Polisen : "Brott lönar sig" Vart är samhället påväg?

Permalänk

Polisen : "Brott lönar sig" Vart är samhället påväg?

Hejsan! Vet ej om jag lagt detta i rätt tråd men MOD får flytta!

Ja nu till min rubrik "brott lönar sig" fick idag hem ett brev från Polisen där dom lägger ner en förundersökning mot ett bedrägeri som skedde i julas.

Jag blev blåst på 9 000 på Tradera.
Jag hade IP-nummer, telefonnummer, adress och personnummer på personen som ägde kontot dit jag förde över pengarna.

Var inte bara jag som blev bedragen på detta "Tradera konto" flera andra med.

Så vad jag i princip läser utav att dom lägger ner en förundersökning är att det är bara att blåsa folk på pengar för "Farbror Blå" kommer aldrig och tar dig för det även om du har så mycket bevis mot personen!

Eller vad tycker ni?
Nu är självklart inte detta någon form av hets till brott.
Jag tycker bara att det är fel, men däremot om jag råkar byta fil med bilen och glömmer blinka då är det bara att ta fram plånboken och betala!

Nu var det inte en bra jämförelse men jag blir lite sur och ledsen på vårt samhälle, Vart är det påväg när detta får inträffa?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
99:e percentilen

Om aset bor någorlunda nära dig, knacka på och be att få tillbaka dina pengar. Ha någon med dig som filmar allt. Hota inte bedragaren. Använd inget våld. (Begå inget brott.) Om han vägrar, visa filmen för polisen. Man vet aldrig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Så länge staten inte blivit av med några pengar är det ingen som bryr sig. Tyvärr.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Inbrott är väl det som lönar sig bäst vad jag läst. Väldigt låg andel av fallen som blir lösta och man kan få med sig en hel del. Trodde det var ett kännt faktum att det är en relativt lönsam verksamhet, speciellt med den relativt låga straffskalan och eftersom det väl inte är särskilt farligt att sitta i svenskt fängelse. Segt att polisen inte vill gå vidare med ditt fall :/

Permalänk
Skrivet av wotanziu:

Inbrott är väl det som lönar sig bäst vad jag läst. Väldigt låg andel av fallen som blir lösta och man kan få med sig en hel del. Trodde det var ett kännt faktum att det är en relativt lönsam verksamhet, speciellt med den relativt låga straffskalan och eftersom det väl inte är särskilt farligt att sitta i svenskt fängelse. Segt att polisen inte vill gå vidare med ditt fall :/

Jag menar lite att oavsätt om man ger polisen allt på en person som man kan binda till brottet så gör inte Polisen ett dugg.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Så länge staten inte blivit av med några pengar är det ingen som bryr sig. Tyvärr.

Så jävla rätt! Lurar man staten på skatter då är det att skaka galler ingen pardon där inte!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Så jävla rätt! Lurar man staten på skatter då är det att skaka galler ingen pardon där inte!

skicka hans ip till mig så ska jag se vad jag kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag menar lite att oavsätt om man ger polisen allt på en person som man kan binda till brottet så gör inte Polisen ett dugg.

Jag är inte utbildad jurist eller polis, så jag kan vara helt ute och cykla, men jag antar att polisen gör bedömmningen att det inte finns nog med bevis för att man i domstol ska kunna bevisa att det rör sig om bedrägeri. Troligtvis vill de väl inte driva ett fall där ord står mot ord. Om flera har anmält samma person så kan man ju tycka att det är konstigt, men det är väl mycket möjligt att anmälningarna inte länkats samman, så att de olika polismännen inte är medvetna om dem.

Sen kan det väl också vara som så att du har någon gamal utredare som är trött på sitt jobb och nöjer sig med "the bare minimum", svensk arbetsmoral är ju trots allt vad den är.

Permalänk

tragiskt. absolut när vi pratar om "lite mer" pengar och att all infon finns på bordet..... det är inte direkt så polisen behöver göra en gigantiskt utredning om någorlunda bevis finns till hands.
i detta fal så håller jag med några som skrivit ovan, ett oväntat besök med filmkamera skulle kanske både få polisen och personen i fråga att känna LITE mer press om man gör det på rätt sätt.

hoppas inte att det är totalt nerlagt utan att den skyldiga åker dit... helst ett par gånger mer än vad straffet borde vara med

tragiskt och surt, men kämpa på och ge dig inte

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för bedrägeri i sommras, även andra utav samma person som jag tog kontakt med.
Vi samlade en massa information, väldans massa men ändå så hände inget. Väldigt tråkigt då man tappar hoppet på framtida anmälningar. Nu hade man ju dessutom så mycket information men inget skedde.

Brottet lönade sig för den personen

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Jävligt ledsamt att höra om dessa berättelser..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Bara jag som trodde att polisen faktiskt sagt att brott lönar sig när jag läste rubriken?

OT: Jävligt surt att de lägger ner ärendet, men det är väl ungefär det man förväntar sig i dag. Jag har själv ringt upp till 6 gånger på en vecka för att snorungar utanför mig snor cyklar / klipper lås / sparkar sönder dem. Kommer aldrig någon. Dock kan man ju förstå att det inte är högsta prio men en jävla bil kan man väl skicka.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag blev också bedragen på ca fyra tusen. Anmälde personen med namn, personnummer, kontonummer, adress m.m
Får tillbaka att det är flera som har anmält personen om detta. Någon månad senare får jag ett brev om att det inte går att bevisa att det är den personen som har suttit vid datorn och gjort det här brottet och de lägger brottet på is.

Ett år senare blir jag kontaktad av polisen i Stockholm och de undrar om de får använda mig som vittne i en domstol då ett amerikanskt företag har blivit bedragna på en summa pengar också.
Innan det företaget var det 16st svenska medborgare som hade blivit bedragna på runt 2-8k st och inget gjordes.

Personen blev dömd och skall betala skadestånd till alla drabbade, men personen har redan flytt landet och det går inte att mäta ut något av värde på personen i Sverige. Så det blev inga pengar här inte

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Relemy:

Jag blev också bedragen på ca fyra tusen. Anmälde personen med namn, personnummer, kontonummer, adress m.m
Får tillbaka att det är flera som har anmält personen om detta. Någon månad senare får jag ett brev om att det inte går att bevisa att det är den personen som har suttit vid datorn och gjort det här brottet och de lägger brottet på is.

Ett år senare blir jag kontaktad av polisen i Stockholm och de undrar om de får använda mig som vittne i en domstol då ett amerikanskt företag har blivit bedragna på en summa pengar också.
Innan det företaget var det 16st svenska medborgare som hade blivit bedragna på runt 2-8k st och inget gjordes.

Personen blev dömd och skall betala skadestånd till alla drabbade, men personen har redan flytt landet och det går inte att mäta ut något av värde på personen i Sverige. Så det blev inga pengar här inte

Att säga att Sverige har ett rättsväsen som alla står lika inför är en ren lögn.
När det gäller brott som drabbar hederliga svenska medborgare så sitter Polisen och runkar på kontoret men så fort något utländskt företag är drabbat, då är de snabba som fan att torka upp allt zagg från golvet för att sedan särbehandla dem som in i helvete.
Att ha ett opartiskt rättsväsende är för övrigt ett av kraven för att ett land ska vara en demokrati...

Permalänk
Medlem

Tråkigt det som hänt, beklagar.

Hur fick du tag i IP-numret? Låter ju inte särskilt troligt..?

Anledningen till att dom lägger ner är brist på bevis. Vad har du för bevis att du inte fått grejerna? Vad har han för bevis att han skickat grejerna? Etc.

Permalänk
Medlem

Ja de där bedragarna borde bli förvisade till en öde ö - och naturligtvis så skulle alla deras konton och ägodelar beslagtas så att pengarna kan ges tillbax till rättfärdig ägare.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Att säga att Sverige har ett rättsväsen som alla står lika inför är en ren lögn.
När det gäller brott som drabbar hederliga svenska medborgare så sitter Polisen och runkar på kontoret men så fort något utländskt företag är drabbat, då är de snabba som fan att torka upp allt zagg från golvet för att sedan särbehandla dem som in i helvete.
Att ha ett opartiskt rättsväsende är för övrigt ett av kraven för att ett land ska vara en demokrati...

Så jävla bra sagt. Tack för ett gott skratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Hejsan! Vet ej om jag lagt detta i rätt tråd men MOD får flytta!

Ja nu till min rubrik "brott lönar sig" fick idag hem ett brev från Polisen där dom lägger ner en förundersökning mot ett bedrägeri som skedde i julas.

Jag blev blåst på 9 000 på Tradera.
Jag hade IP-nummer, telefonnummer, adress och personnummer på personen som ägde kontot dit jag förde över pengarna.

Var inte bara jag som blev bedragen på detta "Tradera konto" flera andra med.

Så vad jag i princip läser utav att dom lägger ner en förundersökning är att det är bara att blåsa folk på pengar för "Farbror Blå" kommer aldrig och tar dig för det även om du har så mycket bevis mot personen!

Eller vad tycker ni?
Nu är självklart inte detta någon form av hets till brott.
Jag tycker bara att det är fel, men däremot om jag råkar byta fil med bilen och glömmer blinka då är det bara att ta fram plånboken och betala!

Nu var det inte en bra jämförelse men jag blir lite sur och ledsen på vårt samhälle, Vart är det påväg när detta får inträffa?

Det är lagen som är sned, uppfylls inte alla kriterier faller åtalet och det läggs ned.
Det måste bevisas att det funnits ett uppsåt, d.v.s. planerat innan affären inleddes att han inte hade avsikt att leverer, kan inte det styrkas är det inte bedrägeri. Det är inte ett brott mot lagen att vara skyldig någon pengar.

Du kan ju däremot föra din egen talan civilrättsligt, dock kan det kosta mer än det smakar.
För små straff i relation till brotten är en av grunderna och dålig uppfångande av vardagsbrotten är nog grunden till det hela.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Alltså, är "brott lönar sig" något de verkligen sagt?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vet någon här hur mycket det kostar att hyra en domstol och personal?
Tror staten tycket inte det är värt om det inte kostar över en viss summa dock är detta endast en spekulation.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Det finns ju 'företag' som sysslar med indrivning i olika omfattning, ofta har de skinnväst och tillhörande motorcykel av amerikanskt ursprung, som man kan anlita. Men det är nog för lite summa ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galarix:

Vet någon här hur mycket det kostar att hyra en domstol och personal?
Tror staten tycket inte det är värt om det inte kostar över en viss summa dock är detta endast en spekulation.

Rättsväsendet är inte ett vinstdrivande företag utan det är där för att hjälpa/skydda svenska folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Rättsväsendet är inte ett vinstdrivande företag utan det är där för att hjälpa/skydda svenska folket.

*WOOSH*

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Vet någon här hur mycket det kostar att hyra en domstol och personal?
Tror staten tycket inte det är värt om det inte kostar över en viss summa dock är detta endast en spekulation.

Du kan ju faktiskt stämma personen på skadeståndet (förlusten - 9000kr i detta fall) om du vill. Domstolen är i princip gratis att använda förutom en ansökningavgift om 400kr. Det som kostar är advokat och undersökningar/utredningar. Förloraren betalar oftast hela kalaset. Det är betydligt lättare att stämma någon på skadestånd i ett så kallat civilmål än att åtala någon för ett brott.

Ska du däremot fixa en privat domstol finns detta också, om båda parter går med på det. Den kostar normalt sett runt mellan en kvarts miljon och en miljon kronor.

Varför åklagaren inte drev TS fall vidare beror på två saker i kombination. För det första ska åklagaren bevisa allt i ett brottsmål. Det ska bevisas vad köpare och säljare kommit överens om, det ska bevisas att detta inte uppfyllts, det ska bevisas att detta ekonomiskt skadat offret, det ska bevisas att bedragaren faktiskt lurat offret etc, samt det ska bevisas att bedragaren haft uppsåt till allt detta. Det räcker inte att ge åklagaren adress och personnummer, åklagaren behöver också en massa bevis som ska hålla i domstol. Utgångsläget är att alla är oskyldiga.

Samtidigt har åklagaren oftast alldeles för många fall på sitt skrivbord och ska motivera att arbeta med detta fall över alla andra. Det är kanske här problemet egentligen ligger. Våra domstolar är överbelastade av både ineffektivitet och resursbrist. De kan inte motivera att lägga ner 20 timmars arbete och 40 timmar polisarbete på ännu ett av tusentals bedrägeri om 9000kr.

Permalänk
Medlem

Trist men personligen så är folk för lättlurade så de förtjänar ofta att bli lurade på pengar. Är man så korkad så man använder tradera/blocket och betalar varor i förskott eller genom ngt system som inte är försäkrat så får man skylla sig själv.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Tråkigt det som hänt, beklagar.

Hur fick du tag i IP-numret? Låter ju inte särskilt troligt..?

Anledningen till att dom lägger ner är brist på bevis. Vad har du för bevis att du inte fått grejerna? Vad har han för bevis att han skickat grejerna? Etc.

IP-nummret fick jag via mail-konversationen vi förde!

Skrivet av Bakgrund:

Alltså, är "brott lönar sig" något de verkligen sagt?

Nej! men det är i princip så iom. att dom lägger ner undersökningar! vi var 10 pers som blev blåsta på cirka 70-90K tillsammans av samma person.

Skrivet av Hotcpu6:

Det finns ju 'företag' som sysslar med indrivning i olika omfattning, ofta har de skinnväst och tillhörande motorcykel av amerikanskt ursprung, som man kan anlita. Men det är nog för lite summa ändå.

Dom skulle lätt få behålla pengarna bara dom gjorde det, dock så tror jag inte individen längre befinner sig i Sverige mera!

Skrivet av thomas_skane:

Du kan ju faktiskt stämma personen på skadeståndet (förlusten - 9000kr i detta fall) om du vill. Domstolen är i princip gratis att använda förutom en ansökningavgift om 400kr. Det som kostar är advokat och undersökningar/utredningar. Förloraren betalar oftast hela kalaset. Det är betydligt lättare att stämma någon på skadestånd i ett så kallat civilmål än att åtala någon för ett brott.

Ska du däremot fixa en privat domstol finns detta också, om båda parter går med på det. Den kostar normalt sett runt mellan en kvarts miljon och en miljon kronor.

Varför åklagaren inte drev TS fall vidare beror på två saker i kombination. För det första ska åklagaren bevisa allt i ett brottsmål. Det ska bevisas vad köpare och säljare kommit överens om, det ska bevisas att detta inte uppfyllts, det ska bevisas att detta ekonomiskt skadat offret, det ska bevisas att bedragaren faktiskt lurat offret etc, samt det ska bevisas att bedragaren haft uppsåt till allt detta. Det räcker inte att ge åklagaren adress och personnummer, åklagaren behöver också en massa bevis som ska hålla i domstol. Utgångsläget är att alla är oskyldiga.

Samtidigt har åklagaren oftast alldeles för många fall på sitt skrivbord och ska motivera att arbeta med detta fall över alla andra. Det är kanske här problemet egentligen ligger. Våra domstolar är överbelastade av både ineffektivitet och resursbrist. De kan inte motivera att lägga ner 20 timmars arbete och 40 timmar polisarbete på ännu ett av tusentals bedrägeri om 9000kr.

Jag förstår det dock, men funderar på att överklaga tycker nog inte snuten hade behövt jobba så hårt. Dom hade även en misstänkt ett tag vet ej vad som hände med honom. Kanske han dom fiskat upp i säckar?

Skrivet av ozo64:

Trist men personligen så är folk för lättlurade så de förtjänar ofta att bli lurade på pengar. Är man så korkad så man använder tradera/blocket och betalar varor i förskott eller genom ngt system som inte är försäkrat så får man skylla sig själv.

Jag har nu gjort om mina sätt att handla på begagnat marknaden dvs. jag handlar bara av folk som jag kan träffas öga mot öga med! kommer aldrig att betala i förskott, inte ens hos stora butiker där är det faktura som gäller! kostar hellre på mig 29-49kr extra och dessutom om man ska lämna tillbaka produkten så slipper man sitta och vänta på dom där pengarna som tar 1 minut att dra men 10 dagar att betala tillbaka!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Vänta lite, ni är väl ändå inte så jävla dumma att ni tror att bedragaren har använt sina egna personuppgifter? Möjligen att denne inte har använt VPN/proxy men det är ju hur lätt som helst att kolla upp! Telefonen är ju givetvis en kontantkortstelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag hade IP-nummer, telefonnummer, adress och personnummer på personen som ägde kontot dit jag förde över pengarna.

Skrivet av Yellowtown:

IP-nummret fick jag via mail-konversationen vi förde!

Personen använde troligtvis stulen identitet så personnummer och address går inte att lita på. Telefonnummret är säkert också införskaffat med falsk identitet och kommer sluta fungera direkt efter att du satt över dina pengar.

Alltså är det ända som kan vara värt något IP nummret, men det finns proxy och andra sätt att dölja det.

Jag var med om samma sak för ett par år sedan. Inte riktigt lika mycket pengar och på blocket ist för tradera. Trodde jag gjort allt rätt och kollat upp address och telefonnr på personen så att allt stämde. När jag inte hörde något från "säljaren" så kontaktade jag helt enkelt personen med det namnet på den addressen jag fått på ett annat sätt än de jag använt med "säljaren". Det visade sig vara en helt annan person.

Brottslighet på nätet är svår att utreda eftersom det är så lätt att vara anonym. Specielt om man bryter mot lagen lite till och använder stulen identitet. Lägg till att polisen i allmänhet verkar klart inkompetent på alla typer av brott förutom att ge böter till personer som kör 10km för fort på motorvägen så har vi ett problem.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Vänta lite, ni är väl ändå inte så jävla dumma att ni tror att bedragaren har använt sina egna personuppgifter? Möjligen att denne inte har använt VPN/proxy men det är ju hur lätt som helst att kolla upp! Telefonen är ju givetvis en kontantkortstelefon.

Exakt, troligtvis är den person du tror har lurat dig i sin tur är ett offer av den riktiga bedragaren. Så innan du tar åt dig av förslagen att "besöka" personen så kan jag hoppas att du tänker över varför vi lever i en rättsstat.

En variant som är vanlig är att pengarna du skickat iväg gått till en person som själv annonserat ut en vara. Han får in dina pengar och skickar varan till er gemensamma bedragare. På det enkla sättet har man gjort det mycket svårare för polisen att utreda brottet.

Permalänk
Medlem

Hade en liknande incident för några år sen. Åklagaren sa att de hade aldrig drivit det vidare om han inte påstått att han var polis och inte far med osanning. Det rörde sig om ynka 1000kr. Fick hans hemtelefonnummer av åklagaren och ett barn svarade... Frågade efter hans far. Personen började bokstavligen darra på rösten när han insåg vem det var. Jag fick iaf tillbaka mina pengar... Det är tråkigt att trots all denna bevis att TS inte får tillbaka sina pengar. Det går ju säkert driva in privat utan att blanda in våld eller hot. Ett besök är kanske på sin plats.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?