Älskar 120mm Gentle typhoon, hur jämför sig 140mm slip stream xt?

Permalänk
Medlem

Älskar 120mm Gentle typhoon, hur jämför sig 140mm slip stream xt?

Hade tänkt kasta in 2 fläktar till i chassiet (ett FD R2) för att få lite bättre temperatur på GPUn för att kunna överklocka lite inför BF4. I nuläget blir det lite varmt sen jag överklockade CPUn och nu vill jag ha lite mer luftgenomströmning utan att få massa extra ljud. Byggde nyligen en tyst dator åt tjejen och använde där 120mm Gentle Typhoon 500rpm fläktar som ju är syndigt tysta.

Hade tänkt sätta in 140mm fläktar i min burk dock och där verkar GT inte finnas längre så nu tittar jag speciellt på 140mm 800rpm slip stream xt (http://www.inet.se/produkt/6308816/scythe-140mm-slip-stream-x...) och undrar om någon har erfarenhet på hur de låter kontra GT. Att de låter mer är självklart och framgår av infon men hur är de i ljudkaraktär t.ex.?

Som andra alternativ har jag även övervägt 120mm 800rpm GT fläktarna då jag gärna vill hålla ljudnivån nere men ändå ha lite mer luftflöde än 500rpm fläktarna ger.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Jag har inte några Gentle Typhoons att jämföra med,men jag råkar ha en 140mm Slipstream XT på väg.
Kan kanske kommentera på ljudet på den då.

Om du skulle vilja kyla grafikkortet utan att behöva byta kylare så kanske det skulle passa med en Silverstone Air Penetrator?
Har hört att det ska vara en fläkt som passar för det eftersom den koncentrerar luften mer.
Har dock ingen erfarenhet av det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Jag har inte några Gentle Typhoons att jämföra med,men jag råkar ha en 140mm Slipstream XT på väg.
Kan kanske kommentera på ljudet på den då.

Om du skulle vilja kyla grafikkortet utan att behöva byta kylare så kanske det skulle passa med en Silverstone Air Penetrator?
Har hört att det ska vara en fläkt som passar för det eftersom den koncentrerar luften mer.
Har dock ingen erfarenhet av det själv.

Kommentera väldigt gärna när du får den installerad

Tror inte det är min GPU-kylare så mycket som all värme ikring den som är problemet. Därför jag ska sätta in fler fläktar för att få bort värmen kring den. Har märkt en högre temperatur sen jag överklockade CPU'n och därmed fick mer värme i chassit.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vill du ha luftflöde så håll dig borta från GT-fläktarna i 800 RPM, dom flyttar ingen luft alls i princip. För övrigt så är dom mer lämpade för radiatorer än chassin.

Har ingen erfarenhet av 800rpm slip stream xt, men dom lär nog göra jobbet!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Har bara erfarenheter från slip stream 120mm och GT fläktarna. SS fläktarna flyttar grymt mycket luft och låter inte så farligt mycket, så länge de inte har något motstånd. Så fort de behöver suga genom ett galler eller liknande tar luftflödet en rejäl törn och de börjar låta mer. De har ett aggressivare ljudbild än GT fläktarna som mest surrar lite gött

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

scythe gentle typhoon 800rpm har jag i min dator, satt o jämförde med en fractal 1000rpm så flåsar gt lika bra fast på lägre varv än fractals..o ja dom hörs inte om du inte lägger örat emot datorn.

sen att säga att dom inte flyttar nån luft..det är ju inte sant. dom flyttar mkt för det låga ljudet o varvtalet dom ger..du kan ju inte förvänta dig storm av nått som snurrar sakta..luften står iaf inte still idatorn

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Slip Stream är som några ovan säger väldigt bra, tyvärr av lidande kvalité dock.
Jag köpte två stycken, efter 6 månader började en ticka och efter cirka 16 månader började den andra ticka. Inte mycket, men tillräckligt för att jag skulle störa mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Vill du ha luftflöde så håll dig borta från GT-fläktarna i 800 RPM, dom flyttar ingen luft alls i princip. För övrigt så är dom mer lämpade för radiatorer än chassin.

Mer lämpade för radiatorer? Skulle det alltså vara smartare att sätta GT fläktar på min H80 än dessa (http://www.dustinhome.se/product/5010379589/noctua-nf-s12b-fl...) som jag använder just nu? Isåfall vilka GT fläktar?

