Permalänk
Medlem

Bygglogg "plexiglas"

Hej, Alla Sweclockare och välkommen till min första bygglogg.

Specifikation
CHASSI: Hemmbyggt Plexiglas Chassi
MB: Asus SABERTOOTH 990FX GEN3/R2.0
CPU: AMD FX-8350 X8 4.0GHz Socket AM3+ Boxed
MEM: Corsair Vengeance Low Profile Blue 16GB 2133MHz
GPU: Sapphire Radeon HD7970 GHz Edition Vapor-X 3GB DDR5
SSD: Kingston HyperX 3K 120GB
HDD:
PSU: Corsair Power Supply 750W TX M, Modular

Chassi
500X450X300mm (BxHxD)
1st 1400X300X6mm
2st 450X500X6mm
1st 488X300X6mm
HDD/DVD rack görs i 4mm plexiglas
Frontpanel: Lian Li PW-IE5H550 USB 3.0 I/O KIT
Startknapp: Tryckströmbrytare med kromad sarg och röd startknapp
ATX plåt: Lian Li Moderkortsplåt

Kylning
2 x NZXT FS-200 - 11 Blade rifle bearing fan - Red LED - 200mm
1 x BitFenix Spectre Fan Blue LED 140mm Black
1 x NZXT Havik 120 CPU Cooler
1 x NZXT Sentry 2 LCD Fan Controller
Damm filter: IKEA SARITA
Fläkt Galler:

Belysning
2 x NZXT Sleeved LED Kit Cable 2M Blue

Introduktion
Jag heter Anders och är 23 år har under flera år funderat på att bygga ett Chassi i plexiglas och har nu äntligen kommit igång.

ARBETSLISTA:
Så det jag har gjort/Ska göra är
Sleeva PSU [X]
Fixa kabeldragning []
Kapa och göra hål i plexiglaset [X]
Böja plexit till chassit[X]
Bygga ihop HDD/DVD rack [X]
Bygga ihop Chassi [X]
Ev Lacka baksidan []

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Delarna till chassit är ivägskickade för Kapning hos ProdCut.se/.
Har fått hem alla delar utom lagrings disk där jag inte bestämt mig för vad jag vill ha. är inne på att köra raid med 2 st 3TB HDD och ev även raid på SSD fronten men har ännu inte bestämt mig.
blir det pengar över till hösten ploppar ännu ett 7970 in för CF.

Det jag gör i väntan på att delarna skall kapas är sleeving kommer bilder när jag kommit igång. skall även fixa gångjärn till sidorna samt lås.
ska ladda upp 3D skis och lite bilder på vad som händer under morgondagen.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Ja lite bilder ger nog mer intresse för ditt bygge:) Gärna lite beskrivningar också utifall du har någon egen lösning på något, alltid kul att se hur någon annan tänker lösa sina "problem":)

Permalänk

Jag undrar en sak.
Planen antar jag skall vara att allt skall vara helt genomskinligt? Varför då använda en moderkortsplåt? Det enda den gör är att den håller uppe moderkortet i dess groundpunkter, borde man inte kunna göra detta utan själva plåten?

Det kan bli ett fräckt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ja lite bilder ger nog mer intresse för ditt bygge:) Gärna lite beskrivningar också utifall du har någon egen lösning på något, alltid kul att se hur någon annan tänker lösa sina "problem":)

Absolut det tror jag också alltid lättare att föreställa sig hur det kan tänkas bli också om man ser bilder osv.
ska försöka göra en mer utförlig beskrivning av projektet som det ser ut just nu när jag lägger upp bilder har dock inte stött på så många problem än då bygget inte riktigt börjat på alvar.

Skrivet av Dubbelklabbe:

Jag undrar en sak.
Planen antar jag skall vara att allt skall vara helt genomskinligt? Varför då använda en moderkortsplåt? Det enda den gör är att den håller uppe moderkortet i dess groundpunkter, borde man inte kunna göra detta utan själva plåten?

Det kan bli ett fräckt bygge!

