Permalänk

4770K som endast snurrar i 3.5 GHz !?

Just skaffat mig en 4770K jag har problem med och börjar nästan fundera på ifall jag fått ett måndagsex eller om det är något skit med någon annan komponent typ minne eller moderkort för får inte ens CPUn att gå upp till 3.9 GHz under last och det är ju "Target speed" från fabrik.

Någon annan som haft liknande problem...vad är det jag missar...?

Tack på förhand för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Just skaffat mig en 4770K jag har problem med och börjar nästan fundera på ifall jag fått ett måndagsex eller om det är något skit med någon annan komponent typ minne eller moderkort för får inte ens CPUn att gå upp till 3.9 GHz under last och det är ju "Target speed" från fabrik.

Någon annan som haft liknande problem...vad är det jag missar...?

Tack på förhand för tips!

Max turbo frekvens får du endast ifall du endast belastar en kärna men du har en K modell.. överklocka den jefeln!^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Max turbo frekvens får du endast ifall du endast belastar en kärna men du har en K modell.. överklocka den jefeln!^^

Är ju precis det jag försöker...

Inte helt med på vad du menar med att den bara skulle gå upp till target speed vid belastning av en kärna? Hade tidigare en 2700K som snurrade i 4.8 GHz men den här lyckas jag inte få att öka hastigheten vid belastning vad jag än gör och trots att jag i BIOS ändrat target speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Är ju precis det jag försöker...

Inte helt med på vad du menar med att den bara skulle gå upp till target speed vid belastning av en kärna? Hade tidigare en 2700K som snurrade i 4.8 GHz men den här lyckas jag inte få att öka hastigheten vid belastning vad jag än gör och trots att jag i BIOS ändrat target speed.

Turbo boost kör olika hastigheter vid olika belastning av olika kärnor, t.ex. ifall 4kärnor är belastade jobbar den endast i 3.5ghz men ifall endast en kärna blir belastad hårt så kan den trycka iväg denna kärna till 3.9ghz eller vad du nu ställer in den till att köra.

Turbo boost jobbar ju lite så att den tar med strömförbrukning och belastning i omtanke innan den flänger iväg frekvenserna men ifall du sitter och ändrar i bios, kan du ju absolut kolla att turbo verkligen är aktiverat och sen kan du även ställa in turbo värdet "for all cores".

Kolla hastigheter i t.ex. cpu-z och sen kan du plocka Prime95, kör test på alla kärnor samtidigt som du kollar hastighet, nu borde det fungera som det ska:)

(som vanligt kolla temp)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Turbo boost kör olika hastigheter vid olika belastning av olika kärnor, t.ex. ifall 4kärnor är belastade jobbar den endast i 3.5ghz men ifall endast en kärna blir belastad hårt så kan den trycka iväg denna kärna till 3.9ghz eller vad du nu ställer in den till att köra.

Turbo boost jobbar ju lite så att den tar med strömförbrukning och belastning i omtanke innan den flänger iväg frekvenserna men ifall du sitter och ändrar i bios, kan du ju absolut kolla att turbo verkligen är aktiverat och sen kan du även ställa in turbo värdet "for all cores".

Kolla hastigheter i t.ex. cpu-z och sen kan du plocka Prime95, kör test på alla kärnor samtidigt som du kollar hastighet, nu borde det fungera som det ska:)

(som vanligt kolla temp)

När jag ändrar i BIOS ser jag i realtid (i BIOS) hur target speed ändras utifrån de värden jag sätter, testade på samma sätt som "JJ" från Asus i en av hans videos på YouTube sätta 46 (4.6 GHz) och ändra volten till 1.20V men när jag sen kommer in i Windows och kollar hastigheten med CPU-Z eller Aida64 ser jag att CPUn fortfarande snurrar i 3.5 GHz även efter att jag dragit igång t ex Prime95 på alla kärnor och samma sak när jag kör Cinebench så förstår verkligen inte varför CPUn varken höjer till den nya target speed jag satt i BIOS och heller inte höjer volten utan ligger kvar runt 1.0V och i 3.5 GHz...

Permalänk

Vad har du för moderkort?

Uppdaterat BIOS?

Kollat i kontrollpanelen/energialternativ, ifall det är inställt på energisparläge?

Permalänk
Medlem

Intressant, samma youtube video som jag tittade på. Får datorn inte att boota in till Windows med hans inställningar.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Intressant, samma youtube video som jag tittade på. Får datorn inte att boota in till Windows med hans inställningar.

Förmodligen för att du behöver högre spänning till cpu:n men glöm inte allt kolla temperaturen, rekommenderar HWmonitor.

Skrivet av WebMaximus:

När jag ändrar i BIOS ser jag i realtid (i BIOS) hur target speed ändras utifrån de värden jag sätter, testade på samma sätt som "JJ" från Asus i en av hans videos på YouTube sätta 46 (4.6 GHz) och ändra volten till 1.20V men när jag sen kommer in i Windows och kollar hastigheten med CPU-Z eller Aida64 ser jag att CPUn fortfarande snurrar i 3.5 GHz även efter att jag dragit igång t ex Prime95 på alla kärnor och samma sak när jag kör Cinebench så förstår verkligen inte varför CPUn varken höjer till den nya target speed jag satt i BIOS och heller inte höjer volten utan ligger kvar runt 1.0V och i 3.5 GHz...

När du sedan går tillbaka in i BIOS är dina inställningar kvar då? Och som tidigare person har frågat, har du uppdaterat det?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av tObber166:

Vad har du för moderkort?

Uppdaterat BIOS?

Kollat i kontrollpanelen/energialternativ, ifall det är inställt på energisparläge?

Har ett Asus Maximus VI Formula och BIOS är uppdaterat till det senaste (0804).

Kollade energialternativ under kontrollpanelen, kör med ett schema som heter "High Performance" och gick även in under Advanced för att kolla alla inställningar där. Vet inte om det är jag som minns fel men hade för mig att det där brukar finnas en inställning där man kan sätta hur många % CPUn ska snurra av sin kapacitet som högst resp lägst men nu kunde jag inte hitta den inställningen. Det enda jag hittade som hade att göra med CPUn var något som hette "System Cooling Policy" och den var satt till 'Active' så ändrade den till 'Passive' men dessvärre gjorde det ingen skillnad...proppen fortsätter snurra i 3.5 vad jag än gör känns det som.

Testade även att i BIOS välja en överklockningsprofil som hette "Gamers" eller något liknande och såg att den satte target speed till 4.7 GHz och volten till 1.25V. Efter att jag valde den såg jag i t ex Aida64 att volten faktiskt nu var 1.25V istället för runt 1.00V men hastigheten fortsätter stå kvar på 3.5 GHz även under last med de program jag nämnt ovan.

Börjar kännas lite "spooky" det här tycker jag...

Permalänk

Oki.

Testa byt till profil "balanserat" och kolla under avancerade inställningar ifall du har inställningar lik dessa:

http://i884.photobucket.com/albums/ac41/tObber166/Namnloumls....

Kollat på moderkortet att inte "EPU" switchen är påslagen?

Kolla/fråga annars i ASUS forum http://rog.asus.com/forum/forumdisplay.php?155-Maximus-VI-Ser...

Har för mig jag såg en tråd där för inte alls så länge, om någon som hade liknade problem, hittar dock inte tråden just nu

Edit: Förresten, använder du sensate versionen AIDA64 när du kollar frekvensen?

Permalänk
Skrivet av tObber166:

Oki.

Testa byt till profil "balanserat" och kolla under avancerade inställningar ifall du har inställningar lik dessa:

http://i884.photobucket.com/albums/ac41/tObber166/Namnloumls....

Kollat på moderkortet att inte "EPU" switchen är påslagen?

Kolla/fråga annars i ASUS forum http://rog.asus.com/forum/forumdisplay.php?155-Maximus-VI-Ser...

Har för mig jag såg en tråd där för inte alls så länge, om någon som hade liknade problem, hittar dock inte tråden just nu

Edit: Förresten, använder du sensate versionen AIDA64 när du kollar frekvensen?

Tack för tipsen, får kika vidare imorrn.

Har faktiskt redan ställt frågan i Asus forum och det tips jag fick där har att göra med en sak jag glömde nämna här och kanske är det orsaken till mina problem. När jag hade byggt ihop nya burken (bytte moderkort, CPU, minnen och grafikkort) testade jag sen att koppla in min gamla OS-disk. Trodde aldrig att Windows skulle gå igång med tanke på att nästan alla vitala delar i datorn var annorlunda men otroligt nog gick Windows igång och efter en omstart såg allt helt OK ut när jag kollade under Device Manager där all min nya hårdvara var korrekt identifierad. Sen har jag självklart nu i efterhand även lagt på senaste Intel Chipset drivers osv för mitt nya moderkort men kanske är det ändå något gammalt kvar som ligger och spökar och orsakar mina problemen.

Hade varit bra skönt att slippa installera om Windows och alla program men blir nog till attt göra det ändå och känns ju på sätt och vis rätt skönt att få en helt ny och ren installation även om det är både jobbigt och tidskrävande.

Rapporterar tillbaka här i tråden vad som händer när jag installerat om Windows imorrn och ska även kolla de andra sakerna du tipsade om.

Tack alla för er feedback såhär långt!

Permalänk
Medlem

Förvänta dig inte för mycket utav din klock bara, det är ett himla lotteri när det kommer till Haswell!

Permalänk

Jo, jag vet att det är lotteri till stor del men fick tag i en batch det verkar varit ganska många vinstlotter i så bara hålla tummarna... Du verkar ju fått tag i en bra lott iaf!

Just nu skulle jag dock vara glad över att bara ta mig över 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Jo, jag vet att det är lotteri till stor del men fick tag i en batch det verkar varit ganska många vinstlotter i så bara hålla tummarna... Du verkar ju fått tag i en bra lott iaf!

Just nu skulle jag dock vara glad över att bara ta mig över 3.5

Okej ja det är ju en bra start att ha fått ifrån en bra batch

Hehe jo tack himla tur faktiskt

Permalänk

Just installerat om Windows och nu beter sig proppen normalt så nu blir det överklockning och hoppas på samma tur som du eller åtminstone att jag lyckas ta mig upp till 4.5 och blir det temperaturen som sätter stopp får jag väl se om jag vågar mig på en "delid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Just installerat om Windows och nu beter sig proppen normalt så nu blir det överklockning och hoppas på samma tur som du eller åtminstone att jag lyckas ta mig upp till 4.5 och blir det temperaturen som sätter stopp får jag väl se om jag vågar mig på en "delid"

Funderar också på att testa delid, aldrig gjort det förut men är intresserad XD

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Taft:

Funderar också på att testa delid, aldrig gjort det förut men är intresserad XD

Inte gett mig på något sånt heller tidigare så känns lite läskigt, vore ju måttligt skoj om något går snett...

Ifall jag testar blir det nog försiktigt med "vice" - metoden, rakblad verkar lite väl shaky tycker jag.

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Tack för tipsen, får kika vidare imorrn.

Har faktiskt redan ställt frågan i Asus forum och det tips jag fick där har att göra med en sak jag glömde nämna här och kanske är det orsaken till mina problem. När jag hade byggt ihop nya burken (bytte moderkort, CPU, minnen och grafikkort) testade jag sen att koppla in min gamla OS-disk. Trodde aldrig att Windows skulle gå igång med tanke på att nästan alla vitala delar i datorn var annorlunda men otroligt nog gick Windows igång och efter en omstart såg allt helt OK ut när jag kollade under Device Manager där all min nya hårdvara var korrekt identifierad. Sen har jag självklart nu i efterhand även lagt på senaste Intel Chipset drivers osv för mitt nya moderkort men kanske är det ändå något gammalt kvar som ligger och spökar och orsakar mina problemen.

Hade varit bra skönt att slippa installera om Windows och alla program men blir nog till attt göra det ändå och känns ju på sätt och vis rätt skönt att få en helt ny och ren installation även om det är både jobbigt och tidskrävande.

Rapporterar tillbaka här i tråden vad som händer när jag installerat om Windows imorrn och ska även kolla de andra sakerna du tipsade om.

Tack alla för er feedback såhär långt!

Ja där hade du ju problemet direkt!

Man skall alltid installera om windows när man byter CPU och moderkort!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Inte gett mig på något sånt heller tidigare så känns lite läskigt, vore ju måttligt skoj om något går snett...

Ifall jag testar blir det nog försiktigt med "vice" - metoden, rakblad verkar lite väl shaky tycker jag.

Har du problem med att cpu går ner till 800MHz trotts att Speedstep av är avstängt?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av YspiloN^:

Ja där hade du ju problemet direkt!

Man skall alltid installera om windows när man byter CPU och moderkort!

Jo, det vet jag och brukar alltid göra det. Skulle säkert även gjort det den här gången även om jag inte fått det här problemet, var mest imponerad av att datorn (Windows) snurrade igång trots all ny hårdvara och kunde ju då inte hålla mig från att börja testa och klocka lite och därav att jag märkte problemet.

Fast nu efter att jag installerat om Windows funkar som sagt proppen normalt igen så nästa steg blir att börja testa överklocka på allvar och se vad jag når upp till och med vilken metod. vore glad ifall jag kunde få hyfsad speed utan att behöva ge mig på en "delid".

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Inte gett mig på något sånt heller tidigare så känns lite läskigt, vore ju måttligt skoj om något går snett...

Ifall jag testar blir det nog försiktigt med "vice" - metoden, rakblad verkar lite väl shaky tycker jag.

Nu tog jag tag i det hela och "delid" cpun. Det gick väldigt bra och det var enklare än jag trodde. Var lite trögt i början att få in bladet in i limmet, men tog hörnet först och jobbade på ner mot andra hörn.

Fick ca 10c dropp efter delid

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Taft:

Nu tog jag tag i det hela och "delid" cpun. Det gick väldigt bra och det var enklare än jag trodde. Var lite trögt i början att få in bladet in i limmet, men tog hörnet först och jobbade på ner mot andra hörn.

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/PC/DSC_0096_zp...

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/PC/DSC_0097_zp...

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/PC/DSC_0099_zp...

Fick ca 10c dropp efter delid
http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/PC/Afterdelid_...

Schysst att du fick bra resultat och tack för att du delar med dig av både bilder och erfarenhet!

Vad använde du för kylpasta efter din "delid" och hur installerade du CPUn, la dubara
på IHSen löst och spände fast eller limmade du?

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Schysst att du fick bra resultat och tack för att du delar med dig av både bilder och erfarenhet!

Vad använde du för kylpasta efter din "delid" och hur installerade du CPUn, la dubara
på IHSen löst och spände fast eller limmade du?

Jag undrar lite samma sak, hur du gjorde sen?

Fräckt gjort! ^^ Hade aldrig vågat det tror jag!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Nu tog jag tag i det hela och "delid" cpun. Det gick väldigt bra och det var enklare än jag trodde. Var lite trögt i början att få in bladet in i limmet, men tog hörnet först och jobbade på ner mot andra hörn.

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/PC/DSC_0096_zp...

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/PC/DSC_0097_zp...

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/PC/DSC_0099_zp...

Fick ca 10c dropp efter delid
http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/PC/Afterdelid_...

Dold text

Jag skulle aldrig tipsa någon till rakblads-delid, då det är stor risk att man förstör cpun. Det räcker med att du slinter minsta lilla med rakbladet så kan du skära igenom den tunna ytan på CPUn.
Vilken pasta kör du nu, och hur har du applicerat den?

När jag delidade min så fick jag en sänkning på 36C, du borde nog kunna få större sänkning också.

Tipsar CLP eller CLU, och smeta på litegrann både på insidan av IHSen samt på chippet för bästa resultat. Var försiktig så det inte sprider sig till metall-sakerna bredvid chippet bara då både clu och clp leder ström.

Anledningen till att du vill ha CLP eller CLU mellan ihs och chip är att de är utan tvekan bäst värmeledande där av någon anledning, samt att har du "vanlig" pasta så kommer den torka ihop och ditt chip kan smälla helt och hållet efter några veckor/månader.

Skrivet av WebMaximus:

Schysst att du fick bra resultat och tack för att du delar med dig av både bilder och erfarenhet!

Vad använde du för kylpasta efter din "delid" och hur installerade du CPUn, la dubara
på IHSen löst och spände fast eller limmade du?

Dold text

Tänk på att garantin ryker om du delidar.

Vill du ha tips på delid kan du kika in mitt projekt här.

Gjorde även en delid på min kollegas 4770k veckan efter, VICE-metoden är verkligen hur enkel som helst och kan utan problem göras av en 12-åring med tålamod. Allt handlar om att inte slå för hårt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Tack för tips och länkar, ska kolla och återkommer kanske med fler frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:
Dold text

Jag skulle aldrig tipsa någon till rakblads-delid, då det är stor risk att man förstör cpun. Det räcker med att du slinter minsta lilla med rakbladet så kan du skära igenom den tunna ytan på CPUn.
Vilken pasta kör du nu, och hur har du applicerat den?

När jag delidade min så fick jag en sänkning på 36C, du borde nog kunna få större sänkning också.

