Permalänk
Medlem

Reklamationsfråga

Har ett scenario som jag är lite nyfiken på hur det skulle fungera. Om jag reklamerar en produkt på grund av ett visst fel och sen får en ny produkt med identiskt fel och sen reklamerar den och får ännu en produkt med identiskt fel etc, vad bör man göra då?

Alltså, om leverantören inte är kapabel till att leverera en icke defekt ersättningsprodukt, utan du får en ny produkt med samma tillverkningsfel varje gång. Hur många reklamationer borde man stå ut med innan man konstaterar att de inte kan leverara en acceptabel produkt, och vad ska man göra åt saken om det enda de gör är att erbjuda en ersättningsprodukt varje gång?

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköpslagen har du rätt att kräva att byta varan 3 gånger sedan ska du få pengarna tillbaks om de inte lyckas ge dig en hållbar vara.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk

Kom och tänka på min Sagem-box från Canal digital.... Så stora tillverkningsfel att jag är förvånad över att den ens får säljas i Sverige. 23w i standby, sedan fick jag en ny och den drog 13w. Enligt specifikationerna ska den dra <8w.

Du har till och med rätt till skadestånd för kostnader osv.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Enligt konsumentköpslagen har du rätt att kräva att byta varan 3 gånger sedan ska du få pengarna tillbaks om de inte lyckas ge dig en hållbar vara.

Tack för svaret, men jag är inte säker på hur man ska definiera en icke hållbar vara i det fallet.

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen säger inget om antalet tillåtna åtgärdandeförsök. Praxis däremot (har för mig att den bygger på lagens förarbeten, är dock inte 100% säker på detta) är att företaget får två försök på sig att åtgärda felet, och om det sedan kvarstår (d.v.s. kan konstateras en tredje gång) så har du rätt att häva köpet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Precis som PeCe skriver är det vad jag förstår med: Konsumentköplagen säger ingenting explicit om antalet tillåtna åtgärandeförsök. Jag tror däremot att det är någon form av skriven god sed, som rekommendation från Konsumentverket (som alltså på intet sätt är att förväxla med lagstiftare). D.v.s. deras tolkning av vad "skäligt" innebär i fallet. Se nedan vad lagen säger om "Avhjälpande och omleverans":

Skrivet av Konsumentköplag (1990:932):

Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

källa: https://lagen.nu/1990:932

Du har rätt att kräva att felet åtgärdas eller att du får ny produkt. Om du kräver någonting annat, t.ex. att häva köpet, har säljaren (enl. 27§) rätt att ändå försöka åtgärda felet -- så till vida att det kan ske inom "skälig tid". Du kan nu säkert hävda att vidare avhjälpande eller omleveranser inte kan ske utan väsentlig olägenhet för din del... Konsumentverket skriver emellertid:

Skrivet av Konsumentverket:

"Om felet finns kvar efter två försök att reparera varan har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig."

källa: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Företaget bör få en rimlig chans att åtgärda felet. Misslyckas de upprepat så kan du lätt kräva att häva köpet, då är det orimligt att hålla dig till köpet. Är frågeställningen endast hypotetisk eller är scenariot verkligt?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB