Hur klarar ni av screen tearing?

Permalänk
Medlem

Hur klarar ni av screen tearing?

Hallåj,

Sitter och slösurfar såhär på kvällskvisten och kom att tänka på att jag väldigt ofta ser trådar där folk skriver om FPS och hur mycket de brukar ha när de spelar och att det sträcker sig över skärmens maximala uppdateringsfrekvens (vanligtvis 60). Det får mig att tänka på och inse att alla dessa personer kör så klart utan v-sync aktiverat.

För att göra detta inlägg kort:
Är jag den enda som spelar med v-sync? Screen tearing (vilket uppstår när man spelar utan v-sync) är nog det värsta jag vet inom spel.
Exempel:

Jag tycker till och med det är värre än att få FPS-drops under 60 (eller maximalt som skärmen klarar av).
Screen tearing, anser jag, förstör spelupplevelsen helt och hållet och får mig att tappa suget - Varpå jag slår igång v-sync direkt.

Vad är anledningen till att ni som spelar utan v-sync faktiskt spelar utan v-sync?
Jag vet grejen med input-lag men det är ärligt talat inget jag någonsin känt av - kanske för jag inte brytt mig om att försöka märka av det? Förstår att professionella spelare inte har råd med input-lag men som casual spelare som kör single player spel, vad är meningen?

Jag förstår iallafall inte hur man kan spela med screen tearing, det är nog en av de värsta sakerna som finns när det kommer till skärm och spel!

Den enda gången jag kör med v-sync av är när jag benchmarkar

Permalänk
Hedersmedlem

Adaptive v-sync då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Adaptive v-sync då?

Mjo, men det är väl endast för Nvidia och modeller från GTX 6- & 7-serien om jag inte minns helt fel?

Permalänk
Medlem

ja, screen tearing är en mardröm. jag själv kör eyefinity, och det verkar som att man inte kan undvika screen tearing med några medel då, på minst 2 av 3 skärmar.
jag har lyckats få fram två alternativ, antingen screen tearing på mittenskärmen eller på sidoskärmarna.
det är skönast att ha det på sidoskärmarna, men fortfararande extremt irriterande.
jag har dock vant mig nu efter 2 år, och med tanke på att jag inte spelar alls mycket längre så märks det bara av när man flyttar på fönster i windows.

hittar du en lösning på detta så blir jag inte bara lite glad!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Mjo, men det är väl endast för Nvidia och modeller från GTX 6- & 7-serien om jag inte minns helt fel?

Nope, typ alla Nvidia kort har det. För mitt gamla GTX 460 har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja, screen tearing är en mardröm. jag själv kör eyefinity, och det verkar som att man inte kan undvika screen tearing med några medel då, på minst 2 av 3 skärmar.
jag har lyckats få fram två alternativ, antingen screen tearing på mittenskärmen eller på sidoskärmarna.
det är skönast att ha det på sidoskärmarna, men fortfararande extremt irriterande.
jag har dock vant mig nu efter 2 år, och med tanke på att jag inte spelar alls mycket längre så märks det bara av när man flyttar på fönster i windows.

hittar du en lösning på detta så blir jag inte bara lite glad!

Usch, vilken mardröm!

V-sync funkar perfekt för mig då jag inte har några problem av "konsekvenserna" att ha igång v-sync.
Om det är samma problem med Nvidia som du har med Eyefinity så tackar jag för att du uppmanar mig att inte köra en flerskärmslösning! haha.

Skrivet av furuliden:

Nope, typ alla Nvidia kort har det. För mitt gamla GTX 460 har det.

Aha, okej
Nvidia säger annat dock; http://www.geforce.com/hardware/technology/adaptive-vsync/sup...

Permalänk
Medlem

Står helt på din sida. Förjävligt med tearing.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med v-sync då jag lirar med handkontroll. Kan också störa mig något enormt på tearing, men mouse lag när jag lirar tex Skyrim är oändligt mycket jobbigare för mig. Klarar inte av den äckliga känslan man får. Som att muspekaren halkar runt på ett lager smör eller nåt Märks speciellt i menyer och liknande.

I mitt system fungerar det tack och lov acceptabelt när jag lägger en FPS limit på 65-70 i nvidia inspector. Märker knappt av tearing då.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Entusiast

Håller med dig, det är därför jag fullkomligt älskar att spela i 120Hz.

Inte bara får man ett mycket bättre "flyt" i spelen utan man påverkas inte av screen tearing mellan 60-120FPS, det är först efter 120FPS det händer och även då är det minimalt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Lirar mest FPS multiplayer och min TV (som jag använder som skärm) stöder bara 60Hz så har inte haft så mycket val då det inte blir samma flyt i rörelserna/musen med v-syncen på. Har iof inte testat adaptive v-sync.

Singelplayer kör jag dock v-sync på självfallet då det inte behövs samma reaktionstid etc.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också tearing är förjävligt, sätter alltid igång vsync...

Varför ska man ha adaptive vsync på, då får man ju tearing i vilket fall?! Skillnaden blir att det uppstår mer sällan och man får något mer fps, men när vsync väl är på så åker man ju på fördröjning som många vill undvika.

Om vsync inte funkar på någon av flera skärmar så testa att byta kablar, dvi, hdmi eller dp!

Permalänk
99:e percentilen

Tycker att det blir väldigt segt och drygt när vsync är på. Klarar inte av det. Märker knappt tearing längre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

RadeonPro med dynamisk Vsync och screen tearing är ett problem man kan glömma någonsin existerat, och man slipper samtidigt känslan av att spela i sirap som vissa titlar uppvisar med vanlig Vsync igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja, screen tearing är en mardröm. jag själv kör eyefinity, och det verkar som att man inte kan undvika screen tearing med några medel då, på minst 2 av 3 skärmar.
jag har lyckats få fram två alternativ, antingen screen tearing på mittenskärmen eller på sidoskärmarna.
det är skönast att ha det på sidoskärmarna, men fortfararande extremt irriterande.
jag har dock vant mig nu efter 2 år, och med tanke på att jag inte spelar alls mycket längre så märks det bara av när man flyttar på fönster i windows.

hittar du en lösning på detta så blir jag inte bara lite glad!

Problemet i windows är för att du blandar anslutningar.

DVI och DP har inte samma timing, så mittenskärmen som matar från DP har annan timing än de andra två skrämarna. Anslutar du alla skärmar med DP så slipper du tearingen i windows - Du kommer dock inte ifrån tearing i spel med Eyefinity om du kör Crossfire.

Annars om man kör AMD brukar man köra med RadeonPro eller MSI Afterburner vilka har FPS-limiters, som begränsar FPS utan att köra med vsync, vilket kan skapa muslagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Står helt på din sida. Förjävligt med tearing.

Våga vägra screen tearing!

Skrivet av Poppu-chan:

Jag brukar köra med v-sync då jag lirar med handkontroll. Kan också störa mig något enormt på tearing, men mouse lag när jag lirar tex Skyrim är oändligt mycket jobbigare för mig. Klarar inte av den äckliga känslan man får. Som att muspekaren halkar runt på ett lager smör eller nåt Märks speciellt i menyer och liknande.

I mitt system fungerar det tack och lov acceptabelt när jag lägger en FPS limit på 65-70 i nvidia inspector. Märker knappt av tearing då.

Är det inte samma mängd input lag med handkontroll?

Skrivet av Uzanar:

Håller med dig, det är därför jag fullkomligt älskar att spela i 120Hz.

Inte bara får man ett mycket bättre "flyt" i spelen utan man påverkas inte av screen tearing mellan 60-120FPS, det är först efter 120FPS det händer och även då är det minimalt.

Hur menar du nu? Jag är inte speciellt insatt i screen tearing och hur/när det uppstår, menar du att det endast uppstår när FPS:en överstiger maximala uppdateringsfrekvensen (i ditt fall 120Hz)?

Skrivet av Myllerman:

Lirar mest FPS multiplayer och min TV (som jag använder som skärm) stöder bara 60Hz så har inte haft så mycket val då det inte blir samma flyt i rörelserna/musen med v-syncen på. Har iof inte testat adaptive v-sync då jag inte haft tillgång till det förut.

Singelplayer kör jag dock v-sync på självfallet då det inte behövs samma reaktionstid etc.

Förstår som sagt om precision och dylikt är väldigt viktigt som i t.ex. Counter-Strike. Men i singleplayer är det ju storyn och spelet som räknas!

Jag vet själv när jag spelar djupa spel med grym story som man fastnar i, t.ex. Bioshock.
När storyn är som djupast så blir jag helt fast och känns som jag är i spelet (tolka det inte fel och nördigt, haha). Screen tearing i ett sådant läge totalförstör ögonblicket.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Om vsync inte funkar på någon av flera skärmar så testa att byta kablar, dvi, hdmi eller dp!

V-sync fungerar finfint för mig! Det jag inte förstår är varför folk väljer att spela utan det.
Men du kanske syftade på snubben som kör eyefinity och hade problem, och inte mig? haha

Skrivet av HurMycket:

Tycker att det blir väldigt segt och drygt när vsync är på. Klarar inte av det. Märker knappt tearing längre.

