Funderar på att köpa "kina mobil", vad gäller tull osv?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa "kina mobil", vad gäller tull osv?

Jag funderar på att beställa en "kina mobil" från ebay eller en sida. Den är ganska dyr, kostar typ 700$...
När jag beställde ett capture card på ebay för 1500kr så kom dhl med den hem till mig, men då fick jag betala 400kr tull.. :/ Visste inget om sånt då...finns det något sätt jag kan undvika att behöva betala det? Antar att det blir mycket mer än 400kr om jag köper en mobil för 700$ (4500kr)...

Skulle vara jätte snällt om någon kunde hjälpa mig med detta! Tack på förhand

Förtydligande från forumledaren Albert Pettersson: En moderator raderade den här tråden eftersom han uppfattade det som att trådskaparen efterfrågade olagliga sätt att kringgå tullavgifter och liknande. Trådskaparen förklarade därefter att det inte var så han menade. Frågan gäller enbart om det finns några lagliga sätt att undvika tull. Exempelvis kände trådskaparen till att tull inte förekommer inom EU och undrade om det finns andra länder där det fungerar på samma sätt. I så fall skulle han ju kunna välja att handla från en butik i ett sådant land.

Med tanke på den här förklaringen har jag återställt tråden. Jag vill påminna alla trådens läsare om att alla förslag till lösningar som ges givetvis måste vara lagliga (se även § 8 i våra regler).

Se inlägget.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Så hur beställer folk datorer och sånt ?

Folk beställer inte datorer och sånt, haha. Eller så räknar man med att man ändå går i plus även om man får betala moms och tull.
Känns inte 700$ för en kinamobil väldigt mycket dessutom?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som kunde tolkas som ett brott mot § 8 i reglerna samt ett svar på det inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Folk beställer inte datorer och sånt, haha. Eller så räknar man med att man ändå går i plus även om man får betala moms och tull.
Känns inte 700$ för en kinamobil väldigt mycket dessutom?

Det är inte riktigt en vanlig kina mobil... det är ett av dem mest kända märkena i korea och japan osv..

Full HD 5.6 tums skärm, snapdragon 800, 2gb ram, air gestures, smart cover, fingerprint scanner, 2 batterier på 3100mah plus en laddar docka för batteriet
Verkar vara en riktigt bra mobil!

Ebay länk till mobilen: http://goo.gl/DaLVQz
************
Såg nu också att den skickas från syd korea så vad gäller tull där? något som vet?

Permalänk

Varför inte köpa en Note 3 och slippa alla bekymmer med tull/moms och tveksam garanti?

Blir troligen billigare också

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Varför inte köpa en Note 3 och slippa alla bekymmer med tull/moms och tveksam garanti?

Blir troligen billigare också

För det är inte samma mobil :/

Permalänk
Medlem

Försövrigt är samsung iaf delvis kina-mobil iom att ganska många av exemplaren tillverkas i kina. Men nej, du kan nog inte lagligt undvika tull, köper du inom EU har nog den du köpte av fått betala tull och därför blir priset motsvarande högre.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Det är inte riktigt en vanlig kina mobil... det är ett av dem mest kända märkena i korea och japan osv..

Full HD 5.6 tums skärm, snapdragon 800, 2gb ram, air gestures, smart cover, fingerprint scanner, 2 batterier på 3100mah plus en laddar docka för batteriet
Verkar vara en riktigt bra mobil!

Ebay länk till mobilen: http://goo.gl/DaLVQz
************
Såg nu också att den skickas från syd korea så vad gäller tull där? något som vet?

Tydligen har EU och Sydkorea tecknat ett frihandelsavtal^^
Det går att läsa om det här:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-09-1523_sv.htm?locale...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Det är inte riktigt en vanlig kina mobil... det är ett av dem mest kända märkena i korea och japan osv..

Full HD 5.6 tums skärm, snapdragon 800, 2gb ram, air gestures, smart cover, fingerprint scanner, 2 batterier på 3100mah plus en laddar docka för batteriet
Verkar vara en riktigt bra mobil!

Ebay länk till mobilen: http://goo.gl/DaLVQz
************
Såg nu också att den skickas från syd korea så vad gäller tull där? något som vet?

Det är samma tullavgift och 25% moms som gäller för länder utanför EU.

Tänk på att det kan blir riktigt besvärligt och kostsamt om mobilen går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahiren:

Tydligen har EU och Sydkorea tecknat ett frihandelsavtal^^
Det går att läsa om det här:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-09-1523_sv.htm?locale...

Betyder det ingen tull och ingen moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Betyder det ingen tull och ingen moms?

