Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

Permalänk
Medlem

Är jättesugen på att testa, men första intrycket är att den kommer suga rätt hårt.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Den nya kontrollen ser ut som ett perfekt komplement, nu kanske man äntligen kan spela "peka-klicka" spel på ett bra sätt utan mus och tangentbord. Att kunna streama spel från datorn verkar också mycket intressant, nu kanske man äntligen kan spela PC spel i vardagsrummet och på så vis slippa köpa konsoler som komplement till datorn. Jag är förväntansfull och positiv till denna nyhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo jag läste och det stod massa om haptisk feedback. Jag efterfrågade taktil feedback. Att handkontrollen kan vibrera på mysiga sätt i takt till spel har ju inget med att man inte har samma taktila känsla i en styrplatta som i en analog spak.

Här var det insnöat så det visslar om det. Det finns genrer som gör sig mycket bättre med handkontroll än med mus och tangentbord. Ett lysande exempel är bilspel som är helt omöjligt att få samma känsla i eftersom du bara har två lägen på tangenter i ett tangentbord. Det betyder att det antingen är full gas eller ingen gas, full broms eller ingen broms, fullt rattutslag eller inget. Vissa bilspel är halvt omöjliga att köra med tangentbord för att du inte har någon känsla alls. Du kan inte styra mjukt eftersom du styr i hack. Många plattformsspel är mycket trevligare att köra med handkontroll också.

Sen finns det andra spel som det är tvärt om på. Jag hatar att spela FPS med handkontroll och RTS blir fruktansvärt bökigt. Där vill jag ha mus och tangentbord.

Jag trotsade PC-elitismens trångsynthet och köpte mig en Xbox 360-handkontroll i veckan. Burnout Paradise blev helt plötsligt spelbart för bilarna gick att kontrollera.

Så det kanske är dags att titta fram från din mörka hörna och inse att det finns fler spel i världen än WoW, LoL och COD.

Bilspel ska köras med ratt. Synd bara att bra rallyspel knappt verkar produceras längre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja som sagt så finns det ju flera olika typer av spel. Och även om nu du själv kanske inte gillar bilspel eller fightingspel för att ta några exempel... så är det många som gör det.

Har inget emot fighting spel eller bilspel, fast jag spelar alltid bilspel på datorn med tangentbord, fast fightingspel behöver man nog en handkontroll för

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Varför behöver man få informationen på handkontrollen? Kan inte spel utvecklarna nyttja dagens 81" tv skärmar med att läga ut bra information på skärmen eller är det så att det behövs en extra pekskärm i mitten av handkontrollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joann:

Varför behöver man få informationen på handkontrollen? Kan inte spel utvecklarna nyttja dagens 81" tv skärmar med att läga ut bra information på skärmen eller är det så att det behövs en extra pekskärm i mitten av handkontrollen?

När du rör touchscreenen kommer informationen på den att komma upp på t.ex. TVn som en overlay.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Har inget emot fighting spel eller bilspel, fast jag spelar alltid bilspel på datorn med tangentbord, fast fightingspel behöver man nog en handkontroll för

Hur menar du att fightingspel skulle lida mindre av tangentbord än bilspel? Till och med arkadracers mår grymt bra av "lägre än max" får både gas och styr-input. Du kan aldrig köra lika fort i en kurva med tangentbord. Går du sedan över till mer simracers som t.ex. iRacing, Race-serien eller rFactor är tangentbord fullkomligt värdelöst.
Ratt och pedaler är givetvis överlägsna kontroll också men jag skulle vilja säga att en bra handkontroll räcker en bra bit på vägen, men spelen är helt ospelbara med tangentbord.

Ont:
Blir spännande att testa.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Luktar stenhård flopp.

Permalänk
Medlem

Steam is the future.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl | Nvidia MSI GTX 980 Ti Lightning 6GB | MSI Z170A XPOWER | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666Hz CL16 DDR4 (4x4GB) | i7-6700k 4,0GHz | Noctua NH-D15 | Corsair PSU 850W 80+Gold | Samsung SSD 850 500gb | Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm x4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Svårt att säga innan man testat den Valve är för mig det ända företaget som vet var de gör nu för tiden inom spel då.

Dom utvecklar ju knappt spel längre. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I'll just put this here, eftersom vi ändå pratar Valve och delvis HL3: http://www.vgleaks.com/valve-files-trademark-for-half-life-3/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Microsoft släppte en surfplatta 2002 också.
Ett par år senare gick det bättre, iom att tekniken går framåt...

Ontopic så hade jag hellre sett att det satt en loadcell under plattan, typ som i 3d möss!
Då hade man kunnat hålla tummen i mitten och bara vicka plattan mimimalt, fast det kanske är så den fungerar? Har svårt att se att det är i närheten av samma teknik som på en touchskärm.

Varför skulle man vilja installera ett spel oberoende av steam? Lättare att ha allt på samma ställe i ett program än massa genvägar på skrivbordet, måste man formatera datorn får man lätt hem allt igen utan att böka etc. etc.
Dock är jag mot monopol av princip, det är ju tur Origin finns... xD
Nu kan man dessutom bygga en konsoll runt steam med samma spel man är van vid, Win win.

Varför skulle man vilja ha sina spel "låsta" till en annan mjukvara som inte har med spelet att göra? Jag föredrar faktiskt att ha en massa
genvägar på skrivbordet, och är helt ointresserad av vad Steam (och alla andra online DRM som finns) har att erbjuda.
Att man dessutom är beroende av att vara online så fort man ska spela, och att spelet stängs så fort något "händer" med anslutningen, är en annan negativ bismak.
Jag anser att man skulle fått välja helt enkelt, om man vill installera som vanligt med "cd-key" och få en genväg på skrivbordet, och slippa Steam, så ska man få göra det.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Varför skulle man vilja ha sina spel "låsta" till en annan mjukvara som inte har med spelet att göra? Jag föredrar faktiskt att ha en massa
genvägar på skrivbordet, och är helt ointresserad av vad Steam (och alla andra online DRM som finns) har att erbjuda.
Att man dessutom är beroende av att vara online så fort man ska spela, och att spelet stängs så fort något "händer" med anslutningen, är en annan negativ bismak.
Jag anser att man skulle fått välja helt enkelt, om man vill installera som vanligt med "cd-key" och få en genväg på skrivbordet, och slippa Steam, så ska man få göra det.

Förstår absolut hur du tänker.
Men det beror på hur man ser på det, visst, man vill inte ha massa extraprogram, även om prestandan de drar är försumbart i dagsläget.

Jag drar hellre ner ett program där jag kan välja vilka av mina spel jag vill installera. Sitter på 100mbit så det går snabbare än via skiva anyways.
Och steam håller koll på mina keys så jag slipper skriva in det varje gång.

Enda problemet jag stött på är då jag fick min Arma2 key bannad. Köpte spelet igen men kan inte byta key i spel, så det måste jag installera manuellt, och det är bra mycket bökigare att ladda ner varje expansion, håller reda på vilka av alla 5-7 man installerat samt massa olika keys, i steam tankar man bara skiten så hänger all DRM med.

Men det beror på hur man ser på det, alla är olika så jag säger inte att du har fel, bara att steam känns lättare för mig då jag har majoriteten av alla spel där redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

En till från Paradox Interactives AMA igår på Reddit:
(svensk strategispelstudio om nån nu missat det)

Citat:

Q: Have you had any experience with the Steam Controller, and what's your opinion on it?

A: Despite looking a bit wonky it feels great to hold and is suprisingly smooth to play with - especially the non-gamepaddy games. We're dying to get one in the office and fool around with it for real.