Vad är det med Half-Life 3?

Permalänk
Medlem

Vad är det med Half-Life 3?

Ja... varför hypar alla det så mycket egentligen?

Half-Life 1: Jo, bra spel. Ett av de första FPS:en med en fungerande story. (Unreal var väl det första riktigt stora FPS:et med story och skriptade händelser.)

Half-Life 2: Bra, solitt spel. Storyn var inget att lägga på minnet men miljöerna, i alla fall under den första timmen i City 17, var välgjorda.

Nu tvåhundra år senare... varför tjatar alla om trean? Klart att det blir ett bra och påkostat spel eftersom Valve är duktiga och löjligt rika. Men det finns egentligen ingenting som säger att det skulle vara Uppenbarelsen (tm).

Det känns lite också som att många som tjatar om HL3 knappt är gamla nog att ha spelat ettan...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

För att ettan och tvåan av väldigt många anses som två av de absolut bästa spelen genom tiderna. De var båda banbrytande för sin tid och har föranlett många förändringar som sedan slagit igenom i andra spelserier.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Trean borde bli bra.

Med tanke på att Valve har inte gjort annat än hattar de senaste åren. (förutom det senaste tramset med att man ska spela PC-spel i soffan med handkontroll)

Permalänk

Spela!!!
Det är gratis.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Trean borde bli bra.

Med tanke på att Valve har inte gjort annat än hattar de senaste åren. (förutom det senaste tramset med att man ska spela PC-spel i soffan med handkontroll)

Om de någonsin släpper HL3 så kommer det vara bra, utan tvekan. Dock kommer det inte upplevas lika bra som HL1&2 när de släpptes. Mycket på grund av att konkurransen är otroligt mycket större nu vilket gör det svårt att skapa något nytt som man kunde förr. Jag tror det är det som sätter stopp för en uppföljare, folk har helt enkelt alldelles för höga förhoppningar!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Enda 3an vi känner till som är under development just nu är Left 4 Dead 3. Läste för månad(?) sedan på gamereactor att det var någon half-life voice actor som sade att Half-Life 3 inte var under utveckling. Inte från GR men liknande artikel http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130815/rykte-valve-jobbar... . Medan jag letade fram den artikeln hittade jag dock samma artikel från eurogamer där de uppdaterat nyheten med att voice actorn tagit tillbaka sitt uttalande.

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att vänta på Half-Life 3, uppföljaren till ikoner som HL och HL2 är som att vänta på en värdig uppföljare till STAR WARS om man ska jämföra det med något. Bägge har enorm potential att bli suveräna! Det kan likväl bli total pannkaka.

Man kan ha en åsikt om hela storyn i hela Half-Life universumet men det finns fortfarande väldigt mycket oförklarade luckor som bara har spekulationer och teorier som svar. Ungefär som Alien-filmen har många oförklarliga luckor, båda är och var dock fenomenala vid sina tidpunkter. Men människan suktar alltid efter förklaringar och svar Rätt naturligt egentligen.

Jag väntar och hoppas ännu och jag tror faktiskt Valve vet mer än väl hur saker och ting förändrats, konkurrensen och tar jäkligt god tid på sig. Valve-time som det heter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Half-Life 1 och Half-Life 2 är båda grymma spel enligt min mening.
Det var inte alltför länge sedan jag körde ut HL2 + alla episoderna för sjätte gången gillt.

Ot: Kan hålla med om att det är lite hypat kring ett (förhoppningsvis) kommande Half-Life 3.
Men, se det från den vinkeln där Half-Life serien är väldigt, och då menar jag väldigt lyckad.

När och om HL3 släpps, så kommer det bli en enorm hype, just pga dom tidigare spelen och all hype kring dessa.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Man kan väl säga att vänta på Half-Life 3, uppföljaren till ikoner som HL och HL2 är som att vänta på en värdig uppföljare till STAR WARS om man ska jämföra det med något. Bägge har enorm potential att bli suveräna! Det kan likväl bli total pannkaka.

Man kan ha en åsikt om hela storyn i hela Half-Life universumet men det finns fortfarande väldigt mycket oförklarade luckor som bara har spekulationer och teorier som svar. Ungefär som Alien-filmen har många oförklarliga luckor, båda är och var dock fenomenala vid sina tidpunkter. Men människan suktar alltid efter förklaringar och svar Rätt naturligt egentligen.

Jag väntar och hoppas ännu och jag tror faktiskt Valve vet mer än väl hur saker och ting förändrats, konkurrensen och tar jäkligt god tid på sig. Valve-time som det heter.

Ja, de är väl det enda bolaget idag som Inte satsar på att slänga ut ofärdiga spel.
Med tanke på hur gammal Source-motorn är så kan vi väl alla komma överens om att den har hållt väldigt länge.
Sen är det något med source som gör att även om det inte är snyggaste grafiken, så är den otroligt behaglig och välflytande till skillnad mot ex. cryengine.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Jag tror det är på grund av att Valve har dragit ut på det hela så länge nu. Först trodde man väl att det skulle komma ut kort efter HL2 EP2, fast så har det blivit fördröjt så pass länge nu. Sedan har ju konspirationer (t ex att Valve inte kan räkna till 3) matat denna "tro" om att HL3 ska släppas inom en snar framtid, allt eftersom Valve har inte släppt en tredje uppföljare av t ex. Portal, L4D.

Helt enkelt är det massor av folk som hoppas på att det släpps snart, för det var ju ett tag sen nu senaste delen av serien släpptes.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

För att allt som valve gör blir bra? jag vet faktiskt inte, gillar serien men vet bättre spel.

Permalänk

Valve borde inte göra en uppföljare, förväntningarna är för höga!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag tycker att båda spelen (1&2) är jättetråkiga. Visst, de är välproducerade spel, men mitt personliga omdöme är att de är urusla. Underhållningsvärdet och inlevelsen är noll. Att jag inte delar den åsikten med många är jag givetvis inte omedveten om.

Permalänk
Medlem

Half-Life 2 är en galet bra serie imo. Dock tycker jag att sista episoden, eller ett half-life 3 borde ha kommit tidigare. Som det nämnts tidigare, så kommer vi kanske bli besvikna för att våra förväntningar är skyhöga så här lång tid efter senaste releasen.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Har spelat igenom ettan, tvåan och Black Mesa och jag måste säga att serien är lite överhypead.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

För min del handlar det om att jag är gammal nog att ha spelat Half-Life (1) tillsammans med Unreal och Quake när de släpptes. De tre spelen i kombination med de första Voodoo-korten fullständigt "blow my mind" för typ 15 år sedan. Till saken hör också att jag fick en privat demo av Half-Life på en spelmässa i London runt 1995/96 (var i spelbranschen då). Tror det var den versionen med Quake-motorn som de skrotade till förmån för en egen spelmotor.

Sedan spelade jag inte PC-spel mellan 2003-2011 då jag till slut fick tummen ur och byggde en bra speldator. De första spel jag köpte när jag skulle ta igen 7 missade år var Half-Life 2, Episode One och Episode Two. Jag blev jäkligt imponerad (igen). Det är något med stämningen och atmosfären i Half-Life 2 som tilltalar mig extremt mycket. Sedan är det ju trevligt att ett så gammalt spel fortfarande ser väldigt trevligt ut och dessutom går i 120 fps utan några som helst problem.

Har tyvärr inga större förhoppningar att Half-Life 3 någonsin släpps men ingen skulle bli gladare än jag om Valve lyckades skaka fram något som kan matcha föregångarna. Episode Two slutar ju med en överjävlig cliffhanger man vill se fortsättningen på.

Hänger hemma på väggen, strategiskt placerad nära min speldator.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

För min del handlar det om att jag är gammal nog att ha spelat Half-Life (1) tillsammans med Unreal och Quake när de släpptes. De tre spelen i kombination med de första Voodoo-korten fullständigt "blow my mind" för typ 15 år sedan. Till saken hör också att jag fick en privat demo av Half-Life på en spelmässa i London runt 1995/96 (var i spelbranschen då). Tror det var den versionen med Quake-motorn som de skrotade till förmån för en egen spelmotor.

