Hjälp med att köpa kamerastativ!

Permalänk

Hjälp med att köpa kamerastativ!

Hej!

Jag ska snart fota ett bröllop och har kamera + objektiv men tyvärr har jag inget fungerande stativ. Det enda stativ jag har är alldeles för kort, så därför funderade jag på att köpa ett nytt.
Jag har en Canon EOS 1100D och är ungefär 165 cm lång. Skulle ett Tripod Star 62 stativ fungera?

Är ganska nybörjare på sådant här så uppskattar alla svar, tack på förhand!

Visa signatur

"Who's the more foolish, the fool or the fool who follows him?" - Obi Wan Kenobi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarthSkywalker:

Hej!

Jag ska snart fota ett bröllop och har kamera + objektiv men tyvärr har jag inget fungerande stativ. Det enda stativ jag har är alldeles för kort, så därför funderade jag på att köpa ett nytt.
Jag har en Canon EOS 1100D och är ungefär 165 cm lång. Skulle ett Tripod Star 62 stativ fungera?

Är ganska nybörjare på sådant här så uppskattar alla svar, tack på förhand!

Skulle nog förenkla för många om du skriver hur mycket det får kosta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Skulle nog förenkla för många om du skriver hur mycket det får kosta.

Glömde visst skriva det.
Men det får inte vara för dyrt, 500 - 600 någonting där kanske. Är som sagt nybörjare!

Visa signatur

"Who's the more foolish, the fool or the fool who follows him?" - Obi Wan Kenobi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarthSkywalker:

Glömde visst skriva det.
Men det får inte vara för dyrt, 500 - 600 någonting där kanske. Är som sagt nybörjare!

Skaffa ett redigt stativ, som även jag fått rekommendationer om från Nisse-Tuta m.fl: Sirui T-005 med C10X kulled, 990 kr från Cyberphoto.se

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

jag kör med ett Hama Traveller Compact Pro och är jävligt nöjd med det!
det är definitivt värt priset då det känns lika robust och stabilt som ett dubbelt så dyrt stativ.
gillar verkligen känslan av att det är metall överallt (förutom klämmorna) och att det följer med en gullig liten väska också
rekommenderas starkt!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha ett stativ till om du skall fota ett bröllop? Hade jag varit du hade jag lagt pengarna på ljusstarka objektiv, det är i regel mycket mörkare i en kyrka än man tänker sig. Att fota med långa slutartider och stativ (p.g.a mörkret) är ingen lösning när det är just människor du skall fota.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har det här stativet: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Fantastiskt prisvärt och stativt, har låtit mig ta bilder med långa slutartider även i rätt ordentlig vind. Dessutom relativt kompakt och lätt att bära med sig. Ordentligt inställbar höjd, i sitt högsta läge är det för högt för att jag ska se något i sökaren, och jag är 191 cm lång.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Skaffa ett redigt stativ, som även jag fått rekommendationer om från Nisse-Tuta m.fl: Sirui T-005 med C10X kulled, 990 kr från Cyberphoto.se

Det är ett bra stativ och jag rekommenderar det varmt men det är ju ultra light för att hålla vikten nere för att fota på språng och inget jag skulle fota ett bröllop med, om jag inte var gäst dvs och därför ville ha lite grejer med mig.

Om du däremot ska vara den officiella fotografen så hade jag tagit ett större.
Ska du ha ett modell större men ändå inte jätte tungt så är Manfrotto 190xprob prisvärt och stabilt.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fotat bröllop, men det känns som att man, om man ska fota själva ceremonin eller festen har ganska begränsad nytta av stativ. Ska man däremot ta "studiobilder" på paret är det ju en annan femma.

Hur som helst så frågar du ju efter tips på stativ och som flera andra redan sagt så är det vettigare att lägga lite extra pengar och köpa något ordentligt, för annars brukar det ofta sluta med att man gör av med mer pengar i slutändan, eftersom man köper ett billigt stativ, som man blir missnöjd med och sedan köper man ett lite bättre, som man kanske åxå blir missnöjd med och...
För runt 1000-lappen finns det ju dock en del stativ som är rätt okej. De är ju inte jättehöga, men runt 130cm plus 5-10cm för huvudet och lika mycket till för kameran gör att du, om du är 165vm lång, klarar dig rätt bra.

Detta stativ tycker jag är bra och väldigt prisvärt:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Permalänk
Skrivet av DarthSkywalker:

Hej!

Jag ska snart fota ett bröllop och har kamera + objektiv men tyvärr har jag inget fungerande stativ. Det enda stativ jag har är alldeles för kort, så därför funderade jag på att köpa ett nytt.
Jag har en Canon EOS 1100D och är ungefär 165 cm lång. Skulle ett Tripod Star 62 stativ fungera?

Är ganska nybörjare på sådant här så uppskattar alla svar, tack på förhand!

jag antar att du menar Hama Star 62.
Jag har modellen över, 63, och nej, dom fungerar tyvärr inte för systemkameror med spegelslutare.

Deras tippbara huvuden är aldeles för klent konstruerade, och hela kameran skakar till av slutaren.

I den prisklassen är det mer värt med nån enklare modell. Enklare och begagnat. Tveksam till om något nytt för det priset faktiskt är användbart.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*