Permalänk

Första systemkameran - Hjälp

Hej,

Jag vill börja med att säga att jag i stort sett inte har någon som helst erfarenhet av systemkameror. Fotograferar en hel del i dagsläget, lite pinsamt nog dock bara med min mobilkamera eller vid vissa enstaka tillfällen engångskameror, vilket jag i och för sig ser en charm i. Hur som helst, jag känner att det är väldigt roligt att fotografera och att det är något jag vill utveckla.

Jag vill först och främst fotografera natur-och stadsmiljöer men även människor och porträtt. Söker en systemkamera som fungerar så väl som vid solnedgångar och kvällsljus som i dagsljus. Tror att jag faktiskt kommer fotografera mest under kvällstid. Vill ha en kamera som blir bra när det kommer till svartvitt men som även kan fånga upp häftiga ljus. Den får gärna vara relativt smidig. Kommer mest att inrikta mig på att fotografera och inte så mycket på att filma. Jag söker efter en kamera som kan hjälpa mig utveckla mig som fotograf men ändå inte är superavancerad.

Tycker ni att det låter som att jag borde satsa på en systemkamera och i så fall har ni några tips?

När det kommer till budget så är den egentligen rätt obegränsad. Känner dock att jag nog vill satsa på att gå under 10 000 kr. Men om ni har bra tips som ni tror kan passa mig över det så tar jag gärna emot det också. För jag känner att jag som nybörjare hellre köper en systemkamera som är bra och som jag tror kan utveckla mig och mitt intresse för fotografering än satsa på en monsterkamera direkt som kommer att kväva mig. Vill dock helst inte köpa begagnat.

Jag är som sagt helt oerfaren så om ni har några tips så får ni väldigt gärna skriva varför ni rekommenderar det. Tar gärna emot alla slags tips, både på vad ni tror kan passa mig och vad jag bör tänka på vid ett inköp men också allmänna tips gällande fotografering.

Jag har kollat runt en del under dagen. Har tittat lite på dessa kameror: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j...963759,1752859

Tror ni att det kan vara något? Tanken är nog att jag skall köpa till ett extra objektiv i början för att sen utveckla mig och mitt fotograferande. Vad ska man tänka på när det kommer till objektiv? Och vad tycker ni att jag bör tänka på?

Har som sagt läst runt en del och tycker mig ha märkt att många rekommenderar dom två stora, det vill säga Canon eller Nikon. Då man kan bygga på sin kamera lite mer och det verkar även finnas en hel del objektiv att välja på. Läste även att man bör satsa på Nikon om det gäller endast fotografi då dom nischat in sig mer på det. Har ni några tankar eller idéer om det?

Skulle gärna ta en kamera som man kan bygga på för att själv hitta en känsla och smak för det hela.

Inlägget blev väldigt långt men jag är tacksam för alla tips.

Ha det superfint!

Permalänk
Skrivet av FrankRosenthal:

Hej,

Jag vill börja med att säga att jag i stort sett inte har någon som helst erfarenhet av systemkameror. Fotograferar en hel del i dagsläget, lite pinsamt nog dock bara med min mobilkamera eller vid vissa enstaka tillfällen engångskameror, vilket jag i och för sig ser en charm i. Hur som helst, jag känner att det är väldigt roligt att fotografera och att det är något jag vill utveckla.

Jag vill först och främst fotografera natur-och stadsmiljöer men även människor och porträtt. Söker en systemkamera som fungerar så väl som vid solnedgångar och kvällsljus som i dagsljus. Tror att jag faktiskt kommer fotografera mest under kvällstid. Vill ha en kamera som blir bra när det kommer till svartvitt men som även kan fånga upp häftiga ljus. Den får gärna vara relativt smidig. Kommer mest att inrikta mig på att fotografera och inte så mycket på att filma. Jag söker efter en kamera som kan hjälpa mig utveckla mig som fotograf men ändå inte är superavancerad.

Tycker ni att det låter som att jag borde satsa på en systemkamera och i så fall har ni några tips?

När det kommer till budget så är den egentligen rätt obegränsad. Känner dock att jag nog vill satsa på att gå under 10 000 kr. Men om ni har bra tips som ni tror kan passa mig över det så tar jag gärna emot det också. För jag känner att jag som nybörjare hellre köper en systemkamera som är bra och som jag tror kan utveckla mig och mitt intresse för fotografering än satsa på en monsterkamera direkt som kommer att kväva mig. Vill dock helst inte köpa begagnat.

Jag är som sagt helt oerfaren så om ni har några tips så får ni väldigt gärna skriva varför ni rekommenderar det. Tar gärna emot alla slags tips, både på vad ni tror kan passa mig och vad jag bör tänka på vid ett inköp men också allmänna tips gällande fotografering.

Jag har kollat runt en del under dagen. Har tittat lite på dessa kameror: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j...963759,1752859

Tror ni att det kan vara något? Tanken är nog att jag skall köpa till ett extra objektiv i början för att sen utveckla mig och mitt fotograferande. Vad ska man tänka på när det kommer till objektiv? Och vad tycker ni att jag bör tänka på?

Har som sagt läst runt en del och tycker mig ha märkt att många rekommenderar dom två stora, det vill säga Canon eller Nikon. Då man kan bygga på sin kamera lite mer och det verkar även finnas en hel del objektiv att välja på. Läste även att man bör satsa på Nikon om det gäller endast fotografi då dom nischat in sig mer på det. Har ni några tankar eller idéer om det?

Skulle gärna ta en kamera som man kan bygga på för att själv hitta en känsla och smak för det hela.

Inlägget blev väldigt långt men jag är tacksam för alla tips.

Ha det superfint!

Hejsan!

Vad kul att du vill komma längre med din fotografering och skaffa en systemkamera!
Det du säger om att Nikon är bäst för fotografering tycker jag bara är Struntprat, Canon och Nikon är bra på olika saker när det kommer till fotografering men Nikon kamerorna brukar oftast vara dyrare än en liknande Canon.

Om du ska fotografera i sämre ljus "kvällstid" så kan det vara bra att skaffa en kamera som klarar av hög ISO samt ett objektiv med låg bländare, alltså F tal. Med ett objektiv som kan öppna sig till f2.8 kan ta kort med en ISO på 800 medan ett objektiv med f5.6 måste ligga runt ISO 3200. Som du säkert redan vet så ju högre ISO du har desto känsligare blir sensorn men när man gör det så blir det brus i bilderna EX Hög ISO

Men det jag skulle rekommendera som kamera till dig för under 10,000 skulle vara en Canon 60D och sen köpa till objektiv. Fasta objektiv är otroligt skarpa i bilden och sen så är det otroligt billiga. Ett 50mm f1.8 är ett standardobjektiv som många använder och kostar under 1000-lappen. Såg att du skrev att du inte ville köpa begagnat men när det kommer till objektiv så kan du få otroligt bra objektiv för en billig peng, om man tar mig som exempel så ville jag ha ett 70-200mm f2.8 men de billigaste ligger runt 8-9000 kr men begagnat så finns de för under 4000 kr. Gå in på antingen Blocket eller på Fotosidan och leta efter begagnade objektiv där.

Hoppas att jag har varit till hjälp har du några fler frågor så kan du kontakta mig.

MVH

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Köpte själv min första systemkamera i år. Blev en Canon 600D, alltså en något billigare version av 60D som Derbi_QuiZ rekommenderar (den mest märkbara skillnaden är antal fokuspunkter mellan dessa två). Jag köpte samtidigt till ett bättre objektiv (f1.8 50mm), för standardobjektvet är ingen höjdare. Detta är ändå ett billigt objektiv under tusenlappen, men det blir ändå klart bättre bilder än med standard. Mitt tips är alltså att köpa en bra objektiv till huset direkt. Det gör bilderna mycket bättre. Jag skulle säga att objektivet är viktigare än själva huset. Håller även med Derbi_Quiz om att du kan få ett riktigt schysst begagnat objektiv för bra pris.