Ja frihandelsavtal är ju så men om det fungerar vet jag inte!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frihandel

Tullverket borde kunna svara på hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Oavsett så får man betala 25% moms.
Tullavgiften är oftast den "lindriga" kostnaden.

Tydligen är det inte är någon tullavgift alls på mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Du behöver "bara" betala moms om du köper från sydkorea så räkna med att du måste betala 25% mer.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Blu3n0va:

För det är inte samma mobil :/

Nej det fattar jag väl att det inte är samma telefon...men vad är det du får på Vegan som du inte hittar i en Note 3? Förutom att det är coolt att vara den enda med en sån lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Nej det fattar jag väl att det inte är samma telefon...men vad är det du får på Vegan som du inte hittar i en Note 3? Förutom att det är coolt att vara den enda med en sån lur.

Fingerprint scanner med gester, air gestures och smartcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Du behöver "bara" betala moms om du köper från sydkorea så räkna med att du måste betala 25% mer.

ouch, 25% trodde det var det som var tull xD

Är det 25% även inom eu?

I sånna här tillfällen känns det kasst att bo i sverige xD skämt åsido

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är samma tullavgift och 25% moms som gäller för länder utanför EU.

Tänk på att det kan blir riktigt besvärligt och kostsamt om mobilen går sönder.

Jag har hört att det är gratis om mobilen har reparerats? Stämmer det?
Vore ju jätte dumt om man måste betala moms på en vara man äger :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Jag har hört att det är gratis om mobilen har reparerats? Stämmer det?
Vore ju jätte dumt om man måste betala moms på en vara man äger :S

http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullproceduren/tullproc...

Permalänk
Medlem

För tullbelagda varor krävs att du har tillstånd till passiv förädling.
Om du har tillstånd till passiv förädling betalar du tull på reparationskostnaden. Momsen beräknas på summan av reparationskostnaden och tullavgiften. Är det en garantireparation betalar du varken tull eller moms.
För tullfria varor behöver du inte tillstånd till passiv förädling.
Du behöver inte något särskilt tillstånd för tullfria varor som återinförs efter reparation. Momsen beräknas på summan av reparationskostnaden med stöd av Mervärdesskattelagen 7 kap. 11 §.

Så om det är garanti så betalar jag inget, och dem har 1 års garanti så det borde ju funka. Då jag byter mobil typ 1 gång per ändå

Permalänk
Medlem

Pantech är Sydkoreanska. De säljs ibland i EU-länder även om de inte finns representerade här, de gör mycket operatörbrandade telefoner i andra världsdelar.

Snackar vi folkrepubliken så finns ju sånt som Oppo som skeppas från lager i EU. De andra kinesiska kommer efter och kommer köra samma sak. Förutom de som redan är etablerade här då som Huawei och ZTE.

Ja du betalar alltid moms inom eu, antingen svensk moms eller om återförsäljaren inte säljer mycket till Sverige så kan du som privatperson åka på att betala moms i säljarens land, dvs t ex 20% i Storbritannien. Olika länder har olika gränser när du behöver betala moms lokalt.

I EU får du inte ha varor momsfritt eller med för låg momssats då snittet inte får ligga under 15%. Du får lov att flytta till länder som Hongkong, halshuggande arabdiktatur alltså de värsta av värsta arabländerna eller några av örikena som inte har moms. Det är ingen tull på telefonen från Sydkorea troligen frihandelsavtal är inte så lättolkade, men tullverket kommer lägga på momsen och du får betala för frakt från deras lokaler.

Tänk på att LTE inte fungerar i Sverige om beskrivningen stämmer. Vilket den rimligen gör.

Kineserna känner samma sak som du, därför det pågår en stor smuggling av telefoner från Hongkong. Men brott skulle vi inte diskutera här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

ouch, 25% trodde det var det som var tull xD

Är det 25% även inom eu?

I sånna här tillfällen känns det kasst att bo i sverige xD skämt åsido

Det beror på!
Om företaget man handlar ifrån säljer varor till sverige över en viss summa (som är nånstans kring 320000kr per år har jag för mig) så JA då ska företaget ta ut den svenska momsen vid köpet och sen ska dom sköta momsbetalning till sverige.
Ligger företaget under den gränsen så är det den lokala momsen som gäller tex uk moms om du handlade från uk.

Om företaget i fråga EJ tar ut den svenska momsen (om dom logger äver gränsen) så är det inget som kunden kan bli ansvarig för att betala då det är företagets åtagande att detta ska skötas korrekt.

I övrigt vad gäller TS frågor så är det ingen tull på mobiler men moms på 25% "ska" tas ut från första öret nu är det ju ganska stor chans att paketet slinker igenom tullen och man slipper momsen men det är inget man ska räkna med.
Dvs OM du beställer så se till att du har 25% kvar på kontot så du kan betala momsen annars skickas paketet tillbaks och tänk till en gång till så att köpet är värt dessa 25%.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Pantech är Sydkoreanska. De säljs ibland i EU-länder även om de inte finns representerade här, de gör mycket operatörbrandade telefoner i andra världsdelar.

Snackar vi folkrepubliken så finns ju sånt som Oppo som skeppas från lager i EU. De andra kinesiska kommer efter och kommer köra samma sak. Förutom de som redan är etablerade här då som Huawei och ZTE.

Ja du betalar alltid moms inom eu, antingen svensk moms eller om återförsäljaren inte säljer mycket till Sverige så kan du som privatperson åka på att betala moms i säljarens land, dvs t ex 20% i Storbritannien. Olika länder har olika gränser när du behöver betala moms lokalt.

I EU får du inte ha varor momsfritt eller med för låg momssats då snittet inte får ligga under 15%. Du får lov att flytta till länder som Hongkong, halshuggande arabdiktatur alltså de värsta av värsta arabländerna eller några av örikena som inte har moms. Det är ingen tull på telefonen från Sydkorea troligen frihandelsavtal är inte så lättolkade, men tullverket kommer lägga på momsen och du får betala för frakt från deras lokaler.

Tänk på att LTE inte fungerar i Sverige om beskrivningen stämmer. Vilket den rimligen gör.

Kineserna känner samma sak som du, därför det pågår en stor smuggling av telefoner från Hongkong. Men brott skulle vi inte diskutera här.

Nej brott ska vi inte snacka om!

Men menar du att jag får betala 25% moms?

Struntar i LTE då min stad har det bara inom en typ 3km area lol H+ räcker gott och väl för min del!:)

Här är sidan som jag hade tänkt att köpa ifrån då dem har 1 års garanti = gratis att skicka iväg och laga inom den tiden http://goo.gl/mcrp7C

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det beror på!
Om företaget man handlar ifrån säljer varor till sverige över en viss summa (som är nånstans kring 320000kr per år har jag för mig) så JA då ska företaget ta ut den svenska momsen vid köpet och sen ska dom sköta momsbetalning till sverige.
Ligger företaget under den gränsen så är det den lokala momsen som gäller tex uk moms om du handlade från uk.

Om företaget i fråga EJ tar ut den svenska momsen (om dom logger äver gränsen) så är det inget som kunden kan bli ansvarig för att betala då det är företagets åtagande att detta ska skötas korrekt.

I övrigt vad gäller TS frågor så är det ingen tull på mobiler men moms på 25% "ska" tas ut från första öret nu är det ju ganska stor chans att paketet slinker igenom tullen och man slipper momsen men det är inget man ska räkna med.
Dvs OM du beställer så se till att du har 25% kvar på kontot så du kan betala momsen annars skickas paketet tillbaks och tänk till en gång till så att köpet är värt dessa 25%.

Här är sidan iallafall, vet inte hur man kollar vad dem säljer per år osv: http://goo.gl/mcrp7C frågade nyss dem och dem skickar tydligen från China, Shenzen...
Denna skickas dock från Syd Korea enligt ebay: http://goo.gl/DaLVQz
vet dock inte hur garanti och support funkar på sådana säljare på ebay :/

Permalänk
Medlem

Det jag skrev angående moms här över gäller BARA inom EU.
I övrigt så är det ALLTID moms på ALLA varor.
Monsen kan ju skilja mellan olika varor dock är det mesta på 25%.
Sen en sak till momsen är på både varans,varornas värde OCh frakt avgiften.
dvs varan kostar 100:- frakten kostar 10 så är momsen på 27,50:- och INTE 25:-.

Momsen kan då betalas på två sätt.
1, Vanligatse sättet!
Tullen kollar upp paketet när det kommer in i sverige och lägger på momsen som man då får betala när man hämtar ut varan (liknande postförskott).
Tullen kan komma att kontakta dig för kompleterande info om vad varan är värd innan dom skickar vidare varan.

2, Mindre vanligt! (främst för att dom flesta skiter i det vilket ÄR olagligt)
Du får hem varan och räknar ut momsen och betalar själv in momsen till tullverket.

Och OM du inte betalar moms enligt ett av dom övre sätten (heller om det finns andra sätt att betala den på) så gör du dig skyldig till ett brott.

Den man köper av (företag,person) kan ju även kryssa i "gift" och då är det om det är under 5000:- (har jag för mig) momsfritt.
Problemet med det är att tullen efter x antal år av alla paket från kina,hongkong märkt att 99% var märkta med gift och tänkte till hmmmm det kan inte stämma.
Och bestämde sig för att helt enkelt skita i om gift är ikryssat heller inte.

Samma sak gäller med paketets värde där företaget,person kan skriva ner värdet för att på det sättet minska momsen för kunden.
Problemet med det är att många företag för några år sedan körde med detta och tex DX.com märkta ALLA paket med 10$ (även dom som var värda mindre).
Tullen stoppade då ett par containrar från kina och skickade tillbaks dom med motiveringen att 99% av alla paket var felmärkta kina skickade dom igen tullen skickade tillbaks varvid allt till slut gick tillbaks till sändarna.
Detta gjodre att under en hel höst så kom inte många paket in i sverige/norge från kina,hongkong men efter det började dom flesta butiker att märka rätt värde på paketen och tullen släppte igenom dom.
Detta är en anledning till att många som handlar från kina,hongkong får ett brev,mail från tullen när,om dom tittar på paketet där dom vill ha bekräftelse på värdet.

Om paketet är felmärkt på något sätt dvs fel värde heller gift i kryssat när det inte är en gåva så kan tullen lagligen välja mellan att
1,skicka paketet till kunden.
2,skicka tillbaks paketet.
3,destruera paketet DVS förstöra,kasta.
Och detta kan dom välja mellan ÄVEN om dom kontaktat dig och du gett rätt uppgifter för det är uppgifterna på paketet som räknas.
Dom skulle även kunna anmäla dig för smuggling (heller vad det kan kallas att undvika att betala rätt moms,tull) för att fällas så krävs det ju dock att dom har bevis att det är DU som bett om att paketet ska felmärkas.

Formulering som bröt mot § 8 borttagen.
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Nej brott ska vi inte snacka om!

Men menar du att jag får betala 25% moms?

Struntar i LTE då min stad har det bara inom en typ 3km area lol H+ räcker gott och väl för min del!:)

Här är sidan som jag hade tänkt att köpa ifrån då dem har 1 års garanti = gratis att skicka iväg och laga inom den tiden http://goo.gl/mcrp7C

Ja du måste betala moms hos i stort sett alla länder i världen, den är generellt sett hög för elektronik. I EU får inte länder lägga sig under 15% i genomsnitt. Därför får du betala moms vid import precis som grejer som säljs inom landet, i Sverige ligger den på 25%. Vid handel inom EU betalar du antingen moms i säljarlandet eller i mottagarlandet. Gränsen för försäljning till Sverige där du inte behöver betala och registrera dig för moms som säljare ligger på 320 000 SEK i försäljning som tröskel, den gränsen är olika för olika medlemsstater. När det handlar om max 5-6% skillnad är det inget att notera ens. Beställer du från sådana som Amazon i Storbritannien betalar du alltså svensk moms. Företag använder omvänd skatteskyldighet vid EU-handel så den momsen bokförs här, som sen kvittas mot utgående moms som vanligt. Det är en grundprincip att mervärdesskatter tas ut i landet som konsumerar varan eller tjänsten. LTE finns för övrigt i hela landet, när vi inte talar om Tre som knappt har basstationer alls över Gävle.

Den sidan är från Kanada för övrigt. Tänk på att du även kan få betala för frakt inom Sverige.

Permalänk
Medlem

Har för mig, rätta ni som vet om jag har fel, att Asientillverkade mobiltelefoner som är gjorda för just Asien-regionen borde väl inte fungera med Europa så den där telefonen som han nu är ute efter borde inte fungera här i Sverige.

Det är med nöd och näppe att vissa USA-modeller fungerar då vi använder rätt likadan teknologi medan Asien och övriga regioner har helt annorlunda teknologi gällande mobiltelefoni.

Hur som helst, lycka till!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

ouch, 25% trodde det var det som var tull xD

Är det 25% även inom eu?

I sånna här tillfällen känns det kasst att bo i sverige xD skämt åsido

När du beställer varor från ett land utanför EU räknas det som import och du får betala importavgifter, oftast både tull och moms.

Vissa varor har 0 % i tullsats som i fallet med en mobiltelefon.
Det innebär att du slipper att betala tullavgift, men däremot får du betala importmoms som är 25 % baserat på telefonens värde inklusive frakt- och eventuell transportförsäkringskostnad.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort ett inlägg som bröt mot § 8 i reglerna samt ett svar på det inlägget.