Fick pengar tillbaka vid internetköp - eller?

Permalänk
Medlem

Fick pengar tillbaka vid internetköp - eller?

Hej,

Uppstod ett udda problem för mig idag som kommer sätta samvetet på test. Beställde för en vecka sedan en vinterjacka från ett stort europeiskt företag via nätet. Betalade i förskott med mitt Visa och pengarna drogs utan problem, såg det både på saldot och det stod som en post på kontoutdraget. Först idag skickades den, tydligen hade de behövt skicka från sitt lager i Danmark, därav förseningen.

Nu till det konstiga! När jag kollar saldot idag så har jag 2 000kr mer än vad jag borde haft, precis vad jackan kostade. Kollar kontoutdraget och då är hela posten, som tidigare fanns där, borta. Det är alltså precis som transaktionen aldrig ägt rum. Men jackan är påväg enligt fraktspårningen.

Finns det något sätt att ta reda på vad som hänt eller är det endast genom butiken? Mitt samvete säger åt mig att kontakta butiken och berätta vad som hänt, men plånboken vill att jag håller käft. Och visst blir man sugen på att låta det vara, kunde Robin Hood så kan väl jag Vad hade ni själva gjort?

EDIT: Kan även tillägga att om jag loggar in på hemsidan för att kolla min order står den som: Slutförd och betald.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontakta de som du köpte jackan av. Bättre att ha ett gott samvete imo!

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Inaktiv

Det är läskigt vad det undermedvetna kan göra.

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat med butiken. Som sagt tidigare, bättre att ha ett gott samvete än att det biter dig i baken senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Jag skulle kontakta de som du köpte jackan av. Bättre att ha ett gott samvete imo!

Jag får nog ta och göra det. I vanliga fall skulle jag göra det direkt, men nu är det en så pass stor kedja så tanken att dom aldrig kommer lägga märke till det genomsyrar skallen..

Skrivet av fxfighter:

Det är läskigt vad det undermedvetna kan göra.

Utveckla gärna vad du menar, tycker inte mitt undermedvetna har varit en del av det här.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Vänta tills jackan har kommit och se att du inte måste betala för att hämta ut den.

Sen är det samvetet som kommer att säga vad du bör göra eller ej, svårt att ge andra råd i den situationen när man ej själv har varit med om den! Att själa är fel och det vet alla men är det stöld om försäljaren har skrivit att han har fått betalt för varan och om företaget är stort så kommer dom aldrig att sakna 2000 kr!

Allt är igentligen upp till hur ärlig du själv är.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Pengarna dras nog igen ska du se.
Jag tog ut pengar i en bankomat i Turkiet för 4 månader sedan, inga pengar drogs från kontot (fanns en reserverat som försvann efter ett tag)... de drogs dock för ~1vecka sedan.
Pengar kommer sällan bort.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Ibland reserveras ett belopp på kontot. Sen sätts pengarna tillbaka om inte varan skickas inom en viss tid för at sedan dras när varan väl skickas.

Kanske har blivit något sådan och att saldot kommer att dras på ditt konto inom de närmsta dagarna. Jag skulle iaf sett till att behållt de 2000:- på kontot så du har dessa pengar ifall att de plötsligt försöker dra pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag hade lugnat mig lite. Vänta tills du i alla fall hämtat ut jackan. Sen skulle jag kontakta banken först och fråga om de vet vart transaktionen tagit vägen. Sen skulle jag vänta lite till och suga på karamellen, kanske hinner du glömma bort allt om du väntar tillräckligt länge?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Samma sak har hänt mig med!

bättre att låta dom 2000kr ligga kvar på ditt konto då dom kommer dras sen(när exakt vet jag ej)

annars händer det som med mig och man får en stor summa minus på kontot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ibland reserveras ett belopp på kontot. Sen sätts pengarna tillbaka om inte varan skickas inom en viss tid för at sedan dras när varan väl skickas.

Kanske har blivit något sådan och att saldot kommer att dras på ditt konto inom de närmsta dagarna. Jag skulle iaf sett till att behållt de 2000:- på kontot så du har dessa pengar ifall att de plötsligt försöker dra pengarna.

Antagligen är det detta som hänt ja.

Jag tar och avvaktar lite, händer det inget så låter jag det bara gå. Tack för alla snabba svar!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

När du gör ett kortköp kan säljaren dra pengarna upp till två år efter själva köpet.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Samma sak har hänt mig med!

bättre att låta dom 2000kr ligga kvar på ditt konto då dom kommer dras sen(när exakt vet jag ej)

annars händer det som med mig och man får en stor summa minus på kontot...