Sedan spelade jag inte PC-spel mellan 2003-2011 då jag till slut fick tummen ur och byggde en bra speldator. De första spel jag köpte när jag skulle ta igen 7 missade år var Half-Life 2, Episode One och Episode Two. Jag blev jäkligt imponerad (igen). Det är något med stämningen och atmosfären i Half-Life 2 som tilltalar mig extremt mycket. Sedan är det ju trevligt att ett så gammalt spel fortfarande ser väldigt trevligt ut och dessutom går i 120 fps utan några som helst problem.

Har tyvärr inga större förhoppningar att Half-Life 3 någonsin släpps men ingen skulle bli gladare än jag om Valve lyckades skaka fram något som kan matcha föregångarna. Episode Two slutar ju med en överjävlig cliffhanger man vill se fortsättningen på.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/03/Halflife2...

Hänger hemma på väggen, strategiskt placerad nära min speldator.

Var har du fått tag på den planschen (som jag antar det är du satt in i ramen)
Den var snygg.

Här är min skapelse, förvisso endel andra spel.
Men half-life står i centrum

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Var har du fått tag på den planschen (som jag antar det är du satt in i ramen)
Den var snygg.

Här är min skapelse, förvisso endel andra spel.
Men half-life står i centrum

http://i170.photobucket.com/albums/u256/lucifer579/temporary_...

Yepp, jag har satt den i ramen. Surfade runt på eBay som en galning förra sommaren och lyckades hitta denna hos en kille i UK. Det är en originalposter från 2004 som var avsedd för återförsäljare i pr-syfte. Gick lös på typ 400:-, värd varje krona.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

De två tidigare spelen i serien har varit mycket omtyckta och sålts i massor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Ja, de är väl det enda bolaget idag som Inte satsar på att slänga ut ofärdiga spel.
Med tanke på hur gammal Source-motorn är så kan vi väl alla komma överens om att den har hållt väldigt länge.
Sen är det något med source som gör att även om det inte är snyggaste grafiken, så är den otroligt behaglig och välflytande till skillnad mot ex. cryengine.

Jo, jag vet. Har moddat i den motorn sen den skeppades. Det går dessutom att jobba upp grafiknivån riktigt högt i den om man så önskar. Valve's dokumentation lämnar ibland en hel del att önska dock. De senaste SDK-versionerna var ett h****e att få att fungera med Maya.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

tror inte det kommer bli nån höjdare. det har tagit för lång tid nu, så samma känsla som dom första spelen hade kommer inte finnas där, inte säkert samma personal som gjorde spelen från början finns kvar, samt om dom finns så kanske dom har blivit äldre o börjat tänka på andra sätt vad dom gillar mm..visst..kanske blir ett OK spel...men dom kommer inte hitta tillbaka från vad dom har varit om dom släpper ett nu.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Inaktiv

Grejen med hl är att du tar dig igenom en bra historia själv. Det är inga jävla berättarröster, cinematics eller quick time events. Du får uppleva allt ut i från Gordons perspektiv. Du har kontroll och får tänka själv under spelets gång.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit Valve så hade jag släppt HL3 med orginal grafikmotorn, samma som HL1 bara för nostalginsskull. Det enda som krävs är en grym story precis som HL1 hade. För mig spelar inte grafiken någon roll så länge som spelet inte har en bra story och inte är roligt att spela. Saknas tiden då spel gjordes från hjärtat och inte utifrån aktieägarnas behov.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

HL3 kommer vara launch title med Steam Box

Permalänk
Medlem

Jag tjatar om Half-life 3 och vill ha det något så fruktansvärt.

Jag är gammal nog att ha spelat Half-Life 1, in fact min första turnering var i Half-Life 1 DM där man knep hem 1a priset.

Och bara för att så laddar vi upp en bild för lite nostalgi med half-life 1 och den gamla goda tiden

Permalänk
Medlem

Det är svårt att förstå sig på hur Valve har tänkt angående HL3, tycker jag.
Jag undrar om det verkligen är under utveckling överhuvudtaget. Det verkar ju som att Valve helt tappade intresset efter episode 2, vilket var väldigt länge sedan nu.
Och efter så här lång tid så kommer det ju att krävas något alldeles extremt för att motsvara förväntningarna.
Det skulle isåfall vara om de jobbat stenhårt på en ny supergrafikmotor sedan episode 2. Men även om de gjort det så krävs det ju idag verkligt fotorealistisk grafik och en fysikmotor där allt är förstörbart och reagerar naturtroget för att överhuvudtaget märkas i mängden. Inte ens då blir det så speciellt.

Valve har dock visat att de kan förut, jag hoppas bara att inte tiden sprungit ifrån dem, vilket jag starkt misstänker.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Själv är jag helnöjd efter att lirat HL2, har fortfarande inte klarat av hela spelet men har ändå så goa minnen att jag aldrig vill ha något nytt. Jag är nöjd med mina minnen från HL2 och behöver inget HL3 för att på något sätt känna på nostalgikänslan, skulle bara förstöra hela grejen.

Permalänk
Medlem

Hl1 var rätt fränt, framföralt med alla moddar och var i princip quake men med en häftig och spännande story.

Hl2 var, förvirrande. Jag har svårt att koppla ihop det med ettan faktiskt. Cliffhangern i ep2 fick mig visserligen att vilja spela nästa del, MEN jag känner samtidigt ett stort hål efter hur hl2 presenterade alyx, eli, kleiner och barney som om de vore gamla vänner när jag inte kunde skilja på "generic" skin npc och de 5 barney jag hade efter mig som (inte?) var samma person.

Jag längtar faktiskt inte till hl3, och om någon säger "ååh jag längtar till hl3" så tänker jag mest, "meh, det säger ju alla därför att hl serien har en slavisk kult som inte vågar påstå något annat av rädsla för att inte vara äkta spelnördar".

I ett nötskal, jao.

Skrivet av lucifer579:

Var har du fått tag på den planschen (som jag antar det är du satt in i ramen)
Den var snygg.

Här är min skapelse, förvisso endel andra spel.
Men half-life står i centrum

http://i170.photobucket.com/albums/u256/lucifer579/temporary_...

Jag gillar diablo och warcraft med.

Men när jag ser den där bilden vill jag bara visa dig den här:

Jag har provat wow och lirat mest d2 men också d3. Jag förstår det roliga med att lira pvp och raida ihop.
Grinding är dock den mest hjärndöda aktivitet som mänskligheten frivilligt utsatt sig för.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag längtar faktiskt inte till hl3, och om någon säger "ååh jag längtar till hl3" så tänker jag mest, "meh, det säger ju alla därför att hl serien har en slavisk kult som inte vågar påstå något annat av rädsla för att inte vara äkta spelnördar".
I ett nötskal, jao.

Det var en väldigt konstig tanke ärligt talat, rädsla för inte vara "äkta" spelnörd, tror nog inte dom flesta strävar efter att vara en "äkta" spelnörd.

Jag gillar diablo och warcraft med.

Men när jag ser den där bilden vill jag bara visa dig den här:

https://www.youtube.com/watch?v=AoJE3slQR4s&noredirect=1

Jag har provat wow och lirat mest d2 men också d3. Jag förstår det roliga med att lira pvp och raida ihop.
Grinding är dock den mest hjärndöda aktivitet som mänskligheten frivilligt utsatt sig för.

Menlös video som inte var kul på något sätt ;O, Grinding/farming kan vara kul det också om det görs med andra
Sen är ju pvp och raid även grinding.

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Half-Life 2 är en galet bra serie imo. Dock tycker jag att sista episoden, eller ett half-life 3 borde ha kommit tidigare. Som det nämnts tidigare, så kommer vi kanske bli besvikna för att våra förväntningar är skyhöga så här lång tid efter senaste releasen.

Hur får du det till att hl2 är en serie?

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9