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att åka till en fotonasare och känna på kamerorna du är intresserad av. Din länk funkar ej, så det är svårt att veta vilka du tittat på. Har du systemkameraförsedda kompisar eller familj kan det vara en ide att välja samma system som de.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För 10 000kr hade jag lätt köpt Nikon D7100 eller en Nikon D7000 + objektiv. Dom kan du utvecklas med utan att känna att du måste köpa nytt efter ett år.

För 10 000kr hade iallafall jag inte köpt Canon 600D eller Canon 60D! Det finns inte på listan alls.

Min åsikt på det hela. Du kommer att få fler från andra medlemmar, jag lovar

Och som vanligt, glöm inte Begagnat är nästan gratis! ta två scrolltag och kolla in listan. Det stämmer och är nästan för bra för att vara sant Men jag lovar att det är sant.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Med en budget på ca 10000kr skulle jag kolla på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=716220
Bra kamera med avancerad AF, bra bildkvalitet och även hyfsad på att filma om man skulle vilja göra det nån gång. Objektivet som följer med är väldigt prisvärt och ett, IMO, mycket bra startobjektiv. Kort sagt ett mycket bra startkit.
Man har ju då lite pengar över till andra tillbehör. Dessa kan ju vara något mer objektiv, stativ, väska, en licens av Lightroom (eller liknande) osv.

Kommer du, som du skriver, att fotografera mycket under kvällstid skulle jag, lite beroende på typ av bilder såklart, absolut satsa pengar på ett stativ.

Ang. att skaffa fler objektiv så brukar jag rekommendera att vänta lite. Man vet bättre när man fotograferat ett litet tag åt vilket håll intresset tar vägen och vad man vill skaffa. Ska man gå på det du skrivit här ovan skulle både en supervidvinkel och ett kort teleobjektiv för porträtt vara vettiga andraobjektiv.
Bara för att komma med förslag:
Sigma 10-20/4-5.6 och Nikon AF-S 50/1.8G (alternativt Nikon AF 50/1.8D om man vill spara några hundralappar, denna ger AF på en D7000, men inte på enklare Nikon-hus).

Permalänk
Skrivet av FrankRosenthal:

Hej,

Jag vill börja med att säga att jag i stort sett inte har någon som helst erfarenhet av systemkameror. Fotograferar en hel del i dagsläget, lite pinsamt nog dock bara med min mobilkamera eller vid vissa enstaka tillfällen engångskameror, vilket jag i och för sig ser en charm i. Hur som helst, jag känner att det är väldigt roligt att fotografera och att det är något jag vill utveckla.

Jag vill först och främst fotografera natur-och stadsmiljöer men även människor och porträtt. Söker en systemkamera som fungerar så väl som vid solnedgångar och kvällsljus som i dagsljus. Tror att jag faktiskt kommer fotografera mest under kvällstid. Vill ha en kamera som blir bra när det kommer till svartvitt men som även kan fånga upp häftiga ljus. Den får gärna vara relativt smidig. Kommer mest att inrikta mig på att fotografera och inte så mycket på att filma. Jag söker efter en kamera som kan hjälpa mig utveckla mig som fotograf men ändå inte är superavancerad.

Tycker ni att det låter som att jag borde satsa på en systemkamera och i så fall har ni några tips?

När det kommer till budget så är den egentligen rätt obegränsad. Känner dock att jag nog vill satsa på att gå under 10 000 kr. Men om ni har bra tips som ni tror kan passa mig över det så tar jag gärna emot det också. För jag känner att jag som nybörjare hellre köper en systemkamera som är bra och som jag tror kan utveckla mig och mitt intresse för fotografering än satsa på en monsterkamera direkt som kommer att kväva mig. Vill dock helst inte köpa begagnat.