Lust att ge mig ett scenario där jag kan testa själv och jämföra vad som är segt och drygt? Har lust att testa och se om jag märker av något

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Hur menar du nu? Jag är inte speciellt insatt i screen tearing och hur/när det uppstår, menar du att det endast uppstår när FPS:en överstiger maximala uppdateringsfrekvensen (i ditt fall 120Hz)?

Exakt.
Mer 120Hz till folket!

Dock så tror jag att det skall uppstå när sin FPS är under sin skärms uppdateringsfrekvens också men av någon anledning så gör det inte det för mig mellan 60-120FPS i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag har lyckats vänja mig vid tearingen och märker inte av den längre. Däremot vänjde jag mig aaaaldrig med den lilla fördröjningen som v-sync skapar i spelet, särskilt inte i fps och liknande där man kräver stor precision under kort tid. Jag har under åren lärt mig att hela "raw-input" filosofin oftast fungerar bäst för mig

Permalänk
Medlem

Har oftast 120+ FPS i dom spelen jag spelar. Screen tearing är inte markbart då imo med tanke på att frame'en med tearing visas under så kort tid, och skillnaden mellan frame'sen är så liten. Jag är oftast väldigt kompetitive i det jag spelar så hellre screan tearing än input lag, och hellre en halv bild som är uppdaterad än ingen.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Exakt.
Mer 120Hz till folket!

Men om det enbart uppstår när FPS:en går över maximala uppdateringsfrekvensen så borde det inte skilja på screen tearing mellan 60Hz och 120Hz-skärmar?
Eller menar du att grafikkort har ofta lättare att hålla FPS över 60 än över 120, vilket leder till att det uppstår screen tearing oftare på 60Hz-skärmar?

Jag tänker dock hålla mig till 60Hz tills bra IPS-skärmar får 120Hz. Kom och testa valfritt spel på min U2413 så ska du få se på vackra färger! haha.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Redigerade mitt inlägg

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Våga vägra screen tearing! :)Är det inte samma mängd input lag med handkontroll?

Jodå, det är det ju såklart. Det jag menar att det inte märks av på samma sätt när man använder analoga spakar som inte är lika precisa som en mus. Det är just känslan av att veta att jag just flyttat musen, och sedan ser jag muspekaren komma flygande efteråt. Fuckar upp hjärnan något enormt för mig och får mig att vilja kompensera för det, vilket leder till att jag vill flytta tillbaka musen, och missar helt och hållet osv

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Hallåj,

Sitter och slösurfar såhär på kvällskvisten och kom att tänka på att jag väldigt ofta ser trådar där folk skriver om FPS och hur mycket de brukar ha när de spelar och att det sträcker sig över skärmens maximala uppdateringsfrekvens (vanligtvis 60). Det får mig att tänka på och inse att alla dessa personer kör så klart utan v-sync aktiverat.

För att göra detta inlägg kort:
Är jag den enda som spelar med v-sync? Screen tearing (vilket uppstår när man spelar utan v-sync) är nog det värsta jag vet inom spel.
Exempel:
http://img834.imageshack.us/img834/1617/tear6.jpg

Jag tycker till och med det är värre än att få FPS-drops under 60 (eller maximalt som skärmen klarar av).
Screen tearing, anser jag, förstör spelupplevelsen helt och hållet och får mig att tappa suget - Varpå jag slår igång v-sync direkt.

Vad är anledningen till att ni som spelar utan v-sync faktiskt spelar utan v-sync?
Jag vet grejen med input-lag men det är ärligt talat inget jag någonsin känt av - kanske för jag inte brytt mig om att försöka märka av det? Förstår att professionella spelare inte har råd med input-lag men som casual spelare som kör single player spel, vad är meningen?

Jag förstår iallafall inte hur man kan spela med screen tearing, det är nog en av de värsta sakerna som finns när det kommer till skärm och spel!

Den enda gången jag kör med v-sync av är när jag benchmarkar

Jag har kört med och utan vsync i många år nu och jag kan faktiskt säga att jag kan inte se tearing över huvudtaget oavsett?Så det blir alltid utan vsync all the way,kanske har jag något fel på mina ögon men jag har sett minst tusen olika videos på tearing och det finns inte,eller jag kanske inte kan se det,obs då kör jag med en 120 hz skärm också:))och crossfire:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Har oftast 120+ FPS i dom spelen jag spelar. Screen tearing är inte markbart då imo med tanke på att frame'en med tearing visas under så kort tid, och skillnaden mellan frame'sen är så liten. Jag är oftast väldigt kompetitive i det jag spelar så hellre screan tearing än input lag, och hellre en halv bild som är uppdaterad än ingen.

word:)

Där var ordet input lag.....många måste spela vääldigt långsamt på sina fina skärmar:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Om ni nu har dålig respons med vsync, se till att stänga av trippelbuffer, sedan sätt prerender-frames eller flip queue size på 1 (eller 0 om det funkar för er). Se också till att köra skärmarna optimalt (gäller givetvis utan vsync också), dvs ingen dynamisk kontrast, ingen overdrive, ingen omskalning (låt grafikkortet göra det isf), sedan sätt dom i pc/game mode beroende på vad det är.

