kan processorn eller grafikkortet gå sönder om man använder oc genie?

Permalänk

kan processorn eller grafikkortet gå sönder om man använder oc genie?

är oc genie farligt kan det skada komponenter i datorn?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k,8GB 1600Mhz,XFX Radeon HD 7770 Ghz edition.

Permalänk
Medlem

Om det kunde det borde dem väl ändå inte inkludera det? ..

Permalänk

nej men en del processorer är nog inte så överklocknings vänliga.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k,8GB 1600Mhz,XFX Radeon HD 7770 Ghz edition.

Permalänk
Medlem

Du ska ju aldrig överklocka med en programvara, och använder du bios oc så brukar dem vara glada för att ge för mycket ström än vad som behövs och ju högre volt och värme mindre liv på dina komponenter, så bra om du har förberet med batter kylare än stock och lekt med fläktarna för att se vad som passer dig

Permalänk

Aldrig överklocka med programvara? Konstigaste jag har hört, spelar ingen roll vare sig man överklockar i BIOS eller med tex intel xtu eller dyl. Ställer man in samma i BIOS eller software så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Aldrig överklocka med programvara? Konstigaste jag har hört, spelar ingen roll vare sig man överklockar i BIOS eller med tex intel xtu eller dyl. Ställer man in samma i BIOS eller software så spelar det ingen roll.

Dem sidorna jag läst på säger annat, sen är det kanske också en personlig grej men känner mig säkrare att göra det i bios

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Dem sidorna jag läst på säger annat, sen är det kanske också en personlig grej men känner mig säkrare att göra det i bios

Jo jag tycker själv att det är bättre att överklocka i BIOS då man inte behöver förlita sig på något program

Permalänk
Medlem

Det är bättre att överclocka i bios, man KAN göra det med program men inte lika bra imo

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Volt på alla olika delar som tex vcore leder ju till kortare livslängd (pga material förflyttningar) och ju högre man ökar så blir det fortare värre och värre.

OBS detta är bara ett exempel!!!!!!
Tex om du har en viss vcore (tex 1,2v) och ökar det med x antal snäpp tills du får en halverad livslängd (vi kan säga att du ökat med 0,3v till 1,5v) och om du skulle öka med 0,3v igen så skulle du få betydligt kortare livslängd än en halvering.
Dvs förhållandet till volt och livslängd är inte ihopkopplade utan när du kommer till en viss nivå så minskas livslängden väldigt fort.

Sen har vi själva cpuérna som är ganska olika varandra (trots att det är samma modell,etc) ett ex av en 2500k kanske kan klara sig med 1,2v för att klara av 4000mhz medans ett annat ex kanske kräver 1,3v för samma hastighet.

När man då använder sig av program heller "autoöverklockning" i bios så tas ej den enskilda cpuén med i beräkningen utan alla olika volt ställs då in så att även den sämsta cpu´n ska kunna klara av den hastigheten.
Detta leder ju då till att väldigt många kör med mer volt än vad dennes cpu behöver för den specifika hastigheten och det leder ju dels till kortare livslängd (dock ganska liten skillnad vid moderat OC) men framförallt mera värme som behöver kylas=låter mer från cpu fan.

Och JA även vid idle när cpu är nedklockad så kan tex vcore vara högre än den behöver vara då även "idle" nivån ökas med lika mycket som "100%" nivån gör (och det är 100% nivån man ställer in i bios,etc).
Och även vid idle så betyder ju det att cpu´n går varmare än den behöver om man har för hög vcore.

Därav är det inte rekomenderat att autoöverklocka varken med program heller i bios och tex ocgenie,etc har ju en auto oc del men man kan ju även klocka manuellt där med.
Klockar man manuellt i program som ocgenie så är det bättre än att köra auto oc, men direkt i bios är fortfarande det bästa och då för att man slipper ett program som kan ha buggar,etc och man slipper windows som kan ställa till det osv,osv.
Dvs det finns så väldigt mycket mer som kan krångla när man klockar med prg i windows och man kan ju tex sätta en oc som datorn inte vill starta med vilket betyder att man behöver gå in i felsäkert läge för att ändra dom gör man samma sak i bios så laddas default inställningarna in efter en,några omstarter.

Och till slut svaret på din fråga om oc genie kan skada cpu,etc så är svaret JA.
Det beror helt enkelt på vad du knappar in för inställningar (och det samma gäller i bios) men mestadels så har dagens cpu,mb,gpu,etc så pass bra skyddssytem att det oftas inte är nån fara.
Men finns det en risk? JA dock är den väldigt liten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!