Vad har man för möjligheter att anmäla hyresvärd för falsk marknadsföring?

Permalänk
Medlem

Vad har man för möjligheter att anmäla hyresvärd för falsk marknadsföring?

Jag har en tråd som är nån månad gamal i hobby och fritid "elfel i lägenhet....." Och utöver det så är vi inte överens om skicket på lägenheten.

I vår mening så har vi skirivit kontrakt på en (som hyresvärden själv uttrycker det) "First class" lägenhet med "högklassig standard motsvarande bostadsrätt".
Och det vi fått är då en hyreslägenhet med skavda lister i alla rum, dåligt spacklade borrhål, skador från renovering av lägenheten i form av kofotsmärken i väggar, väggar som är otroligt skitiga, borrhål som inte ens är igenspacklade, skit från byggjobbarna sitter på köksinredningen, uteplatsen var full av colaburkar, snusdosor och sågspån, Mm...

Självklart har vi varit i kontakt med hyresgästföreningen (hgf) om detta men hgfs jurist menar att skicket på lägenheten inte har någon betydelse för hyran.
Detta är så klart något som vi verkligen inte håller med om.
I jordbalkslagen kan man även läsa att hyresgäst och hyresvärd kan avtala om högre standard än vad som anses normalstandard på bostadsorten, och det är det vi hävdar att vi gjort.
Hgf påstår att vi har en standardlägenhet.

Vi menar då att vi blivit grundlurade och fått en lägenhet som knappt kan kallas standardlägenhet men betalar för en betydligt högre klass.

Vi har nu bott i lägeneheten i snart fyra månader och fortfarande har inte ens hela köket blivit monterat.
Vi blev inbjudna på visning ca en månad innan vi fick tillträde i lgh, vilket då också betyder att vi inte se hur lägenheten skulle se ut, vi trodde så klart inte att vi skulle flytta in i en byggarbetsplats.

Hyresvärdens besiktningsman godkände lägenheten med stora brister och vi fick veta när vi fick nyckeln (3 dagar för sent) att lägenheten var klar.
Och det är den alltså fortfarande inte.

Så till problemet, hgf säger som sagt att skicket inte har med hyran att göra.
Vi tycker då såklart det är märkligt att hgf kan tillåta hyreshöjningar när en lägenhet blir renoverad, för det hade väl inte med skicket att göra?
Skulle jag köpa en bil så har pris och skick en stor betydelse.

Men kan vi anmäla hyresvärden för falsk marknadsföring?
Vi känner oss så klart lurade. Vill kolla av vad som kan göras om hgf verkligen svikrer oss.

Permalänk
Entusiast

En högst relevant fråga är då hur hyran du betalar står sig i förhållande till hyran för andra, motsvarande lägenheter i området.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Och nu gick jag ur maffian hgf..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Vi fick besök av förra hyresgästen i lägenheten och de sa att hyran har höjts med 1500 kr sen de flyttade ut.
Och att de inte kan se någon standardhöjning i lägenheten.

Men det är såklart inte nån professionell bedömning.
Men de menar att alla maskiner/vitvaror var ganska nya innan, och att det var trägolv i hela lgh.
Alltså samma som nu.
Enda stora skillnaden är värmegolv i toalett/duschrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Och nu gick jag ur maffian hgf..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan på sätt och vis hålla med dig, men det är inte avgjort än.
Men om hgf vidåller sin åsikt efter att det är avgjort så lutar det starkt ditåt.

Permalänk

Hur stor lägenhet? Vart i landet? Hyra?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

88 m2, om jag inte minns fel.
I Lund.
9600kr/mån

Permalänk
Medlem

du skrev kontrakt utan att ha sett lägenheten?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Nja inte direkt.
Vi var på visning av lägenheten den 2:a, vi skulle få tillgång till lgh den 15:e.
Men sen blev bygget försenat och vi fick nycklarna den 3:e månaden efter.

Visst, vi fick aldrig se lgh i ett skick där man kunde föreställa sig hur finnishen skulle se ut, men vi kunde se planlösning, område osv.

Vill minnas att vi skulle lämna besked på ja/nej senast den 6:e eller nått sånt. Det var tydligen väldigt brottom med allt innan vi skrev på/fick nycklarna.
Sen har det varit ganska lugnt, två veckor innan vi fick ström i hela lägenheten.
1,5 månader innan vi fick diskmaskin (om jag minns rätt), köksinredningen fortfarande inte klar (fick veta att det var 3 v. Leveranstid).

