

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Jag brukar aldrig låta de använda valutaomvandlingen innan då det blir dyrare. Bättre att betala i riktig valuta då de ofta myglar med omvandlingen och tjänar på det. Värt att tänka på är att vissa kort har valutaomvandlingsavgift. Tex mitt gratiskort från ge money har 0% påslag.

Som ovan 54.99 gbp in sek i google ger den riktiga kursen 559.57kr medans amazon får växlingen till 587.4kr.

http://www.bankkort.se/

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Du är pantad.
UK tillhör EU.

"Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms."
Customs and VAT within the EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du är pantad.
UK tillhör EU.

Skönt personangrepp när du inte ens har koll/läst vad han skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

1. Priset blir 54.99 inkl. fri frakt

Udda. När jag väljer något annat så tillkommer moms. Det måste alltså vara något special med just den där varan som gör att moms inte automatiskt slås på, och det enda jag kan tänka mig är att butiken som säljer ligger på någon av öarna utanför UK som inte är med i EU (om jag minns rätt), t.ex. Jersey.

Om jag t.ex. istället tar en Samsung M3 1TB USB 3.0 Slimline Portable Hard Drive från en annan butik, så blir den engelska momsen £9.66 medans den svenska (när man är inloggad med svensk adress) blir £12.38.

Jag vidhåller att det jag säger stämmer.

Skrivet av trollhattan:

så kryp tillbaka till er grotta nu.

Attityd? Det verkar vara du som bor i en trollgrotta.

Visa signatur

5950X, 3090