Mardrömsscenariot! Jag kommer dock hålla mig en bit över positivt saldo även om jag spenderar dem så det slipper jag

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Om vi tänker vidare bara för intressets skull! Eftersom ordern står som Slutförd och betald, vad skulle hända om det kommer fram att jag faktiskt inte har betalat den?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Detdär är en klassisk falllucka. Gjort likadant på ikea förr. Köpte säng och soffa för nästan 30k. Fick tillbaka alltihopa senare.. som jag raskt förde över till ett annat konto. Några dagar senare så hadde jag minus på kontot på samma belopp. Tog en vecka ungefär för att dom skulle dra det igen.

Blev inte förvånad eller arg. Men det skulle vart härligt om man slapp betala.

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Om vi tänker vidare bara för intressets skull! Eftersom ordern står som Slutförd och betald, vad skulle hända om det kommer fram att jag faktiskt inte har betalat den?

Du skulle få en faktura och en ursäkt för att pengarna inte drogs från början.

Permalänk
Medlem

Håll kvar pengarna på kontot, de lär dras vid senare tillfälle. Har varit med om både två och tre månader förut. Om de inte har dragit pengarna om en månad och du fått din vara, kontakta dem och var ärlig så kanske du får något i gengäld.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd

Pengarna reserverades bara från början efter en viss tid släpps reservationen av din bank och du "får tillbaka" pengarna, när affären sedan drar summan försvinner pengarna igen.

Se till att ha täckning, summan dras oavsett om du ex. bara har 2kr på kontot och då hamnar du minus.
(och kan du få straffavgifter av banken)

Permalänk
Entusiast

Jag skulle inte säga till alls, om man har chansen att för en gångs skull få en liten återbäring i livet så ska man ta den.
Och med risk för att låda Socialdemokratisk så borde de ju dela med sig av sin förmögenhet, ALLA SKA MED!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hänt mig också, men transaktionen finns kvar i systemet och pengarna kommer att dras förr eller senare. Som tidigare sagt, se till så du har pengar på kontot så du inte åker på en övertrasseringsavgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk

Vad händer om man springer in till banken och säger upp sitt konto?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

Vad händer om man springer in till banken och säger upp sitt konto?:)

Först få du div. påminnelseavgifter sen går det till inkasso/kronofogde och i slutändan blir det utmätning.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Du kan nog vara lugn för att pengarna kommer att dras.
Förmodligen kommer detta att göras inom närmaste dagarna.
Du är inte den första som detta händer för.

Amazon har nog rätt bra betalsystem som håller koll.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig vid något tillfälle - förbokade något spel eller en film, betalade med kort och pengarna reserverades.
Sen gick det några veckor varpå pengarna trillade tillbaks på kontot. Tänkte inte mer på det fören spelet/filmen släpptes, då försvann pengarna igen.
Kommer inte ihåg vilken återförsäljare det var, men de flesta använder förmodligen liknande betalsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag får nog ta och göra det. I vanliga fall skulle jag göra det direkt, men nu är det en så pass stor kedja så tanken att dom aldrig kommer lägga märke till det genomsyrar skallen..

Utveckla gärna vad du menar, tycker inte mitt undermedvetna har varit en del av det här.

Mindre butik, hör av dig direkt. Större butik/kedja, jämna ut deras vinstmarginaler lite genom att behålla.
Skulle dock sätta in summan på ett separat konto ifall att det kommer tillbaka och biter dig i röven, för det kan bli dyrt om det får gå en stund.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Hej,

Uppstod ett udda problem för mig idag som kommer sätta samvetet på test. Beställde för en vecka sedan en vinterjacka från ett stort europeiskt företag via nätet. Betalade i förskott med mitt Visa och pengarna drogs utan problem, såg det både på saldot och det stod som en post på kontoutdraget. Först idag skickades den, tydligen hade de behövt skicka från sitt lager i Danmark, därav förseningen.

Nu till det konstiga! När jag kollar saldot idag så har jag 2 000kr mer än vad jag borde haft, precis vad jackan kostade. Kollar kontoutdraget och då är hela posten, som tidigare fanns där, borta. Det är alltså precis som transaktionen aldrig ägt rum. Men jackan är påväg enligt fraktspårningen.

Finns det något sätt att ta reda på vad som hänt eller är det endast genom butiken? Mitt samvete säger åt mig att kontakta butiken och berätta vad som hänt, men plånboken vill att jag håller käft. Och visst blir man sugen på att låta det vara, kunde Robin Hood så kan väl jag Vad hade ni själva gjort?

EDIT: Kan även tillägga att om jag loggar in på hemsidan för att kolla min order står den som: Slutförd och betald.

Va med om samma grej när jag beställde grejer fårn en DKs Surplus affär.

En väska fanns inte i lager och skulle skickas från US OF AAAA! Murica'! Vilket gjorde att det tog typ 1 månad, så fick pengarna tillbaka.
Så ringde dem och de sa att de skulle dras när grejerna kom.

Men maila/ring dem.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.