Jag är som sagt helt oerfaren så om ni har några tips så får ni väldigt gärna skriva varför ni rekommenderar det. Tar gärna emot alla slags tips, både på vad ni tror kan passa mig och vad jag bör tänka på vid ett inköp men också allmänna tips gällande fotografering.

Jag har kollat runt en del under dagen. Har tittat lite på dessa kameror: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j...963759,1752859

Tror ni att det kan vara något? Tanken är nog att jag skall köpa till ett extra objektiv i början för att sen utveckla mig och mitt fotograferande. Vad ska man tänka på när det kommer till objektiv? Och vad tycker ni att jag bör tänka på?

Har som sagt läst runt en del och tycker mig ha märkt att många rekommenderar dom två stora, det vill säga Canon eller Nikon. Då man kan bygga på sin kamera lite mer och det verkar även finnas en hel del objektiv att välja på. Läste även att man bör satsa på Nikon om det gäller endast fotografi då dom nischat in sig mer på det. Har ni några tankar eller idéer om det?

Skulle gärna ta en kamera som man kan bygga på för att själv hitta en känsla och smak för det hela.

Inlägget blev väldigt långt men jag är tacksam för alla tips.

Ha det superfint!

Skall du ha en liten och smidig kamera som ger bra bildkvalitet MEN som är enkel att använda, då skall du köpa en spegellös kamera. Viktigt att tänka på är att du köper en som har en bra digitalsökare, det är något som jag personligen tycker är viktigt.

Vill man sen utvecklas som fotograf rekommenderar jag att du börjar med ett fast objektiv och då något från en normal till kort tele. Dessa objektiven brukar vara ett billigt och bra alternativ. Fördelen med dessa, som föregående talare sa, är att de är relativt ljusstarka. Ett ljusstarkt objektiv ger dig större kontroll över skärpedjupet samt möjlighet att ta skarpa bilder på frihand under sämre ljusförhållanden. Ett fast objektiv tvingar dig också till att vara kreativ för att uppnå det resultat du vill ha. Som en bonus är även bildkvaliteten högre än med ett zoomobjektiv.

Efter det objektivet bör du kanske komplettera med en fast vidvinkel alternativt en vidvinkelzoom. Detta för att du vill ta miljöbilder.

Köper du dig en bättre spegellös systemkamera kommer du att kunna utvecklas plus att du inte kommer att sakna funktionalitet eller bildkvalitet. De som jag, utan att själv ha testat dem, skulle rekommendera är t.ex. Olympus OM-D, Fuji X-E1 eller Sony NEX 6/7. Fördelen med Olympusen är att den kör m4/3 fattning vilket gör att objektivutbudet är större och billigare än hos de andra två.

MEN vill du ha en liten bra och smidig kamera bara för att det är skoj och inte så mycket för att dokumentera, så kolla istället på en riktigt fin kompaktkamera. Det börjar att dyka upp en hel del små kameror med stora sensorer och fin fast optik, dock tyvärr ofta med en riktigt saftig prislapp. Men har du ingen direkt budget så kolla från Ricoh GR (6500kr) till Leica X2 (16500kr) till Sony RX1R (26000kr), vem vet, de kanske faller dig bättre i smaken.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Köp dej en Sony SLT-A65V, du blir inte besviken.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av skog1s:

För 10 000kr hade jag lätt köpt Nikon D7100 eller en Nikon D7000 + objektiv. Dom kan du utvecklas med utan att känna att du måste köpa nytt efter ett år.

För 10 000kr hade iallafall jag inte köpt Canon 600D eller Canon 60D! Det finns inte på listan alls.

Min åsikt på det hela. Du kommer att få fler från andra medlemmar, jag lovar

Och som vanligt, glöm inte Begagnat är nästan gratis! ta två scrolltag och kolla in listan. Det stämmer och är nästan för bra för att vara sant Men jag lovar att det är sant.

Vill inte låta otrevlig men varför väljer du bort Canon 60D? förstår att 600D försvinner då den är så pass utdaterad mm. vad jag fattade det som så ville han inte gå över 10.000 och själva kameran är inte det viktigaste, det är ju objektiven.

som sagt så vill jag inte att du tar det på ett dåligt sätt, vill bara se lite hur du resonera om det hela

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Köp dej en Sony SLT-A65V, du blir inte besviken.

Det var ju ett handfast råd. Berätta gärna varför och argumentera för din sak. Glö inte att ta i beaktande vad TS är ute efter också.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Vill inte låta otrevlig men varför väljer du bort Canon 60D? förstår att 600D försvinner då den är så pass utdaterad mm. vad jag fattade det som så ville han inte gå över 10.000 och själva kameran är inte det viktigaste, det är ju objektiven.

som sagt så vill jag inte att du tar det på ett dåligt sätt, vill bara se lite hur du resonera om det hela

I fallet med 60D kostar den mer än D7000 och har sämre bildkvalitet och är en mindre avancerad kamera. Så i det fallet känns det inte som att 60D är bästa valet, om man inte av någon annan anledning behöver/vill välja Canon då.
600D har ju däremot priset till sin fördel, så där finns ett argument om man vill ha möjlighet att klämma in fler objektiv eller andra tillbehör i budgeten. Där har vi ju dock D5100 som alternativ hos Nikon, som är en mer jämförbar kamera.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

I fallet med 60D kostar den mer än D7000 och har sämre bildkvalitet och är en mindre avancerad kamera. Så i det fallet känns det inte som att 60D är bästa valet, om man inte av någon annan anledning behöver/vill välja Canon då.
600D har ju däremot priset till sin fördel, så där finns ett argument om man vill ha möjlighet att klämma in fler objektiv eller andra tillbehör i budgeten. Där har vi ju dock D5100 som alternativ hos Nikon, som är en mer jämförbar kamera.

Nu när man fick se lite på det så har du faktiskt rätt... hur fan kan 60dn ligga så långt efter? samt ha högre pris?

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Pentax K-5 II. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-5ii

Tar skarpa bilder och hittar bra i mörkret med sin AF. Väderresistent och tålig, även i dammiga miljöer. Bildstabilisering i huset, så även äldre gluggar får stöd utav funktionen. Tar bra bilder även vid höga ISO värden.

Astrotracer är väl min favorit funktion, för att tracka natthimmeln.

Har lite svårt att flöda på här då man ska upp 4.20. Men kolla upp den. Finns med 3st olika objektiv kit (18-55mm, 18-55 & 50-200mm och 18-135mm - alla är WR) som låter en exploatera ens framtida objektivköp.

Pentaxforums.com är väl en liten central med information samt så har de en vidare beg. marknad. Importera från Tyskland kan vara värt, från t ex Fotoerhardt eller Koch. Tusenlappen(arna) man sparar kan man lägga på t ex filter, minneskort, stativ eller annat.
Fotosidan kan ha nån annons med K-5 II eller tillbehör.

Permalänk
Medlem

Då TS skriver att kameran gärna får vara smidig faller ju direkt tankarna på en spegellös. Det är inte bara en gång man funderat på varför man måste ha så stor kamera(senast nu i augusti då vi besteg kebnekaise) lämnade mitt 70-200/2,8 hemma pga vikten
Nu har jag inte direkt testat en spegellös mer än på mässor, och personligen skulle det inte funka pga den sjukt dåliga ergonomin. Dock skulle jag gärna ha en som andra kamera.

Om inte spegellöst duger, så för en budget på 10 000kr hade jag köpt en D7000, ett fast 50, och en normal zoom typ Nikon 16-85, eller Sigma 24-70/2,8.
En rätt bra början för att skjuta porträtt, stadsmiljö och lite natur.

Fasta 50 är sjukt skarpt och kostar enbart en 1000lapp, oslagbart för det priset, gäller även för canons fasta 50.
Fick tag i ett 16-85 så gott som gratis på tradera och det är ett bra objektiv, dock i dyraste laget om man köper nytt. Skarpt och vr är fint. Dock en hel del förvrängningar på 16mm(lätt att efterbehandla dock).

Dock är det bästa tipset jag kan ge dig att åka till en butik med mycket kameror och spendera lite tid där och klämma och känna på dom. Så länge du inte köper en instegskamera kan det inte bli fel om du tycker kameran känns rätt i handen. Se till att du väljer den kameran du trivs med och inte köper en bara för att den på papperet är "bättre" än nån annan kamera. Det är trots allt inte kameran som tar bilden utan det är du

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrankRosenthal:

Hej,
Jag vill börja med att säga att jag i stort sett inte har någon som helst erfarenhet av systemkameror. Fotograferar en hel del i dagsläget, lite pinsamt nog dock bara med min mobilkamera eller vid vissa enstaka tillfällen engångskameror, vilket jag i och för sig ser en charm i. Hur som helst, jag känner att det är väldigt roligt att fotografera och att det är något jag vill utveckla.

Jag vill först och främst fotografera natur-och stadsmiljöer men även människor och porträtt. Söker en systemkamera som fungerar så väl som vid solnedgångar och kvällsljus som i dagsljus. Tror att jag faktiskt kommer fotografera mest under kvällstid. Vill ha en kamera som blir bra när det kommer till svartvitt men som även kan fånga upp häftiga ljus. Den får gärna vara relativt smidig. Kommer mest att inrikta mig på att fotografera och inte så mycket på att filma. Jag söker efter en kamera som kan hjälpa mig utveckla mig som fotograf men ändå inte är superavancerad.

Tycker ni att det låter som att jag borde satsa på en systemkamera och i så fall har ni några tips?

Har själv Sony A77, tycker den är bra.. stor systemkamera, vädertätad, anti-skak system inbyggt i kamerahuset, 24 megapixels.
den släpptes 2011, så har antagligen sjunkit endel i pris, ska komma en ersättare 2014.

funderar själv på en liten smidig kamera (ej system) Sony RX100 II
verkar som ett bra komplement till systemkamera, som är såpass smidig så man alltid kan ha med den.

Det där med svartvitt det fixar man oftast efteråt,
Topaz B&W Effects och Silver Efex Pro är plugins för svartvitt.
Det sägs att Silver Efex ska vara det bästa men har inte testat det.

Finns även program som emulerar hur bilden skulle sett ut tagen med en viss typ av film.
där finns oftast massvis av varianter på svartvitt också.
Exempel på program: Alien Skin Exposure 5 och DxO FilmPack 4.

Permalänk
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Hejsan!

Vad kul att du vill komma längre med din fotografering och skaffa en systemkamera!
Det du säger om att Nikon är bäst för fotografering tycker jag bara är Struntprat, Canon och Nikon är bra på olika saker när det kommer till fotografering men Nikon kamerorna brukar oftast vara dyrare än en liknande Canon.

Om du ska fotografera i sämre ljus "kvällstid" så kan det vara bra att skaffa en kamera som klarar av hög ISO samt ett objektiv med låg bländare, alltså F tal. Med ett objektiv som kan öppna sig till f2.8 kan ta kort med en ISO på 800 medan ett objektiv med f5.6 måste ligga runt ISO 3200. Som du säkert redan vet så ju högre ISO du har desto känsligare blir sensorn men när man gör det så blir det brus i bilderna EX Hög ISO

Men det jag skulle rekommendera som kamera till dig för under 10,000 skulle vara en Canon 60D och sen köpa till objektiv. Fasta objektiv är otroligt skarpa i bilden och sen så är det otroligt billiga. Ett 50mm f1.8 är ett standardobjektiv som många använder och kostar under 1000-lappen. Såg att du skrev att du inte ville köpa begagnat men när det kommer till objektiv så kan du få otroligt bra objektiv för en billig peng, om man tar mig som exempel så ville jag ha ett 70-200mm f2.8 men de billigaste ligger runt 8-9000 kr men begagnat så finns de för under 4000 kr. Gå in på antingen Blocket eller på Fotosidan och leta efter begagnade objektiv där.

Hoppas att jag har varit till hjälp har du några fler frågor så kan du kontakta mig.

MVH

Efter att ha läst runt en hel del så håller jag med dig om att Nikon vs Canon verkar vara skitsnack. I alla fall för mig som en glad amatör. Tack för genomgången av ISO, har som sagt inte alla mycket erfarenhet så det hjälper mig mycket.

Jag känner att jag inte vill köpa själva kamerahuset begagnat då jag som sagt inte har så stor erfarenhet. Tanken är att jag till en början skall testa runt 2 max 3 obejktiv men därefter så köper jag gladligen begagnade objektiv. När jag själv har lite mer erfarenhet och därför bättre koll på vad jag söker.

Jag är lite nyfiken på om du har någon åsikt eller tanke när det kommer till spegelreflex vs spegellöst?

Stort tack för ditt inlägg!

Permalänk
Skrivet av SugarRay:

Köpte själv min första systemkamera i år. Blev en Canon 600D, alltså en något billigare version av 60D som Derbi_QuiZ rekommenderar (den mest märkbara skillnaden är antal fokuspunkter mellan dessa två). Jag köpte samtidigt till ett bättre objektiv (f1.8 50mm), för standardobjektvet är ingen höjdare. Detta är ändå ett billigt objektiv under tusenlappen, men det blir ändå klart bättre bilder än med standard. Mitt tips är alltså att köpa en bra objektiv till huset direkt. Det gör bilderna mycket bättre. Jag skulle säga att objektivet är viktigare än själva huset. Håller även med Derbi_Quiz om att du kan få ett riktigt schysst begagnat objektiv för bra pris.

Är du nöjd med ditt köp?
Precis som du säger är min tanke att köpa till ett eller två objektiv direkt. För att testa mig fram. Objektiv köper jag gärna begagnat, dock inte så här i början då jag inte riktigt vet vad jag ska kolla efter och ej heller inte riktigt vet vad jag söker. Är det något speciellt du tycker man skall tänka på när man köper objektiv? Både begagnat och nytt tänker jag på då.

Vad tycker du om spegelreflex vs spegellöst?

Tack för ditt tips!

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Det bästa är väl att åka till en fotonasare och känna på kamerorna du är intresserad av. Din länk funkar ej, så det är svårt att veta vilka du tittat på. Har du systemkameraförsedda kompisar eller familj kan det vara en ide att välja samma system som de.

Det skall jag verkligen göra! Men vill ha lite kött på benen innan jag beger mig ut på jakt och kanske faller offer för en pratglad försäljare.

Miss av mig! Här kommer nya länkar! Några åsikter eller tankar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1487190

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963759

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752859

Permalänk
Skrivet av FrankRosenthal:

Efter att ha läst runt en hel del så håller jag med dig om att Nikon vs Canon verkar vara skitsnack. I alla fall för mig som en glad amatör. Tack för genomgången av ISO, har som sagt inte alla mycket erfarenhet så det hjälper mig mycket.

Jag känner att jag inte vill köpa själva kamerahuset begagnat då jag som sagt inte har så stor erfarenhet. Tanken är att jag till en början skall testa runt 2 max 3 obejktiv men därefter så köper jag gladligen begagnade objektiv. När jag själv har lite mer erfarenhet och därför bättre koll på vad jag söker.

Jag är lite nyfiken på om du har någon åsikt eller tanke när det kommer till spegelreflex vs spegellöst?

Stort tack för ditt inlägg!

Är förståligt att du inte vill köpa själva kamerahuset begagnat men när det kommer till objektiv så kan du tjäna otroligt mycket på det. de flesta brukar hantera sina objektiv som något otroligt värdefullt och fixar iårdning det ofta mm.

