Server för hem. Windows endast.

Permalänk

Server för hem. Windows endast.

Hej söker en server som är lite herm tystare och snällare på min elräkning än min dell poweredge 4400. Kravet är Windows xp eller 7 hugget som stucket. Kommer rulla den som fil och printer server samt lite små program. Vill ha usb 2.0 iallafall på den. De bör finnas 4x 3.5tum platser. Sata. Och framförallt något driftsäkert som kan ominstalleras om faran är framme.

Har ca 8tb i min server nu. Mest sata så jag kan ju flytta dom. Kör idag ingen raid utan allt via Cobain backup. Fungerar mycket bra för mig.

Detta blir ju en hemma server. Kom med förslag som finns att tillgå i Sverige.

Ftp rullar jag G6FTPD server.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Någon speciell anlending att du kör ett klientoperativsystem, och inte ett serveroperativsystem?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Hej söker en server som är lite herm tystare och snällare på min elräkning än min dell poweredge 4400. Kravet är Windows xp eller 7 hugget som stucket. Kommer rulla den som fil och printer server samt lite små program. Vill ha usb 2.0 iallafall på den. De bör finnas 4x 3.5tum platser. Sata. Och framförallt något driftsäkert som kan ominstalleras om faran är framme.

Har ca 8tb i min server nu. Mest sata så jag kan ju flytta dom. Kör idag ingen raid utan allt via Cobain backup. Fungerar mycket bra för mig.

Detta blir ju en hemma server. Kom med förslag som finns att tillgå i Sverige.

Ftp rullar jag G6FTPD server.

Utan att ha en aning om vad du har för budget så är det här mitt förslag.

Jag har valt ett litet stilrent chassi med 6 st 3,5" platser.
Ett moderkort med 6 st SATA portar och AMD FM2 med integrerad grafik för att hålla ner priset.
8GB RAM borde räcka gott och väl tycker jag, beror lite på vad du kommer göra med den.
Guld certifierat nätagg för ljudnivå och driftsäkerhet.
Noctua fläktar och CPU kylare för ljudnivån. Kanske duger med dom medföljande till chassit, beror på hur känslig du är för ljud.
En liten 2,5" hårddisk för att ha Windows installerat på, valde 2,5" för att dom brukar vara tysta och dra mindre ström. Enda disken som aldrig går i viloläge.

Hoppas det kan vara till nån hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delarium.:

Någon speciell anlending att du kör ett klientoperativsystem, och inte ett serveroperativsystem?

Samma fundering här

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Samma fundering här

me Three speciellt XP...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Någon speciell anlending att du kör ett klientoperativsystem, och inte ett serveroperativsystem?

Antagligen för att han vill ha Windows, och för att servervarianterna är så dyra. Speciellt om man har lite gamla klientlicenser liggande redan. För att inte tala om att serverversionerna av underhållsverktyg (som defrag) ofta kostar väldigt mycket mer.

Jag gick själv från 2K3 server till Win7 på min hemma-server nyligen. Om man inte har nån domän så finns det inte så stora fördelar med ett server-OS. De flesta serverlösningar (typ Plex) som är intressanta för hemmabruk rullar minst lika bra på Win7 Pro/Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Antagligen för att han vill ha Windows, och för att servervarianterna är så dyra. Speciellt om man har lite gamla klientlicenser liggande redan. För att inte tala om att serverversionerna av underhållsverktyg (som defrag) ofta kostar väldigt mycket mer.

Jag gick själv från 2K3 server till Win7 på min hemma-server nyligen. Om man inte har nån domän så finns det inte så stora fördelar med ett server-OS. De flesta serverlösningar (typ Plex) som är intressanta för hemmabruk rullar minst lika bra på Win7 Pro/Ultimate.

defrag kostar? det är inbyggt i alla windows server operativ. (kan läggas till med features)

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Varför inte köra med Windows Home Server 2011? Jag kör det själv och det klarar allt jag behöver i dagsläget. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891139

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk

Du borde köra en Windows Home Server istället för ett klientoperativsystem. Så du kan konfigurera lättare.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

Vad mer detaljerat får han för fördelar då med t.ex Windows 2012 Server som OS i hans fall ?

Permalänk
Medlem

Windows Home server 2011 är ett bra alternativ. Själv har jag dock valt att gå på win 8 men softradi på en gammal Ex495 från hp. Vilket den klena maskinen verkar hantera bättre faktiskt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Antagligen för att han vill ha Windows, och för att servervarianterna är så dyra. Speciellt om man har lite gamla klientlicenser liggande redan. För att inte tala om att serverversionerna av underhållsverktyg (som defrag) ofta kostar väldigt mycket mer.

Jag gick själv från 2K3 server till Win7 på min hemma-server nyligen. Om man inte har nån domän så finns det inte så stora fördelar med ett server-OS. De flesta serverlösningar (typ Plex) som är intressanta för hemmabruk rullar minst lika bra på Win7 Pro/Ultimate.

Köper kostnadsargumentet. Ett serveroperativ har dock en annan uppbyggnad och är skalbar på ett annat sätt. Dessutom har ett serveroperativ andra funktioner som ett klientoperativsystem saknar. Och en del funktioner som kan innebära en del ur säkerhetsaspekter, inaktiverade.

Helt övertygad att han får igång sin setup på XP/W7/W8, men det känns som det skulle fungera bättre med ett serveroperativ.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

På hårdvarudelen så föreslår jag HP Proliant N54L. Ingen monsterprestanda, men svårslaget pris för tillfället.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni tycker han måste köra ett server os för att ha en ynka fil/printer server? Det är liksom det enklaste man kan göra med vilket windows som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Hej anledningen till jag kör ett klient system är att server system kostar onödiga pengar och jag kommer inte nyttja någon direkt funktionalitet i systemet. Jag känner mig nöjd med xp som system. 500dagar Uptime slår min server med lätthet.

Men jag söker en bra men energi snålare server. Prestanda räcker en atom Dual core med 4gb ram väl. Kör ju allt idag på en Dual Xenon pentium 3 på 933mhz per CPU.

Det jag lägger vikt på är att den ska vara stabil. Inga fläktras eller andra udda fel. Ska vara bra byggd.

Grafikkort ljudkort och sånt behövs inte om de finns ett bra sätt att nätverks administrera dom. Vissa har ju stöd för att göra allt över lan.

Vill kunna installera om den via usb cd läsare. Det är viktigt. Samt att jag vill kunna använda några usb diskar som backup lösning. Raid är inte heller så viktigt då jag kör Cobain backup.

Det tyngsta jag kör är ftp och fildelning i Windows. Streamear film till min Htpc i full hd.

Har funderingar på att bygga en mini ATx burk. Med atom CPU. Men tänkte något bättre måste ju finnas. Gillar helst inte fläktar under 80mm för dom har jag aldrig tur med. Låter ofta mina maskiner stå igång ibland ett år utan rengöring eller liknande. Vilket är ett krav. Lång lifstid.

Betalar idag 800kr i ström för min server varje eviga månad. Känns som får jag ner de till 300kr så vore det mycket trevligare. Blir ju många Goa pizzor på det.

Prestanda ska vara samma eller bättre än min poweredge 4400 vilket idag säkert är lätt att åstadkomma med en CPU som atom eller liknade.

Windows har jag liggande win xp PRO samt win 7 64bit ultimate (köpte 3st men använder bara två)

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Inget dåligt element du har

800 kr/ månad
elpris 1,25 kr
ger 640 kWh
det ger en effekt på ca 850-900 W

Låter extremt

Du har nog räknat fel där på kostnaden.

Permalänk

Näpp den drar ca 900watt. Själva servern med alla interna diskar drar 300watt. Sen har jag två scsi diskrack till den. Men söker något annat som är snällare på plånboken och inte offrar allt för mycket data säkerhet. Funderar lite på en kompakt server med typ Atom dualcore eller snarlikt. Vill gärna kunna slopa allt onödigt man inte behöver.

Exempelvis min router kör smootwall system. P4 mobile på desktop moderkort. 80+ nätdel och en idé disk som den sätter i suspend läge efter den startat och kör allt ur ram. Den drar 60watt ganska exakt utan grafik eller ljudkort. Vilket den gladeligen bootar utan.

Skulle vilja hitta något liknande för en vanlig server. Något som drar lite ström och administreras helt över nätverk med remote desktop. Även bios är trevligt om den går via rd. Finns inte de går de ju att köra en kvm switch. Men tänkte se vad ni kan hitta på.

Jag har en dell poweredge 4400 ett par diskrack för scsi. 6st stora usb 3 backup diskar. Min smootwall maskin och en hp 24portars gigabit switch. I min park som är igång 24/7. Sen ett par hög prestanda stationära med. Så får jag ner elkostnaden bara med 500kr i månaden är jag nöjd.

En maskin borde inte rimligen dra mer än 80watt med 4st interna sata diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Ja törstig är den, kommer inte upp med det i med tre servrarmed 4 st diskar var, bandstation, 4 st 24ports gigabitswitchar, skärm och en KVM extendersamt 4 kylfläktar i taket allt garanterat under 1000W så det är nog bara att tugga på i letandet.

microservrarna har väl 4+1 hd plats och max 150W effektförbrukning borde nog räcka till då, och då lär du sänka förbrukningen.

Permalänk
Medlem

En microserver låter väl ganska perfekt, inte särskilt dyra heller. Du kommer ha sparat in den på några månader om det är den elkostnaden du verkligen har idag.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Windows Home server 2011 är ett bra alternativ. Själv har jag dock valt att gå på win 8 men softradi på en gammal Ex495 från hp. Vilket den klena maskinen verkar hantera bättre faktiskt.

Håller med ovan talare ang WHS2011, ett väldigt bra operativ till en billig peng.
Har rullat på min AMD harv till server under en lång tid, funkar med det mesta. Har inte stött på något stort problem, förutom att den bara tycker om Intel NIC med det ser jag mer som ett sundhetstecken

Enda negativa är att WHS licensen endast ger möjlighet till 8 GIG RAM men det kommer man långt på.
På min rullar (AthlonX2 5000, 6 GIG RAM).
*Webserver (låg belastning)
*Plex med transcoding
*Switchkingserver och EventGhost
*Torrent
*MP med TV-kort för inspelning
Upplever den aldrig som seg. Har letat efter anledningar till att uppgradera HWn men inte hittat någon än...

Ser ingen anledning att byta till Server 2012 Essentials, speciellt med tanke på prisskillnaden som är enorm.....

Permalänk

Jag finner mig tittande mestadels på kompakt servers. Men vill gärna ha atom för energi förbrukningen. Och gärna 4st diskplatser. Något som vore trevligt är att köra ett micro ATx moderkort i ett bra chassi med 4st front portar för hårddiskar. Även interna diskar duger fint. Behöver inte sitta fram.

Vad är de billigaste men bästa ni kan få ihop? Shuttle serien har ju bra chassin. En pci plats vill jag gärna ha eller två lan portar. Vill helst ha bra kylning. Ljud spelar ingen roll. Men kompakt nog att passa på en hylla. Vill inte den drar mer än 100watt Max med fyra diskar.

Planerar att köra mina tre sata 3tb diskar ihop med en system disk. Och raid kontroller i pci.

Kolla gärna ut något ni vet ju nu vad jag söker. Alla ställen går bra utom Dustin för dom ville inte ha mig som kund efter en rma dom chabbla med och spärrade mitt konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag finner mig tittande mestadels på kompakt servers. Men vill gärna ha atom för energi förbrukningen. Och gärna 4st diskplatser. Något som vore trevligt är att köra ett micro ATx moderkort i ett bra chassi med 4st front portar för hårddiskar. Även interna diskar duger fint. Behöver inte sitta fram.

Vad är de billigaste men bästa ni kan få ihop? Shuttle serien har ju bra chassin. En pci plats vill jag gärna ha eller två lan portar. Vill helst ha bra kylning. Ljud spelar ingen roll. Men kompakt nog att passa på en hylla. Vill inte den drar mer än 100watt Max med fyra diskar.

Planerar att köra mina tre sata 3tb diskar ihop med en system disk. Och raid kontroller i pci.

Kolla gärna ut något ni vet ju nu vad jag söker. Alla ställen går bra utom Dustin för dom ville inte ha mig som kund efter en rma dom chabbla med och spärrade mitt konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla en HP Microstation N54L eller nya Gen 8. Den äldre N54L får man för under 2000 på webhallen.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Edit: Efter lite strategegiskt googlande och lite kliande i huvudet hittade jag denna. Vad tror folket här om denna som altinativ? ligger pris bra? Är det vanliga 3.5tum Sata diskar man skall ha till den? Som jag tolkar deras beskrivning är det ju för internt montage och inte via slädar? Det gör mig förvisso inget.

Framförallt är det någon som har erfarenhet med denna?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790184#extra

Skrivet av tomle:

Kolla en HP Microstation N54L eller nya Gen 8. Den äldre N54L får man för under 2000 på webhallen.

Jag hittade den på newegg. Men finns det något ställe i sverige man kan köpa en HP Microstation N54L? Ser ju RIKTIGT fin ut! Har du koll på vad en sådan server kan tänkas ta upp i ström på tomgång med en systemdisk samt tre stycken 3TB lagrings diskar? Skulle gärna vilja ha en skapligt ny maskin som inte blir helt utdaterad på två sekunder. Reservdelar skall ju kunna gå att komma över

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1285583&su=31E85CE5-81B4-48AC-A73B-B3A29CFA76F8

Detta är väll vad jag sneglar på att köpa. Någon som har förslag? Jag har 3st 3TB diskar liggande och en 1TB disk jag tänkte fylla den med. Om det går med vanliga Sata 3.5tum diskar så köper jag den direkt. Ringde komplett och killen jag pratade med visste inte om det var vanligt sata backplane i den eller någon form av multikontakt likt SCSI med ström och data i samma.

Någon som har insikt i detta?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag hittade den på newegg. Men finns det något ställe i sverige man kan köpa en HP Microstation N54L? Ser ju RIKTIGT fin ut! Har du koll på vad en sådan server kan tänkas ta upp i ström på tomgång med en systemdisk samt tre stycken 3TB lagrings diskar? Skulle gärna vilja ha en skapligt ny maskin som inte blir helt utdaterad på två sekunder. Reservdelar skall ju kunna gå att komma över

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176153-hp_proliant_mi... (som jag skrev i mitt inlägg)
Min N40L drar väl runt 40W med två diskar i men då med ESXi, Windows kanske kan stänga av grafikchipet och dra lite mindre.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Det är SATA bakplan som ansluts med en SFF-8087 i moderkortet. Låter du diskarna spinna ner kan du räkna med en strömförbrukning på ~35w.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av tomle:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176153-hp_proliant_mi... (som jag skrev i mitt inlägg)
Min N40L drar väl runt 40W med två diskar i men då med ESXi, Windows kanske kan stänga av grafikchipet och dra lite mindre.

De där låter ruggigt intressant och priset var ju kanon bra! Runt 50 ish watt är ju perfekt. Jag låter ju diskarna spinna ner så klart. Tänkte en SSD för systemet och 3st wd 3tb diskar. Antagligen raid om moderkortet är bra på raid. Hoppas den kan parkera diskarna. De kan inte min dell jag har idag.

Och med tanke på den drar så himla lite ström byter jag ut min router också emot en likadan med endast en SSD och inget annat. Kör ju smoothwall. Är övertygad att fungerar de bara blir jag jätte nöjd!

Någon som har koll på vanliga fel på dessa mini servers?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.