Skrivet av Saandberg:

Har bara erfarenheter från slip stream 120mm och GT fläktarna. SS fläktarna flyttar grymt mycket luft och låter inte så farligt mycket, så länge de inte har något motstånd. Så fort de behöver suga genom ett galler eller liknande tar luftflödet en rejäl törn och de börjar låta mer. De har ett aggressivare ljudbild än GT fläktarna som mest surrar lite gött

/S

Tråkigt det där med galler för de kommer sitta vid de platser som finns i datorn där det, självklart, även sitter "galler".

Skrivet av Andyah:

scythe gentle typhoon 800rpm har jag i min dator, satt o jämförde med en fractal 1000rpm så flåsar gt lika bra fast på lägre varv än fractals..o ja dom hörs inte om du inte lägger örat emot datorn.

sen att säga att dom inte flyttar nån luft..det är ju inte sant. dom flyttar mkt för det låga ljudet o varvtalet dom ger..du kan ju inte förvänta dig storm av nått som snurrar sakta..luften står iaf inte still idatorn

Du verkar fatta, jag är nöjd så länge det blir ett luftflöde, behöver sannerligen inga orkanvindar utan snarare lite rotation i luften så att inte all värme stannar på samma plats. När jag kollar på värmekurvan i chassit idag finns det ett tydligt samband mellan tid och uppvärmning som inte tycks bero på belastningen utan snarare på att luften står still.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Mer lämpade för radiatorer? Skulle det alltså vara smartare att sätta GT fläktar på min H80 än dessa (http://www.dustinhome.se/product/5010379589/noctua-nf-s12b-fl...) som jag använder just nu? Isåfall vilka GT fläktar?

Ja det är nog smartare, det där är ju den Noctua-fläkten som är bäst lämpad som chassiefläkt. Dom har andra med högre tryck.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Mer lämpade för radiatorer? Skulle det alltså vara smartare att sätta GT fläktar på min H80 än dessa (http://www.dustinhome.se/product/5010379589/noctua-nf-s12b-fl...) som jag använder just nu? Isåfall vilka GT fläktar?

Tråkigt det där med galler för de kommer sitta vid de platser som finns i datorn där det, självklart, även sitter "galler".

Du verkar fatta, jag är nöjd så länge det blir ett luftflöde, behöver sannerligen inga orkanvindar utan snarare lite rotation i luften så att inte all värme stannar på samma plats. När jag kollar på värmekurvan i chassit idag finns det ett tydligt samband mellan tid och uppvärmning som inte tycks bero på belastningen utan snarare på att luften står still.

Jag använder 1 GT 1850 på min H80 som pull med en 7mm shroud & decoupling och en 2mm gummiram mot chassit och den är underbar kan jag säga, H80 vill ha fläktar som snurrar i 1500 rpm eller mer, men den är optimerad för 1500 rpm. Den presterar precis lika bra som 2 st noctua p12 bara fast det låter mindre, använder även den där 7mm shroud & decoupling på mina fläktar bakom dammfilter för att få bort det irriterande surrandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Mer lämpade för radiatorer? Skulle det alltså vara smartare att sätta GT fläktar på min H80 än dessa (http://www.dustinhome.se/product/5010379589/noctua-nf-s12b-fl...) som jag använder just nu? Isåfall vilka GT fläktar?

Precis. GT-fläktarna har ett mycket högre statiskt tryck än dom där Noctuafläktarna, därav bättre för radiatorer.

Vilken RPM du bör ha beror på din värmeutveckling och hur känslig du är för ljud, ganska svårt att svara på. 1150 RPM och uppåt borde göra jobbet, själv kör jag med två stycken 1850 RPM på maxhastighet men då har jag monterat min radiator på ett sätt som gör att fläktarna inte låter lika mycket. (Finns bild på detta i ett av mina album om du är nyfiken på hur jag monterat.)

Edit: Fläktgaller är många fläktars värsta fiende när det gäller ljudnivå. GT-fläktarna är ett praktexempel på detta.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ja det är nog smartare, det där är ju den Noctua-fläkten som är bäst lämpad som chassiefläkt. Dom har andra med högre tryck.

Var väldigt osäker när jag köpte dem så jag tackar för infon och ska bättra mig

Skrivet av Exeo:

Jag använder 1 GT 1850 på min H80 som pull med en 7mm shroud & decoupling och en 2mm gummiram mot chassit och den är underbar kan jag säga, H80 vill ha fläktar som snurrar i 1500 rpm eller mer, men den är optimerad för 1500 rpm. Den presterar precis lika bra som 2 st noctua p12 bara fast det låter mindre, använder även den där 7mm shroud & decoupling på mina fläktar bakom dammfilter för att få bort det irriterande surrandet.

Shrould and decoupling? Kollade runt på datorbutiker men hittade inget, är kanske bara korkad?

Har du testat din Push mot en P'n'P konfiguration? Låter väldigt intressant om jag kunde byta mina två mot en annan som dessutom är tystare.

Skrivet av KKay:

Precis. GT-fläktarna har ett mycket högre statiskt tryck än dom där Noctuafläktarna, därav bättre för radiatorer.

Vilken RPM du bör ha beror på din värmeutveckling och hur känslig du är för ljud, ganska svårt att svara på. 1150 RPM och uppåt borde göra jobbet, själv kör jag med två stycken 1850 RPM på maxhastighet men då har jag monterat min radiator på ett sätt som gör att fläktarna inte låter lika mycket. (Finns bild på detta i ett av mina album om du är nyfiken på hur jag monterat.)

Edit: Fläktgaller är många fläktars värsta fiende när det gäller ljudnivå. GT-fläktarna är ett praktexempel på detta.

Lite snabbt kollande verkar ge att det är 1450/1850rpm fläktarna som är relevanta på radiator och jag funderar då på om 2x1450>1x1850 eller om det kanske rent av är bättre att köra med bara en?

Tyvärr har jag ju galler för alla mina fläkthål eftersom chassit s.a.s. är byggt så och jag har inga tankar på att börja såga ut hålen är jag rädd.

Som jag förstår av tråden verkar GT vara att föredra över 140mm varianterna och jag borde ge upp mina planer på SS och sikta in mig på 120mm GT fläktar för att få bäst ljudbild?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Lite snabbt kollande verkar ge att det är 1450/1850rpm fläktarna som är relevanta på radiator och jag funderar då på om 2x1450>1x1850 eller om det kanske rent av är bättre att köra med bara en?

Tyvärr har jag ju galler för alla mina fläkthål eftersom chassit s.a.s. är byggt så och jag har inga tankar på att börja såga ut hålen är jag rädd.

Som jag förstår av tråden verkar GT vara att föredra över 140mm varianterna och jag borde ge upp mina planer på SS och sikta in mig på 120mm GT fläktar för att få bäst ljudbild?

Två stycken 1450 RPM skulle nog låta mindre skulle jag tro. 1850 varianten låter rätt vasst, men flyttar luft därefter.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Var väldigt osäker när jag köpte dem så jag tackar för infon och ska bättra mig

Shrould and decoupling? Kollade runt på datorbutiker men hittade inget, är kanske bara korkad?

Har du testat din Push mot en P'n'P konfiguration? Låter väldigt intressant om jag kunde byta mina två mot en annan som dessutom är tystare.

Lite snabbt kollande verkar ge att det är 1450/1850rpm fläktarna som är relevanta på radiator och jag funderar då på om 2x1450>1x1850 eller om det kanske rent av är bättre att köra med bara en?

Tyvärr har jag ju galler för alla mina fläkthål eftersom chassit s.a.s. är byggt så och jag har inga tankar på att börja såga ut hålen är jag rädd.

Som jag förstår av tråden verkar GT vara att föredra över 140mm varianterna och jag borde ge upp mina planer på SS och sikta in mig på 120mm GT fläktar för att få bäst ljudbild?

Valde en 1850 då jag läste att den flyttade mer luft och lätt mindre om man ville använda en 9v resistor för att få ner den i 1500 rpm istället för att köpa den GT fläkt som snurrar i 1500. Och shroud & decoupling köpte jag från http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c947_D-mpningsmaterial...

Har faktiskt inte testat med P'n'P då jag inte har en 1850 fläkt till, och då mina temps är låga med en låg O.C till 3.6 på min i7 860. ca 60 grader med IBT och 38-42 grader vid spelande så har jag faktiskt inte brytt mig om att pröva, men vill minnas när jag testade med 2 noctua fläktarna gentemot 1 noctua att det rörde sig om ca 3 graders skillnad med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Två stycken 1450 RPM skulle nog låta mindre skulle jag tro. 1850 varianten låter rätt vasst, men flyttar luft därefter.

satan också glömde multi citat, med den shrouden & decoupling och gummi ramen som tar bort en hel del ljud så är den fläkten knäpp tyst, tror pumpen på min H80 låter mer än fläkten. Köpte en Corsair SP high performance 2200 rpm tror jag den ligger på eller så, och det kvittade vad för resistor jag använde 5,7,9,12 den lätt extremt mycket och med ett knepigt ljud. Medans GT även om jag kör den på 1850 så har den ett bekvämt ljud från det dvs det lilla som kommer från den, MEN jag testade att koppla GT fläkten till mitt moderkort och då fick den ett väldigt irriterande ljud som nästan skar i örat enda man hörde var det ljudet, har alla mina fläktar kopplade direkt till psu:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Valde en 1850 då jag läste att den flyttade mer luft och lätt mindre om man ville använda en 9v resistor för att få ner den i 1500 rpm istället för att köpa den GT fläkt som snurrar i 1500. Och shroud & decoupling köpte jag från http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c947_D-mpningsmaterial...

Har faktiskt inte testat med P'n'P då jag inte har en 1850 fläkt till, och då mina temps är låga med en låg O.C till 3.6 på min i7 860. ca 60 grader med IBT och 38-42 grader vid spelande så har jag faktiskt inte brytt mig om att pröva, men vill minnas när jag testade med 2 noctua fläktarna gentemot 1 noctua att det rörde sig om ca 3 graders skillnad med dem

Önskar jag hade din dator! Min i5 750 ligger på 70-71 i OCCT och runt 52-55 i spelande vid 3.3GHz. Mitt intresse för bättre radiatorfläktar är därmed ganska stort Är den produkten du längtar på något sätt liknande denna http://www.inet.se/produkt/5322190/vibrationsdampare-for-120m... fast tjockare? Det är intrycket jag får när jag läser lite snabbt i varje fall. Låter som en väldigt smart grej och jag är oerhört tacksam för tipset.

Skrivet av Exeo:

satan också glömde multi citat, med den shrouden & decoupling och gummi ramen som tar bort en hel del ljud så är den fläkten knäpp tyst, tror pumpen på min H80 låter mer än fläkten. Köpte en Corsair SP high performance 2200 rpm tror jag den ligger på eller så, och det kvittade vad för resistor jag använde 5,7,9,12 den lätt extremt mycket och med ett knepigt ljud. Medans GT även om jag kör den på 1850 så har den ett bekvämt ljud från det dvs det lilla som kommer från den, MEN jag testade att koppla GT fläkten till mitt moderkort och då fick den ett väldigt irriterande ljud som nästan skar i örat enda man hörde var det ljudet, har alla mina fläktar kopplade direkt till psu:n

Med kopplade direkt till PSU menar du då att din PSU ger fläktkopplingar eller kör du via molex-konverterare? För att köra på H80 trodde jag det var tvång på att köra via pumpen men du kanske sitter på något smart fulhack runt det problemet?

EDIT: Kom just på att tjejens nätagg (ett BeQuiet Dark Power Pro10) har fläktkopplingar, är det alltså sådana typer av kontakter du kör med kanske?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Önskar jag hade din dator! Min i5 750 ligger på 70-71 i OCCT och runt 52-55 i spelande vid 3.3GHz. Mitt intresse för bättre radiatorfläktar är därmed ganska stort Är den produkten du längtar på något sätt liknande denna http://www.inet.se/produkt/5322190/vibrationsdampare-for-120m... fast tjockare? Det är intrycket jag får när jag läser lite snabbt i varje fall. Låter som en väldigt smart grej och jag är oerhört tacksam för tipset.

Med kopplade direkt till PSU menar du då att din PSU ger fläktkopplingar eller kör du via molex-konverterare? För att köra på H80 trodde jag det var tvång på att köra via pumpen men du kanske sitter på något smart fulhack runt det problemet?

EDIT: Kom just på att tjejens nätagg (ett BeQuiet Dark Power Pro10) har fläktkopplingar, är det alltså sådana typer av kontakter du kör med kanske?

Ser inte riktigt på bilden men det är en sån här jag har http://www.quietpc.com/fangaskets, vet att jag hittade något som liknade den på inet men dem var inte gjorda av gummi utan av något skum liknande, står inte mycket info eller fler bilder så kan inte säga säkert

Och för alla mina fläktar så har jag använt en molex kontakt till http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr... den här bara det att kontakten är en molex, kör på det då det ser snyggare ut för man slipper ha en massa fläkt kablar på framsidan som sitter i moderkortet

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Kommentera väldigt gärna när du får den installerad

Tror inte det är min GPU-kylare så mycket som all värme ikring den som är problemet. Därför jag ska sätta in fler fläktar för att få bort värmen kring den. Har märkt en högre temperatur sen jag överklockade CPU'n och därmed fick mer värme i chassit.

Nu har jag testat den lite.

400 RPM
Fläkten är rätt så tyst,alltså jag hör inte det att den flyttar luft.
Däremot kan jag höra ett missljud från fläkten.

Ungefär lika vid 500 och 600 RPM.

Vid 700 RPM börjar man höra det att den flyttar luft.

Ökar lite mer vid 800 RPM.

Vid 900 RPM hörs den definitivt.

1000 RPM är en ytterligare ökning över det.

1100 RPM börjar vi komma upp rätt så högt och den hörs rätt så tydligt nu.

1200 RPM är mer högljudd och har inte lika bra kvalitet på ljudet längre.

Ett slags missljud kommer från fläkten vid alla hastigheter.
I alla fall alla hastigheter som spelar roll.

Om man bortser från missljudet så skulle jag nog säga att den är i princip ohörbar vid 400 RPM och åtminstone väldigt tyst vid 500 och 600 RPM.
700 RPM är fortfarande rätt så tyst så att många skulle nog inte höra den än.
800 RPM är något mer högljudd,men tillräckligt tyst för att de flesta nog inte skulle höra den om de inte hade tyst annars.
900 RPM hör man att den att den flyttar luft och det är här som den börjar föra oväsen.
1000 RPM och högre behöver jag väl inte ens säga att den låter lite.

Om inte för missljudet hade jag kunnat tänkt mig använda den upp till 600 RPM för vid 700 RPM börjar jag höra den.
Men jag är nog något mer känslig för oljud än de flesta.

Så skulle jag väl i alla fall säga om min Slip Stream XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Vill du ha luftflöde så håll dig borta från GT-fläktarna i 800 RPM, dom flyttar ingen luft alls i princip. För övrigt så är dom mer lämpade för radiatorer än chassin.

Har ingen erfarenhet av 800rpm slip stream xt, men dom lär nog göra jobbet!

GT-fläktar är ju knappast lämpade för radiatorer med tanke på hur stort motorhuset är, det blir ju betydligt större "död" yta på radiatorn om man använder GT-fläktar.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

GT-fläktar är ju knappast lämpade för radiatorer med tanke på hur stort motorhuset är, det blir ju betydligt större "död" yta på radiatorn om man använder GT-fläktar.

"So there is another round and the Gentle Typhoon retains it’s low noise/rad air flow ratio crown. Nothing comes close…"
http://martinsliquidlab.org/2013/04/24/fan-testing-round-11/

"The Scythe Gentle Typhoon Series – 1000-1800 Medium Speed is dominating in CFM/dbA ratio. At $15-20 it’s not the cheapest, but a real amazing fan on a radiator."
http://martinsliquidlab.org/2010/11/04/120mm-fan-testing-on-a...

De skyfflar fortfarande riktigt bra med luft genom radiatorn trots den lite större motorn. Den mycket trevliga ljudprofilen gör saken biff.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

"So there is another round and the Gentle Typhoon retains it’s low noise/rad air flow ratio crown. Nothing comes close…"
http://martinsliquidlab.org/2013/04/24/fan-testing-round-11/

"The Scythe Gentle Typhoon Series – 1000-1800 Medium Speed is dominating in CFM/dbA ratio. At $15-20 it’s not the cheapest, but a real amazing fan on a radiator."
http://martinsliquidlab.org/2010/11/04/120mm-fan-testing-on-a...

De skyfflar fortfarande riktigt bra med luft genom radiatorn trots den lite större motorn. Den mycket trevliga ljudprofilen gör saken biff.

Rätta mig gärna om jag har fel men är inte "Air Flow" som dom benämner det hastigheten som luften har igenom radiatorn, inte hur mycket luft som passerar? Jag ska försöka mig på en liknelse. Tänk dig att du ska släcka en eld genom att spruta vatten på den. du kan antingen sputa en tunn stråle med hög hastighet eller så kan du spruta på en grövre stråle med mindre hastighet. Ifall du skulle mäta strålarnas hastighet i FPM så skulle den tunnare strålen få högre FPM och därmed högre "(water)airflow) trots att det inte är säkert att den sprutare mer vatten på elden.

Vad som skulle vara intressantare att testa skulle ju vara hur mycket luft (volymen) som skickas igenom radiatorn per minut, F³PM(CFM) istället för FPM(LFM).

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Rätta mig gärna om jag har fel men är inte "Air Flow" som dom benämner det hastigheten som luften har igenom radiatorn, inte hur mycket luft som passerar? Jag ska försöka mig på en liknelse. Tänk dig att du ska släcka en eld genom att spruta vatten på den. du kan antingen sputa en tunn stråle med hög hastighet eller så kan du spruta på en grövre stråle med mindre hastighet. Ifall du skulle mäta strålarnas hastighet i FPM så skulle den tunnare strålen få högre FPM och därmed högre "(water)airflow) trots att det inte är säkert att den sprutare mer vatten på elden.

Vad som skulle vara intressantare att testa skulle ju vara hur mycket luft (volymen) som skickas igenom radiatorn per minut, F³PM(CFM) istället för FPM(LFM).

I den andra länken finns det fina tabeller med volym/ljudnivå:
http://martinsliquidlab.org/2010/11/04/120mm-fan-testing-on-a...

Nu börjar vi dock glida offtopic.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

GT-fläktar är ju knappast lämpade för radiatorer med tanke på hur stort motorhuset är, det blir ju betydligt större "död" yta på radiatorn om man använder GT-fläktar.

Det är precis vad dom är gjorda för.
Många fläktblad nära varandra är mycket mer effektiva när det gäller att trycka luft igenom en radiator, mindre luft som kan smita tillbaka mellan fläktbladen. Högt statiskt tryck är precis vad man behöver när det gäller radiatorer.

Men visst är det mycket dödyta på fläkten, men det löser man lätt med en shroud om man känner för det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Rätta mig gärna om jag har fel men är inte "Air Flow" som dom benämner det hastigheten som luften har igenom radiatorn, inte hur mycket luft som passerar? Jag ska försöka mig på en liknelse. Tänk dig att du ska släcka en eld genom att spruta vatten på den. du kan antingen sputa en tunn stråle med hög hastighet eller så kan du spruta på en grövre stråle med mindre hastighet. Ifall du skulle mäta strålarnas hastighet i FPM så skulle den tunnare strålen få högre FPM och därmed högre "(water)airflow) trots att det inte är säkert att den sprutare mer vatten på elden.

Vad som skulle vara intressantare att testa skulle ju vara hur mycket luft (volymen) som skickas igenom radiatorn per minut, F³PM(CFM) istället för FPM(LFM).

På en radiator så spelar inte luftflödet någon större roll, enda du behöver veta är det statiska trycktet (static pressure) eftersom fläkten måste trycka igenom luft genom ett trångt utrymme, därför du oftast ser att fläktar gjorda för radiator går hela vägen ut och har så lite utrymme mellan bladen och höljet och färre blad som är större för att täppa igen luft läckor. Finns säkert någon annan som kan förklara det på ett bättre sett än mig

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett nytt chassie igår, och valde Gentle Typhoon som insugsfläkt med teorin att de med sitt statiska tryck ska bättre kunna suga luft genom dammfiltret och isugshålen i fronten på chassiet. Däremot som utblås kommer jag köra med en Noiseblocker då de flyttar riktigt bra med luft till en riktigt låg ljudnivå.

Någon som har koll på hur det fungerar i praktiken för insugsfläktar? Utblåset borde inte vara några problem om man strävar efter övertryck i chassiet. Jag hade en Nocta 120mm (den som är gjord för luftflöde) i mitt gamla chassie (antec p183) som insug. Där kunde jag känna att den sög betydligt mindre luft med dammfiltret på plats, och med dörren stängd så snurrade den ca 100rpm snabbare, troligtvis för undertryck i luften, så med det testet grundar jag min terori på att man vill ha högt statiskt tryck på insug.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har nu fått mitt Silverstone PS07 och gentle typhoons 800rpm. Som det verkar så fungerar de mycket bra som insug. Märker inte av någon direkt skilnad i luftflödet med/utan luftfiltret och de håller konstant RPM oavsett om dörren och luftfiltret används. Dock så låter de fläktarna en del. Mycket tystare än corsairs skämt till fläktar, men ändå förmycket. Funderar på ett par Noctuas med PWM och koppla ihop dem till CPU-fläkts uttaget. Då skulle de idla på 300rpm och sedan kunna gå upp till >1200rpm om man skulle vilja, och de fläktarna har ohörbara motorer (olikt Gentle Typhoon och Corsair), alt bara köra med Noiseblocker Multiframe då det är den tveklöst bästa fläkten jag testat när det gäller luftflöde/tysthet. Noiseblocker på 500rpm är mycket tystare än GT på 400rpm och skyfflar mycket mer luft.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Har nu fått mitt Silverstone PS07 och gentle typhoons 800rpm. Som det verkar så fungerar de mycket bra som insug. Märker inte av någon direkt skilnad i luftflödet med/utan luftfiltret och de håller konstant RPM oavsett om dörren och luftfiltret används. Dock så låter de fläktarna en del. Mycket tystare än corsairs skämt till fläktar, men ändå förmycket. Funderar på ett par Noctuas med PWM och koppla ihop dem till CPU-fläkts uttaget. Då skulle de idla på 300rpm och sedan kunna gå upp till >1200rpm om man skulle vilja, och de fläktarna har ohörbara motorer (olikt Gentle Typhoon och Corsair), alt bara köra med Noiseblocker Multiframe då det är den tveklöst bästa fläkten jag testat när det gäller luftflöde/tysthet. Noiseblocker på 500rpm är mycket tystare än GT på 400rpm och skyfflar mycket mer luft.

Jag använder corsairs AF 140 fläktar och en GT 1850 och dem väsnas inte, men kan det vara så att du har dina fläktar kopplade till moderkortet? använder mig av 6x af 140 på 5v med damm filter och dem låter inget, motorn på min GT som jag kör på 12 så full rpm låter heller inget, MEN och som jag vet och har läst att andra har påpekat och hände även mig att har man fläktar kopplade direkt till moderkortet så kan fläktar få ett vis typ av ljud som är extremt irriterande, testade med min GT kopplade till moderkortets cpu header fick missljud tog ut den kopplade den till nätagget med en molex kontakt och vips så blev den tyst

Permalänk
Medlem

Ehh, 1850rpm och inte väsnas? Tycker att de låter förmycket på 360rpm jag...
Det räcker med att hålla corsairs fläktar i handen och snurra lite på bladen så hör man ett propellerplansartat ljud.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ehh, 1850rpm och inte väsnas? Tycker att de låter förmycket på 360rpm jag...
Det räcker med att hålla corsairs fläktar i handen och snurra lite på bladen så hör man ett propellerplansartat ljud.

Då vet jag inte vad du gör med dinna fläktar, använder mig av 7mm gummi ramar och allt jag hör är ljudet från luften som åker igenom, hör ingen motor, men som jag sa testa att inte koppla dina fläktar till moderkortet utan till nätagget direkt. Och GT 1850 är ju inte knäpptyst men det är inte mycket ljud den gör ifrån sig och specielt inte ett konstigt ljud, vet inte om jag kan spela in ljud med telefonen och ladda upp men då hade du kunnat höra själv.

Och en GT fläkt kan ju inte sitta på en PWM kontakt så vilken av dem använder du för att få ner den till 360 rpm?

Permalänk
Medlem

GT 500rpm går ner till typ 360rpm med fläkthastigheten ställd till 60% i Bios på mitt ASUS moderkort. Vill inte köra fläktarna på nätagget då jag tappar möjligheten att fläktstyra, kolla rpm och att jag behöver fippla in fler kablar och addaptrar i mitt lilla chassie.
Men sätter jag örat mot fläkten så kan jag höra kullagret utan några större problem. Corsiars låter riktigt mycket, GT låter något mindre medans Noctuas och Noiseblockers kan jag inte höra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT