Itorex Semi-Fisheye, saknas det delar?

Permalänk

Itorex Semi-Fisheye, saknas det delar?

Jag lyckades, för en pinsamt låg prislapp, lägga vantarna på ett objektiv nu i helgen. Jag är barnsligt förtjust i gamla prylar, trasiga som fullt fungerande. När jag kom hem och började undersöka mitt fynd så upptäckte jag att det måste saknas något på objektivet. Där "fästanordningen" mellan kameran och objektivet ska vara så såg det aningen naket ut. Skulle det vara så att man kan klicka hem någon form av reservdel/adapter från random-internetbutik, t.ex. ebay? Min förhoppning är att jag kan ge det till min tjej som fotograferar en del, hon har en Nikon D40.

Bilder säger mer än tusen ord, nästan...

Dold text

Vad jag kan tolka det som så ser det ut som att det ska sitta någon form av ring som skruvas fast med pyttesmå skruvar, därav märkena i "skarven" som synes på bilderna. Även bilder på internet visar någon form av adapter-gizmo-thingy. Objektivet är nog inte värt så himla mycket när det är komplett men jag gillar att få gamla saker att fungera, oftast är de ju inte sämre än nya. Så om det går att inom rimliga gränser (max 100 kr?) få detta fräsiga objektiv brukbart så blir jag väldigt glad!

De läckra nagelbanden bjuder jag på

Tack på förhand!

/Joackim

Permalänk
Medlem

Vad jag kan hitta så är det inte ett komplett objektiv, utan en fisheye-adapter. Meningen verkar vara att man ska kunna sätta det framför ett vanligt objektiv och få fisheye-perspektiv. Utifrån de bilder jag hittat så ska det sitta en gängad ring i änden så att adaptern kan skruvas fast i filterringen på ett objektiv. Förmodligen så är den ringen utbytbar så att man kan anpassa adaptern till olika filtergängor.

Jag tror det blir svårt att få tag på en sån utan att helt enkelt köpa en till adapter, och jag gissar på att det inte är värt att lägga ner så mycket möda på eftersom adaptern förmodligen inte ger någon vidare bildkvalitet ändå.

Permalänk
Skrivet av perost:

Vad jag kan hitta så är det inte ett komplett objektiv, utan en fisheye-adapter. Meningen verkar vara att man ska kunna sätta det framför ett vanligt objektiv och få fisheye-perspektiv. Utifrån de bilder jag hittat så ska det sitta en gängad ring i änden så att adaptern kan skruvas fast i filterringen på ett objektiv. Förmodligen så är den ringen utbytbar så att man kan anpassa adaptern till olika filtergängor.

Jag tror det blir svårt att få tag på en sån utan att helt enkelt köpa en till adapter, och jag gissar på att det inte är värt att lägga ner så mycket möda på eftersom adaptern förmodligen inte ger någon vidare bildkvalitet ändå.

Du har nog med allra största säkerhet rätt. Men om man nu får för sig att leta efter en sådan reservdel, vad skulle den kunna heta? Man kan ju ha ögonen öppna utifall man råkar bläddra förbi något sådant på internet

Permalänk
Medlem

Har ett likadant liggandes hemma. Kan ta en kik på det när jag kommer hem och försöka svara på frågorna då

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Nestor:

Har ett likadant liggandes hemma. Kan ta en kik på det när jag kommer hem och försöka svara på frågorna då

Grymt!

Jag tror att jag har en idé, beställde 4st uv-filter som jag tänker trycka ut filtret ur. Därefter limma fast en filterram på fisheyet och hålla tummarna att det håller. Resterande filterramar blir distanser att laborera med.

4st filter av tveksam kvalisort på stor känd köposälj-sida för 35kr inkl frakt. Omoraliskt att frakta runt hela jorden bara