Hade vi vetat/haft möjligheten att påverka när vi skulle gå på visning hade vi såklart gjort det när lägenheten var klar.
Men den möjligheten fick vi inte.

Det skeva är att trotts att vi har en stor bostadsbrist är det fortfarande hyresvärdarna som har den största makten i marknaden.

Hade det varit en "vanlig" tvist hade vi kunnat bestrida fakturorna, nu måste vi betala och gör vi inte det hittar hyresvärden en ny hyresgäst på nån dag.
Helt sjukt system, LITE BALANS TACK!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Nja inte direkt.
Vi var på visning av lägenheten den 2:a, vi skulle få tillgång till lgh den 15:e.
Men sen blev bygget försenat och vi fick nycklarna den 3:e månaden efter.

Visst, vi fick aldrig se lgh i ett skick där man kunde föreställa sig hur finnishen skulle se ut, men vi kunde se planlösning, område osv.

Vill minnas att vi skulle lämna besked på ja/nej senast den 6:e eller nått sånt. Det var tydligen väldigt brottom med allt innan vi skrev på/fick nycklarna.
Sen har det varit ganska lugnt, två veckor innan vi fick ström i hela lägenheten.
1,5 månader innan vi fick diskmaskin (om jag minns rätt), köksinredningen fortfarande inte klar (fick veta att det var 3 v. Leveranstid).

Hade vi vetat/haft möjligheten att påverka när vi skulle gå på visning hade vi såklart gjort det när lägenheten var klar.
Men den möjligheten fick vi inte.

Det skeva är att trotts att vi har en stor bostadsbrist är det fortfarande hyresvärdarna som har den största makten i marknaden.

Hade det varit en "vanlig" tvist hade vi kunnat bestrida fakturorna, nu måste vi betala och gör vi inte det hittar hyresvärden en ny hyresgäst på nån dag.
Helt sjukt system, LITE BALANS TACK!!!!

Nu har jag absolut ingen kunskap inom bostäder. Men jag tycker det låter som du blev blåst. :/

Permalänk
Rekordmedlem

Finns det inga besiktningsprotokoll ?
Att jämföra med bostadsrätt säger ju absolut inget eftersom det kan innebära vad som helst, vad står det i kontrakt och nämns det nått om renoveringen ? om du klagar på slitna lister o dyl , syntes de inte när du kollade på lägenheten eller sa hyresvärden att något skulle bytas men har sedan inte gjort det?
Har renoveringen av köket dragit ut på tiden är det kanske skäl att klaga, men handlar det om att du bara inte viste hur köket såg ut men tex kunde se fula väggar och slitna lister på ställen du visste att det inte skulle renoveras?
Har hyresvärden gjort eller lovat nått förutom köksmonteringen som inte stämmer ?
Vad har du blivit lovad eller kunnat se själv förutom köket ?

Kort sagt vad är det som inte stämmer jämfört med det som du blivit lovad eller kunnat se själv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Står detta med "first class" och Hög standard i kontraktet? Annars känns det ju som att ni skrivit på för en lägenhet som ni inte visste hur den såg/skulle se ut.

Permalänk
Medlem

De påstår att de har besiktigat lägenheten, men kan/vill inte ge kopia på det.
Besiktningsmannen hade dessutom missat många stora brister vilket får mig att tro att han inte varit i lgh.

Att jämföra med "högklassig bostadsrätt" tycker jag säger ganska mycket faktiskt.
Det betyder i min värld att det är bättre än standard.

Jo det är klart att de slitna listerna och tapeterna syntes då också, men det var ganska mörkt i lägenheten så det var svårt att se.
Men om man renoverar en lägenhet till "First class" i "högklassig bostadsrätts-standard" så känndes det självklart att de stora borrhålen, inslagna väggarna, och skitiga väggarna skulle fixas.
Det blir lite konstigt att så och fråga om var detalj när det är så många brister och hyresvärden faktiskt håller på att renovera den till "First class", eller hur?
Men vi frågade om en del saker såsom trappan, och hur toaletten på ovanvåningen skulle se ut men sen blir det som sagt konstigt om man frågar om var detalj.

