Misco.se dålig hantering vid reklamation

Permalänk
Medlem

Misco.se dålig hantering vid reklamation

Hej,

Jag köpte en router av Misco.se som sedan gick sönder efter nån månad. Jag kontaktade därför Misco.se och ville ha enheten utbytt.
Eftersom min familj och jag själv är starkt beroende utav en internetuppkoppling bad jag Misco.se om en omleverans innan jag skickade iväg min enhet som trots allt stundtals fungerade. Det kunde de däremot inte gå med på utan ville att jag skulle skicka in min router först vilket skulle leda till att jag skulle vara utan internetuppkoppling under min universitetsutbildning i minst 5-7 dagar om inte mer ifall de beslutade att försöka felsöka/reparera enheten.

Jag bestämde mig därför att köpa en ny router och ville häva köpet med stöd utav Konsumentköplagen §29: "Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.".
Misco.se i sin tur hävdade att säljaren har rätt att i första hand försöka avhjälpa eller byta ut varan.
Jag kontaktade därför en konsumentvägledare på konsumentverket som tyckte att Misco.se har handlat fel vilket han delvis baserade på ett ärende ifrån ARN (ärendenummer: 2003-4268) som står som för praxis hos ARN. Detta har vidarebefordras till Misco.se som jag tvivlar ens har läst om fallet.

Ärendet handlade om en kvinna med ett modem som gick sönder och som hon ville reklamera. Hon begärde omleverans eller att få låna ett annat modem under reparationstiden, eftersom hon var beroende av modemet för att bl.a. betala räkningar via Internet. Bolaget avslog hennes krav och tog emot modemet för reparation. Hon köpte ett annat modem och yrkade hävning av köpet.
Bolaget bestred yrkandet och anförde i huvudsak att det var bolaget som valde vilken åtgärd som skulle utföras och att reparationen utfördes på mindre än 14 arbetsdagar och att hon kunde hämta sitt reparerade modem hos bolaget.

ARN gjorde dock bedömningen att köparen hade rätt till att häva köpet då [...] Avhjälpandet har dock medfört väsentliga olägenheter för K. På grund av det är hon berättigad att häva köpet.[...] (K= Köparen)

Nu kan jag tyvärr inte göra en anmälan hos ARN då de inte hanterar elektronikärenden under 1000kr men jag kan iaf passa på att varna er andra. Sköter man både jobb, studier, handel, betalning av räkningar m.m. via internet så klarar man helt enkelt inte av att vänta på att varan returneras till säljaren, diagnostiseras/repareras och sen omlevereras . Det förlamar en. Tillhör ni den kategorin så undvik att köpa vitala nätverksenheter ifrån Misco.se.

(ARN ärendenummer 2003-4268 kan man läsa på ARNs hemsida(www.arn.se) genom att gå till "Referat & Vanliga fall" -> "databas med referat från ARN" och sen söka på ärendenummer 2003-4268)

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Sedan när blev internet en självklarhet? Du har ju reklamerat en router så då har du rimligen antingen fiber och ett uttag i väggen eller ett modem innan. Oavsett så har du ändå möjghet att använda en dator åt gången. Så jag ser inga problem hos misco, en helt normal retur hantering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det väsentliga i det ärendet du hänvisar till är just det att modemet är ett krav för en fungerande internetanslutning, något den kunden inte var villig att vara utan - helt rätt kan man tycka. Misco kan ju givetvis inte ta med "sveda och värk" i sin returhantering - det kan man nog inte vänta sig. Fast å andra sidan, hur svårt är det att skicka ut en router på förhand... kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Har du provat att kontakta tillverkaren själv?

Det kanske avhjälps med en uppdatering.

Alternativt om det har med strömförsörjningen att göra så kan man köra med en annan adapter.

Det där med att bråka med säljaren kommer inte leda någevart. Även om du efter 1000 mail lyckas få något så kommer du stå på ruta ett om det händer igen.

Det du ber om är att säljare utav mikromarginalvaror ska bistå med låne-produkter under utbytestidens lopp. Det kommer aldrig hända. Vad dem än skickar ut till dig måste dem sedan sälja som demovaror.

