Hjälp av val med systemkamera till speciella sammanhang.

Permalänk
Medlem

Hjälp av val med systemkamera till speciella sammanhang.

Tjena!
Hade tänkt mig att skaffa mig en systemkamera för runt 4000kr. Kameran ska/kommer att användas till fotografering av bilar/bilträffar så vill gärna den håller bra kvalitet i mörkret med (av dom kameror jag har testat så har kvaliteten blivit betydligt sämre i lite mörker... Pixlar osv blir mycket tydliga.) Den kommer även att användas lite att filma, så hög upplösning på film är ett plus!
Har lånat en Nikon D3000 på sistone med har haft lite grejer med den jag varit missnöjd med. Om man inte använder sig av blixten i mörker när det finns något som lyser upp (ex: gatulampa) så blir kvaliteten betydligt sämre. Men med blixt så syns inte gatubelysning och det blir en relativt mörk bild.

Här är 2st exempel från den kameran:

Min E36a.

Polarens 940.

Båda dom bilderna är tagna samma plats och ungefär samma tidpunkt. Skiljer någon minut hit och dit, ingen skillnad man skulle se med ögat där i verkligheten.

Dom kamerorna jag har kollat på har varit mest Nikon och Canon. Här är några jag har kollat på!
Har inte något fruktansvärt bråttom med inköp då då sommaren är vid sitt slut. Så om ni vet om det skulle möjligen komma någon kamera som skulle varit ett bra alternativ så är jag villig att vänta för få det bästa för pengarna!
Men vill verkligen inte lägga ner alldeles för mycket pengar på en första systemkamera, tycker runt 4000-4500 är rätt bra.

Lite frågor:
- Har sett att Canon använder sig av blixt och Nikon lampa, vad är skillnaden egentligen?
- Med megapixel och upplösning, hur ska man kombinera? Vissa har hög upplösning och låg megapixel. Vad är deras jobb?
- För få bra bilder i mörker med belysning eller mörker, vad behövs då?

Tack för hjälpen!

/Victor

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk

Jag har filmat och fotat flera bilträffar med min Canon 550D. Funkar fint bara man ändrar lite inställningar osv.
Använde originalobjektivet 18-55.

(Obs blandade kameror i Team Träsk-filmen)

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Med sådana där nattbilder så gör det ju stor skillnad på vilken sorts digitalkamera det är. Alltså vilken sorts senor det är. Läs på om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Jag har filmat och fotat flera bilträffar med min Canon 550D. Funkar fint bara man ändrar lite inställningar osv.
Använde originalobjektivet 18-55.

(Obs blandade kameror i Team Träsk-filmen)
www.youtube.com/watch?v=Fn06BFdDejo

www.youtube.com/watch?v=4fQLPrqV8hQ

www.youtube.com/watch?v=2OePgwFSyoc

Ser riktigt bra ut med kvaliteten på filmen! Men 5000kr är vad jag hittar 550D för, och det är lite över budget tyvärr :/

Skrivet av Imaculent:

Med sådana där nattbilder så gör det ju stor skillnad på vilken sorts digitalkamera det är. Alltså vilken sorts senor det är. Läs på om det.

Ska kolla om jag kan hitta lite fakta om det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Ska kolla om jag kan hitta lite fakta om det!

Den här är bra:
http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Av dom som finns i min prisklass så verkar det bara sitta CMOS-sensorer... Mycket möjligt att valmöjligheter blir bra större i en hög prisklass!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Ser riktigt bra ut med kvaliteten på filmen! Men 5000kr är vad jag hittar 550D för, och det är lite över budget tyvärr :/

Ska kolla om jag kan hitta lite fakta om det!

Aha tänkte inte på det, och då är filmerna på youtube extremt konverterade. Begagnat är ett tips, då kan du få bättre grejer till bra mycket bättre priser.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Canon 600D går väl att få tag på billigare än 550D? Den är nyare och lär vara lite bättre när det kommer till video, annars är de väldigt lika.

Permalänk
Medlem

Det största problemet i ditt fall är nog inte utrustningen utan din kunskap. Inget illa menat, alla är vi nybörjare i början Men min poäng är att du förmodligen inte kommer få så mycket bättre bilder med bättre utrustning om du inte förstår vad problemet är. Mitt tips är att du skaffar någon bra fotobok eller läser lite på nätet, t.ex. denna guide eller fotosidans fotoskola (del 0, 1, 2, 3, 4, 5).

