Permalänk
Medlem

Hittar inte alla kanaler

Hallå, behöver lite hjälp med min Philips 46pfl4208t.

Problemet är att när jag gör en kanalsökning så kommer inte alla kanaler med som hyresvärden ger ut.
Eller rättare sagt TVn hittar dom men som kodade. Men inte alla. SVT1&2, TV4, TV6, TV11, T.o.m Barnkanalen, Animal Planet, Discovery och den tyska kanalen VIVA kan vi få fram med bild och allt.
TV3, Kanal 5, Sjuan och Nian får vi av någon anledning inte in. Det är bara svart skärm och sen poppar en ruta fram med "Kodad Kanal"
Har prövat söka med Digitalt, Antenn, Analogt av och Analogt på, och det blir aldrig samma resultat, dom hamnar i oordning och vissa försvinner och sen kommer det massa okända kanaler jag inte alls borde få in. Den enda gemensamma faktorn är att TV3 och Kanal 5 etc. inte fungerar alls.. jätteskumt då vi har en liten tjock tv som får in alla kanaler.

Tack på förhand för svar och hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske finns både analog och digitalkanaler i nätet och du söker bara digitalt medan tjocktvn är analog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Roliga är ju att TV3 etc. kommer ju fram i listan av kanaler vi har tillgängliga, men jag får ingen bild. Står bara "Kodad kanal", men jag ska ringa teleservice imorgon som hyresvärden har kanalerna igenom och se om dom har något svar på mina frågor. Och för att svara på mrqaffe så har jag prövat både med och utan analog sökning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKane:

Roliga är ju att TV3 etc. kommer ju fram i listan av kanaler vi har tillgängliga, men jag får ingen bild. Står bara "Kodad kanal", men jag ska ringa teleservice imorgon som hyresvärden har kanalerna igenom och se om dom har något svar på mina frågor. Och för att svara på mrqaffe så har jag prövat både med och utan analog sökning på.

Det är olika kanallistor för analog och digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKane:

Roliga är ju att TV3 etc. kommer ju fram i listan av kanaler vi har tillgängliga, men jag får ingen bild. Står bara "Kodad kanal", men jag ska ringa teleservice imorgon som hyresvärden har kanalerna igenom och se om dom har något svar på mina frågor. Och för att svara på mrqaffe så har jag prövat både med och utan analog sökning på.

du ska söka både digitalt och analogt! vilken leverantör har ni?
det finns antagligen två kanal listor. en analogt och en digitalt. Den du får fram nu är den digitala listan, man får nämligen inte skicka ut de kanalerna du pratar om okodade i digitala nätet. Om du lyckas hitta någon knapp på fjärren som byter till analog så bör det fungera.

testa:
Hitta en knapp som heter A/D
tryck på 6:an en gång... sen när du är på 6:an trycker du igen.
Ta en bild på din fjärr så kan vi säkert guida dig!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

du ska söka både digitalt och analogt! vilken leverantör har ni?
det finns antagligen två kanal listor. en analogt och en digitalt. Den du får fram nu är den digitala listan, man får nämligen inte skicka ut de kanalerna du pratar om okodade i digitala nätet. Om du lyckas hitta någon knapp på fjärren som byter till analog så bör det fungera.

testa:
Hitta en knapp som heter A/D
tryck på 6:an en gång... sen när du är på 6:an trycker du igen.
Ta en bild på din fjärr så kan vi säkert guida dig!

Jag gör en digital sökning med analogt på. På ett papper så står det att alla kanaler har digital sändning (DVB-C) och sen står det att vissa har "Kodad digital sändning"

Här e fjärren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att kanalerna är fria i ditt kabelnät ? Det kan vara så att du behöver abonnera på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att kanalerna är fria i ditt kabelnät ? Det kan vara så att du behöver abonnera på dem.

Ingår i hyran

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ozo64:

Det är olika kanallistor för analog och digital

Skrivet av OskarW90:

du ska söka både digitalt och analogt! vilken leverantör har ni?
det finns antagligen två kanal listor. en analogt och en digitalt. Den du får fram nu är den digitala listan, man får nämligen inte skicka ut de kanalerna du pratar om okodade i digitala nätet. Om du lyckas hitta någon knapp på fjärren som byter till analog så bör det fungera.

testa:
Hitta en knapp som heter A/D
tryck på 6:an en gång... sen när du är på 6:an trycker du igen.
Ta en bild på din fjärr så kan vi säkert guida dig!

Philips har inte ett separat analog- och digitalläge utan alla kanaler hamnar i samma lista.

Felet beror troligtvis ändå på samma sak, att exempelvis 3:an och 5:an inte finns gratis som digital version utan det är den analoga du får använda. På Philips TV-apparater hamnar de analoga kanalerna sist i kanalistan, kan vara på kanalplats 1000 eller ännu högre beroende på modell så ta fram kanallistan och bläddra uppåt så kommer du hitta dina kanaler. Trycker man på siffran 5 på sin fjärrkontroll kommer man alltid till den digitala varianten av Kanal 5 om man inte sorterat om kanalerna.

För att se på kodade kanaler behöver du en CA-modul och ett programkort, om det nu stämmer att kanalerna ingår i hyran så kanske du kan få ett gratis programkort från hyresvärden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju löst problemet själv, har du inte läst anslaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju löst problemet själv, har du inte läst anslaget ?
http://forumbilder.se/CFHL1/kanalplan.JPG

Det är du som läser anslaget fel. Samtliga kanaler finns digitala om man har en digitalmottagare, något TV'n har inbyggd. Vissa är kodade och då behöver du ett kort. De som är kodade är markerade i listan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill se dem digitalt så krävs dekoder, annars får du prova att välja rätt på tvn enligt det hunden skrev.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av giplet:

Det är du som läser anslaget fel. Samtliga kanaler finns digitala om man har en digitalmottagare, något TV'n har inbyggd. Vissa är kodade och då behöver du ett kort. De som är kodade är markerade i listan.

Trådskaparen nämner kanal 3, 5, 7 och 9 som inte funkar, dessa har en gul plupp på pappret och är således kodade, utan programkort kan man enbart se den analoga varianten och den ligger på en annan kanalplats i TV:n då det är två helt separata kanaler.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Trådskaparen nämner kanal 3, 5, 7 och 9 som inte funkar, dessa har en gul plupp på pappret och är således kodade, utan programkort kan man enbart se den analoga varianten och den ligger på en annan kanalplats i TV:n då det är två helt separata kanaler.

Okej, så jag måste alltså göra sökningen med "Analogt på" och sen så sitta och kolla igenom alla kanaler som kommer fram. Jag misstänkte att jag skulle få lite mer svar på frågan om jag tog bild på pappret, vilket det känns som att jag fick. Då har jag ju förmiddagen imorgon räddad iaf, bara att sitta och kolla igenom och hoppas att kanalerna dyker upp, sen förmodar jag att TVn har möjlighet att byta plats på dom eller göra en egen lista med kanalerna man tittar på så att man får allt i bra ordning (Märks att man inte använt TV på några år, har bara suttit vid datorn och segat innan.. Netflix är ett ting av under!). Tack för all hjälp, gott folk!

Edit: Är det stor skillnad på Digital och Analog sänding? Jag chansar ju på att skillnaden handlar om bildkvalité. Hade det kanske varit värt dom 39:- eller vad det var, i månaden?

Permalänk
Testpilot

Precis, en sökning med analogt på behövs om du inte gjort det och de analoga kanalerna hamnar som sagt på väldigt höga nummer, över 1000 på min Philips-TV.

Man kan sen lösa det på två sätt, antingen gör du en favoritlista med enbart de kanalerna du kan se och vill se men problemet då är att de fortfarande har de konstiga kanalnumren och trycker du då på 5 kommer TV:n byta till den digitala 5:an även fast den inte finns med i listan. Det andra sättet är att helt enkelt flytta om kanalerna, det tar lite tid men när man gjort det klart kan man ha vilken kanal som helst på vilket nummer som helst.

Angående kvalitén så är de analoga kanalerna mycket mer beroende av bra antennkabel, har själv en 10m lång kabel av billigare sort till min sovrums-TV och där har de analoga kanalerna ibland tydliga diagonala streck och andra tråkigheter medan de digitala är hur fina som helst. Med digitala kanaler får man även information om pågående program vilket iallafall jag tycker är väldigt trevligt och i ditt fall får du också tillgång till SVT1 och 2 i HD vilket ju kan vara en bonus om du tittar mycket på dem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen, Hunden! Nu har jag äntligen hittat mina gömda kanaler! Känner mig rätt korkad att det var så lätt, men vet man inte var man ska leta så blir det svårt att hitta något! Okej, letade igår efter nånstans att göra egen lista eller byta plats/namn på kanalerna men hittade ingenting, men precis som kanalerna så finns det också gömt nånstans i TVn, haha!

Hmm, så om jag inte alls har långt till antennuttaget så rekommenderar du en kortare antennsladd? Eller en av högre kvalité? Det som känns lite tråkigt är att TVn har ju PVR, men jag kan inte spela in något från dom analoga kanalerna. Så 35:- i månaden är ju ingenting, det är typ inte ens ett paket cigaretter.. och jag röker ju inte ens! SVT1 och 2 kollar jag aldrig på, förstår inte hur dom kanalerna ens kan finnas. Borde heta Tråkig 1 och Tråkig 2. Hehe!

Edit: Kan man koppla in ett mobilt bredband i en Philips Smart TV och få igång internet där? Eller måste jag brygga en anslutning från en laptop till TVn?

Permalänk
Testpilot

Har väldigt svårt att tro att ett modem för mobilt bredband skulle funka, det enda jag vet fungerar är Philips egna wifi-mottagare men då måste du ju ha ett wifi-nätverk hemma. Har du bara mobilt bredband hemma via ett USB-modem så är nog enda valet att köra via din laptop, antingen med kabel eller sätta upp en accesspunkt om din TV har inbyggt wifi.

Angående antennkabeln så kan du ju testa dig fram och se hur dålig bild det blir på de analoga kanalerna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hur sätter jag upp min laptop till att bli en accesspunkt?
har något Windows Vista på denna dator. Gammal skoldator, mest skräp egentligen, men funkar tills vidare.

Edit: Jag hittade en guide på internet!
Edit2: Det funkade ändå inte, var som att TVn inte trodde på att nätverket fanns.