Om alla skulle tillämpa detta skulle bara dem dyraste butikerna ha råd att göra detta och de billiga skulle alltid behöva neka. Det är trots allt kunderna som betalar för alla kostnader som dem utsätter företaget för, detta i form av produktpriser.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Sedan när blev internet en självklarhet? Du har ju reklamerat en router så då har du rimligen antingen fiber och ett uttag i väggen eller ett modem innan. Oavsett så har du ändå möjghet att använda en dator åt gången. Så jag ser inga problem hos misco, en helt normal retur hantering.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Slabb^:

Det väsentliga i det ärendet du hänvisar till är just det att modemet är ett krav för en fungerande internetanslutning, något den kunden inte var villig att vara utan - helt rätt kan man tycka. Misco kan ju givetvis inte ta med "sveda och värk" i sin returhantering - det kan man nog inte vänta sig. Fast å andra sidan, hur svårt är det att skicka ut en router på förhand... kan man tycka.

Fast nu är det faktiskt inte möjligt att samtliga fyra familjemedlemmar ska kunna jobba på en och samma dator samtidigt. Det är väl ganska självförklarande kan jag tycka utan att gå in mer på vad vi använder datorerna till. En dator har senaste veckan iaf varit i konstant behov av internetuppkoppling pga jobb även när vi andra i familjen inte är hemma.

Precis som konsumentvägledaren och det närliggande ärendet jag länkade till hävdar så blir det desto mer problematiskt för oss som kund än för Misco att acceptera ett hävt köp.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Har du provat att kontakta tillverkaren själv?

Det kanske avhjälps med en uppdatering.

Alternativt om det har med strömförsörjningen att göra så kan man köra med en annan adapter.

Det där med att bråka med säljaren kommer inte leda någevart. Även om du efter 1000 mail lyckas få något så kommer du stå på ruta ett om det händer igen.

Det du ber om är att säljare utav mikromarginalvaror ska bistå med låne-produkter under utbytestidens lopp. Det kommer aldrig hända. Vad dem än skickar ut till dig måste dem sedan sälja som demovaror.

Om alla skulle tillämpa detta skulle bara dem dyraste butikerna ha råd att göra detta och de billiga skulle alltid behöva neka. Det är trots allt kunderna som betalar för alla kostnader som dem utsätter företaget för, detta i form av produktpriser.

/s

Jag bad inte säljaren om att få låna en router. Jag bad om en omleverans i första hand.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ser inte att Misco har gjort något fel (även om det är en skitbutik). Visst, de hade kunnat lösa det på ett smidigare sätt, men om din router nu hade varit felfri efter en återställning/uppdatering så hade företaget gått i förlust.
Det är helt enkelt sådant man får leva med när man beställer från nätet, tyvärr. Men vi får ha förståelse.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Jag bad inte säljaren om att få låna en router. Jag bad om en omleverans i första hand.

Säg att Misco reklamerar din gamla och får den reparerad eller utbytt utan att få en ny förpackning. Då måste dem sälja som demo/öppnad.

Sedan har man risken att returen nekas av någon anledning. Säljaren kan inte i alla situationer veta vart felet ligger utan kan bara skicka varan vidare.

Det blir inte hållbart.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Fast nu är det faktiskt inte möjligt att samtliga fyra familjemedlemmar ska kunna jobba på en och samma dator samtidigt. Det är väl ganska självförklarande kan jag tycka utan att gå in mer på vad vi använder datorerna till. En dator har senaste veckan iaf varit i konstant behov av internetuppkoppling pga jobb även när vi andra i familjen inte är hemma.

Precis som konsumentvägledaren och det närliggande ärendet jag länkade till hävdar så blir det desto mer problematiskt för oss som kund än för Misco att acceptera ett hävt köp.

Så bara för att ni jobbar hemifrån så ska ni få en "VIP" behandling av misco?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Lite offtopic, men vet inte hur många trådar jag sett om misco nu.. Hur håller företaget sig levande?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lillem4n:

Fast nu är det faktiskt inte möjligt att samtliga fyra familjemedlemmar ska kunna jobba på en och samma dator samtidigt. Det är väl ganska självförklarande kan jag tycka utan att gå in mer på vad vi använder datorerna till. En dator har senaste veckan iaf varit i konstant behov av internetuppkoppling pga jobb även när vi andra i familjen inte är hemma.

Precis som konsumentvägledaren och det närliggande ärendet jag länkade till hävdar så blir det desto mer problematiskt för oss som kund än för Misco att acceptera ett hävt köp.

Du försöker reklamera en produkt som privatperson, men du hänvisar till "jobb" här. Är man näringsidkare så gäller inte konsumentköplagen. Det känns ju lite svårt att försöka använda jobb som ett argument för att man behöver ha routern. Misco följer konsumentköplagen och enligt dem så har säljaren rätt att välja om han vill reparera eller göra omleverans.

Mitt förslag är att du går till Elgiganten och köper en billig router. Gör så liten åverkan som möjligt på kartong och innehåll när du packar upp den och spara allt. När du får tillbaka din router från Misco så går du tillbaka till Elgiganten och lämnar tillbaka routern du köpte där enligt deras 30 dagar öppet köp regel. Fult? Japp! Men helt enligt deras regler.

Edit: Det finns bolag som tillåter omleverans innan de fått in den trasiga varan, men då håller de också normalt ett något högre pris. Jag har fått göra detta flera gånger, tex med en hårddisk som började låta. Företaget i fråga skickade ut en ny tillsammans med en faktura, fick de varan åter inom 10 dagar krediterades fakturan. Det är bara att inse att om man vill ha det där lilla extra så får man handla av någon som kan ha lite större marginaler.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Misco är ju troligen det sämsta företag nånsin när det gäller leverans, kundservice och reklamation. Deras kundservice är verkligen det tardigaste som finns, dom hade fått ett bättre omdöme utan kundservice alls.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vilka premisser som leder till de slutsatser vissa drar här men är något oklart så rekommenderar jag att faktiskt läsa hela mitt inlägg, ARNs ärende jag refererar till och relevanta delar i konsumentköplagen.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Nödvändigt

Micso (oavsett vad man tycker om bolaget) har gjort helt rätt, har man privata räkningar kan man gå till biblioteket och betala dem eller att koppla in sig direkt i modemet och betala sina räkningar.
Driver man ett företag hemma eller jobbar hemifrån kan ju få arbetsgivaren tillhanda ha en reservlösning tills vidare, för ett router kan man ju köpa för 200-300 kr vilket räcker för enklare behov. Den kostnaden är ju en struntsumma i sammanhanget.

Men de klart, vill man spela spel på kvällarna, xxx surfa etc. kan ju det vara "jobbigt" att vara utan router och då kan man ju lägga ner flera timmar på att gnälla istället för att använda de timmarna till att jobba extra och köpa en extrarouter tills vidare och sen har du en reserv till nästa gång det händer.

/En som har sin gamla router kvar som reserv vid nödfall.

Edit. Arn-ärendent som hänvisades till är över 10 år gammal och det gäller ju som annan påpekade att personen inte hade allt tillgång till internet för att betala räkningar. En router som alla vet fördelar ut trafiken till flera och det är ju knappast dödsviktigt att fyra personer ska betala räkningar samtidigt?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lillem4n:

Jag förstår inte riktigt vilka premisser som leder till de slutsatser vissa drar här men är något oklart så rekommenderar jag att faktiskt läsa hela mitt inlägg, ARNs ärende jag refererar till och relevanta delar i konsumentköplagen.

ARN-ärendet är inte relevant i frågan eftersom Misco inte har något som helst ansvar för att ditt bredband fungerar, den tjänsten är köpt av tredje part.

Det ärendet hade varit relevant om du hade haft Kabel-TV-internet eller någon form av ADSL, och modemet som tjänsten levererades med hade slutat fungera. Det är också gällande praxis hos de stora "modembaserade" leverantörerna (ComHem, Telia, BBB m fl) att de skickar ny produkt först, eftersom modemet ingår i den tjänst du köper.

Så är inte fallet mellan dig och Misco. Där köper du enbart en produkt, inte en tjänst, och de kan därför inte hållas ansvariga för att tjänsten ska fungera.

Vill du ha det skydd du åberopar måste du i princip köpa/hyra routern via internetleverantören, vilket ganska många av dem erbjuder. Visserligen till förhållandevis höga priser - men service kostar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync