Raspberry Pi till tv:n som mediakälla. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi till tv:n som mediakälla. Hjälp!

Tjena. Var ute och småhandlade och råkade komma hem med Raspberry Pi & lite tillbehör, och skulle behöva lite hjälp.

Har läst en del trådar här men inte riktigt hittat det jag är ute efter, men om ni tycker min sökning eller att det redan finns svar på mina frågor, hänvisa mig gärna dit.

Det som inhandlades är :

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...

(Har även ett 16gb kort som jag tänkte köra med istället om det behövs.)

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n...

Och ett ESD? armband då jag läst dom är känsliga. (någon gång ska vara första gången man använder det).

Min tanke är att använda detta till tv:n, med ett trådlöst media-tangentbord & trådlöst internet.
Maskinen vill jag använda till tex vanlig surf, kolla youtube/vimeo och Spotify.

Har jag tagit mig vatten över huvudet eller finns det lösningar till det hela? Läste att folk haft svårt med att få igång själva USB nätverksadaptern i några OS men kommer inte ihåg vilka.

Sjukt tacksam om folk kan komma med hjälp eller guida mig vidare till någon lösning.

Tack på förhand!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Har Raspberry PI som i grund och botten skulle vara som en musikserver, men installerad Raspbmc som bonus. Prestandan är inte världens bästa när det gäller att streama högupplöst från en server (själv har jag stora problem med detta, orsaken utreds fortfarande), tror det beror på min trådlösa adapter (som var ett helvete att få igång), så jag skulle nog rekommendera att koppla in den trådat.

På Raspbmc:s hemsida finns allt du behöver veta för att komma igång.
http://www.raspbmc.com/

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Okej. Har letat som en galning nu bland de olika OS alternativen och testade "NOOBS" : http://www.raspberrypi.org/downloads

Problemet är att jag är helt ny med detta här och vill få den att spela youtubeklipp och spela lite musik, helst från spotify.
Jag vill ha en användarvänlig bas som är basic, och helst slippa nöta in en massa koder för att spela ett klipp eller byta en låt, när allt är färdigt. Helt enkelt styra allt med mus och tangent när det är färdigt.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Youtube finns som addon i XBMC, inga problem att installera. Spotimc-addonet verkar också fungera, har dock inte testat själv. Jag styr båda mina Pi;er med tv'ns fjärrkontroll för det mesta, annars är gratis appen Yatse i tex en androidmobil kanonbra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående; Installera raspbmc och ladda hem addon för spot och youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Youtube finns som addon i XBMC, inga problem att installera. Spotimc-addonet verkar också fungera, har dock inte testat själv. Jag styr båda mina Pi;er med tv'ns fjärrkontroll för det mesta, annars är gratis appen Yatse i tex en androidmobil kanonbra.

Låter som en plan! Installerar man dessa addons direkt i raspbmc eller kodar man in dem? Länka gärna information om hur osv om ni vet vart det finns.
Finns denna Fjärrkontroll appen till Iphone? om inte, så har jag en samsung tv, och hur kan jag koppla telefon/kontroll till att styra enheten?

Sen så undrar jag något bra program som man kan använda för att göra filmerna på den stationära tillgängligt för uppspelning på raspberryn.

Med tanke på att koda inte är min starkaste sida så slipper jag hest det så bra det går. Vet om att RPI inte är det optimala valet för att slippa koda, men värt ett försök ^^

Sen är det naturligtvis den trådlösa USB nätverksadaptern om någon har någon som helst lösning på det hela. Bor i comhem hus och deras placering på saker ger en rysningar i hela kroppen av tanken att dra fler CAT kablar :/ .

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

Jag körde openelec på min pi och det funkade utmärkt att streama höguplöst video från .rar till och med. Har läst att openelec ska vara bättre rent prestandamässigt. Dock har jag inte personligen testat Raspbmc.

Permalänk
Medlem

Jag kör Raspberry Pi vid TVn med XBMC (Xbian) och det är riktigt nice med add-ons till tex. Icefilms osv. Använder dessutom min telefon som fjärrkontroll till den. XBMC app finns att ladda ner till både iOS och Android. Flyter på riktigt bra faktiskt!
http://xbmc.org/download/

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Openelec!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

Låter som en plan! Installerar man dessa addons direkt i raspbmc eller kodar man in dem? Länka gärna information om hur osv om ni vet vart det finns.
Finns denna Fjärrkontroll appen till Iphone? om inte, så har jag en samsung tv, och hur kan jag koppla telefon/kontroll till att styra enheten?

Sen så undrar jag något bra program som man kan använda för att göra filmerna på den stationära tillgängligt för uppspelning på raspberryn.

Med tanke på att koda inte är min starkaste sida så slipper jag hest det så bra det går. Vet om att RPI inte är det optimala valet för att slippa koda, men värt ett försök ^^

Sen är det naturligtvis den trådlösa USB nätverksadaptern om någon har någon som helst lösning på det hela. Bor i comhem hus och deras placering på saker ger en rysningar i hela kroppen av tanken att dra fler CAT kablar :/ .

Man installerar addons direkt i XBMC, inga konstigheter alls. Nästan alla tvapparater numera har stöd för CEC vilket gör att du kan styra Pi'n med tv'ns fjärrkontroll.
Det är inga problem att streama från annan dator till Pi'n om nätverket funkar: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1233764-s...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att få igång en RPi för mediavisning, men det är klart det är lite mer meckigt än en färdiglösning, så om du inte orkar/vågar pilla lite så har du nog tagit dig vatten över huvudet.

Hursom, liksom andra här så rekommenderar jag Raspbmc, men openelec och xbian ska funka fint också. Däremot värt att säga är att om du fick för ny version av det där trådlösa nätverkskortet (annat chipset), så kommer det vara jobbigt och mycket terminalknappande ("skriva in koder") för att få igång det.

Permalänk
Medlem

Måndag kväll när min nya sovrumstv anlänt ska jag testa att koppla upp min andra Pi via ett par "homeplug" dvs nätverk genom elnätet i lägenheten för att se om det funkar. Jag har testat 3-4 olika trådlösa usbadaptrar med Xbian, OpenELEC och Raspbmc utan att få det tillräckligt stabilt för att kunna streama från andra datorer i nätverket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nu är sovrumstv'n igång med min andra Pi inkopplad, gick alldeles utmärkt att streama från stationära datorn på bottenvåningen via homeplug (TP-Link för 299 kr).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Inga problem att spela upp helt laggfritt med testfil från: http://jell.yfish.us/

Jellyfish-60-Mbps.mkv High@L5.0 55 Mbps 60 Mbps 66 Mbps

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.