När det kommer till spegel vs spegellös så är det oftast så att den med spegel gör bättre bilder men de är mycket större än en utan spegel, om du fotar mycket sport så är en spegellös ett big no no! då de oftast har en skärm som viewfinder och som man inte kan komma undan med när det kommer till skärmar så har de en liten delay och när du fotar sport så är det otroligt irriterande.

Jag skulle rekommendera en med spegel men om du känner att du vill ha en mindre kamera så funkar en spegellös. men jag kan inte bestämma vad du ska skaffa så du får ta och forska lite själv om det, finns youtube och google

Lycka till!

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrankRosenthal:

Är du nöjd med ditt köp?
Precis som du säger är min tanke att köpa till ett eller två objektiv direkt. För att testa mig fram. Objektiv köper jag gärna begagnat, dock inte så här i början då jag inte riktigt vet vad jag ska kolla efter och ej heller inte riktigt vet vad jag söker. Är det något speciellt du tycker man skall tänka på när man köper objektiv? Både begagnat och nytt tänker jag på då.
Tack för ditt tips!

Jag är mycket nöjd med mitt köp. Känns som en lagom avancerad kamera till någon som inte är jätteerfaren. Tror ändå inte att man växer ur den speciellt fort.
Jag tycker du ska gå till lite olika butiker för att testa och känna på lite olika objektiv tills du vet ungefär vad du vill ha. Sen kan du gå in på blocket/fotosidan och kolla vad som erbjuds på begagnatmarknaden. Tro mig, du får ett mycket bättre objektiv för samma peng om du köper ett som redan är använt, då andrahandsvärdet är ganska dåligt. Läs på internet vad det finns för olika objektiv för att se vilket/vilka som passar dig, beroende på vad du tänker fota.

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

D7000 är ett grymt hus där sökaren ger 100% täckning. Ger möjlighet att själv justera af, vilket är ett plus om du tänkt handla begagnade objektiv (obs funkar bäst om det handlar om objektiv med fast brännvidd då det inte går att göra olika af justeringar för samma objektiv vid olika brännvidder).

Tycker du att d7000 är för stor har du Fujifilm x100s som fått grymt bra test resultat. Går dock inte att byta objektivet på denna…

Permalänk
Medlem

Canon EOS 100D? Liten och lätt, samtidigt kan du skaffa dig bättre optik än standard kitzoomen.

Permalänk
Medlem

Vill du ha verkligt litet och smidigt är Olympus OM-D ett bra alternativ, grym bildkvalitet, väderskyddad och har mängder av objektiv med hög kvalitet men som fortfarande är prisvärt som få. 45/1.8-objektivet är min absoluta favorit och lämnar ytterst sällan kameran. Kostar runt 7700 med studentrabatt från Dustin Home, med medföljande väderskyddat kitobjektiv.

Test och recension finns här: http://www.dpreview.com/reviews/olympusem5/ , utsågs även till "Best Camera of 2012" av DPreview.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Canon EOS 100D? Liten och lätt, samtidigt kan du skaffa dig bättre optik än standard kitzoomen.

Skrivet av Choffe:

Vill du ha verkligt litet och smidigt är Olympus OM-D ett bra alternativ, grym bildkvalitet, väderskyddad och har mängder av objektiv med hög kvalitet men som fortfarande är prisvärt som få. 45/1.8-objektivet är min absoluta favorit och lämnar ytterst sällan kameran. Kostar runt 7700 med studentrabatt från Dustin Home, med medföljande väderskyddat kitobjektiv.

Test och recension finns här: http://www.dpreview.com/reviews/olympusem5/ , utsågs även till "Best Camera of 2012" av DPreview.

Eftersom inte TS uppdaterat sin tråd på en månad så gissar jag på att han/hon redan köpt kamera.
Men mest troligt är att köpet/tanken inte blev av, då TS inte skrivit något alls om nyköpet, vilket alla stort sett brukar göra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]