Min HTC One har varit defekt sen jag fick den, men jag får ingen ny!

Permalänk
Medlem

Min HTC One har varit defekt sen jag fick den, men jag får ingen ny!

Okej så när jag fick min mobil första gången jag köpte den så märkte jag att jag hade en sån dar glipa uppe på mobilen, den var väldigt stor och det störde mig...senare upptäckte jag även att både kamerorna var defekta, den främre kameran tar alltid bilder som är orange/röd aktiga...har jämfört med tre olika HTC One och det är inte samma på dem...Bak kameran får lila inslag så fort det blir lite mörkt ute/ i ett rum ... Ju mörkare, desto mer lila blir det...och jag skoja inte när jag säger att hela bilden blir lila...Det går inte att ta bilder alls i lågt ljus...vilket var anledningen till att jag köpte mobilen då HTC skröt så mycket om det...

Okej så jag åkte iväg till tre och lämnade in min mobil, dem skrev att glipan skulle fixas samt det där med kamera problemet...
Efter drygt 3 veckor så fick jag min mobil tillbaka, så jag åkte in till 3 (50min bil för att komma dit)...Jag såg då att dem limmat ihop glipan, det såg inte fint ut...såg slitet ut... Lås knappen hade blivit "nertryckt" så det gick knappt att trycka på den, fick typ trycka med nageln uppifrån :/ Inte nog med det men simkorts "lucka" grejen gick inte att trycka in, den stack upp och det såg jätte konstigt ut och man kunde känna kanterna på den :/
Och nu blev jag väldigt besviken...MEN... Jag startade mobilen i butiken och prövade kameran... INTE FIXAT! Exakt samma problem... Blev då riktigt besviken och frågade vad som kunde göras åt detta...jag hade varit utan mobil i 3 veckor (fick ingen lånemobil och abonnemanget rullade på)... Tyckte jag borde få en ny eftersom alla dessa problem har varit där ända sen jag fick mobilen, fabrikations fel alltså... Han som jobbade där förklarde att HTC inte ger ut nya mobiler förrän man har skickat in mobilen 3 Gånger...Så fjärde problemet/gången så får man en ny... Detta är bedrövligt!! Min mobil såg helt ful och begagnad ut och det är HTC´s fel men jag ska få lida...

Även om kameran nu skulle funka när jag får tillbaka den för andra gången så vill jag inte ha en mobil som ser 3 år gammal ut och ihop limmad...
Vad tycker ni jag ska göra? Jag vill ha den fina mobilen med bra kamera som HTC Skröt så j**la mycket om... inte någon ihop limmad mobil som inte gör det den ska

Öppen för förslag då jag inte är bra på sånt här
Tack på förhand alla, uppskattas verkligen om ni kan hjälpa mig med mitt problem!

Permalänk
Medlem

Du ska få den fixad, klaga hos tre så mycket det går. Dom ska inte lata sig vettu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du ska få den fixad, klaga hos tre så mycket det går. Dom ska inte lata sig vettu!

Så jag ska helt enkelt klaga på allt smått, typ att volym knappen sitter snett, ända tills jag kommer upp i 4 gånger och får en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Så jag ska helt enkelt klaga på allt smått, typ att volym knappen sitter snett, ända tills jag kommer upp i 4 gånger och får en ny?

Ja exakt, klagar man för mycket kan man få en helt ny av dem även om htc nekar mobilen. De vill inte förlora sina kunder....

Permalänk

Som det tidigare sagts, fortsätt klaga, påpeka även att du inte kunnat använda ditt abb fullt ut och vill få kompensation genom billigare fakturor (om det nu inte är så att du använt abbonemanget som du gjort tidigare).

Permalänk
Medlem

Hade bannemig inte gett mig förrän jag fått en ny i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Så jag ska helt enkelt klaga på allt smått, typ att volym knappen sitter snett, ända tills jag kommer upp i 4 gånger och får en ny?

Japp. Klaga på som in i h*lvete bara

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar!:)

Kommer klaga tills jag får en ny helt enkelt, läste runt lite i konsumentlagarna och om det är fel på varan när jag får den har jag rätt att kräva en ny eller byta ut den eller få pengarna tillbaka..Gäller detta över tre/htc löjliga regler om att jag inte får en ny förrän fjärde gången?

Permalänk
Skrivet av Blu3n0va:

Tack alla för era svar!:)

Kommer klaga tills jag får en ny helt enkelt, läste runt lite i konsumentlagarna och om det är fel på varan när jag får den har jag rätt att kräva en ny eller byta ut den eller få pengarna tillbaka..Gäller detta över tre/htc löjliga regler om att jag inte får en ny förrän fjärde gången?

Alltså tror faktiskt det är lag på att man ska byta ut varan om samma fel upprepas 3 gånger (om man då haft den inte på lagning dvs.)

Dock har detta inget att göra med om du får en vara som är trasig frånbörjan dås ka den bytas ut direkt. Dock verkar det som du haft telefonen ett tag innan du flaggade för att den var paj och då kan du inte bevisa att felen fanns där från början.

Men som sagt fortsätt klaga fram för allt att det gjort ett dåligt jobb när de lagade den samt att de inte fixade kameran.

Ge dig inte förän du får den utbytt

Permalänk
Medlem

Om du lämnade in mobilen inom 2 veckor efter att du köpt den ska den väl inte lämnas in på reparation utan du ska få en helt ny telefon pga. DOA?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Är varan defekt. Vilket det verkar vara i ditt läge så ska dom byta ut den eller häva köpet. Sedan ska 3 ta den diskussionen själva med HTC som tillverkar telefonen, det är inget du ska behöva göra.

Har varit med detta några gånger. Alltid så säger dom som har sålt varan att det är inget dom kan göra något åt eftersom det inte är dom som tillverkar den. Detta spelar ingen roll eftersom du inte har köpt den från leverantören till företaget som säljer/leverar den till t.ex. 3.

Dina alternativ är:

- Få felet reparerat ,
- Byta till en ny och felfri vara
- Prisavdrag
- Häva köpet och få pengarna tillbaka
- Få ersättning för reparation
- Hålla inne betalning (Motstrid fakturor)
- Få skadestånd

Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.

Sedan så har alla företag olika policys gällande reklamationer. Dom måste dock följa konsumetköpslagen.
Säger företaget att dom skickar den på reparation så får du följa det om du sedan får en ny vara och samma fel uppstår igen så kan du försöka häva köpet.

Sedan detta med att varan måste ha varit på service tre gånger innan hävning av köp kan ske kan jag inte hitta i lagtexten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Alltså tror faktiskt det är lag på att man ska byta ut varan om samma fel upprepas 3 gånger (om man då haft den inte på lagning dvs.)

Dock har detta inget att göra med om du får en vara som är trasig frånbörjan dås ka den bytas ut direkt. Dock verkar det som du haft telefonen ett tag innan du flaggade för att den var paj och då kan du inte bevisa att felen fanns där från början.

Men som sagt fortsätt klaga fram för allt att det gjort ett dåligt jobb när de lagade den samt att de inte fixade kameran.

Ge dig inte förän du får den utbytt

HTC har haft problem med första leveransen av htc one då många hade en springa vid högtalaren där uppe, det är inget som kan hända i efterhand...kameran är det också fel på och det är inte heller något som kan hända i efterhand... antigen funkar kameran eller inte... :/ Har aldrig tappat den vilket syns eftersom det inte finns några skador på den så ...

Bild på hur springan kan se ut(min fortsatte hela vägen till kanterna!): http://goo.gl/yLxAS9
Hittade en bild på hur min va, kombinera denna med den andra o ni förstår hur illa det var: http://goo.gl/vGFzTP

Bild på hur bilderna ser ut i lågt ljus (det lila): http://goo.gl/cjTaiS
Hur det ser ut när man håller kameran själv och ska ta kort: http://goo.gl/uX8L15

Springan är fixad från första reparation men kameran är samma sak som förr... Men nu när dem limma ihop springan så har låsknappen blivit nedtryckt så den är i samma höjd som mobilen..alltså jätte svår att komma åt :/

Jag var nästan säker på att jag skulle få en ny men icke sa nicke

Permalänk
Medlem

Jag fick mobilen vid maj någon gång så det har ju gått ett tag... men jag var inne hos tre i juni och tänkte lämna in den innan min långa semester på nästan 2 månader men då skulle jag blivit utan mobil hela semestern :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Jag fick mobilen vid maj någon gång så det har ju gått ett tag... men jag var inne hos tre i juni och tänkte lämna in den innan min långa semester på nästan 2 månader men då skulle jag blivit utan mobil hela semestern :/

måste väll finnas någon du känner som har en gammal smartphone som inte används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

måste väll finnas någon du känner som har en gammal smartphone som inte används?

Nope, men gjort är gjort har en gammal sony experia nu medans min mobil är borta... den har varit borta i snart 1 månad :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blu3n0va:

Jag fick mobilen vid maj någon gång så det har ju gått ett tag... men jag var inne hos tre i juni och tänkte lämna in den innan min långa semester på nästan 2 månader men då skulle jag blivit utan mobil hela semestern :/

Tja, då är det ju i princip körd då du måste reklamera inom skälig tid. 2 månader räknas som skälig tid. Vet dom om att felet har funnit 2+ månader? Hur som helst, det med kameran kan det vara vitbalansen som står fel? Beroende på ljuskälla kan det ju ge helt fel färg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Jag fick mobilen vid maj någon gång så det har ju gått ett tag... men jag var inne hos tre i juni och tänkte lämna in den innan min långa semester på nästan 2 månader men då skulle jag blivit utan mobil hela semestern :/

Hade du lämnat in den då hade du antagligen fått en ny mobil direkt, annars hade du kunnat be om en lånetelefon under tiden den var inlämnad.
Men eftersom du nu väntat så länge är det bara att klaga på alla fel som du ser.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Min bror är i en liknande sits med sin HTC One, problem med kamera/glipa på skärmen etc, första resan till Polen så var det inte ens hans telefon som kom tillbaka.

Lidl kvalité.

Permalänk
Medlem

Edit: whoops , postade en sak i helt fel tråd xD , sorry

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Har telefonen varit borta 1+ månad nu?
Isf har du rätten att häva skiten då de har MAX 3 veckor på sig att reparera elektronikprodukter!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Se till att få med alla problem i felbeskrivningen, läs gärna inlämningskvittot när du får det av butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Har telefonen varit borta 1+ månad nu?
Isf har du rätten att häva skiten då de har MAX 3 veckor på sig att reparera elektronikprodukter!

Länk på den lagen tack.

Sen stämmer det att verkstaden har 3 försök på sig att laga SAMMA fel. Du kan alltså inte reklamera automatiskt efter tre servicevändor om det inte är samma felbeskrivning.

Försök hålla dig hövlig när du är inne och klagar, det är alltid lättare att ta den extra tiden det innebär att reklamera en produkt om kunden är trevlig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Länk på den lagen tack.

Sen stämmer det att verkstaden har 3 försök på sig att laga SAMMA fel. Du kan alltså inte reklamera automatiskt efter tre servicevändor om det inte är samma felbeskrivning.

Försök hålla dig hövlig när du är inne och klagar, det är alltid lättare att ta den extra tiden det innebär att reklamera en produkt om kunden är trevlig.

Precis.

Först:

1. För att DOA ska kunna användas, så krävs det oftast att mobilen är defekt inom 14 dagar från leverans(olika för olika företag samt tillverkare, detta står om man letar lite hos de olika operatörerna)

2. För att kunna häva ett köp så krävs att det är SAMMA fel som mobilen lämnas in för TRE gånger. Då kan man kräva att köpet ska hävas. Eftersom det är mobilen och inte abonnemanget det är fel på, har de rätt att erbjuda dig en LIKVÄRDIG mobil (pris/prestanda - här får företaget bestämma, men man brukar kunna argumentera för anledningen att man valde den mobil man valde. I ditt fall, kameran(?). Eller så kan de erbjuda dig pengarna tillbaka.

Källa finns hos ARN samt Konsument Göteborg(eller där man bor)

3. Det där med att en reparation MAX får ta tre veckor är bullshit. Det står "rimlig" tid i lagen, och detta kan företag lätt gå runt och hävda att vissa delar var tvungna att specialbeställas osv. Tar det längre tid än vad ARN eller en handläggare tycker, har man rätt till ersättning.

Har själv varit med om liknande process hos Telenor, och kan bara säga att man ska stå på sig. De kommer säga att de inte kan reklamera och massa annat för att du ska gå med på en till reparation osv.
Min priocess var en HTC Desire som jämt fick damm under skärmen, och efter tredje gången hävde jag köpet. De i butiken hävdade att de inte hade rättigheten att häva mobilen. Vid det tillfället krävde jag att få prata med butikschefen, och då gick det lättare...

Som sagt, alla har olika policies, men lagen säger tre försök att reparera samma fel = rätt att häva köpet.

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butterfinger:

Som sagt, alla har olika policies, men lagen säger tre försök att reparera samma fel = rätt att häva köpet.

Konsumentköplagen säger inget om antalet tillåtna åtgärdandeförsök. Praxis däremot (har för mig att den bygger på lagens förarbeten, är dock inte 100% säker på detta) är att företaget får två försök på sig att åtgärda felet, och om det sedan kvarstår (d.v.s. kan konstateras en tredje gång) så har du rätt att häva köpet. Rör det sig om olika fel är praxis tre åtgärdandeförsök, d.v.s. hävning då fel konstateras för fjärde gången.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD