Minecraft Server via VPN på blockerat skolnät?

Permalänk

Minecraft Server via VPN på blockerat skolnät?

Hejsan

Nu är det så att vi har byggt datorer i skolan, och jag har på min 24/7

Tänkte använda den som server till minecraft (för skojjsskull).

EDIT :
Själva problemet är alltså att när jag ansluter till Minecraft servern i minecraft klienten så ansluter jag med ip X.X.X.X(publikt ip ofc) , och det är alltså ip:n till min VPN server, och portarna på min VPN server är öppna det har jag redan försäkrat mig om.

Det jag vill veta är hur jag ska konfigurera nätverket och "routra" det
hoppas någon kan hjälpa mig

Detta är en liten karta över nätverket atm

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
SpelClockers

Det fungerar ju säger du.
Vad är det du vill ha hjälp med?

Och det är ju tur att det går att porrsurfa.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk

Det borde ju funka så länge skolan har portarna som din vpn andvänder är öppna.

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Om du har fått själva VPN-anslutningen att fungera som den skall, så är det bara att forwarda port(ar)för minecraftserver, på din VPN-server.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom skoldatorn inte tillhör dig brukar vi låsa sådana här trådar med hänvisning till § 8 i reglerna. Ifall det skulle vara så att du fått tillstånd av skolan att agera på det här sättet, låser vi naturligtvis upp tråden igen.

*tråd låst*

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd upplåst*

Jag fick nedanstående pm från trådskaparen och låser därför upp tråden.

Skrivet av the1447elite:

Hej!

Jo jag äger skoldatorn, vi har köpt datorer och jag går en Nätverk/server administration linje.

Och nej jag försöker inte bypassa mitt skolnät för att göra någon form av brott.

Inte ens min lärare visste hur jag skulle routra trafiken genom VPN:en.

Det var hans idé att fråga på sweclockers, då han själv brukar få råd här ifrån ibland...

Permalänk

Tack GAPa !

Tror dock inte det går eftersom den måste först routra trafiken från VPN servern till MC servern, och från MC server, till VPN server

och SEDAN till användaren...

Själva problemet är alltså att när jag ansluter till Minecraft servern i minecraft klienten så ansluter jag med ip X.X.X.X(publikt ip ofc) , och det är alltså ip:n till min VPN server, och portarna på min VPN server är öppna det har jag redan försäkrat mig om.

aztekk: Om jag går in på ex. canyouseeme.org så får jag exakt samma ip som min VPN server, och om jag skriver t.ex "25565" så visas den öppen för mig.

Säkert saker jag glömt, fråga gärna

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk

[offtopic]: "Inte ens min lärare visste hur jag skulle routra trafiken genom VPN:en.[/offtopic]

Det var hans idé att fråga på sweclockers, då han själv brukar få råd här ifrån ibland..."

Förutsatt att detta stämmer blir man ju lite mörkrädd. Behöriga lärare i all ära, men även de obehöriga brukar ju besitta de ämneskunskaper som behövs. Snart får väl snorungarna varsin padda och svaret "googla det" så fort lärarna får en fråga.

Permalänk
Skrivet av PirateKensai:

[offtopic]: "Inte ens min lärare visste hur jag skulle routra trafiken genom VPN:en.[/offtopic]

Det var hans idé att fråga på sweclockers, då han själv brukar få råd här ifrån ibland..."

Förutsatt att detta stämmer blir man ju lite mörkrädd. Behöriga lärare i all ära, men även de obehöriga brukar ju besitta de ämneskunskaper som behövs. Snart får väl snorungarna varsin padda och svaret "googla det" så fort lärarna får en fråga.

Detta var ingen uppgift vi skulle göra utan bara något jag kom på, men han visste väl inte direkt på rak arm. Lämnade inte problemet till honom.

Han sa iaf, att han trodde inte det skulle gå för att trafiken måste routras fram och tillbaka 2 gånger.

Går på Gymnasium inte en högskola, så väldigt duktiga är vi/jag inte.

Men jag antar att du inte heller har en lösning?

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Medlem

Det låter i alla fall som att din VPN-anslutning fungerar och det är ju bra.
Vet inte vilken typ av VPN du satt upp, men oavsett så borde du få ett privat IP av VPN-servern.

Prova att sätta detta privata IP som "listen IP" i din minecraft server config.

server-ip=x.x.x.x

Visa signatur

- none -

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Det låter i alla fall som att din VPN-anslutning fungerar och det är ju bra.
Vet inte vilken typ av VPN du satt upp, men oavsett så borde du få ett privat IP av VPN-servern.

Prova att sätta detta privata IP som "listen IP" i din minecraft server config.

server-ip=x.x.x.x

Jupp får en privat ip av min VPN server.

har provat det också faktiskt... :/

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Medlem

Beskriv din VPN-server.
Är det via en VPN-provider, eller är det en VPS eller dylikt?

Visa signatur

- none -

Permalänk

Nej det är på en Wserver 2008 r2 maskin, väldigt simpelt, bara skapat en inkommande anslutning (RAS - dial in interfface), och tilldelat ett konto som jag kan ansluta med. Gett en ip pool mellan 192.168.0.20 - 192.168.0.50.

Just nu har jag blivit tilldelad 192.168.0.22.

Ip adressena stämmer överens med det lokala LAN:et där vpn servern står

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk

En sak jag inte förstår bara...när jag ska ansluta till minecraft servern så skriver jag ju självklart i VPN serverns PUBLIKA IP, men
hur ska vpn servern veta att jag ska ansluta till minecraft servern som ligger på en annan dator, och inte bara det.

Trafiken ska ju tillbaka till VPN servern, och SEN till spelaren igen.... tror inte detta kmr fungerar rent praktiskt öht :/

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Medlem

Det är det jag menar med portforwarding.
Precis som du måste göra hemma om du skall köra t.ex en minecraft server på en dator bakom din router, så måste du forwarda aktuell(a) port(ar) från ditt publika IP, till ditt privata.

Sen för att undvika ytterligare problem, så skall du inte dela ut samma IP serie från VPN server, som ditt lokala LAN.
Välj en helt annan. t.ex 10.0.1.0 eller liknande.

Visa signatur

- none -

Permalänk

Jo jag förstår...men tror dock inte jag hängde med med portforwarding, portarna hos min VPN server är ju öppna, vart ska jag öppna de portarna förutom på min VPN host?

Jaså okej! tack för tipset, ändrar genast!

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk

Skummt...nu när jag assignade 10.10.0.1 - 10.10.0.50 så fick min "MC HOST" 10.10.0.2, men ingen internet access, kan inte längre ansluta till den. Måste pausa vpn servern så "MC HOSTEN" blir dc, och kopplad till det riktiga nätet så jag kan fjärrstyra den igen..

edit: Du kanske har något "third party" vpn lösning istället?

Helt inte openvpn..

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Medlem

Portforwarding är att du skickar vidare trafik på en viss port, till ett speciellt IP.
I det här fallet så skall du vidare befodra(forwarda) porten som din minecraft server lyssnar på, från din VPN server, till ditt privata IP (där servern finns)

Kan inte alls hur detta fungerar i Windows Server så det kan jag inte alls hjälpa till med tyvärr.

Visa signatur

- none -

Permalänk

Ska försöka ändra lite inställningar då, tack för svar iaf

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk

Kom dock på en grejj..hur ska routern på VPN NÄTET, veta vilken dator MC SERVERN (192.168.0.21) är? Det är ju trots allt VPN SERVERN som tilldelar ip adressen?

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Medlem

Borde det inte funka med Hamachi? När platserna tar slut så skapar du en ny grupp.

Permalänk
Skrivet av gal33r:

Borde det inte funka med Hamachi? När platserna tar slut så skapar du en ny grupp.

Kan inte använda Hamachi, för vi hostar massvis med andra servrar på denna VPN server så det kan nog blir lite problem då..

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Medlem

Men borde det inte vara som en vanlig portforward? Vilken host har ni?

Permalänk
Medlem

I det här fallet ÄR din VPN server routern.
Det är alltså på den du måste forwarda porten till ditt privata IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- none -

Permalänk
Skrivet av the1447elite:

Men jag antar att du inte heller har en lösning?

Halva charmen är väl att lösa det själv, inte få den levererad i knät?:

VPN-servern agerar router/DHCP, du skall inte peka på den utan direkt på MC Host, VPN-servern skall routra dig till målet.
Dvs. om du skall ansluta till en host med IP 10.0.0.2 och routernt har 10.0.0.1 pekar du klienten på 10.0.0.2 (förutsatt att du etablerat en VPN-tunnel). Routern vet om att den hanterar nätet 10.0.0-nätet på interface X och routrar således paketen dit oavsett port (så länge dessa inte blockeras av brandväggen). Du får ytterligare en virtuell nätverksanslutning av DHCP-servern med ett eget IP i 10.0.0-nätet (om du kör en standard PPTP-tunnel via RAS), detta gör att du nu står i direkt kontakt med det interna nätet på skolan, du behöver därför inte NAT:a trafik till MC host.
Så länge det finns en tjänst som svarar på de korrekta portarna på 10.0.0.2 skall detta fungera utmärkt.

Om det inte gör det, kontrollera brandväggsregler (enklast genom att stänga av det på VPN-server & MC-host), om det fortfarane inte fungerar, slå ipconfig på anslutande klienten, kontrollera att du får ett IP i 10.0.0-nätet under interface PPP-anslutning (nätmask & gateway kan lösas som 255.255.255.255 och 0.0.0.0 respektive, det är ok).
Fungerar detta fortfarande inte, kontrollera att du kan ansluta med en klient när du är ansluten fysiskt i skolans nät, fungerar detta inte är din MC host felkonfad, fungerar det däremot är det VPN-serverns routing table som är fubar.

Permalänk
Medlem

Även om TS inte har skrivit så, så antar jag att han vill att man skall kunna ansluta mot Minecraft-server från Internet.
Om så är fallet, hur menar du då att han inte kommer att använda sig utav NAT?

Det är ju knappats så att han har fått publika IP adresser som han kan routa fritt, eller hur menar du med att inte behöva NAT?

Eftersom Minecraft-server ligger på ett privat IP (via VPN) så agerar ju hans VPN-server NAT-router per automatik, eftersom den delar ut privata IP-adresser. Därför behövs portforwarding från router(vpn-server) --> privat IP(Minecraft-server).

Visa signatur

- none -

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Även om TS inte har skrivit så, så antar jag att han vill att man skall kunna ansluta mot Minecraft-server från Internet.
Om så är fallet, hur menar du då att han inte kommer att använda sig utav NAT?

Det är ju knappats så att han har fått publika IP adresser som han kan routa fritt, eller hur menar du med att inte behöva NAT?

Eftersom Minecraft-server ligger på ett privat IP (via VPN) så agerar ju hans VPN-server NAT-router per automatik, eftersom den delar ut privata IP-adresser. Därför behövs portforwarding från router(vpn-server) --> privat IP(Minecraft-server).

Varför blanda in VPN i det då om det inte nyttjas?
Använd då istället bara routing-rollen i 2008R2 som erbjuder en mjukvarurouter.
"When you deploy NAT, the server running Routing and Remote Access is configured to share an Internet connection with computers on the private network and to translate traffic between its public address and the private network. By using NAT, the computers on the private network gain some measure of protection because the router with NAT configured does not forward traffic from the Internet to the private network unless a private network client had requested it or unless the traffic is explicitly allowed."

Ytterligare blir det jävligt svårt (läs omöjligt) om han inte har en publik IP-adress att arbeta med, VPN-servern har uppenbarligen en sådan om den fungerar.
Då VPN-servern endast nyttjar port 1723 (standard PPTP, andra om den kör IP Sec eller andra protokoll) finns det inget som hindrar en ifrån att köra en mjukvaru-router, t.ex. PFSense (rekas över den inbyggda i 2008R2), och skapa vilka regler du vill. om MC t.ex nyttjar port 26599 för att ansluta klienten till servern så skapar du bara regeln i NAT på denna att [WAN-IP:26599] --> [10.0.0.2:26599].

Edit: Antagligen finns det en hårdvaru-router framför VPN-servern (även om denna inte nämnts), gör NAT-inställningen där istället. Har du inte access eller om de portar MC Host kräver är blockade där MÅSTE VPN-tunneln (eller dyl. mjukvara som t.ex. hamachi) nyttjas. Alla andra lösningar kommer blockas av brandväggen.

Permalänk

Tack för svar båda två!

Försöker absolut inte att någon ska göra något ÅT mig.
Och jag lär mig saker hela tiden, är inte så erfaren och duktig som dig.

Har försökt få detta att fungera ett antal gånger utan framgång.

Exakt därför frågar jag sweclockers om hjälp.

Man kan ju säga att jag har kört fast.

Som du sa PirateKensai, så om jag skriver ipconfig så ser jag att jag får en lokal ip under PPP.

Vpn tunneln fungerar som den ska, jag har åtkomst till LAN'et hemma hos VPN hosten. Och viceversa

Ja självklart ska man kunna ansluta från Internet, inte bara LAN'et

Som du sa innan aztekk, att jag inte borde köra med en Ip serie samma som LAN'et där VPN servern står.

Så istället för 192.168.0.20 > 192.168.0.50

Ändrade jag till 10.10.0.1 > 10.10.0.20

Det gick att ansluta, men hade ingen internetåtkomst ÖHT(kunde inte ansluta till teamviewer)

Såg i windows server att clienten(MC SERVERN) fick en ip(10.10.0.2)

Så jag bytte tillbaka till 192.168.0.20 > 192.168.0.50

Så här ser det ut just nu, MC Servern är ansluten via "Administrator" till höger:
Detta är alltså VPN Servern:

Och så här ser PPP adaptern ut på MC Servern (skolnätet):
(ser att jag inte får en gateway.. ska det vara så ? o.O)

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk

Vänta nu, du ansluter alltså MC-servern via VPN också! (not: läste all text i din bild nu.......derp) Anslutningar mellan 2 anslutna VPN tunnlar är absolut möjlig, men nu blandar du in skolans GPO:er, domän-brandväggsregler & NAP som antagligen sätter P för detta av det enkla skälet att elever inte ska kunna komma åt varandras privata datorer genom skolans nät.

Enkla lösningen är att fråga IT-ansvarig på skolan kring problematiken, men det känns som du passerade den för nån timme sedan, så se fortsatt felsökning nedan:

Kan du pinga ena VPN-anslutna klienten från den andra? Om ja, får du en IPv4 eller en länklokal IPv6-adress?

Från en VPN-ansluten dator, slå kommanot arp -a i ett konsollfönster, skrolla ner till det NIC som hanterar nätet 192.168.0.X.
Ser du MAC-adresser jämte IPn? Ser du bara statiska entries eller även dynamiska i denna lista?

Från MC-servern, slå kommandot netstat -a i ett kommandofönster med förhöjda privilegier, kontrollera att portarna MC nyttjar finns med som "listening"

Ipconfig-resultatet ser helt korrekt ut.

Om du kan pinga, men inte ansluta MC, kan du felsöka med en portscanner, t.ex. http://nmap.org/download.html (OBS. många anser NMAP & andra portscanners vara hacker-verktyg då det även kan missbrukas, lämpligen frågar du IT-ansvarig innan du nyttjar detta i skolans nätverk).