Permalänk
Medlem

TJ11 "polynight"

Hej och välkommen!

Presentation:
Jag heter Mattias och är 23 vintrar, bosatt i Norrlands huvudstad Umeå. Detta är min första bygglogg och mitt första riktiga modifieringsprojekt.
Jag har länge gått i tankarna om att försöka mig på något som ingen annan tidigare gjort. Efter att ha kikat på många olika chassin så blev det till slut ett Silverstone Temjin TJ11. Jag valde chassit för att det är ett stort och rymligt chassi där endast fantasin sätter stopp. Så som många andra TJ chassin så är moderkortsplåten roterad 90 grader och sitter på vänster sida i chassit. Detta såg jag som en rolig utmaning att ändra på och rotera tillbaka 90 grader och sätta på höger sida utav chassit.

Introduktion:
Idén att rotera moderkortsplåten 90 grader samt förflytta den till "rätt" sida utav chassit kom efter att jag gillade chassits utseende och framförallt att chassit inte är nitat någonstans utan endast är skruvat ihop vilket jag ser som en stor fördel ! Det enda jag inte tyckte om var positioneringen utav moderkortsplåten.

Komponenter

Silverstone Temjin TJ11
ASUS MAXIMUS VI EXTREME ATX
Asus GTX Titan 2-way SLI
Intel I7-4770K
XFX 1250W 80+ GOLD (ligger på hyllan nu)
Corsair AX 1200i Platinum

Beställt och väntar på
G.skill Trident X 2666Mhz
Samsung EVO 120GB SSD

Jag har valt att låta in handling utav komponenter ske löpande efter modifieringarna jag kommer göra. Så det kommer bli lite utav en överraskning vad jag valt för komponenter vid varje uppdatering utav byggloggen.

Modifieringar

Chassit kommer att modifieras en hel del. Det jag har planerat att börja med är att rotera moderkortsplåten 90 grader och montera den på "rätt" sida.

Göra ett nytt "fönster" på vänster sida av chassit

Förbereda inför att montera en radiator i toppen

Anpassa 5.25" platserna till att kunna placera både reservoarer och PSU

Ersätta slangar med polykarbonat till vattenkylningen

Det kommer garanterat dyka upp ytterligare modifieringar under projektets gång.

En lista på vad som skall göras

[x] Inhandla komponenter
[x] Starta bygglogg och beskriva projektet
[x] Rotera moderkortsplåt
[/] Modifiera 5.25" platserna
[/] Dölja nätaggregat
[x] Göra nya hål för kabeldragning
[x] Inhandla diverse aluminiumplåtar
[x] Inhandla polykarbonat
[/] Planera dual loop
[ ] Tillverka "kanaler" i polykarbonaten
[x] Test av alla komponenter
[ ] Montera vattenblock
[ ] Slutmontering
[ ] läckage testa vattenkylningen
[ ] Stresstest i 24 timmar
[/] Överklockning

Samarbetspartners

Komponenter "so far"

Synpunkter och frågor besvaras gärna under byggets gång.

Permalänk
Medlem

Det första jag gjorde var att ta bort alla 5.25" platser. Även toppfläkten och 180mm fläktarna är nu borta.

Bort med dom sneda "pinnarna" eller vad vi skall kalla dom

Efter några timmars kapande och filande så blev jag nöjd. Nätet ska jag byta mot ett nytt som är lite tätare.

Nu ska jag ner till garaget och mäta och fundera lite innan det är dags att påbörja montering av moderkortsplåten

Permalänk
Proffsmobbare

Ser bra ut hittills, men är det inte vettigare att du kör iATX nu när du ändå har chansen, och dessutom ska vattenkyla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Ser bra ut hittills, men är det inte vettigare att du kör iATX nu när du ändå har chansen, och dessutom ska vattenkyla?

Får se hur jag gör, inte riktigt bestämt mig ännu

Permalänk
Medlem

Nice bygge, kommer följas har alltid gillat det här chassit men det har varit lite för dyrt för mig dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Nice bygge, kommer följas har alltid gillat det här chassit men det har varit lite för dyrt för mig dock..

Ja dock så har semesterperioden satt lite käppar i hjulen eftersom jag ej kan beställa hem all plåt och den polykarbonat jag kommer behöva för att egentligen fortsätta, så jag har fått tänka om lite i byggordningen men det kommer funka ändå

Hehe ja chassit kostar lite i överkant men då är det kvalité rakt igenom. Väntetid på 5 veckor var dock inte lika kul men värt det

Hoppas du kommer finna nöje i att följa bygget

Permalänk
Medlem

Jag kan nu stolt meddela att www.sleeva.se kommer sponsra detta projekt.
Så fort jag fått hem mitt nätagg och kommit igång med sleevningen så kommer en update, troligtvis så kommer jag även ha fått hem moderkort och hunnit få in det i chassit.

Permalänk
Medlem

UPDATE

På grund av semesterperiod så har jag ej kunnat få tag i det material jag har behövt för att kunna fortsätta men igår så fick jag äntligen tag i lite hårdvara!
Så igår kväll blev det lite gjort

Ganska så isärplockat TJ11?

Det blev mycket mätning och kapning

Började med att enbart göra prototyper för att se ifall måtten stämde.

Det blir nog lite trångt med en 120mm fläkt där :/

Några timmar senare så var den bakre skivan klar

Allting går såhär långt enligt planerna

Nu väntar jag bara på att moderkortet och nätaggregatet ska komma så jag kan börja med montering utav moderkortsplåt och börja med att sleeva en massa kablar
Stay tuned!

Permalänk

Ganska rolig ide Du roterar från deras ide till standard medans jag gjort tvärtom med corsair Gillart kommer att följas

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSIcEmaN:

Ganska rolig ide Du roterar från deras ide till standard medans jag gjort tvärtom med corsair Gillart kommer att följas

Jaså, jag trodde jag hade sett och läst dom flesta loggarna här men den måste jag ha missat

Kul att du kommer följa Sitter just nu och har galet ont i fingrarna efter 5 timmars sleevning non-stop :/

Så en rejäl update kommer dyka upp i slutet av nästa vecka

Permalänk

Var det en Dodge Viper jag såg i bakgrunden på ett av fotona? JÄVLIGT fin bil det där asså

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Var det en Dodge Viper jag såg i bakgrunden på ett av fotona? JÄVLIGT fin bil det där asså

Jajjemen en dragracing Viper

Permalänk
Medlem

Dags för en liten hardvare update!

Jag har nu fått hem nätaggregatet jag tillslut bestämde mig för, efter mycket läsning om olika nätaggregat så bestämde jag mig för ett XFX 1250W
Främst för att det är fullt modulärt men även att det ska vara väldigt tyst och ett så tyst system som möjligt är vad jag försöker bygga.

Även sleeve har landat i brevlådan ifrån www.sleeva.se eller Soulnut som han heter här på Sweclockers
25 meter röd sleeve, 25 meter svart, massvis med krympslang och några väldigt bra verktyg ! Dessa verktyg kan jag verkligen rekommendera till er som sleevar under en längre tid

http://www.sleeva.se/butik/verktyg-och-tillbehor/4-pin-molex-...
http://www.sleeva.se/butik/verktyg-och-tillbehor/atx-pin-remo...

Jag sleevade nästan 5 timmar i sträck första dagen (!) verktygen känns robusta och man har alltid ett bra grepp!

1250 vilda som skall släppas lös! Mitt Silverstone 1200W får känna sig omkört nu

Igår var jag och hämtade ut ännu ett paket. Denna gången var det......

Ett ASUS MAXIMUS VI EXTREME

Det stod och vägde mellan ett Rampage 4 extreme och detta men efter en del tänkande även här så fick det bli MAXIMUS.
Dels för att Rampage 4 extreme och Sockel 2011 börjar ha något år på nacken plus att Haswell skall vara strömsnåla vilket man inte tackar nej till

Jag kommer kanske inte komma upp i lika höga klockfrekvenser med detta moderkort och I7 4770K som jag kommer köra på som jag hade gjort med Rampage 4, men jag siktar på att hamna någonstans kring 4,2-4,5 helt beroende på ifall jag får ett bra exemplar eller ej.

Funderar fortfarande på om jag skall ha OC-Panelen ståendes på bordet eller ifall jag skall hitta en plats någonstans i chassit för den...Vad tycker ni ?

En utav kablarna jag sleevat.
Sleeven är tät och har en väldigt passande färg, blev dock lite onöjd med krympslangen så det kommer jag nog göra om bara för att jag är så petig!

Med den mindre bildbomben så önskar jag er alla en trevlig helg

Permalänk
Medlem

Nice!

Jag hade haft OC-grejen ståendes någonstans, inte i chassit
Men det är kanske bara jag! haha.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Dags för en liten hardvare update!

Jag har nu fått hem nätaggregatet jag tillslut bestämde mig för, efter mycket läsning om olika nätaggregat så bestämde jag mig för ett XFX 1250W
Främst för att det är fullt modulärt men även att det ska vara väldigt tyst och ett så tyst system som möjligt är vad jag försöker bygga.

Även sleeve har landat i brevlådan ifrån www.sleeva.se eller Soulnut som han heter här på Sweclockers
25 meter röd sleeve, 25 meter svart, massvis med krympslang och några väldigt bra verktyg ! Dessa verktyg kan jag verkligen rekommendera till er som sleevar under en längre tid

http://www.sleeva.se/butik/verktyg-och-tillbehor/4-pin-molex-...
http://www.sleeva.se/butik/verktyg-och-tillbehor/atx-pin-remo...

Jag sleevade nästan 5 timmar i sträck första dagen (!) verktygen känns robusta och man har alltid ett bra grepp!

http://i43.tinypic.com/2cpdl77.jpg

1250 vilda som skall släppas lös! Mitt Silverstone 1200W får känna sig omkört nu
http://i40.tinypic.com/5zk0ms.jpg

Igår var jag och hämtade ut ännu ett paket. Denna gången var det......
http://i40.tinypic.com/fvvb0w.jpg

Ett ASUS MAXIMUS VI EXTREME

Det stod och vägde mellan ett Rampage 4 extreme och detta men efter en del tänkande även här så fick det bli MAXIMUS.
Dels för att Rampage 4 extreme och Sockel 2011 börjar ha något år på nacken plus att Haswell skall vara strömsnåla vilket man inte tackar nej till

Jag kommer kanske inte komma upp i lika höga klockfrekvenser med detta moderkort och I7 4770K som jag kommer köra på som jag hade gjort med Rampage 4, men jag siktar på att hamna någonstans kring 4,2-4,5 helt beroende på ifall jag får ett bra exemplar eller ej.
http://i40.tinypic.com/nv8k20.jpg

http://i41.tinypic.com/33er19w.jpg

http://i41.tinypic.com/13ygdas.jpg

Funderar fortfarande på om jag skall ha OC-Panelen ståendes på bordet eller ifall jag skall hitta en plats någonstans i chassit för den...Vad tycker ni ?

http://i39.tinypic.com/15fxj5.jpg

http://i40.tinypic.com/2hf6hl0.jpg

En utav kablarna jag sleevat.
Sleeven är tät och har en väldigt passande färg, blev dock lite onöjd med krympslangen så det kommer jag nog göra om bara för att jag är så petig!

Med den mindre bildbomben så önskar jag er alla en trevlig helg

Snyggt Men tycker rött är standarden hehe

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Nice!

Jag hade haft OC-grejen ståendes någonstans, inte i chassit
Men det är kanske bara jag! haha.

Det lutar lite åt att den får stå någonstans, eftersom PSU hamnar där DVD-läsare egentligen ska vara så blir det trångt att få in den där. Och något annat ställe som skulle passa har jag ej hittat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Snyggt Men tycker rött är standarden hehe

Ja, designen är sjukt nice på brädan!
Rött brukar vara ROG standard ja

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag gav er en update, detta beror på att jag jobbar för fullt men ikväll är det dags för en updatering!

Två stycken Asus GTX Titan som kommer köras i SLI & en I7-4770K har nu anlänt

Prova och se hur det kommer se ut, jag har även inhandlat en ny bakplåt och monterat den då jag ej blev nöjd med den förra. Gör om gör rätt!! (hade ej fått hem dom nya grafikkorten här så jag fick gräva fram ett gammalt 4870X2 och testa med det)

Moderkortsplåt sitter nu där den ska, gjorde en plåt för att täcka det stora mellanrummet som blev till baksidan utav chassit för att dölja detta. Sleevningen kommer göras om när jag får lite tid över!

Blev dock ej så nöjd med den så jag gjorde en ny som kommer täcka mer än vad den första gjorde

Kan man göra annat än att älska synen utav två Titan? Kan ej vänta tills jag får dessa på vatten! Dock trist på en sådan snygg kylare :/

Idag fick rondellen jobba!

Det blev mycket mätande och jag tror att jag filade i ca 4 timmar innan jag blev rätt så nöjd! Kommer nog slipa lite till i morgon innan jag kommer skruva fast plexiglaset.

Nu väntar jag bara på ram som det var 3 veckors väntetid på (bör anlända den kommande veckan) och en SSD som ligger hos posten och väntar, ibland önskar man att postfolket jobbade helg också!

I morgon blir det mer jobb med rondellen, ska göra hål för diverse kablar. Hinner jag så kommer jag göra en update i morgon också

Permalänk
Medlem

Jag har nu i 2 månader mejlat och diskuterat en eventuell sponsring med ett stort företag. Därför har det varit rätt så tyst här men projektet är långt ifrån nedlagt.

Jag tänkte däremot starta en liten gissnings tävling!
Den som gissar rätt på produkt och varumärke kommer få ett pris hem i brevlådan

Ledtråd; Produkten är en väldigt viktig del när man ska vattenkyla en dator! Speciellt om man vill att datorn ska vara
så tyst som möjligt!

Permalänk
Medlem

En Alphacool Monsta 480mm, bra att smacka på ett par fläktar med bra tryck då höga fläkthasigheter inte gör såpass stor skillnad i så pass tjocka rads ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

En Alphacool Monsta 480mm, bra att smacka på ett par fläktar med bra tryck då höga fläkthasigheter inte gör såpass stor skillnad i så pass tjocka rads ändå

Det är tyvärr ej en Alphacool radiator som kommer skickas till vinnaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Det är tyvärr ej en Alphacool radiator som kommer skickas till vinnaren.

ahhh, läste lite snabbt...

Fläktkontroller ;)!
Aquero 5 LT/XT, bara att skicka hem till min adress hahaha :P!
Finns ju tusentals att välja mellan och jag är nog jävla långt ifrån men good luck till alla andra

Permalänk
Medlem

Jag gör det lite lättare för er, produkten är endast svart och vit! Företaget är tyskt. Något mer ger jag ej idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Jag gör det lite lättare för er, produkten är endast svart och vit! Företaget är tyskt. Något mer ger jag ej idag

Noiseblocker E-loops ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Noiseblocler E-Loop Fläktar :D?

Permalänk
Snusfri

Trevligt bygge
Är det JP Vipern som står i bakgrunden?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gillar byggbloggen och allting ser riktigt najs ut, men...själva huvudpunkten med just TJ11 och chassina i Raven serien är ju just att moderkortet är vridet 90°. Varför vill du ta bort den unika funktionen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt bygge
Är det JP Vipern som står i bakgrunden?

Ja, trevligt till och från måste man väll säga

Japp det är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Noiseblocker E-loops ?

Korrekt, pm,a uppgifter så får du ett paket skickat på Måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Gillar byggbloggen och allting ser riktigt najs ut, men...själva huvudpunkten med just TJ11 och chassina i Raven serien är ju just att moderkortet är vridet 90°. Varför vill du ta bort den unika funktionen?

Gillar chassit, rymligt med många radiator möjligheter men tyckte ej om 90° vridet, sen måste väll någon vara först med att göra det ?