Har jag någon chans med handkontroll?

Permalänk
Medlem

Har jag någon chans med handkontroll?

Hej!

Jag har tidigare spelat mycket på PS3 och har nu skaffat en speldator istället. Spelar gör jag på min TV med handkontroll. Än så länge har jag bara kört singleplayer-spel och min fråga är: har man någon chans i FPS med handkontroll när man möter spelare som spelar med mus och tangentbord?

Jag menar inte att spela professionellt, utan att spela några spel då och då, tex BF4 som kommer ut snart. Finns det något PC-spel där man kan möta andra som spelar med kontroll? Det vore det ultimata för någon som mig

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Och du möter spelare som ligger på samma nivå som dig och kör med mus och tangentbord så lär du nog dö så länge du kör med handkontroll.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hej!

Jag har tidigare spelat mycket på PS3 och har nu skaffat en speldator istället. Spelar gör jag på min TV med handkontroll. Än så länge har jag bara kört singleplayer-spel och min fråga är: har man någon chans i FPS med handkontroll när man möter spelare som spelar med mus och tangentbord?

Jag menar inte att spela professionellt, utan att spela några spel då och då, tex BF4 som kommer ut snart. Finns det något PC-spel där man kan möta andra som spelar med kontroll? Det vore det ultimata för någon som mig

Tack på förhand!

Har svårt att tänka mig att du kan bli lika snabb, t.ex. så kan man inte göra 180 graders vändningar med handkontroll. Sen så lär du få problem om du ska sikta med precision på långt avstånd...

Tror inte du har någon chans i FPS spel nämligen, men du kan ju alltid prova och rapportera in här hur det gick!

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

Hur är det på konsoller. Är det lite aim assist på FPS med? Det finns väl inte på PC så det blir än svårare med handkontroll pga det.
Men prova och se hur det verkar.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hej!

Jag har tidigare spelat mycket på PS3 och har nu skaffat en speldator istället. Spelar gör jag på min TV med handkontroll. Än så länge har jag bara kört singleplayer-spel och min fråga är: har man någon chans i FPS med handkontroll när man möter spelare som spelar med mus och tangentbord?

Jag menar inte att spela professionellt, utan att spela några spel då och då, tex BF4 som kommer ut snart. Finns det något PC-spel där man kan möta andra som spelar med kontroll? Det vore det ultimata för någon som mig

Tack på förhand!

Även om du har världens bästa aim så kommer du inte ha en chans i FPS tyvärr. Men jag skulle definitivt prova spel som assassins creed och bilspel, de fungerar perfekt med dosa! Även GTA IV är väldigt kul, men endast att åka bil dock, då det inte går att sikta för 5 öre

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Har svårt att tänka mig att du kan bli lika snabb, t.ex. så kan man inte göra 180 graders vändningar med handkontroll. Sen så lär du få problem om du ska sikta med precision på långt avstånd...

Tror inte du har någon chans i FPS spel nämligen, men du kan ju alltid prova och rapportera in här hur det gick!

Precis, lika snabb blir jag nog inte med kontroll. Frågan är bara om jag är tillräckligt snabb för att det ändå ska vara kul
Jag ska prova BF4 betan som kommer sen, så får vi se hur det går.

Skrivet av Engman78:

Hur är det på konsoller. Är det lite aim assist på FPS med? Det finns väl inte på PC så det blir än svårare med handkontroll pga det.
Men prova och se hur det verkar.

Ja, det är nog en del aim assist. Vet dock inte hur mycket det är när man kör multiplayer, tex COD på konsoll.

Skrivet av WoG:

Även om du har världens bästa aim så kommer du inte ha en chans i FPS tyvärr. Men jag skulle definitivt prova spel som assassins creed och bilspel, de fungerar perfekt med dosa! Även GTA IV är väldigt kul, men endast att åka bil dock, då det inte går att sikta för 5 öre

Jag spelar FPS-spel i singleplayer med kontroll. Har nyligen kört klart Bioshock och Far Cry 3, så det går att köra FPS med kontroll, men kanske inte mot andra som kör med mus och tangentbord :/

Permalänk
Medlem

I rena fps-spel som typ CS lär du inte ha någon chans. I bf3 är det nog strunt samma. Köra fordon kanske till och med blir lättare.

Permalänk
Medlem

Jag har BF3 på både PC och PS3 har spelat runt 600h och är lika duktig på båda systemen, jag har testat gamepad på PC och det gick helt åt helvete, jag hade inte en chans, fordon fungerade bra men resten nej.
Sen kan jag tillägga att jag spelat med Aim assist avstängt på PS3 sedan dag ett men det hjälpte inte ändå när man testa på PC, mus/tangentbord är överlägset.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har BF3 på både PC och PS3 har spelat runt 600h och är lika duktig på båda systemen, jag har testat gamepad på PC och det gick helt åt helvete, jag hade inte en chans, fordon fungerade bra men resten nej.
Sen kan jag tillägga att jag spelat med Aim assist avstängt på PS3 sedan dag ett men det hjälpte inte ändå när man testa på PC, mus/tangentbord är överlägset.

Okej, det var som jag misstänkte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Okej, det var som jag misstänkte :/

Kom nyss ihåg att jag och några bekanta laborerade med just detta för många årsedan, vi hade 3st chippade orignal xbox ettor och 3st datorer, och vi körde PC versionen av Quake 2 med kompilerade binärer för xboxen och det var kompatibelt att spela nätverk med PC spelare så vi satt de 6 maskinerna över en switch och körde deathmatch i ett par dagar och då var det samma story där, även de som var extremt konsol vana hade stora problem att hänga med även de sämsta av oss på PC så det slutade med att ingen ville köra på xbox och framtida quake 2 lan med xbox som spelmaskin fick USB mus/tangentbord.

Suck, nu blev jag sugen på att gräva fram min gammla xbox med linux och 128MB ram (har lött dit 64MB extra ram piggy-back för att ge den en boost i linux och xmbc en gång i tiden).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.