Nytt grafikkort efter 2 defekta - Tips mottages

Permalänk

Nytt grafikkort efter 2 defekta - Tips mottages

Hej!

I denna tråd beskriver jag en del av problematiken jag hade med ett GTX760 som jag nu skickat tillbaka (och förhoppningsvis får tillbaka pengarna för)

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1236874-krashand...

Nu sitter jag och spånar på ett annat grafikkort, jag har inte låst in mig på varken Nvidia eller Radeon, men det lutar lite åt Radeon då Nvidia-drivrutinerna inte verkade lira speciellt bra med min dator.

Mina nuvarande (och fungerande) specs är för närvarande:

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12gb
Intel® Core™ i7-960 Processor Socket-LGA1366, Quad Core, 3.2Ghz, 8MB
Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58, Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-Ex(2.0)x16, Revision 2.
Nätagget ligger på 620w

Mina planer var att lägga mig runt 3000kr eller under, vad har ni för tips som passar mina nuvarande specs samt att nätagget inte blir överbelastat?

Mvh // Figurehead

Permalänk
Medlem

GTX 760 eller GTX 670

Permalänk
Medlem

Varför inte ett HD7970?
Borde fungera bra med din nuvarande nätagg!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1428111

EDIT: Lägger sig strax ovanför gtx760 prestandamässigt också!
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Permalänk
Medlem

Varför inte ett GTX 680 som säljs ut till riktigt bra priser just nu? Under 3000 kr för ett GTX680 är riktigt bra.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda det till?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg du har? att bara säga 620w säger lika mycket som om du hade sagt plåtlåda med massa grejor i!
Detta för att OM det är ett budget nätagg (som inte alltid=billigt) som använder sig av billiga skit kondingar och särskilt om det är mer än 1-2år gammalt så kan det vara på väg att dö.
Många "budget" nätagg som tex säger 600w inte alls klarar av den belastningen utan bara klarar det i några sekunder innan det blir för mycket för det och i vissa fall så kan det vara ett 250w nätagg som är märkt med 600w och således ger upp LÅNGT innan 600w.
Med andra ord att bara säga x antal watt säger absolut ingenting när det gäller nätagg!!!

Och JA nätaggen åldras och blir sämre med tiden och då främst för att skit kondingar torkar ut och helt enkelt slutar fungera.
När ett nätagg håller på att dö så kan det ge ut för hög/låg volt och även för högt rippel och detta kan då skada datorns delar.
Vad hade du för grafikkort innan du köpte gtx760? om det var ett som drog lite mindre (och den kan vara med bara nån watts skillnad) så kan bytet blivit för mycket för nätagget som då började ge ut fel ström,rippel,etc.

Och JA när grafikkort (men även cpu,minne,moderkort,etc) kan få skumma fel när nätagget ligger på gränsen vilket kan göra att man tror att det är fel på det nya grafikkortet/drivrutiner/virus,etc.
Visst det kan vara fel på grafikkortet men OM du har ett nätagg som är på gränsen,etc så är frågan var grafikkortet trasigt innan heller var det nätagget som skadade det när du slog på datorn första gången?

Om det är ett dåligt nätagg som är boven för dig så är ju risken väldigt stor att du kommer döda alla nya grafikkort du stoppar i med OCH riksken finns ju alltid att ALLT annat i datorn rycker på samma gång.
Och denna risk blir större och större för varje dag som man använder det döende nätagget (och det går fort).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag skulle väl säga ett Asus med CUII som är så bra som du har råd med. Vill du ha AMD så:

http://www.inet.se/produkt/5405100/asus-radeon-hd7970-3072mb-...

Annars vänta och se vad som presenteras ikväll av AMD!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

620w på nätagget låter som AXP, kan såklart ha fel, men om fallet är sådant, byt ut det innan det tar med sig nästa grafikkort ned i toaletten.

Permalänk
Skrivet av dashi:

Varför inte ett HD7970?
Borde fungera bra med din nuvarande nätagg!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1428111

EDIT: Lägger sig strax ovanför gtx760 prestandamässigt också!
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Har kikat på detta, det är ett utav "kandidaterna".

Skrivet av Galarix:

Vad ska du använda det till?

BF4/GTA5 (när det kommer) och lite annat dyl.

Skrivet av grizzly666:

Vad är det för nätagg du har? att bara säga 620w säger lika mycket som om du hade sagt plåtlåda med massa grejor i!
Detta för att OM det är ett budget nätagg (som inte alltid=billigt) som använder sig av billiga skit kondingar och särskilt om det är mer än 1-2år gammalt så kan det vara på väg att dö.
Många "budget" nätagg som tex säger 600w inte alls klarar av den belastningen utan bara klarar det i några sekunder innan det blir för mycket för det och i vissa fall så kan det vara ett 250w nätagg som är märkt med 600w och således ger upp LÅNGT innan 600w.
Med andra ord att bara säga x antal watt säger absolut ingenting när det gäller nätagg!!!

Och JA nätaggen åldras och blir sämre med tiden och då främst för att skit kondingar torkar ut och helt enkelt slutar fungera.
När ett nätagg håller på att dö så kan det ge ut för hög/låg volt och även för högt rippel och detta kan då skada datorns delar.
Vad hade du för grafikkort innan du köpte gtx760? om det var ett som drog lite mindre (och den kan vara med bara nån watts skillnad) så kan bytet blivit för mycket för nätagget som då började ge ut fel ström,rippel,etc.

Och JA när grafikkort (men även cpu,minne,moderkort,etc) kan få skumma fel när nätagget ligger på gränsen vilket kan göra att man tror att det är fel på det nya grafikkortet/drivrutiner/virus,etc.
Visst det kan vara fel på grafikkortet men OM du har ett nätagg som är på gränsen,etc så är frågan var grafikkortet trasigt innan heller var det nätagget som skadade det när du slog på datorn första gången?

Om det är ett dåligt nätagg som är boven för dig så är ju risken väldigt stor att du kommer döda alla nya grafikkort du stoppar i med OCH riksken finns ju alltid att ALLT annat i datorn rycker på samma gång.
Och denna risk blir större och större för varje dag som man använder det döende nätagget (och det går fort).

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327672

Här är mitt nätagg, vad jag vet så är det inget skräp direkt, eller vad säger du?

Permalänk
Medlem

Det är ett bra nätagg ja men även dessa kan ju i vissa väldigt få fall ha en heller flera kondingar som ger upp efter 6-7år (det kom ut 2006) och även när det inte används så åldras nätagget och i vissa avseenden till och med fortare om det inte har ström inkopplat.
Så även om du köpte det mycket senare så finns ju risken (dock väldigt liten då corsairs hx serie var,är populär) att du fått ett som legat på hyllan ett bra tag.
Sen är det en sak till och det är att olika tester runt -06,-07 visar på att olika kondingar har använts (nippon,hitachi) båda dessa är dock bra kondingar, dvs dom använder det dom har på lager/får tag i,etc.

MEN Corsair kör ju med skräp kondingar i dom billigare serierna och jag skulle inte bli förvånad om dom efter ett par år med en modell på marknaden (så att alla testare,etc har hunnit testa nätagget så att folk tror att dom köper japanska kondingar och INTE kinaskit) att dom börjar byta ut dessa kondingar mot billigare skräp (=kostandsoptimering).
Nu säger jag INTE att det är så utan bara att jag inte skulle bli förvånad och det gäller även för alla andra tillverkare med.