Vi visste inte att vi skulle besöka byggarbetsplats, så bara det fick en att höja på ögonbrynen.

Jag hänger inte med på dina sista tre frågor. Men vi har blivit lovade en höglassig lägenhet och det har vi verkligen inte fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Står detta med "first class" och Hög standard i kontraktet? Annars känns det ju som att ni skrivit på för en lägenhet som ni inte visste hur den såg/skulle se ut.

First class står det i kontraktet.
"Högklassig bostadsrätt" står det i annonsen, som jag självklart har sparat

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

88 m2, om jag inte minns fel.
I Lund.
9600kr/mån

2500 över vår trea på 90 m^2, men vi bor också i billighetsområdet i Lund så hyran är högre på de flesta andra ställen i stan... Vi har då en standard miljonprojektslägenhet med diskmaskin. Utan golvvärme och har linoleumgolv i de flesta rum. Så eftersom jag inte vet området så drar jag lite snabbt slutsatsen att det inte låter som en helt otrolig hyra i Lund för en så pass stor lägenhet.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är några olika problem här.

För det första att det är skitigt. Lägenheten ska vara städad när ni flyttar in. Flyttstädning är en ganska väldefinierad praxis som i princip innebär att det inte ska finnas någon smuts eller skit alls i lägenheten. Det ska vara rent, punkt. Dock så är det ju lite svårt att komma efter flera veckor och begära ersättning för det. Vad ni skulle gjort är att ta dit en städfirma direkt och dra av kostnaden från hyran om inte hyresvärden vill anlita någon som han använder.

Sedan det generella skicket på lägenheten är ju som det är när man är där och tittar. Är skicket väsentligen sämre när ni väl flyttar in jämfört med när ni var och tittade så kanske man kan få ersättning för det, men det uppfattar jag inte att det var i detta fallet.

Till sist renoveringen i köket. Där bör ni ju kunna få hjälp av hyresgästföreningen med eventuell ersättning för att det är försenat osv. Sedan kan man ju även ställa krav på skicket om hyresvärden har gjort utfästelser kring renoveringen såsom högklassig standard osv. Bäst är ju om man har det i skrift, annars blir det rätt snabbt en fråga om att ord står mot ord.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Köp ett hus eller bostadsrätt, det blir troligen billigare och så kan du göra som du vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså bett att få se på besiktningsprotokoll men inte fått det ? Om inte lägenheten höll på att helrenoveras är det i så fall ett märkligt svar.
Men bostadsrättsstandard och first class är så svävande uttryck att det kan vara nästan vad som helst. finns det något konkret om hur lägenheten skulle se ut ? tex ekparkettgolv men det är en linoleummatta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

88 m2, om jag inte minns fel.
I Lund.
9600kr/mån

Hyran verkar som redan nämnts fullt rimlig så vida det inte ligger långt ute i någon utkant.

Det med besiktningsprotokollet verkar jätte konstigt. Gå på dom igen om det för det kan omöjligt vara hemligt för den som bor i lägenheten om de inte vill dölja något..

Angående de övriga punkterna så är tyvärr begreppen som listats väldigt luddiga vilket gör det svårt om inte omöjligt att gå vidare med det så vida det inte finns mer specifika saker utlovade som inte finns eller funkar, typ parketgolv som är linoliematta istället, våtrumsmatta istället för kakel i badrum tex?

Även denna detalj med städningen är något som måste tas omedelbart när man kommer till lägenheten och inget som går att komma med en månad senare.

Sist är det väll detta angående alla hål i väggar mm, fanns dessa vid visningen så fanns dom även om jag som hyresvärd (dock inom studentvärlden) skulle krävt att de spacklades igen och väggarna målades om om de var fläckiga eller i allmänt dåligt skick jämfört med vid inflytt. Att skylla på att det var mörkt när man tittade på lägenheten är inget som håller om man ska gå vidare med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är några olika problem här.

För det första att det är skitigt. Lägenheten ska vara städad när ni flyttar in. Flyttstädning är en ganska väldefinierad praxis som i princip innebär att det inte ska finnas någon smuts eller skit alls i lägenheten. Det ska vara rent, punkt. Dock så är det ju lite svårt att komma efter flera veckor och begära ersättning för det. Vad ni skulle gjort är att ta dit en städfirma direkt och dra av kostnaden från hyran om inte hyresvärden vill anlita någon som han använder.

