Permalänk
Medlem

Nätdel till (tyst) Node 304

Håller på att bygga ihop en Node 304, som jag vill göra så tyst det går genom välja "rätt" komponenter.
Jag har hela tiden känt till att det funnits vissa begränsningar i hur djup nätdel man kan använda innan man kommer i konflikt med grafikkortet.

Lösningen jag sett har varit att använda Asus GTX760 Mini, som är så kort (17cm) att den inte kommer i konflikt med kablaget från nätdelen.
Om jag använder detta grafikkort kan jag i princip vraka och välja nätdel och varit inne på att använda en passiv eller semipassiv nätdel.

Men nu har jag läst flera tester på GTX760 Mini där man anmärker på ljudnivån...så nu börjar jag vackla...

  • Någon som kan rekommendera en tyst nätdel (500W/12V@30A) som passar med ett "långt" grafikkort (t.ex. MSI Twin Frozr IV)?

Permalänk
Medlem

Använder själv Silverstone Strider 550W och det fungerar till mitt titan.
Är också extremt känslig för ljud men den låter ingenting alls!
Jag skulle råda dig till att använda kylaren som är på titan, 780 samt 770 i vissa fall för den pumpar ut all luft i chassit samt är extremt tyst. Nätagg däremot vet jag inte ens om mitt säljs längre men det är inte ofta som nätagget låter mest av alla komponenter.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Är också extremt känslig för ljud men den låter ingenting alls!. Nätagg däremot vet jag inte ens om mitt säljs längre men det är inte ofta som nätagget låter mest av alla komponenter.

Du kanske inte är så extremt ljudkänslig om du tycker det Det kanske inte TS är heller iofs.
Till TS kan jag väll bara säga att få komponenter är så frustrerande som nätaggregat, för det är mycket svårt att ta hand om ljudet därifrån, fläkten sitter ofta precis vid ett eget luftintag, de är ofta "högpresterande"=högljuda, och de styrs internt.
Jag sitter på mobilen och orkar inte kolla upp specifika modeller men spana in om du kan hitta semi-passiva med rätt mått. Dem är guds gåva till jorden. Lite dyrare men klart värt om man tycker om tysthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Använder själv Silverstone Strider 550W och det fungerar till mitt titan.
Är också extremt känslig för ljud men den låter ingenting alls!
Jag skulle råda dig till att använda kylaren som är på titan, 780 samt 770 i vissa fall för den pumpar ut all luft i chassit samt är extremt tyst. Nätagg däremot vet jag inte ens om mitt säljs längre men det är inte ofta som nätagget låter mest av alla komponenter.

Sitter med samma nätagg samt node304, fungerar ypperligt! Tyst är det också.

... nästan. Det var knäpptyst i min förra burk, men min nya som drar ~60w mindre i idle så coilwhinar det i idle (från ~116 till ~45). Så fort minsta lilla last kommer så försvinner det dock. Lite irriterande.

Tyvärr verkar nätagget inte säljas i Sverige längre. Att hitta modulära nätagg med små mått är svårt - frågan är om det måste vara modulärt? Är svaret nej så finns det en del att välja bland.

Permalänk

Hade nog kört på "Corsair CX 430M 80+ Bronze Modulär" då det är modulärt och endast 14 cm långt.

Permalänk

Kör Node 304 med Corsair CX 500M, modulärt och 14cm långt. Är väldigt nöjd med det och kan inte påstå att det låter mycket. Ska väl dock vara ett "dåligt" nätagg enligt många men jag har då inte upplevt några nackdelar eller tråkigheter med det.

Permalänk
Medlem

Corsairs nya RM serie? Fast dom kanske blir är för djupa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Du kanske inte är så extremt ljudkänslig om du tycker det Det kanske inte TS är heller iofs.
Till TS kan jag väll bara säga att få komponenter är så frustrerande som nätaggregat, för det är mycket svårt att ta hand om ljudet därifrån, fläkten sitter ofta precis vid ett eget luftintag, de är ofta "högpresterande"=högljuda, och de styrs internt.
Jag sitter på mobilen och orkar inte kolla upp specifika modeller men spana in om du kan hitta semi-passiva med rätt mått. Dem är guds gåva till jorden. Lite dyrare men klart värt om man tycker om tysthet.

Ljudkänslig, jag vet inte...men med min nuvarande dator har jag lyckats gå och lägga mig och sova utan att höra att den är på...och den står mindre än två meter från mitt huvud...

Jag har sökt innan jag skapade denna tråden, jag hittar t.ex. inga semi-passiva "med rätt mått".

Mitt dilemma är alltså:
Köra den konfiguration jag tänkt från början...med risk att grafikkortet låter mer än jag räknade med.
Eller hitta en "kort" nätdel som samtidigt är tyst, så att jag kan använda ett långt grafikkort...

Skrivet av Ashzala:

Sitter med samma nätagg samt node304, fungerar ypperligt! Tyst är det också.

... nästan. Det var knäpptyst i min förra burk, men min nya som drar ~60w mindre i idle så coilwhinar det i idle (från ~116 till ~45). Så fort minsta lilla last kommer så försvinner det dock. Lite irriterande.

Tyvärr verkar nätagget inte säljas i Sverige längre. Att hitta modulära nätagg med små mått är svårt - frågan är om det måste vara modulärt? Är svaret nej så finns det en del att välja bland.

Varför jag "snöat" in på en modulärt PSU är att man kan ta bort de kablar som man inte använder, vilket känns relevant i en såpass liten låda.

Jag har tittat (och mät) på en alternativ lösning, det går (förmodligen) att modda lite och tjäna 10 mm...

  • Med lite borrande så bör man kunna flytta "fram" ramen som håller nätdelen.

  • Eller om man använder en helt passiv nätdel (som inte måste ta luft från intaget undertill) så kan man använda kardborreband att fixera nätdelen till lådan.

Begränsningen som jag ser det är att kontakten som skall anslutas till nätdelen inte sticker ut mer än sidoplåtens (in)sida.

Frågan är hur djup en modulär nätdel kan vara (som sitter på originalplatsen) om man använder ett långt grafikkort.
En Silverstone Strider 550W är väl 140 mm, hur mycket "luft" har man då kvar till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Ljudkänslig, jag vet inte...men med min nuvarande dator har jag lyckats gå och lägga mig och sova utan att höra att den är på...och den står mindre än två meter från mitt huvud...

Jag har sökt innan jag skapade denna tråden, jag hittar t.ex. inga semi-passiva "med rätt mått".

Mitt dilemma är alltså:
Köra den konfiguration jag tänkt från början...med risk att grafikkortet låter mer än jag räknade med.
Eller hitta en "kort" nätdel som samtidigt är tyst, så att jag kan använda ett långt grafikkort...

Varför jag "snöat" in på en modulärt PSU är att man kan ta bort de kablar som man inte använder, vilket känns relevant i en såpass liten låda.

Jag har tittat (och mät) på en alternativ lösning, det går (förmodligen) att modda lite och tjäna 10 mm...

  • Med lite borrande så bör man kunna flytta "fram" ramen som håller nätdelen.

  • Eller om man använder en helt passiv nätdel (som inte måste ta luft från intaget undertill) så kan man använda kardborreband att fixera nätdelen till lådan.

Begränsningen som jag ser det är att kontakten som skall anslutas till nätdelen inte sticker ut mer än sidoplåtens (in)sida.

Frågan är hur djup en modulär nätdel kan vara (som sitter på originalplatsen) om man använder ett långt grafikkort.
En Silverstone Strider 550W är väl 140 mm, hur mycket "luft" har man då kvar till grafikkortet?

Kanske kan gå att flytta på nätagget med visst moddande. Ca 2cm från kontakten till sidoplåten (ögonmått). De lär ju haft någon anledning att sätta den så långt in dock.. kan dock inte komma på någon vettig just nu :).

Mitt grafikkort är för närvarande bara 20cm långt, det gör att sladdarna närmast mobo så att säga endast behöver kröka sig lite åt sidan för att det ska få plats. Jag har ca 3cm (måttband!!) från nätagg till grafikkort, dvs kablarna kommer ha ca 2cm att böja sig på vid längre grafikkort. Rekommenderar verkligen inte längre nätagg om det ska vara modulärt, men visst det kan KANSKE gå med ett 150mm och rejält krökta kablar som trycker på grafikkortet.

Blir spännande att se hur allt får plats när jag köper nytt grafikkort efter AMDs lansering nu i oktober :).

Edit: Värt att titta på kan också vara kabellängder på nätagget. Silverstone Strider 550 som jag har har förhållandevis korta kablar. Gör det hela något smidigare i ett litet chassi!

Permalänk
Avstängd

Be Quiet nätaggregaten brukar vara tysta.
Jag har ett 760 DCII Mini förövrigt. Det är inte speciellt högljutt.

Permalänk
Medlem

Använde först ett lite billigare nätagg i min Node på grund av längden. Men efter en vecka hade jag fått nog av coilwhine och högt fläktljud och köpte mig ett nytt. Kör just nu med AX760 från Corsair. Det fungerar utmärkt om man monterar bort "ramen" och sedan använder dubbelhäftande tejp och stripes. Burken är nu helt tyst.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Lånar lite här. Hittat ett lite 450 w silverstone som är 100mm långt, dock SFX formfaktor. Men det borde väl inte vara alltför svårt att lösa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av idjut:

Kör just nu med AX760 från Corsair. Det fungerar utmärkt om man monterar bort "ramen" och sedan använder dubbelhäftande tejp och stripes. Burken är nu helt tyst.

Lånar också tråden lite.

Jag ska precis bygga mig en dator med FD Node 304 och köpte BE QUIET! Pure Power L8 630W, som är 160mm djupt eftersom det var kampanj på dustin. Insåg dock nyss efter att jag lagt ordern att den kanske inte passar. Enligt Swec recensionen av nätagget går gränsen i praktiken på 150mm för modulära nätagg, men ditt Corsair är ju 160mm? Kan du förklara lite närmare hur du fick det att passa?

ska jag returnera nätagget och välja t ex ett annat, lite kortare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av idjut:

Använde först ett lite billigare nätagg i min Node på grund av längden. Men efter en vecka hade jag fått nog av coilwhine och högt fläktljud och köpte mig ett nytt. Kör just nu med AX760 från Corsair. Det fungerar utmärkt om man monterar bort "ramen" och sedan använder dubbelhäftande tejp och stripes. Burken är nu helt tyst.

Intressant...AX760 var en av PSU:erna jag tittat på.
Som jag skrev tidigare, så har även jag har insett att ramen går att flytta eller ta bort.

Två frågor bara:

  • Vilket grafikkort har du/hur långt är det?

  • Genom att flytta PSU:n bort från grafikkortet, hur går det med luftintaget undertill - blir delar av PSU-fläkten blockerad av chassiets golv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpina:

Be Quiet nätaggregaten brukar vara tysta.
Jag har ett 760 DCII Mini förövrigt. Det är inte speciellt högljutt.

Hur är det med 760 mini (GTX760) - kan man underklocka den så den går svalare?
GPU:n kör på 1006 MHz, om man sänker till...t.ex. 950 MHz...borde inte då GPU:n bli svalare/tystare?

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Intressant...AX760 var en av PSU:erna jag tittat på.
Som jag skrev tidigare, så har även jag har insett att ramen går att flytta eller ta bort.

Två frågor bara:

  • Vilket grafikkort har du/hur långt är det?

  • Genom att flytta PSU:n bort från grafikkortet, hur går det med luftintaget undertill - blir delar av PSU-fläkten blockerad av chassiets golv?

När du säger ram, vad menar du exakt då? Vilken ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorkelfarsan:

När du säger ram, vad menar du exakt då? Vilken ram?

Ramen man skall fästa nätdelen i....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Intressant...AX760 var en av PSU:erna jag tittat på.
Som jag skrev tidigare, så har även jag har insett att ramen går att flytta eller ta bort.

Två frågor bara:

  • Vilket grafikkort har du/hur långt är det?

  • Genom att flytta PSU:n bort från grafikkortet, hur går det med luftintaget undertill - blir delar av PSU-fläkten blockerad av chassiets golv?

Har EVGA GTX 780 Classified, det är 280mm långt enligt spec. från Inet, går nästan från kant till kant i lådan. En liten bit blir blockerad. Tror dock inte det påverkar särskilt mycket, fläkten går ju nästan aldrig igång.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av idjut:

Har EVGA GTX 780 Classified, det är 280mm långt enligt spec. från Inet, går nästan från kant till kant i lådan. En liten bit blir blockerad. Tror dock inte det påverkar särskilt mycket, fläkten går ju nästan aldrig igång.

Om du vänder på lådan och tittar igenom luftgallret.
Ser du då hela fläkten för nätdelen - eller är delar av den skymd av golvet p.g.a. att du flyttat nätdelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Om du vänder på lådan och tittar igenom luftgallret.
Ser du då hela fläkten för nätdelen - eller är delar av den skymd av golvet p.g.a. att du flyttat nätdelen?

Den är blockerad några millimeter, om ens något.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Tackar för dina svar, det har varit till hjälp i min tankeprocess...tror att jag gör enligt följande:

  • Köper ett AX760, ta bort ramen, flytta in PSU:n och fästa den med kardborre (en av guds gåvor till mänskligheten).

  • Montera in ett grafikkort jag har liggande och verifierar att det mekaniskt går ihop avståndsmässigt.

  • Om det faller väl ut så blir det ett MSI GTX760 Hawk (långt), annars ett Asus GTX760 DC Mini (kort).

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Tackar för dina svar, det har varit till hjälp i min tankeprocess...tror att jag gör enligt följande:

  • Köper ett AX760, ta bort ramen, flytta in PSU:n och fästa den med kardborre (en av guds gåvor till mänskligheten).

  • Montera in ett grafikkort jag har liggande och verifierar att det mekaniskt går ihop avståndsmässigt.

  • Om det faller väl ut så blir det ett MSI GTX760 Hawk (långt), annars ett Asus GTX760 DC Mini (kort).

Jag ska nog testa samma lösning med tejp/kardborreband eller motsv. Annars är det inte försent att byta till det korta Asus 760-kortet. Det är rekommenderat av Nordic Hardware.

Dock lär det ju låta lite mer en det MSI GTX 760 gaming jag redan beställt. Decisions, decisions...

Vad tycker ni är viktigtast, att man får lite tystare maskin, och kanske lite bättre prestanda, eller att nätaggegatet har plats och sitter som det ska med skruvar etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorkelfarsan:

Jag ska nog testa samma lösning med tejp/kardborreband eller motsv. Annars är det inte försent att byta till det korta Asus 760-kortet. Det är rekommenderat av Nordic Hardware.

Dock lär det ju låta lite mer en det MSI GTX 760 gaming jag redan beställt. Decisions, decisions...

Vad tycker ni är viktigtast, att man får lite tystare maskin, och kanske lite bättre prestanda, eller att nätaggegatet har plats och sitter som det ska med skruvar etc?

Jag har läst samma recension som dig och det var faktiskt den som fick mig att tveka lite när det gäller Mini:n. Så får den plats så tar jag Höken, annars blir det Mini:n.

Jag har inga dubier över att fästa saker med kardborre, har inte skruvat fast en SSD på flera år...
När det gäller att kardborra fast en nätdel så är jag inte heller speciellt orolig, för jag har ingen avsikt att transportera runt datorn. Måste jag flytta den geografiskt någon gång i framtiden, så får jag ta mig omaket att öppna lådan och (fixera eller) ta ur nätdelen.

Så är det rimligt - så gäller tysthet framför allt annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag har läst samma recension som dig och det var faktiskt den som fick mig att tveka lite när det gäller Mini:n. Så får den plats så tar jag Höken, annars blir det Mini:n.

Jag har inga dubier över att fästa saker med kardborre, har inte skruvat fast en SSD på flera år...
När det gäller att kardborra fast en nätdel så är jag inte heller speciellt orolig, för jag har ingen avsikt att transportera runt datorn. Måste jag flytta den geografiskt någon gång i framtiden, så får jag ta mig omaket att öppna lådan och (fixera eller) ta ur nätdelen.

Så är det rimligt - så gäller tysthet framför allt annat...

Nätdelen kan du till och med fästa med några små bitar dubbelhäftande tejp. När du vet var den ska sitta så ska den troligtvis inte flyttas igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Nätdelen kan du till och med fästa med några små bitar dubbelhäftande tejp. När du vet var den ska sitta så ska den troligtvis inte flyttas igen

Skickades från m.sweclockers.com

Smaken är som baken, men jag ser inga fördelar med dubbelhäftande tejp.
Bl.a. är det ett h-vete att ta bort och göra rent ifall man t.ex. måste skicka tillbaka något p.g.a. garantiärende.
Och skulle jag vilja sätta fast något permanent så finns industrivarianten av kardborre, där släpper dubbelhäftande tejp långt före du fått isär den kardborren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Smaken är som baken, men jag ser inga fördelar med dubbelhäftande tejp.
Bl.a. är det ett h-vete att ta bort och göra rent ifall man t.ex. måste skicka tillbaka något p.g.a. garantiärende.
Och skulle jag vilja sätta fast något permanent så finns industrivarianten av kardborre, där släpper dubbelhäftande tejp långt före du fått isär den kardborren...

Absolut, alla gör olika.

Jag har inte använd kardborre till sådant förut. Hur gör man? Klistrar du på den? Blir det inte fult om man tar bort den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Absolut, alla gör olika.

Jag har inte använd kardborre till sådant förut. Hur gör man? Klistrar du på den? Blir det inte fult om man tar bort den?

  1. Rengör ytan med sprit.

  2. Sätt/klistra dit ena kardborren på den yta du vill fästa till.

  3. Sätt/klistra dit andra kardborren på ytan till det du vill fästa fast.

  4. Tryck ihop grejerna.

  5. Vill du flytta eller justera placeringen, ryck isär och upprepa punkt 4.

Om det blir "fult om man tar bort den" beror helt på underlaget, risken finns att man river med sig del av ytbeläggningen ifall den är "dåligt". Men annars är det betydligt lättare att göra rent efter än t.ex. dubbelhäftande tejp...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:
  1. Rengör ytan med sprit.

  2. Sätt/klistra dit ena kardborren på den yta du vill fästa till.

  3. Sätt/klistra dit andra kardborren på ytan till det du vill fästa fast.

  4. Tryck ihop grejerna.

  5. Vill du flytta eller justera placeringen, ryck isär och upprepa punkt 4.

Om det blir "fult om man tar bort den" beror helt på underlaget, risken finns att man river med sig del av ytbeläggningen ifall den är "dåligt". Men annars är det betydligt lättare att göra rent efter än t.ex. dubbelhäftande tejp...

Tror du att det finns någon typ av kardborreband som man kan knyta runt nätaggregatet och dra igenom de utstansade hål som finns i ramen på chassit? Så man slipper klistra osv?

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen liknande paket (node 304, gtx 760).

Min lösning (det var inte ens tight mellan PSU och GPU) var att köra på ett Corsair CX 500 M tillsammans med detta 760 kort:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Fungerar klockrent, och jag upplever burken som tyst! (Bytt till Antec kuhler 620 ihop med NF-F12 fläkt)

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:
  1. Rengör ytan med sprit.

  2. Sätt/klistra dit ena kardborren på den yta du vill fästa till.

  3. Sätt/klistra dit andra kardborren på ytan till det du vill fästa fast.

  4. Tryck ihop grejerna.

  5. Vill du flytta eller justera placeringen, ryck isär och upprepa punkt 4.

Om det blir "fult om man tar bort den" beror helt på underlaget, risken finns att man river med sig del av ytbeläggningen ifall den är "dåligt". Men annars är det betydligt lättare att göra rent efter än t.ex. dubbelhäftande tejp...

Okej, tack för svar! Tänkte att det blir samma grej som om man tar bort dubbelhäftande tejp, limmet som sitter på karborren kanske är snällare

Skrivet av SIEMPRE:

Jag köpte nyligen liknande paket (node 304, gtx 760).

Min lösning (det var inte ens tight mellan PSU och GPU) var att köra på ett Corsair CX 500 M tillsammans med detta 760 kort:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Fungerar klockrent, och jag upplever burken som tyst! (Bytt till Antec kuhler 620 ihop med NF-F12 fläkt)

Det vore grymt om du hade någon bild på hur det ser ut som du kan lägga upp. Jag är nämligen ruskigt sugen på att skaffa ett Node 304 och använder i så fall samma nätaggregat