Om du nu köper ett nytt grafikkort och även det är DOA heller dör snabbt/kraschar,etc så skulle jag i den sitsen ha bytt nätagget och det helst så fort som möjligt för att två kort skulle vara trasiga från fabrik är nästan omöjligt för att inte tala om tre.
Detta med tanke på att ett dåligt nätagg kan ge alla sorters konstiga,skumma,idiotiska,etc fel,krascher,frysningar,etc OCH att det inte är direkt ovanligt att nätagg dör.
Och JA när nätagget liogger på gränsen för vad det för stunden klarar av är just då du kan få alla dessa skumma fel som tex krascher,BSOD,frysningar,etc.

Med andra ord så är jag ganska säker (särskilt om du köper ett till kort som dör,kraschar,etc) på att nätagget är boven.
En fråga till när du stänger av datorn slår du av 240v brytaren på nätagget (heller grenutag,etc) varje gång i så fall så kan det vara en orsak till att det dött då det blir en strömrusning varje gång man slår på strömmen igen som ökar slitaget en del.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det är ett bra nätagg ja men även dessa kan ju i vissa väldigt få fall ha en heller flera kondingar som ger upp efter 6-7år (det kom ut 2006) och även när det inte används så åldras nätagget och i vissa avseenden till och med fortare om det inte har ström inkopplat.
Så även om du köpte det mycket senare så finns ju risken (dock väldigt liten då corsairs hx serie var,är populär) att du fått ett som legat på hyllan ett bra tag.
Sen är det en sak till och det är att olika tester runt -06,-07 visar på att olika kondingar har använts (nippon,hitachi) båda dessa är dock bra kondingar, dvs dom använder det dom har på lager/får tag i,etc.

MEN Corsair kör ju med skräp kondingar i dom billigare serierna och jag skulle inte bli förvånad om dom efter ett par år med en modell på marknaden (så att alla testare,etc har hunnit testa nätagget så att folk tror att dom köper japanska kondingar och INTE kinaskit) att dom börjar byta ut dessa kondingar mot billigare skräp (=kostandsoptimering).
Nu säger jag INTE att det är så utan bara att jag inte skulle bli förvånad och det gäller även för alla andra tillverkare med.

Om du nu köper ett nytt grafikkort och även det är DOA heller dör snabbt/kraschar,etc så skulle jag i den sitsen ha bytt nätagget och det helst så fort som möjligt för att två kort skulle vara trasiga från fabrik är nästan omöjligt för att inte tala om tre.
Detta med tanke på att ett dåligt nätagg kan ge alla sorters konstiga,skumma,idiotiska,etc fel,krascher,frysningar,etc OCH att det inte är direkt ovanligt att nätagg dör.
Och JA när nätagget liogger på gränsen för vad det för stunden klarar av är just då du kan få alla dessa skumma fel som tex krascher,BSOD,frysningar,etc.

Med andra ord så är jag ganska säker (särskilt om du köper ett till kort som dör,kraschar,etc) på att nätagget är boven.
En fråga till när du stänger av datorn slår du av 240v brytaren på nätagget (heller grenutag,etc) varje gång i så fall så kan det vara en orsak till att det dött då det blir en strömrusning varje gång man slår på strömmen igen som ökar slitaget en del.

Mycket bra information där, vad skulle du rekommendera för nätagg som inte är alldeles för dyrt men samtidigt inte så billigt att det blir dumsnålt?

Om nu det skulle vara problemet, borde inte mitt nuvarande kort ha fått samma problem? Jag menar, det är äldre och mer likely att gå sönder.

Permalänk

R9-280X så klart!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

R9-280X så klart!

Klockrent svar om man nu inte vet det exakta priset ,DOCK att det kommer att kosta mer en 3000kr

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av thompi8:

Klockrent svar om man nu inte vet det exakta priset ,DOCK att det kommer att kosta mer en 3000kr

Who knows, jag kanske blir stenrik tills dess

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Figurehead87:

Who knows, jag kanske blir stenrik tills dess

ja vill man ha nått då har man råd om det sen går så långt att man lånar pengar är en annan sak

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd