AMD Radeon 200-serien i pressbilder

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Men man kan väl fortfarande köra sitt egna ljudkort tillsammans med trueaudio i spel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon32713:

Det var ju jävligt random att lägga True Audio på 290/X och 260X ment helt skippa 280X

280X är ju bara omgjord från 7970 så det är därför de inte lagt in trueaudio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

PCI-e 3.0 behövs för att köra de nya R9-290 och R9-290x i CrossFire enligt andra kommentarer i tråden.

På socket 1150 med x8/x8 PCIe-lanes??

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Med tanke på att det bara finns ett moderkort med AMD-sockel som har PCI-e 3.0 så måste de släppa något nytt snart annars har de tvingat alla att köpa intel hehe Så jag antar att AM4 kommer ut snart med någon ny processor.

Räkna inte med något nytt från AMD det närmsta året. Det är helt enkelt inte tänkt att köras med AMDs processorer utan inbyggd grafik. Det är FM2+ som gäller där och är AMDs stora kärnor/arkitektur även om de inte gör 8 kärnorsvarianter av Steamroller. Det är först med Excavator vi kan räkna med ny sockel för server och arbetsstation. DDR4 och lite annat kommer samtidigt, och det är fortfarande för långt fram för att ligga i AMDs roadmap hur lösningen kommer se ut och exakt när den kommer. DDR4 för gamers hos Intel kommer t ex med Haswell-E i slutet av nästa år.

AMDs diskreta grafikkort är diskreta grafikkort så de har ingenting att göra med AMD-processorer. De kommer inte vänta in en processor eller släppa en ny processor pga grafikkorten. De släpper processorer och plattformar när de väl utvecklad sådana. AMDs egna ingenjörer sitter såklart på Intel så varför skulle inte användarna som spelar. AM3++ finns det ingen vits med att göra så det kommer helt enkelt inte och vi får inte se någon 8-kärnor Steamroller/Kaveri där, det är för nära inpå andra förändringar och ny/uppdaterad arkitektur de jobbar på och de kommer inte ha en entusiastplattform som lever i knappt ett år. AMD-anställda med bärbara datorer sitter på Intel för det finns inga bra på AMD som går att hantera i en företagsmiljö. Enda stället det fungerar och OEM:erna levererar acceptabla lösningar är servrar. De måste köpa in maskiner som existerar i verkligheten och säljs av tillverkare precis som vi andra. PCIe 3.0 och CF kommer alltså få vara hos FM2+ (4-kärnor Kaveri) och LGA 1155 eller LGA 1150 samt LGA2011 med Ivy Bridge-E. AMD kommer nog bara köra en mainstreamsockel plus deras "small cores" (Jaguar och efterföljare) som är BGA. Sen skulle en ny entusiastplattform hos AMD för den delen behöva stödja SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizie:

Är det bara jag som undrar varför dem sätter ett så pass lågt pris på 290X med tanke på att det är ca 5% bättre än Titan? Titan kostar ju runt 1000$, det betyder att 290X kostar cirka hälften?

Logiken är ganska enkel. Intel har överprisade processorer, Nvidia har överprisade grafikkort, Apple har överprisade telefoner. Detta för att företagen inte har någon konkurrens inom exakt samma område (Intel och Nvidia har prestandan och Apple har märkeslojaliteten bland användarna). Nvidia skulle kunna trippla priset på Titan utan att kortet i sig blir ett dyft bättre.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Logiken är ganska enkel. Intel har överprisade processorer, Nvidia har överprisade grafikkort, Apple har överprisade telefoner. Detta för att företagen inte har någon konkurrens inom exakt samma område (Intel och Nvidia har prestandan och Apple har märkeslojaliteten bland användarna). Nvidia skulle kunna trippla priset på Titan utan att kortet i sig blir ett dyft bättre.

Det är väl snarare så att de försöker positionera kortet mot GTX 780. Så varför skulle OEM-tillverkarna i Taiwan överdriva priserna? Det är inte så att 290X är bättre än Titan bara för att det är bättre i vissa tester.

När AMD kunde konkurrera på prestandasidan var för övrigt priserna mycket sämre än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Det ser onekligen ut som Jacob!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

280X är ju bara omgjord från 7970 så det är därför de inte lagt in trueaudio.

Det stämmer nog, 270 och 280 är GCN1.0, 260/290 är GCN 1.1. Där GCN 1.1 supportar fler compute köer (bland annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Sköts över PCI-E 3.0 istället. Alltså är inte CF lösningar kompatibla med PCI-E 2.0 moderkort. Vilket i sin tur gör AMD's AM3+ platform väldigt onödig.
Eller betyder det här att vi har en ny platform påväg från AMD?

Skrivet av BennyZ:

Med tanke på att det bara finns ett moderkort med AMD-sockel som har PCI-e 3.0 så måste de släppa något nytt snart annars har de tvingat alla att köpa intel hehe Så jag antar att AM4 kommer ut snart med någon ny processor.

Skrivet av Juugz:

Eller så har de kanske ingen intention att tävla mot Intel i high-end segmentet. Det verkar som att det endast är 290x som saknar CF fingrarna.

Prestanda boosten som 8-core AMD CPUs kan få från detta kan dock leda till att dem blir avsevärt bättre än 4670k.

Skrivet av ponanmsi:

Dock så har varken 290 eller 290x några anslutningar för CrossFire-bryggan på bilderna

EDIT: läste att de använder PCI-e 3.0 istället.

AMD har INGENSTANS sagt att CF behöver PCIe 3.0 för att CF ska fungera bra. Att det hade med PCIe 3.0 att göra var ren spekulation. Kommer antagligen gå lika bra, om inte bättre, på PCIe 2.0x 16 än vad det gör på PCIe 3.0 8x.

Gamla 790FX som är sex år gammalt klarar fortfarande av högre bandbredd över PCIe än moderna z87! Och folk klagar på AMD?

Skrivet av ponanmsi:

PCI-e 3.0 behövs för att köra de nya R9-290 och R9-290x i CrossFire enligt andra kommentarer i tråden.

PCIe 2.0 16x är snabbare än PCIe 3.0 8x hur du än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

AMDs egna ingenjörer sitter såklart på Intel så varför skulle inte användarna som spelar. AM3++ finns det ingen vits med att göra så det kommer helt enkelt inte och vi får inte se någon 8-kärnor Steamroller/Kaveri där, det är för nära inpå andra förändringar och ny/uppdaterad arkitektur de jobbar på och de kommer inte ha en entusiastplattform som lever i knappt ett år. AMD-anställda med bärbara datorer sitter på Intel för det finns inga bra på AMD som går att hantera i en företagsmiljö.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har INGENSTANS sagt att CF behöver PCIe 3.0 för att CF ska fungera bra. Att det hade med PCIe 3.0 att göra var ren spekulation.

Det är sant att det är spekulationer Läste lite här och där om det, vissa sidor säger 3.0 och vissa säger bara PCI-e. Jag såg inte deras stream, nämnde de något om borttagningen av crossfire-kontakterna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Det är sant att det är spekulationer Läste lite här och där om det, vissa sidor säger 3.0 och vissa säger bara PCI-e. Jag såg inte deras stream, nämnde de något om borttagningen av crossfire-kontakterna?

Kan inte svära på att de inte tog upp ämnet där, men jag såg typ 97% av det. Men när man spårar uttalanden om PCIe 3.0 så går tillbaka till rena spekulationer om att det är genom PCIe 3.0 som man inte längre behöver bryggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan inte svära på att de inte tog upp ämnet där, men jag såg typ 97% av det. Men när man spårar uttalanden om PCIe 3.0 så går tillbaka till rena spekulationer om att det är genom PCIe 3.0 som man inte längre behöver bryggan.

Ok. Jag försökte se streamen på youtube men där funkar bara de första 7 min sen dör den hehe Hittade den senare på något annat ställe men orkade inte sitta i 2 timmar och se allt som man redan läst om här på Swec. Vi får hoppas på att det inte är begränsat till 3.0 då det förmodligen hade gjort många arga Jag vill se 290x slå Titan så de kan dra ner priset på Titan så jag kan köra SLI

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

AMD har INGENSTANS sagt att CF behöver PCIe 3.0 för att CF ska fungera bra. Att det hade med PCIe 3.0 att göra var ren spekulation. Kommer antagligen gå lika bra, om inte bättre, på PCIe 2.0x 16 än vad det gör på PCIe 3.0 8x.

Gamla 790FX som är sex år gammalt klarar fortfarande av högre bandbredd över PCIe än moderna z87! Och folk klagar på AMD?

PCIe 2.0 16x är snabbare än PCIe 3.0 8x hur du än vrider och vänder på det.

Det är det väl fan inte, http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_2.0

3.0 moves more data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl snarare så att de försöker positionera kortet mot GTX 780. Så varför skulle OEM-tillverkarna i Taiwan överdriva priserna? Det är inte så att 290X är bättre än Titan bara för att det är bättre i vissa tester.

Nej, för då skulle hypen göra att just AMD fått äran att överprissätta sin kung på prestandatronen. Att kortet inte piskar Titan i precis varenda moment är troligen anledningen till varför de inte gör det. FX-9590 skulle ju t ex vara våldsamt snabb när den kom, men när verkligheten återspeglade motsatsen chocksänktes även priset.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Det är det väl fan inte, http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_2.0

3.0 moves more data.

Kan du inte läsa?
PCIe 2.0 16x = 8GB/s
PCIe 3.0 8x = 7,875GB/s

790FX kan ge 2x 16x 2.0
z87 kan ge 2x 8x 3.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kan du inte läsa?
PCIe 2.0 16x = 8GB/s
PCIe 3.0 8x = 7,875GB/s

790FX kan ge 2x 16x 2.0
z87 kan ge 2x 8x 3.0

Om vi räknar med x8 ja. Då kan jag väl säga att z87 med PLX chip kan leverera 2x 16x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Om vi räknar med x8 ja. Då kan jag väl säga att z87 med PLX chip kan leverera 2x 16x.

Men 2x 8x är vad de z87 och de flesta moderkort har att erbjuda. Poängen är att bara ett väldigt begränsat utbud av moderkort stödjer 2st PCIe 3.0 16x. Att CF på 290X skulle kräva PCIe 3.0 är inte bar orimligt ut marknadssynpunkt, det är orimligt ur prestandasynpunkt. Att mata 3 skärmar vid 1080P vid 120Hz, vilket får anses riktigt tungt ur bandbreddsynpunkt, kommer göra anspråk på 1GB/s i runda slängar. Det är med andra ord ganska lungt även på PCIe 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Dock så har varken 290 eller 290x några anslutningar för CrossFire-bryggan på bilderna

EDIT: läste att de använder PCI-e 3.0 istället.

Ah. Jag menade dubbla gpu:er på en bräda, som kanske skulle kunna heta 290X2. Jag använder uttrycket dubbelmacka felaktigt, my bad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alibaba123:

Men man kan väl fortfarande köra sitt egna ljudkort tillsammans med trueaudio i spel?

Ja, men man måste ju ha TrueAudio, hårdvaran.

Skrivet av Alibaba123:

280X är ju bara omgjord från 7970 så det är därför de inte lagt in trueaudio.

Så det är så det ligger till alltså... -.-