Tanken från början var att göra allt i plexiglas läste dock lite om jordning av moderkortet osv samt satt och grubblade på hur jag skulle göra med back platen för moderkortet och det slutate med att jag beställde en plåt men vi får se när det närmar sig slutet om jag gör en egen lösning i plexiglas eller om jag använder plåpten. faktum är ju att plåten enbart kommer att synas lite på baksidan stora delen av plåten hamnar ju bakom moderkortet.

kan redan nu säga att jag är usel på att stava och använda . och , så hoppas ni har överseende med det i framtida inlägg

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Tanken från början var att göra ett chassi helt i plexiglas med måtten
600x400x300mm av 4mm plexiglas då jag hittade 4mm plixiglas på Biltema.
Gjorde mig en papp modell i den storleken jag tänkt

Insåg dock att måtten kanske var lite o propertioneliga när jag fått ihop "lådan" och insåg även att 4mm plexi skulle bli lite sladdrigt.
Ändrade om måtten till 500x450x300 och 5mm efter mailkontakt med Stefan Tall på Stocksundet Byggsystem AB och beställde därifrån.
när jag kom för att hämta delarna visade det sig att han lagt undan 6mm plexi istället för 5mm så fick det till samma pris.

HDD/DVD racket funderade jag först på att ta från ett annat chassi men efter som måtten är lite annorlunda och jag gärna vill ha DVD + minneskorts läsare högst upp bredvid varandra så bestämde jag mig för att göra det i 4mm plexi från biltema.

lyckades efter lite om och men förstå mig på sketchup och det slutade medc följande ritningar.

Har bollat en hel del ideer med min svärfar som är duktig på att bygga de mesta. Chassit kommer nu alltså bestå av:
1st 1400X300X6mm
2st 450X500X6mm
1st 488X300X6mm
där den långa biten 1400x300x6mm kommer att böjas för att sedan limmas ihop med botten plattan.

För att få snygga snitt kommer Plexit att skäras med vattenskär hos ProdCut.

Så nu sitter jag här hemma med alla hårdvara och två sidor som jag satt "kontorslås" på för att kunna öppna och stänga sidorna och dem kommer sättas samman med övriga chassit med "piano" gångjärn.

Vad gäller moderkortsplåten så som jag nämnde i mitt förra innläg var tanken först att göra en egen men sen bestämde jag mig för att underlätta för mig själv genom att köpa en.

här följer lite bilder på det som skall sitta i datorn:
MB:

CPU:

GPU:

PSU:

RAM:

SSD:

CPU kylning:

Chassi fläktar:

Belysning:

ON/OFF knapp:

Frontpanel:

moderkorts plåt: (kommer att kapas till så att det är minimalt med "plåt" bakåt.)

Paracord Sleeve till PSU:n kommer att bli i följande färg.

med inslag av denna färg:

Kommer bilder på sleevingen vart efter jag kommer igång med den.
Sata kablarna kommer att sleevas i Rött med Gul Krympslang.

har funderingar på att ev köra Raid på både SSD och HDD ovh ev även CF men vi får se vad det finns för pengar över frammåt hösten.
HDD är tanken att det ska ploppa in en 3TB lagringsdisk istället för att ha flera mindre som jag har idag.

Det stora dilemmat just nu är om jag skall spraya baksidan Metalic svart eller om det skall få vara helt genomskinligt. några förslag?
Har även funderat på om jag skall slänga in lite mer belysning i chassit men de får stå kvar som ett frågentecken tills Chassit är ihop byggt och man kan se hur det ser ut.

Dem första bilderna är lite gryniga tagna med min Iphone 4 men dem övriga tror jag är skapliga?
komm gärna med feedback, tankar och förslag.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Har du tänkt köra någon form av ljuddämpning/vibrationsabsorberande upphängning för hårddisken? Hur ska du fästa ihop plexit? har du något ramverk eller gängar du i plexit eller kanske kör vinkeljärn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Har du tänkt köra någon form av ljuddämpning/vibrationsabsorberande upphängning för hårddisken? Hur ska du fästa ihop plexit? har du något ramverk eller gängar du i plexit eller kanske kör vinkeljärn?

Ljuddämpning har jag inte tänkt på är ju kanske lite svårt om det inte skall synas.
Vibrationsdämpning har beställt ett kit från coolerkit.se som jag tänkte testa.
Plexit kommer att limmas ev även någon skruv, kommer ju dock bara bli två skarvar i botten.
HDD/DVD racket kommer jag limma och även där ev nån skruv om det skulle behövas.
Sen kommer sidorna sättas fast med "pianogångjärn" som skruvas fast i botten samt sidan.
Har inget ramverk eller vinkeljärn och det borde inte behövas men vi får se när jag bockat om de känns stabilt eller inte.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu är Moderkortsplåten kapad för att minimera synligheten bakåt.

Har fixat gångjärnen till sidorna måste dock kapa dem några cm.

och satt låsena på plats.

Så nu är det bara att vänta på resten av delarna till chassit är klara.

Har börjat sleeva lite lätt och måste säga att jag är ganska nöjd med tanke på att det är första gången.
går bättre och bättre för varje kabel

Måste säga att jag är ganska nöjd tror färg temat kommer bli nice när allt är klart.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Nu är Moderkortsplåten kapad för att minimera synligheten bakåt.
http://imageshack.us/a/img849/9131/329w.jpg

Har fixat gångjärnen till sidorna måste dock kapa dem några cm.
http://imageshack.us/a/img441/9370/2npw.jpg

och satt låsena på plats.
http://imageshack.us/a/img854/7384/7v75.jpg

http://imageshack.us/a/img341/6310/g9ti.jpg

Så nu är det bara att vänta på resten av delarna till chassit är klara.

Har börjat sleeva lite lätt och måste säga att jag är ganska nöjd med tanke på att det är första gången.
går bättre och bättre för varje kabel
http://imageshack.us/a/img51/5002/91bp.jpg

http://imageshack.us/a/img838/7050/16vx.jpg

Måste säga att jag är ganska nöjd tror färg temat kommer bli nice när allt är klart.

Hur går det för dig? är du färdig? finns det fler bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hur går det för dig? är du färdig? finns det fler bilder?

Hej.

Det har tagit lite stopp då han som skulle hjälpt mig att skära det slutat på de jobbet och dem som har hand om vattenskärning inte "hunnit" skära de så letar just nu efter någon inärheten av Strängnäs med vattenskär som kan skära åt mig.

Något särskilt du vill se bild på? Kan ta lite bättre bilder på sleeven annars vet jag inte vad som skulle va intressant just nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Det har gått väldigt lång tid sen jag började men det är så när man litar på någon som tydligen är för lat för att jobba.
Har idag lämnat Plexit på http://www.ProdCut.se/ efter som ansvarig för vattenskären på Notum inte klarat av att skära skivorna sen jag började med projektet.

skivorna är klara om 8-10 dagar så hoppas på att jag skall vara klar med projektet om ca 3 veckor.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Imorgon åker jag och hämtar plexit som är färdigskuret.
ska ge mig ut på jakt eftter skruvar till hdd, fläkt och dvd då dem behöver vara lite längre än standard, skall också leta rätt på något bra lim och ev färg till perfplåten som skall bli fläktgaller och fäste för dammfilter.
uppdaterar med bilder efter min lilla utflykt imorgon...

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Då var plexiglas delarna hämtade
Botten plattan:

Fram, Top, Baksida:

och delarna dill HDD/DVD racket:

Nu återstår bara att bocka, limma och hitta skruv innan det är dags att montera

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Nästa helg skall jag och svärfar ge oss på att bocka plexit går det åt skogen så blir det till att köpa polycarbonat skiva och göra en ny utskärning... håller tummarna för att det ska gå som planerat.
ska lägga upp lite bilder på Sleeven som jag färdigstälde i lördags under eftermiddagen. blev inte perfekt men bra för att vara första gången.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Här kommer några bilder på sleeven. blev som sagt inte helt perfekt lite bränt på något ställe och inte 100% jämnt över allt men jag är nöjd med tanke på att det som sagt var första gången.

den esata som blev riktigt dålig kommer inte att behöva användas i bygget och om den kommer att behövas så får jag göra om den... molexen var den del som var svårast att få bra men den kommer inte synas mycket i chassit så den får vara som den är tillsvidare.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Började igår med att prov böja en spillbit

konstaterade ganska snabbt att det skulle bli svårt att böja chassit då böjen skulle bli extremt svår att få bra med hålen för PSU:n på baksidan och toppen samt hålen för DVD osv på framsidan så bestämde mig för att det fick bli kapa och limma istället.

sen blev det dags att pussla ihop det hela.

så nu börjar det likna något.. fattas borrhål för gångjärn och sen skall jag pyssla ihop delarna till HDD/DVD racket sen är det montering som gäller. får se imorgon hur det har blivit med limmet, ser det bra ut så ska det börja limmas HDD/DVD rack och då kommer allt vara klart till nästa helg en vecka senare än planerat.

ber om ursäkt för dåliga bilder hade inte tillgång till systemkameran idag.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Fina snitt på uttagningarna, vad använder du dig av ?. Kul bygge BTW

Edit

Aha såg nu, läste lite dåligt

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Fina snitt på uttagningarna, vad använder du dig av ?. Kul bygge BTW

Edit

Aha såg nu, läste lite dåligt

Vattenskärning på det mesta men använde metall borr till dem små hålen och sticksåg till att dela upp den långa skivan då det inte gick att bocka. Fick dock slipa endel och kommer behöva slipa lite till innan det är raka fina kanter på det. Kan inte rekomendera att göra utskärningarna med sticksåg om man inte är riktigt duktig.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Har anmält mig till c4b12's moddningstävling.

Blev sponsrad med skruvar till fläktarna av Håkan Bolin på Wulkan

Har idag provmonterat PSU, MB plåten samt två fläktar.

Insåg ganska snabbt att jag tabbat mig med måttningen och chassit skulle behöva vara några cm högre för att få plats med fläkten i botten så nu har jag något att fundera på, hur jag skall göra med den fläkten/fläkthålet. det ser även lite skevt ut och detta kommer att lösas då nätagget fäst uppifrån också just nu är det bara fäst från sidan.
Svärfar ska ta hem perfererad plåt som fläktgaller under veckan och planen är att imorgon skall jag limma HDD/DVD racket som jag borrat och förberätt idag.
planen är fortfarande att vara klar till Lördag.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering igen. tanken var att jag skulle bli klar till imorgon men har inte hunnit limma HDD/DVD racket i veckan och blev varse om att 30 min inte var tilräckligt för att få det att hålla samman... så nu är det limmat för andra gången och kommer att få stå till imorgon då ska jag limma det sita på det och limma mb plåt, gånggärn och borsta den perfererade plåten...
Ber om ursäkt för ytterligare några halvdanna bilder skall försöka komma ihåg att ta med systemkameran imorgon.

Provmonterade sidorna.

HDD/DVD racket börjar ta form.

Perfererad rostfri plåt till fläktgaller.

Mitt stora dilemma just nu är fortfarande hur jag skall göra med den nedre fläkten va tycker ni? skall jag fästa den under eller skall jag strunta i den?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Är tanken att chassit ska vara helt genomskinligt?
Kom att tänka på att man annars kanske kan ta väldigt finkornigt slippapper och slipa till en fin finish.
Såg någon här på SweC som byggde en aluminium HTPC och jag tror han våtslipade frampanelen och det blev fantastisk vackert. Kanske går att göra liknande här.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Är tanken att chassit ska vara helt genomskinligt?
Kom att tänka på att man annars kanske kan ta väldigt finkornigt slippapper och slipa till en fin finish.
Såg någon här på SweC som byggde en aluminium HTPC och jag tror han våtslipade frampanelen och det blev fantastisk vackert. Kanske går att göra liknande här.

Tänker du på perfererade plåten? den ska slipas med sandpapper och sen våtslippapper för att få en bra finish men resten av chassit är tänkt att det skall vara genomskinligt. så jag har lite att göra med alla snittytor sen för att få dem bra blir på dem med slippapper också...

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Tänker du på perfererade plåten? den ska slipas med sandpapper och sen våtslippapper för att få en bra finish men resten av chassit är tänkt att det skall vara genomskinligt. så jag har lite att göra med alla snittytor sen för att få dem bra blir på dem med slippapper också...

Nej jag tänkte på plexi ytorna. Tror det skulle kunna bli riktigt snyggt att ha slipad plexi så att det blir "dimmat". Har dock ingen aning om hur det skulle bli om man slipar plexit utan tänkte att du kanske kunde testa på en provbit och se om det blev bra om du gillade idén.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av Andez:

Mitt stora dilemma just nu är fortfarande hur jag skall göra med den nedre fläkten va tycker ni? skall jag fästa den under eller skall jag strunta i den?

Hur stor är moderkortsplåten du använder? slutar ett ATX moderkort på samma ställe som plåten eller går plåten längre ner? Om plåten slutar under så kanske där finns plats att kapa den tillräckligt för att fläkten ska få plats?

ps. De fläktgaller du tänkte använda kommer inte fungera nåt vidare i och med att där är förhållandevis lite hål/material i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Nej jag tänkte på plexi ytorna. Tror det skulle kunna bli riktigt snyggt att ha slipad plexi så att det blir "dimmat". Har dock ingen aning om hur det skulle bli om man slipar plexit utan tänkte att du kanske kunde testa på en provbit och se om det blev bra om du gillade idén.

Tanken är som sagt att det skall vara genomskinligt hade jag velat ha det med "rök effekt" hade jag köpt det men kan absolut testa det på en spill bit så får vi se hur det blir

Skrivet av lanbonden:

Hur stor är moderkortsplåten du använder? slutar ett ATX moderkort på samma ställe som plåten eller går plåten längre ner? Om plåten slutar under så kanske där finns plats att kapa den tillräckligt för att fläkten ska få plats?

ps. De fläktgaller du tänkte använda kommer inte fungera nåt vidare i och med att där är förhållandevis lite hål/material i dom.

Det är ATX och ett ATX MB så tror att skillnaden är max några mm men ska kolla upp det imorgon glömde måtta idag.

Ja det var de jag funderade på om det var också men jag kör nog på det till en början så får jag leta efter något med mer hål/material när allt annat är ordnat.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk

va kommer det kosta? asså själva chassit?

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealizeGG:

va kommer det kosta? asså själva chassit?

Jag beställde från början 5mm plexi från Stocksundet Byggsystem AB men dem la undan 6mm. dem va dock snälla och gav mig dem 6mm skivorna till priset av vad 5mm skulle ha kostat. 5mm = 1200;- (6mm 2100;-)
sen har jag köpt 3 st 600x400x4 mm skivor från biltema = 270;-
vattenskärning 900;-
gångjärn och lås 70:-

så totalt ca 2300:-

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Har dem senaste dagarna bråkat med hdd/dvd racket efter jobbet nu är jag ledig 1 vecka och siktar på att bli klar gärna till helgen.
har nu limmat det som skall limmas måste bara sätta något på baksidan av mb plåten så att den inte "svajar" är också inne på att jag skall sätta ett litet vinkeljärn i hörnen bakom mb plåten då chassit är lite "svajigt" men vi får se hur det ser ut när allt det jag limmat har torkat.
Det som återstår att göra i verkstan är montera fläktar, limma två "låsklossar" för sidorna samt mb plåt stöd. sen skall chassit göras rent och nätagget monteras som det skall sitta innan det är dags att montera komponenter.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Har dem senaste dagarna bråkat med hdd/dvd racket efter jobbet nu är jag ledig 1 vecka och siktar på att bli klar gärna till helgen.
har nu limmat det som skall limmas måste bara sätta något på baksidan av mb plåten så att den inte "svajar" är också inne på att jag skall sätta ett litet vinkeljärn i hörnen bakom mb plåten då chassit är lite "svajigt" men vi får se hur det ser ut när allt det jag limmat har torkat.
Det som återstår att göra i verkstan är montera fläktar, limma två "låsklossar" för sidorna samt mb plåt stöd. sen skall chassit göras rent och nätagget monteras som det skall sitta innan det är dags att montera komponenter.

On topic, coolt bygge

Off topic, du har väl gjort dig av med ace nätdelen i din sign?^^
Om inte, gör det och rädda din dators liv

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(