Sedan det generella skicket på lägenheten är ju som det är när man är där och tittar. Är skicket väsentligen sämre när ni väl flyttar in jämfört med när ni var och tittade så kanske man kan få ersättning för det, men det uppfattar jag inte att det var i detta fallet.

Till sist renoveringen i köket. Där bör ni ju kunna få hjälp av hyresgästföreningen med eventuell ersättning för att det är försenat osv. Sedan kan man ju även ställa krav på skicket om hyresvärden har gjort utfästelser kring renoveringen såsom högklassig standard osv. Bäst är ju om man har det i skrift, annars blir det rätt snabbt en fråga om att ord står mot ord.

Vem har påståt att vi inte tog upp om städningen direkt?
Den 3:e kl 9:00 fick vi nycklarna.
Den 4:e kl 10:47 skickade jag det första mailet, detta var då efter att jag jobbat kväll den 3:e.
Snälla, håll skitsnacket för dig själv!

Men eftersom hyresvärden inte brydde sig, och inte verkade vilja åtgärda eller ens komma och titta (då) så blev vi tvingade att städa lägenheten själv.
Vi fick moppa golvet fyra gånger innan det blev rent.
De mindre akuta skiten sitter fortfarande kvar, så hade vi inte städat själv hade vi nog fått bo i det fortfarande.

Anledningen till att allt har dragit ut på tiden är de stora tidsfristerna som HGF har.
Efter att hyresvärden varit och tittat i lgh så ville de att vi skulle hålla HGF utanför detta och lösa det själv.
Vi tyckte så klart att vi får ge dem den chansen. Hyresvärden lovade att allt skulle vara fixat innan midsommar.
INGET hände innan midsommar.

Efter midsommar så fyllde vi i bristanmälanblanketten och lämnade den personligen till hyresvärden.
Därefter ska de ha en månad på sig att svara. Inget svar.
Skickar kopian till HGF.
I slutet av juli skickar HGF sitt mail till hyresvärden och skriver då också att han ska gå på semester under hela augusti månad och att alla kontakter ska gå till oss direkt istället.
Hyresvärden svarar inte och hör inte av sig på hela den månaden.

I början av september så kontaktar vi igen HGF och nu är vi nutid.

Skrivet av lanbonden:

Hyran verkar som redan nämnts fullt rimlig så vida det inte ligger långt ute i någon utkant.

Det med besiktningsprotokollet verkar jätte konstigt. Gå på dom igen om det för det kan omöjligt vara hemligt för den som bor i lägenheten om de inte vill dölja något..

Angående de övriga punkterna så är tyvärr begreppen som listats väldigt luddiga vilket gör det svårt om inte omöjligt att gå vidare med det så vida det inte finns mer specifika saker utlovade som inte finns eller funkar, typ parketgolv som är linoliematta istället, våtrumsmatta istället för kakel i badrum tex?

Även denna detalj med städningen är något som måste tas omedelbart när man kommer till lägenheten och inget som går att komma med en månad senare.

Läs ovan angående städningen.

Angående besiktningsprotokoll så håller vi med, det är mycket märkligt.
Om det inte tänkt totalrenovera lägenheten, men av tidsbrist fick avbryta bygget och lämna vissa delar av lägenheten i dåligt skick.

Om jag skulle byta golv i en hel lägenhet där golvet ligger under en golvsockel (se bild nedan) och inte under en "1/4 dels rundstav" så hade jag sett det som en självklarhet att väggar också kommer bli skadade när man bräcker loss golvsockeln.
Och inte helt oväntat har väggarna blivit skadade.
Vi tror att det var tänkt att fixa väggarna men det hanns inte med, och då vill jag redan nu tillägga att vi sa till hyresvärden att vi har två lägenheter i tre månader så säg till om ni behöver mer tid.
Sen hade vi tur och blev av med den gamla så vi bara hade två veckors överlappning. Men hade de hört av sig hade vi kunna hålla kvar den gamla lgh.

På visningen när vi var på ovanvåningen så hörde vi ett par fråga om väggarna, och de "skulle fixas" på något sätt.
Detta sades inte direkt till oss men vi hörde diskussionen.
Så vi tror att de valde att avbryta bygget.

Skrivet av lanbonden:

Sist är det väll detta angående alla hål i väggar mm, fanns dessa vid visningen så fanns dom även om jag som hyresvärd (dock inom studentvärlden) skulle krävt att de spacklades igen och väggarna målades om om de var fläckiga eller i allmänt dåligt skick jämfört med vid inflytt. Att skylla på att det var mörkt när man tittade på lägenheten är inget som håller om man ska gå vidare med det.

Vi anser såklart också att städning, hela och rena väggar är en självklarhet.
Sen om väggarna har varit skitiga när förra hyresgästen flyttade ut kan vi inte veta, men mellan hyresgästerna har det varit en byggfirma i några månader.
Att säga att det är mörkt är väl klart en anledning till att man inte ser hur skitiga väggarna är.

Nu när hyresvärden dessutom har "duttmålat" över några borrhål och ett av hålen de spacklat igen så syns färgskillnaden ännu mer.

Även om vi sett hur skitiga väggarna var så hade vi som jag skrev tidigare trott att det skulle fixas eftersom vi ser det som en självklarhet att väggarna är hela och rena.
Försökte ta bild på smutsen men det går knappt. Men här ser ni ganska tydligt var de har målat.

Angående var lägenheten ligger. Vi har gångavstånd till närmsta åker, men 10-15 min cykel in till stan.

Permalänk
Medlem

Jag har själv bott i relativt nybyggd hyresrätt i Lund när jag började studera. En 3:a på Norra Fäladen (Stiftsvägen 4:a). För denna lägenhet betalade jag nästan 8500 kr i månaden, då ingick hushållsel, vi hade även tvättstuga i lägenheten. Ytan var väl runt 80 m2, balkong på 30 och panoramavy över åkrarna med möjlighet att se Turning Torso vid klart väder.

Jag kan då utan att ha sett din lägenhet, men av beskrivningen att döma, tycka att du har blivit "lurad/bedragen" om du betalar 9500 kronor. En renovering av det slag du nämner, d.v.s. nytt kök och badrum, men med standardnivå, ska inte påverka hyran nämnvärt, om det inte är gjort i förtid d.v.s.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Köp ett hus eller bostadsrätt, det blir troligen billigare och så kan du göra som du vill.

Du är uppenbarligen inte bekant med Lunds prisbild gällande fastigheter och bostadsrätter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill varna trådskaparen för problem som kan uppstå genom bristfälliga renoveringar som hyresvärden flera år senare påstår beror på eget utförda amatörrenoveringar.

Jag flyttade också in i en lägenhet som renoverats bristfälligt med färgfläckar på väggarna, hål kvar osv. Det var i ett av de mest attraktiva områdena i den staden, så inget billigt. Eftersom jag behövde bo så valde jag att acceptera. Inget besiktiningsprotokoll fanns.

Vad hände när jag skulle flytta ut? Jo, hyresvärden gjorde en besiktning och skickade därefter en faktura på 30000 för kostnaden att återställa skadorna som jag påstods ha orsakat! Tack och lov lyckades jag genom advokathjälp undvika den kostnaden eftersom det kunde bevisas att inget besiktiningsprotokoll fanns vid tiden för min inflytt och därför gick det inte att avgöra vilka skador som uppstått under min tid i lägenheten. Horribelt att behöva ta den omvägen, men lita aldrig på en hyresvärd.

Nu bor jag i eget hus sedan många år och slipper tack och lov sådant skit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om du får hjälp. Men Lund är Lund. Finns inga övregränser eller ocker här. Här ska man vara glad att man får lägenhet ens. Flyttar du ut får din hyresvärd ny gäst samma dag. Dvs man kan argumentera för skälig hyra då inget står tomt i Lund.

LKF bygger radhus i Råby, ute på en åker. Så nära Staffanstorp/Dalby man kommer när man bor i "Lund". DVS det är åker mellan dig och Lund. En 4a där på ca 100kvm kommer kosta 13.800kr i kallhyra. Så att få igenom din hyra som felaktig. GG

Flytta från Lund.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hade varit kul om du får hjälp. Men Lund är Lund. Finns inga övregränser eller ocker här. Här ska man vara glad att man får lägenhet ens. Flyttar du ut får din hyresvärd ny gäst samma dag. Dvs man kan argumentera för skälig hyra då inget står tomt i Lund.

LKF bygger radhus i Råby, ute på en åker. Så nära Staffanstorp/Dalby man kommer när man bor i "Lund". DVS det är åker mellan dig och Lund. En 4a där på ca 100kvm kommer kosta 13.800kr i kallhyra. Så att få igenom din hyra som felaktig. GG

Flytta från Lund.

Tyvärr har du alltför rätt. De flesta fastighetsägare idag förvaltar inte främst sina fastigheter, utan sitt kapital och skiter därmed ofta i sina hyresgäster. Det finns ju såklart alltid undantag, men dessa är svåra att hitta i en stad som Lund. Själv lyckades jag senare hitta en etta 50 meter från Lund C på 35m2 för 3200 kr/mån. Bor idag i bostadsrätt och är glad att man slipper hyresträsket.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hade varit kul om du får hjälp. Men Lund är Lund. Finns inga övregränser eller ocker här. Här ska man vara glad att man får lägenhet ens. Flyttar du ut får din hyresvärd ny gäst samma dag. Dvs man kan argumentera för skälig hyra då inget står tomt i Lund.

LKF bygger radhus i Råby, ute på en åker. Så nära Staffanstorp/Dalby man kommer när man bor i "Lund". DVS det är åker mellan dig och Lund. En 4a där på ca 100kvm kommer kosta 13.800kr i kallhyra. Så att få igenom din hyra som felaktig. GG

Flytta från Lund.

På tal om LKF.
LKF har också hyresrätter bara 5 minuters prommenad bort som har nyrenoverade kök.
Jag kan såklart inte kommentera mer om skicket än så, det är bara vad jag läst på LKFs sida.
Men de kostar 6500.

Helt nybyggda lägenheterna i Östra torn går på 9500.
Men självklart kan man inte jämföra rakt över.
Men frågan är hur HGF har kunnat godkänna en hyreshöjning på 1500 i mån.
Med tanke på att lägenheten inte var klar på fredagen (slutet på maj), och de behövde helgen för att färdigställa.
Jag hämtar ut nyckel kl 9 på måndag.
När fick HGF kollat på lgh?
Litar de blint på vad hyresvärden säger? Då är det ju helt sjukt.
Om en hyresvärd renoverar en lgh och vill höja hyran så borde väl ändå HGF ifrågasätta.

Men nu kanske jag tänker som att HGF skulle vara på hyresgästens sida.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

På tal om LKF.
LKF har också hyresrätter bara 5 minuters prommenad bort som har nyrenoverade kök.
Jag kan såklart inte kommentera mer om skicket än så, det är bara vad jag läst på LKFs sida.
Men de kostar 6500.

Helt nybyggda lägenheterna i Östra torn går på 9500.
Men självklart kan man inte jämföra rakt över.
Men frågan är hur HGF har kunnat godkänna en hyreshöjning på 1500 i mån.
Med tanke på att lägenheten inte var klar på fredagen (slutet på maj), och de behövde helgen för att färdigställa.
Jag hämtar ut nyckel kl 9 på måndag.
När fick HGF kollat på lgh?
Litar de blint på vad hyresvärden säger? Då är det ju helt sjukt.
Om en hyresvärd renoverar en lgh och vill höja hyran så borde väl ändå HGF ifrågasätta.

Men nu kanske jag tänker som att HGF skulle vara på hyresgästens sida.

Hyran låter ungefär som vår, dvs. Magistratsvägen... Då handlar det om 70-talshus från miljonprojektet, egen tvättmaskin där man får betala extra för tillgång till tvättstuga. Vi betalar 100 kr extra i månaden för vår diskmaskin, lägenheten blev iofs nytapetserad när vi flyttade in, men det gav ingen hyresskillnad vad vi vet... Men det var däremot kö till målarna så vi fick vänta en månad innan vi fick hämta tapetpärmar och välja vad vi ville ha. Linoleum på alla golv utom vardagsrummet som har parkett. Ingen golvvärme någonstans, handdukstorkar som endast fungerar på vintern när värmen är på. Dock vet jag inget om att det skulle ha renoverats några kök här nyligen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Om det står "high class" "low class" eller "sweclass" är helt ointressant egentligen. Det som gäller när man hyr en lägenhet är att man som hyresgäst godkänner lägenhetens skick när man skriver på kontraktet. Har man påpekan om saker som ska åtgärdas så ska det antingen åtgärdas innan man skriver kontrakt eller skrivas in i kontraktet. Direkta fel som finns eller uppstår ska åtgärdas av hyresvärden. Likadant med städningen, detta ska ju åtgärdas av hyresvärden annars ska man få ersättning, oftast i form av sänkt hyra.
Det är likadant med hyran. Hyresvärden kan sätta i princip vilken hyra den vill och det är upp till potentiella hyresgäster att godkänna eller inte godkänna detta.
Man kan dock få rätt till nedsatt hyra om lägenhetens skicka anses vara klart sämre än genomsnittet, detta brukar oftast handla om att man saknar tillgång till vatten, el, kyl, toalett eller liknande en längre tid.

Kan man anmäla hyresvärden för falsk marknadsföring? Klart man kan det, men det kommer inte leda till något annat än osämja.
Är du inte nöjd med lägenheten så är det mycket enklare att flytta.

Denna hyresvärd verkar ju vara väldigt dålig på att lyssna. Enklast är nog att ni pratar med konsumentombudsmannen i er stad om hur ni ska göra för att få ordning på alla fel. Det är inte helt ovanligt att man skickar en kravlista på fel som ska ordnas och sen håller man inne med hyran tills detta är gjort. Hyran deponeras då till kommunen så att man inte blir vräkt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror du missuppfattade mig lite. Min tanke var inte så mycket att säga att ni har gjort fel utan snarare tala om hur det borde ha gjorts så att någon annan som trillar in här kan hantera sitt ärende bättre.

Mycket av dina problem går förmodligen inte att göra något åt. Och det är ju inte i första hand ditt fel utan din hyresvärd som är ett as. Jag tror att den enda vettiga rekommendationen här är att svälja sin stolthet och flytta. Din hyresvärd har redan visat att han inte bryr sig och du kommer aldrig att vinna.

Som tex angående städningen. I det läget ni är nu så har ni ju bott så länge i lägenheten att det är omöjligt att säga vems skit det är. Skulle ni anlita en städfirma idag kommer din hyresvärd mest troligt att säga att han inte vill betala för att städa efter dig. Hade du ringt städfirman direkt hade du mycket enklare kunnat få hyresvärden att betala det. Det är alltid mycket svårare att få ersättning för arbete man gjort själv, särskilt om inte hyresvärden vill betala.

Jag har själv gått på samma mina med städning när jag flyttade till ett nytt hus nu i januari. Säljaren hade anlitat en städfirma som hade gjort ett väldigt dåligt jobb. På ytan såg det ok ut, men när man började lasta in sina grejer märkte man att det var långt ifrån ok. Städfirman skulle komma tillbaka och rätta till. De kom tillbaka tre gånger och till slut säger de att detta och detta ingår inte. Vid det läget har flera veckor gått. Man är rökt. Det är för lite pengar för att göra något av det. Den rätta vägen vore att så fort man sett att något inte stod rätt till, kalla dit en städfirma och sedan lagt kostnaden på i mitt fall säljaren. Sedan får de reda ut sitt med det bolag de anlitade.

Edit: När det gäller besiktning av hyresrätter så är det enda syftet att bestämma lägenhetens skick. Godkännande eller ej spelar ingen roll eftersom lägenheten alltid är hyresvärdens ansvar oavsett. Däremot spelar det nu roll för er om det står i protokollet vilka brister som fanns, för ni kan aldrig bli ålagda att betala för att rätta till brister som fanns när ni flyttade in. Så står det nu att det fanns brister i städningen och hyresvärden inte har åtgärdat det så kan ni glatt flytta ut utan att städa också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

.
Det är likadant med hyran. Hyresvärden kan sätta i princip vilken hyra den vill och det är upp till potentiella hyresgäster att godkänna eller inte godkänna detta.
Man kan dock få rätt till nedsatt hyra om lägenhetens skicka anses vara klart sämre än genomsnittet, detta brukar oftast handla om att man saknar tillgång till vatten, el, kyl, toalett eller liknande en längre tid.

Njää, det stämmer väl ändå inte.
Hyreslagen säger (väl fortfarande) att hyran ska vara jämförbar med kommunala bostadsbolaget på orten om det inte är en möblerad och/eller högre standard.