Om du skaffar dig en grundläggande förståelse för slutartid, bländare och ISO så kommer du lätt inse att problemet med din första bild t.ex. är för högt ISO. Om du fotar stillastående bilar så är lösningen enkel, sätt kameran på ett stativ så att du kan höja slutartiden istället för ISO. Om stativ inte är lämpligt eller om du t.ex. vill fota bilar i rörelse så får du istället skaffa ett objektiv med större bländare och/eller en kamera som hanterar ISO bättre. Så om du bara har lite koll på den grundläggande tekniken så kommer du inse vilka brister din nuvarande utrustning har, och kan uppgradera den på lämpligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det största problemet i ditt fall är nog inte utrustningen utan din kunskap. Inget illa menat, alla är vi nybörjare i början Men min poäng är att du förmodligen inte kommer få så mycket bättre bilder med bättre utrustning om du inte förstår vad problemet är. Mitt tips är att du skaffar någon bra fotobok eller läser lite på nätet, t.ex. denna guide eller fotosidans fotoskola (del 0, 1, 2, 3, 4, 5).

Om du skaffar dig en grundläggande förståelse för slutartid, bländare och ISO så kommer du lätt inse att problemet med din första bild t.ex. är för högt ISO. Om du fotar stillastående bilar så är lösningen enkel, sätt kameran på ett stativ så att du kan höja slutartiden istället för ISO. Om stativ inte är lämpligt eller om du t.ex. vill fota bilar i rörelse så får du istället skaffa ett objektiv med större bländare och/eller en kamera som hanterar ISO bättre. Så om du bara har lite koll på den grundläggande tekniken så kommer du inse vilka brister din nuvarande utrustning har, och kan uppgradera den på lämpligt sätt.

Exakt min tanke och ungefär det jag själv tänkte svara, tills jag scrollade ner.

Och jag måste skriva till TS, om du nu ger dig in på att plugga fototermer och kunskap så är länkarna som perost postade mycket givande.
Och jag är nästan lite avis, för det var en väldigt rolig tid för mig att plugga in allt vad Slutartid, bländare, ISO, vitbalans etc innebär.
Det är ett väldigt roligt ämne om man har intresset. Och det är som allt annat (fast lite värre), man blir aldrig klar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det största problemet i ditt fall är nog inte utrustningen utan din kunskap. Inget illa menat, alla är vi nybörjare i början Men min poäng är att du förmodligen inte kommer få så mycket bättre bilder med bättre utrustning om du inte förstår vad problemet är. Mitt tips är att du skaffar någon bra fotobok eller läser lite på nätet, t.ex. denna guide eller fotosidans fotoskola (del 0, 1, 2, 3, 4, 5).

Om du skaffar dig en grundläggande förståelse för slutartid, bländare och ISO så kommer du lätt inse att problemet med din första bild t.ex. är för högt ISO. Om du fotar stillastående bilar så är lösningen enkel, sätt kameran på ett stativ så att du kan höja slutartiden istället för ISO. Om stativ inte är lämpligt eller om du t.ex. vill fota bilar i rörelse så får du istället skaffa ett objektiv med större bländare och/eller en kamera som hanterar ISO bättre. Så om du bara har lite koll på den grundläggande tekniken så kommer du inse vilka brister din nuvarande utrustning har, och kan uppgradera den på lämpligt sätt.

Tar verkligen inte illa upp! Har precis börjat lite smått och har bra mycket kvar att lära mig! Ska börja kolla på dom så jag får till det rätt!

Skrivet av skog1s:

Exakt min tanke och ungefär det jag själv tänkte svara, tills jag scrollade ner.

Och jag måste skriva till TS, om du nu ger dig in på att plugga fototermer och kunskap så är länkarna som perost postade mycket givande.
Och jag är nästan lite avis, för det var en väldigt rolig tid för mig att plugga in allt vad Slutartid, bländare, ISO, vitbalans etc innebär.
Det är ett väldigt roligt ämne om man har intresset. Och det är som allt annat (fast lite värre), man blir aldrig klar.

Ska bli roligt att föröka sina kunskaper inom fotografering!

Nu återstår frågan dock, vilken kamera skulle varit bästa/mest passande för 4000-4500kr?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Canon 600D går väl att få tag på billigare än 550D? Den är nyare och lär vara lite bättre när det kommer till video, annars är de väldigt lika.

Blir så OTROLIGT irriterad på människor (inte bara du) som säger att nyare saker är bättre utan att ens kika på vad som är bättre. Har hört så otroligt många som säger att bildkvalitén är bättre på de nyare kamerorna. Det är bullshit, det ENDA som är bättre med de nyare är swivel skärmen (om man nu vill ha det). Manuellt ljud är också en sak men du kan inte se ljudnivåerna när du spelar in så då blev det helt plötsligt värdelöst.
En Canon DSLR för film ska köras med Magic Lantern om man vill få någon kontroll på ljudet över huvud taget.