Permalänk
Entusiast

Testade nyss att cappa FPS:en till 110FPS i EVGA Precision X och spelade lite BF3, såg ingen tearing ölver huvud taget och jag koncentrerade mig verkligen på att försöka märka det.

Det jag dock undrar är vad som händer om man cappar FPS:en till 60FPS via EVGA precision X istället för att använda V-sync?
Kan någon med en 60Hz-skärm säga vad som händer då?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Testade nyss att cappa FPS:en till 110FPS i EVGA Precision X och spelade lite BF3, såg ingen tearing ölver huvud taget och jag koncentrerade mig verkligen på att försöka märka det.

Det jag dock undrar är vad som händer om man cappar FPS:en till 60FPS via EVGA precision X istället för att använda V-sync?
Kan någon med en 60Hz-skärm säga vad som händer då?

Ge mig 5 minuter

Permalänk
Medlem

Vsync ger fördröjning. Detta är ett faktum. Förmodligen därför många stänger av det.
120Hz skärm och vsync av är absolut den bästa kombinationen.

Att låsa eller "cappa" fpsen till 60 är inte samma sak som att ha vsync. Låser du fpsen så är den fortfarande inte synkroniserad, därav namnet "vertical synchronization".

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Testade nyss att cappa FPS:en till 110FPS i EVGA Precision X och spelade lite BF3, såg ingen tearing ölver huvud taget och jag koncentrerade mig verkligen på att försöka märka det.

Det jag dock undrar är vad som händer om man cappar FPS:en till 60FPS via EVGA precision X istället för att använda V-sync?
Kan någon med en 60Hz-skärm säga vad som händer då?

Skrivet av Devil May Cry:

Vsync ger fördröjning. Detta är ett faktum. Förmodligen därför många stänger av det.
120Hz skärm och vsync av är absolut den bästa kombinationen.

Att låsa eller "cappa" fpsen till 60 är inte samma sak som att ha vsync. Låser du fpsen så är den fortfarande inte synkroniserad, därav namnet "vertical synchronization".

Cappade FPS till 60 genom Precision X - Screen tearing uppstår. Så nej, det funkar inte :/

Jo, det må vara ett faktum men frågan är hur många som verkligen känner av det? Har en känsla av att många kanske kör utan V-sync för att "få ut så mycket FPS som möjligt" när det i själva verket är totalt onödigt att få FPS:en att överstiga maximala uppdateringsfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag märker knappt av screen tearing även om jag ligger i 150 fps på 60 hz. I början var det något ryckigt, men jag tycker att ju mer jag spelade med det desto mindre märkte jag. (dock har jag inte ett sånt skräckexempel som bilden du visade!) Samtidigt tycker jag inte heller att allt under 60 fps är dåligt, endast om det är fps. Sitter jag med t.ex. skyrim med en massa moddar klarar jag mig finfint med mina 30

Skrivet av Uzanar:

Det jag dock undrar är vad som händer om man cappar FPS:en till 60FPS via EVGA precision X istället för att använda V-sync?
Kan någon med en 60Hz-skärm säga vad som händer då?

Du måste cappa något under din uppdateringsfrekvens för att inte få screen tearing iaf, eftersom även om du sitter på 60 fps så kommer de inte vara i synk med skärmen. T.ex. kan jag fortfarande få screen tearing med 58 (endast minimal).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nikkop:

Lust att ge mig ett scenario där jag kan testa själv och jämföra vad som är segt och drygt? Har lust att testa och se om jag märker av något

Valfritt FPS-spel borde funka. Kör Battlefield 3 i några timmar utan vsync och byt sen till vsync.

Eller om du vill ha det ultimata skräckexemplet (som beror på usel konsolport snarare än vad vsync faktiskt gör): Menyn i Dead Space.

EDIT: Kom på att screen tearing givetvis blir värre vid lägre framerate. Att jag kör min skärm i 110 Hz och ofta ligger över 100 fps hjälper säkert att minimera effekterna av tearing.

(Varför är det så? Jo, om man har 10 fps kommer det ju skilja väldigt mycket mellan varje bildruta, då mycket hinner hända på 100 ms. Därmed kommer det synas väldigt tydligt om en bildruta är kapad och ersatt av en annan i mitten av skärmen. Men har man 100 fps kommer bildrutorna att vara mer lika varandra eftersom det hinner hända mycket mindre på 10 ms.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers