Ångerrätt fast i köp av butik?

Permalänk
Avstängd

Ångerrätt fast i köp av butik?

Hej, jag undrar precis som topic säger om jag kan lämna tillbaka min HTC One då jag är missnöjd med köpet fast jag öppnat den?

Köpte den förra veckan, den hade en vibrator trasig, fick ut en ny igår (24e) men är inte nöjd, butiken är elgiganten, tänkte slå till på en note 3 istället, möjligt?

Permalänk
Medlem

Fråga dom. Ångerrätt fungerar bara vid online köp.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

På El-Giganten har du öppet köp i 30 dagar.. Inga problem där.
http://www.elgiganten.se/cms/s-biGsGQVpQFsAAAEwr6FqIUri/oppet...

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

På El-Giganten har du öppet köp i 30 dagar.. Inga problem där.

Står dock att undantag är mobil, abonnemang, filmer.

Borde de inte gå på via köpslagen?

Permalänk
Medlem

Ångerrätten finns endast vid distansköp.

De möjligheter du har är antingen öppet köp, om nu butiken är hygglig och erbjuder det, vilket ju många gör fast de inte måste. Men då ska det ju vara obruten förpackning eller motsvarande.

Annars kan du göra en reklamation om produkten inte motsvarar det den skulle. Då har butiken laga rätt att åtgärda felet, och det ska rätt mycket till för att du ska få lämna tillbaka den för att du är missnöjd. Det skulle i så fall vara butikens välvilja att vara hygglig, men då får du vara bra charmig när du går dit.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

På El-Giganten har du öppet köp i 30 dagar.. Inga problem där.

Gäller dock inte mobiltelefoner i bruten förpackning. I vilket fall enligt texten längst ner på kvittot.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Fråga dom. Ångerrätt fungerar bara vid online köp.

Ett tips kan ju vara att läsa ditt kvitto då allt står där...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Om det är ett problem med produkten som gör att du inte är nöjd så skall dom fixa det.
Är det bara så att du helt enkelt inte gillade den ja då kan du inget göra.
Därför ska man vara noga när man väljer att köpa en mobil, testa mycket innan osv.

Permalänk
Avstängd

Ok, inte mycket att göra alltså.

Ska i forsättning köpa produkter på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Står dock att undantag är mobil, abonnemang, filmer.

Borde de inte gå på via köpslagen?

Köplagen gäller inte avtal mellan konsument och företag, då är det Konsumentköplagen som gäller.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Köplagen gäller inte avtal mellan konsument och företag, då är det Konsumentköplagen som gäller.

Det var den jag menade, kom bara inte på namnet vid tillfället ;P

Permalänk
Medlem

En del företag har nöjd kund garanti så du kan alltid fråga. Men du har inga rättigheter att byta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.