Det var min rant på alla världens människors påståenden utan fakta.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Blir så OTROLIGT irriterad på människor (inte bara du) som säger att nyare saker är bättre utan att ens kika på vad som är bättre. Har hört så otroligt många som säger att bildkvalitén är bättre på de nyare kamerorna. Det är bullshit, det ENDA som är bättre med de nyare är swivel skärmen (om man nu vill ha det). Manuellt ljud är också en sak men du kan inte se ljudnivåerna när du spelar in så då blev det helt plötsligt värdelöst.
En Canon DSLR för film ska köras med Magic Lantern om man vill få någon kontroll på ljudet över huvud taget.

Det var min rant på alla världens människors påståenden utan fakta.

Nu sa jag dock inget om att bildkvalitén skulle vara bättre... och det var inte heller det jag menade. Men för att nu gräva fram en artikel om saken: http://www.digitalrev.com/article/canon-eos-600d-vs-550d/ODI3...

Permalänk
Medlem

Mycket bättre om du använder stativ om du tänkt fota stillastående bilar i sämre ljus...

Så länge kameran du skaffar tillåter manuella inställningar spelar det ingen större roll vilken det blir. Eftersom ett stativ gör att längre slutartider går att användas funkar det med lägre iso, dvs bildbrus blir inget nämnvärt problem här.

Men om du inte vill använda stativ måste du tänka lite mer... Ett bra ljusstarkt objektiv kan hjälpa. Objektiv med inbyggd vibrationsreducering gör att längre slutartider går att handhålla. Större FX sensor gör att isot gör att höja mer utan att bruset blir allt för störande. En bra medelväg här (eftersom din budget är begränsad) är att välja ett kamerahus med bra DX sensor samt ett objektiv som har inbyggd vibrationsreducering.

Permalänk
Medlem

En dyrare kamera gör dig inte till en bättre fotograf automatiskt. Att fota det du vill är ingen konst med en "billig" systemkamera så länge du kan arbeta runt dess begränsningar. Flera har föreslagit det mest uppenbara, nämligen att peta upp slutartiden och använda stativ.

Som sagt, alla är nybörjare någon gång och vi lär så länge vi lever.

Svar på dina frågor:

* Canon och Nikon har båda inbyggd blixt. Jag vet inte var du fått för dig att Nikon har en lampa istället men det är felaktigt. Båda kamerorna har dock en s.k. AF-assist lampa som hjälper autofokusen att hitta rätt i mörka miljöer. Den är en liten LED som tänds under 2-3 sekunder medan autofokusen jobbar. På Nikon är denna påslagen som standard så om kameran bedömer att det är en mörk miljö använder den lampan. Canon har den avslagen som standard. Jag är Nikon-plåtare och har slagit av den eftersom den kan vara ganska irriterande och ibland onödig.

Vad gäller att fota bilar i mörker så är blixt inte nån bra idé, och den inbyggda blixten räcker inte på långa vägar till. Skippa blixten helt och använd ett stativ samt kör en längre slutare - det kan vara intressant att experimentera med rätt långa slutartider (3-4 sekunder eller längre) om du har ett stillastående motiv.

* Upplösning och megapixel är samma sak. Man mäter upplösningen i enheten megapixel. Generellt är ju högre desto bättre, men i praktiken är det ett meningslöst mått idag och en kamera blir inte automatiskt bättre för att den har hög upplösning. Tvärtom kan en kamera med hög upplösning på en fysiskt liten sensor ta sämre bilder än en kamera med lägre upplösning på samma storlek av sensor eftersom det kommer in mer ljus per sensorpunkt. Idag är allting över 10 megapixel användbart, speciellt om man inte har behov av att trycka bilderna i gigantiska format. Oroa dig inte för detta, så länge du har 8+ mpixlar på kameran så är du good to go.

* I mörker behöver du tålamod. Du behöver ett stativ, ett stillastående motiv och lite kunskap om kameran du använder. Om jag hade plåtat en stillastående bil i väldigt lite ljus hade jag riggat kameran på stativ och sedan experimenterat med ganska långa slutartider samt bländarkombinationer tills jag hittade ett resultat jag gillade. Mest troligt hade jag landat på typ 2-3 sekunder med en bländare på omkring 5.6 eller däromkring samt så låg ISO som möjligt. Du kan göra detta utan problem med en helt vanlig instegs- eller mellanklasskamera med kit-objektivet som följde med och ett stativ för 200 kronor från Jula.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Tar verkligen inte illa upp! Har precis börjat lite smått och har bra mycket kvar att lära mig! Ska börja kolla på dom så jag får till det rätt!

Ska bli roligt att föröka sina kunskaper inom fotografering!

Nu återstår frågan dock, vilken kamera skulle varit bästa/mest passande för 4000-4500kr?

Japp det är så sant, frågan kvarstår.
Det kommer många förslag "hur du skulle gjort" eller "Plugga på så blir det bättre" jag var tyvärr en av dom

Men här kommer min personliga lista på vad som är ok på din pengakassa 4000-4500kr.

Olika paket i din prisklass, typ: Pris: 4073kr --------- till ---------4519kr

Dyrt kamerahus=färre/billigare objektiv.
Billigare kamerahus= fler/eller dyrare objektiv.

Canon 600D med 18-55 DC

Nikon D5100 +18-55VR (innehåller även en kylväska, frisbee, badboll och en kortlek. om man känner för det )

EOS 600D + Andersson fjärrutlösare + Anderssons CAT 1.2 Kamerastativ + 18-55 DC

Nikon D3100 + Tamron AF 70-300/4-5.6 Di LD + 18-55 VR + En Lowepro Adventura 170 (kameraväska)

Då jag själv är en "Nikonoman", så hade jag personligen valt Nikon D5100 +18-55VR. Av alla dessa paket.

Men (som sagt, det finns alltid ett men)

Hade jag varit i dina skor, så hade jag kollat in begagnatmarknaden, du får så mycket mer för pengarna, som du kan lägga på objektiv, stativ, blixtar och filter. För du kommer snart att märka, att det kostar att ligga på top inom fotohårdvara.
Och en sak till. 99,9% av alla världens fotografer är väldigt rädd om sin utrustning, så det är istort sett ett säkert kort att köpa begagnad när det gäller fotoutrustning.
Motpolen, den begagnade bilmarknaden där alla försöker lura varandra för att tjäna några kronor, existerar inte här! Glöm inte det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Nu sa jag dock inget om att bildkvalitén skulle vara bättre... och det var inte heller det jag menade. Men för att nu gräva fram en artikel om saken: http://www.digitalrev.com/article/canon-eos-600d-vs-550d/ODI3...

Du sa "bättre" dvs. att du inte speciferade vad som var bättre. Dock så visar din länk att det, precis som jag sa. Inte är någon skillnad på kamerorna.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Ett ljusstarkt objektiv borde du satsa på innan du börjar fundera på högre prisklass kameror.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att du ska satsa på att köpa ett stativ av någorlunda vettig kvalitet. Att inte använda stativ när det handlar om stillastående motiv tycker jag är dumt. MAn kan ha viss hjälp av bildstabilisering, men man kommer sannolikt ändå att behöva höja ISO-talet en del, vilket man helt vill undvika om det går. Ett stativ är bra att ha när man filmar åxå, men ska man ha något som är mjuk och följsamt för att göra fina panoreringar kostar det nog lite mer än att det går att klämma in i budgeten.
Använder du ett stativ för detta kommer du att komma kunna använda i praktiken vilken kamera som helst som har manuella inställningar av slutartid, bländare och ISO-tal. Även en kompaktkamera kommer att funka. Anledningen att jag nämner detta är att kompaktkameror ofta är enklare att filma med. Systemkamerorna börjar ju få bättre och bättre AF även vid filmning, men är fortfarande inte helt 100 och det är petigare med att fokus hamnar rätt pga det kortare skärpedjupet.

Hur som helst, eftersom du säger att du ska filma så kanske du ska kolla på panasonics kameror, de brukar vara omtycka bland filmare. Jag har inte koll på vilka modeller som är bäst för filmning, men tex dessa lämnar ju hyggligt med pengar över för ett stativ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223920
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223921

Den sistnämnda har ju motorzoom, vilket borde vara trevligare om man vill zooma under tiden man filmar.

Annars skulle jag nog, om filmandet inte är superviktigt, ta en koll på Nikon D3100 med kitobjektiv. Då har du en knapp tusenlapp till ett stativ, vilket bör räcka till något som inte är helt och hållet skräp iaf.

Skrivet av isecore:

* Canon och Nikon har båda inbyggd blixt. Jag vet inte var du fått för dig att Nikon har en lampa istället men det är felaktigt. Båda kamerorna har dock en s.k. AF-assist lampa som hjälper autofokusen att hitta rätt i mörka miljöer. Den är en liten LED som tänds under

Canon använder bilxten som AF-assist.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Hur som helst, eftersom du säger att du ska filma så kanske du ska kolla på panasonics kameror, de brukar vara omtycka bland filmare.

Panasonic är i princip bara kvar i TV branchen, så påståendet må vara korrekt men inte riktigt i filmkategorin.
Kan du filma med kameran du har funkar det men annars ska du nog satsa på en kamera med en runt s35mm sensor, där hamnar en dslr rätt i din prisklass tror jag.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Panasonic är i princip bara kvar i TV branchen, så påståendet må vara korrekt men inte riktigt i filmkategorin.
Kan du filma med kameran du har funkar det men annars ska du nog satsa på en kamera med en runt s35mm sensor, där hamnar en dslr rätt i din prisklass tror jag.

Det må vara sant men om vi pratar film som i indiefilm med dslr så är Panasonic med i matchen strax bakom Canon men före resten av gänget.
Panasonics kameror är tydligt riktade till filmare och har många funktioner som manuella ljudinställningar, separat mic och hörlurs uttag, möjlighet att filma tills kortet är fullt, 1080p slowmo, evf osv.

Nu kanske någon är sugen att skriva att optisk sökare är att föredra, mmm, men inte när man filmar eftersom då fungerar ju inte den optiska sökaren och en z-finder kostar pengar.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Ett ljusstarkt objektiv borde du satsa på innan du börjar fundera på högre prisklass kameror.

Fast det hjälper ju inte direkt i det här fallet eftersom en större bländare kommer ge för kort skärpedjup för att få hela bilen i fokus. Satsa på ett stabilt stativ istället och börja därifrån. Har du tid är en extern blixt och en fjärrutlösare inte dumt eftersom du kan lysa upp bilen i omgångar och lägga ihop allt efterhand. Här har du principen men ignorera kameran och och blixtutrustningen eftersom stativet bara ligger långt över din totala budget men det går att knåpa ihop med en billig canon eller nikon:

Extern blixt kan du hitta för runt femhundringen på ebay, yongnuo är inte dåliga

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Fast det hjälper ju inte direkt i det här fallet eftersom en större bländare kommer ge för kort skärpedjup för att få hela bilen i fokus. Satsa på ett stabilt stativ istället och börja därifrån. Har du tid är en extern blixt och en fjärrutlösare inte dumt eftersom du kan lysa upp bilen i omgångar och lägga ihop allt efterhand. Här har du principen men ignorera kameran och och blixtutrustningen eftersom stativet bara ligger långt över din totala budget men det går att knåpa ihop med en billig canon eller nikon:

http://www.youtube.com/watch?v=aQlynJd0sH8

Extern blixt kan du hitta för runt femhundringen på ebay, yongnuo är inte dåliga

Klart att det hälper, du behöver inte köra på lägsta bländartalet bara för att det går.
Självklart ska TS ha ett stativ också.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Klart att det hälper, du behöver inte köra på lägsta bländartalet bara för att det går.
Självklart ska TS ha ett stativ också.

Men vad är poängen då med det? Om man kör på f8-f11 skiljer det inte mycket mellan kitobjektivet och ett med fast brännvidd och man förlorar flexibiliteten. För det mesta förutom bilar hade jag hållt med dig om att ett 35mm eller liknande hade varit ett klockrent köp men inte när det kommer till bilar.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Testat med stativ och låg iso för nattbilder ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Men vad är poängen då med det? Om man kör på f8-f11 skiljer det inte mycket mellan kitobjektivet och ett med fast brännvidd och man förlorar flexibiliteten. För det mesta förutom bilar hade jag hållt med dig om att ett 35mm eller liknande hade varit ett klockrent köp men inte när det kommer till bilar.

Skiljer det inte mycket mellan kittobjektivet och t.ex. ett 50/1.4? Du har nog ett annat kittobjektiv än resten av världen isåfall. Herrejävlar.
Klart att det blir stor skillnad med ett så mycket "ljusstarkare" objektiv.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Skiljer det inte mycket mellan kittobjektivet och t.ex. ett 50/1.4? Du har nog ett annat kittobjektiv än resten av världen isåfall. Herrejävlar.
Klart att det blir stor skillnad med ett så mycket "ljusstarkare" objektiv.

Nerbländat till typ f/8 skulle jag säga att skillnaden är mycket liten. Kantskärpan blir i regel lite bättre på ett FF-objektiv använt på APS-C än ett avsett för APS-C, men bortsett det presterar de flesta objektiv ganska lika på f/8. På f/11 har diffraktionen så stor påverkan med dagens sensorer att upplösningen begränsas av den, vilket gör att skillnaden mellan objektiv mer eller mindre är helt borta om det inte är RIKTIGT usla objektiv.