Tipsar CLP eller CLU, och smeta på litegrann både på insidan av IHSen samt på chippet för bästa resultat. Var försiktig så det inte sprider sig till metall-sakerna bredvid chippet bara då både clu och clp leder ström.

Anledningen till att du vill ha CLP eller CLU mellan ihs och chip är att de är utan tvekan bäst värmeledande där av någon anledning, samt att har du "vanlig" pasta så kommer den torka ihop och ditt chip kan smälla helt och hållet efter några veckor/månader.

Dold text

Tänk på att garantin ryker om du delidar.

Vill du ha tips på delid kan du kika in mitt projekt här.

Gjorde även en delid på min kollegas 4770k veckan efter, VICE-metoden är verkligen hur enkel som helst och kan utan problem göras av en 12-åring med tålamod. Allt handlar om att inte slå för hårt.

Jag är väl medveten att risken finns och att garantin ryker :), även med hammare och klossar lika så med rakblad. Är man försiktig så går det alldeles utmärkt. Vet hur cpun sitter och själva kretsen vid den. Har man gjort undersökning tillräckligt mycket och känner sig nog säker så går det lika bra med vilket metod som.

Jag la på Artic Silver 5 till och börja med bara för att få se hur det fungerar. Kommer att införskaffa CLU/CLP som så många i olika forum verkar rekommenderar. Har du bra ställe man kan beställa från? Såg Inet har inga sånt.

Skrivet av WebMaximus:

Schysst att du fick bra resultat och tack för att du delar med dig av både bilder och erfarenhet!

Vad använde du för kylpasta efter din "delid" och hur installerade du CPUn, la dubara
på IHSen löst och spände fast eller limmade du?

Vad jag gjorde var att jag tog isär IHS och rengjorde, tog bort all lim. Satt på kylpastan på chipset och jag struntade i att limma fast den igen utan la bara IHS på och låter moderkortet låsa den.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Är hur som helst mycket nöjd över resultat redan nu. Ska dock bli spännande när jag testar med CLU/CLP.
Visst var man nervös men då jag alltid har varit en försiktig person när jag lagar saker eller pillrar med olika delar av datorer/surfplatta/mobil osv utan problem så gick det utan problem även här.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Jo, att ta det lugnt och stilla när man gör den här typen av prylar är nog en bra idé

Ang CLP kan jag tipsa om att det finns hos Liontech som både skickar och även har fysisk butik i Spånga strax väster om Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Jo, att ta det lugnt och stilla när man gör den här typen av prylar är nog en bra idé

Ang CLP kan jag tipsa om att det finns hos Liontech som både skickar och även har fysisk butik i Spånga strax väster om Stockholm.

Har just skickat iväg beställning på Coollaboratory Liquid Ultra. Så det ska bli intressant att testa. Funderar om jag ska applicera på en gång när den kommer eller om jag ska vänta på Bitfenix Prodigy M och gör allting på en gång i samband med kabeldragning och sleevning.

EDIT: Du råkar inte ha en aning varför cpu går ner till 800MHz? Är det för att den blir för varmt så den klockar ner sig? På 4.1GHz 1.2v så går det bra. Men ändrar jag till 4.2GHz och börjar att spela så droppar den ner till 800Mhz och låser sig där tills jag startar om datorn.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Minns inte varför men läste någonstans att man ska köra med Liquid Pro och inte Ultra så är det inte försent för dig att ändra din beställning kanske du skulle söka lite på det.

Vet inte varför din CPU går ner i hastighet men skulle kanske kunna ha att göra med att den blir för varm, har för mig att det kallas för att CPUn "throttlar" men finns säkerligen de här med betydligt bättre svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Minns inte varför men läste någonstans att man ska köra med Liquid Pro och inte Ultra så är det inte försent för dig att ändra din beställning kanske du skulle söka lite på det.

Vet inte varför din CPU går ner i hastighet men skulle kanske kunna ha att göra med att den blir för varm, har för mig att det kallas för att CPUn "throttlar" men finns säkerligen de här med betydligt bättre svar.

Läste också om det där med Pro vs Liquid. Läste i en forum där en kille testade båda och det gav inga speciellt resultat att någon av de skulle vara bättre än ena. http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2297140
Sen var det nånting med aluminium men då jag har koppar på kylare så har jag ingen aning.

Mmm läste också nåt om throttlar men vet inte om det ens går att stänga av sånt. Cpu går inte ens varmt när den klockar ner sig till 800MHz.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5