Blev scamad av en här på sweclockers

Permalänk
Medlem

Blev scamad av en här på sweclockers

hej, jag bytte några spel mot ett acc på steam först. jag la till några egna dyra spel på accet. Efter det blev jag uttråkad på spelen och ville byta accet mot något annat. Jag blev då erbjuden bf4 för den. Jag sa ja först men ångrade mig sedan då blev jag erbjuden till pengar, när jag tackade nej till pengar också sa han att jag måste byta då han redan har köpt bf4..... Tveksamt visade jag godwill och gick med på det. han sa att koden går att aktivera direkt och man kan börja spela när spelet kommer ut.
Sedan när jag ger han mitt acc så säger han att han får keyn när spelet kommer ut. Jag blev såklart arg men jag visade godwill igen och gav honom accet och han lovade att jag får mitt spel när den kommer ut. Jag gav honom förra ägarens email och han lovade att jag får mitt spel oavsätt vad som händer med kontot även om föra ägaren tar tillbaka accet. nu efter typ mer än en månad kommer han och säger att han inte kan logga in och säger att jag har scamat honom och jag inte kommer att få mitt spel. vad ska jag göra? Snälla ge mig tips! Jag tänker inte avslöja hans namn men han får göra det själv om han vill!

Permalänk
Medlem

You may not sell or charge others for the right to use your Account, or otherwise transfer your Account, nor may you sell, charge others for the right to use, or transfer any Subscriptions other than if and as expressly permitted by this Agreement (including any Subscription Terms or Rules of Use).

Tips från reglerna.

Det är troligen främst för att hålla dig ifrån att sånt här händer.
I framtiden rekommenderar jag dig att inte göra köp/sälj där ett spel som inte släppts än har haft sin "release".

Du kan testa kontakta Steam Support och förklara läget och se om dem har sympati.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Tyvärr så finns det ingenting du kan göra, bdu får se det som en läropeng helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

You may not sell or charge others for the right to use your Account, or otherwise transfer your Account, nor may you sell, charge others for the right to use, or transfer any Subscriptions other than if and as expressly permitted by this Agreement (including any Subscription Terms or Rules of Use).

Tips från reglerna.

Det är troligen främst för att hålla dig ifrån att sånt här händer.
I framtiden rekommenderar jag dig att inte göra köp/sälj där ett spel som inte släppts än har haft sin "release".

Du kan testa kontakta Steam Support och förklara läget och se om dem har sympati.

Skrivet av Appel99:

Tyvärr så finns det ingenting du kan göra, bdu får se det som en läropeng helt enkelt.

Men hur tycker ni att jag och han borde lösa detta? Det är ju inte mitt fel att han har sumpat kontot....

Permalänk
Medlem

Men kontot är jo 3rd hand. Vem kan garantera att den ursprungliga ägaren har inte tagit kontot tillbaks?
Båda tog en risk då ni gick emot EULA, så ja, take it like a man.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Men hur tycker ni att jag och han borde lösa detta? Det är ju inte mitt fel att han har sumpat kontot....

Du kan inte göra något med stöd från Steam, Dice, EA eller Polisen heller för den delen då du brutit mot Steams användaravtal. Har du uppgifter på personen? Eller har du bara mejl?

Permalänk
Medlem

det finns ju till och med en steam byttestråd här på swec så jag tror inte att det är olagligt. Han sa ju att jag ska få mitt spel oavsätt vad som händer. så vad tycker ni är rättvist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du kan inte göra något med stöd från Steam, Dice, EA eller Polisen heller för den delen då du brutit mot Steams användaravtal. Har du uppgifter på personen? Eller har du bara mejl?

jag har honom bara på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

det finns ju till och med en steam byttestråd här på swec så jag tror inte att det är olagligt. Han sa ju att jag ska få mitt spel oavsätt vad som händer. så vad tycker ni är rättvist?

Man byter spel nycklar/spel man har på kontot som man kan ge bort. Inte hela konton.

Permalänk

Ring steam support och säg att du blicit hackad på på steam och på din mail och vill återställa allt.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns hjälp på laglig väg. Ta reda på hans IP och sedan position och ge dig ut.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Ring steam support och säg att du blicit hackad på på steam och på din mail och vill återställa allt.

Vilket är ännu mer emot Steams tos.

Som tidigare nämnts, take it as a man, det finns ingenting du kan göra utom att bråka med han du bytte med. Om du kontaktar Steam support kommer de bara stänga av kontot om det finns tillräckligt med bevis för att kontot sålts.

Säg vad coolingen på Sweclockers heter också så att inga fler blir blåsta av honom.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

det finns ju till och med en steam byttestråd här på swec så jag tror inte att det är olagligt. Han sa ju att jag ska få mitt spel oavsätt vad som händer. så vad tycker ni är rättvist?

Att bryta emot användningsavtal är inte i sig olagligt men det innebär också att om du bryter emot användningsavtalet att du ifrån sätter dig alla dina rättigheter till support som du annars hade fått av steam som en del av avtalet.

Rättvist, finns sällan sådant i livet tyvärr. Du byta naïvt bort ditt konto emot något som du inte med säkerhet kunde ha få, det är en medveten risk, om du inte såg det som en risk är det där du gjorde fel. Jag kan ju säga så här att jag hade varit på han tills jag fått det jag byta till mig. Men det finns ingen juridisk hjälp du kan få av någon då bytesrätt finns inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

det finns ju till och med en steam byttestråd här på swec så jag tror inte att det är olagligt. Han sa ju att jag ska få mitt spel oavsätt vad som händer. så vad tycker ni är rättvist?

Jag tycker det mest rättvisa är att båda parter står för vad de lovat. Tyvärr är min åsikt helt obetydlig för dig sålänge du inte lyckas övertala killen om samma sak.

Fast... när jag tänker efter hade nog det mest rättvisa varit att steam-kontot låstes då du faktiskt brutit mot avtalet du ingick i med steam. Därmed har du ingen som helst rätt till kontot längre.

Permalänk
Inaktiv

Snälla. Jag tror TS själv förstår vid det här laget att det han gjorde var fel... sluta komma med massa trams som "Nu har du i alla fall lärt dig en läxa".
Skulle ni sagt likadant till någon som blivit våldtagen? "Nu har du i alla fall lärt dig att inte ha kortkort kjol om kvällarna".
TS har inte begått något brott, det har däremot scammaren så sluta, bara sluta.

OT: Som en ovanstående säger. Kontakta Steam och säg att du blivit hackad, borde vara busenkelt att få tillbaks kontot.

EDIT: Efter många undrande (och ilskna) kommentarer så kan jag här och nu förtydliga att jag INTE över huvud taget menar att detta brott skulle vara lika hemskt och vidrigt som en våldtäkt.

Det jag menade var att det inte är TS fel ATT han blev scammad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Snälla. Jag tror TS själv förstår vid det här laget att det han gjorde var fel... sluta komma med massa trams som "Nu har du i alla fall lärt dig en läxa".
Skulle ni sagt likadant till någon som blivit våldtagen? "Nu har du i alla fall lärt dig att inte ha kortkort kjol om kvällarna".
TS har inte begått något brott, det har däremot scammaren så sluta, bara sluta.

OT: Som en ovanstående säger. Kontakta Steam och säg att du blivit hackad, borde vara busenkelt att få tillbaks kontot.

Härligt och se lite mogna svar!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Snälla. Jag tror TS själv förstår vid det här laget att det han gjorde var fel... sluta komma med massa trams som "Nu har du i alla fall lärt dig en läxa".
Skulle ni sagt likadant till någon som blivit våldtagen? "Nu har du i alla fall lärt dig att inte ha kortkort kjol om kvällarna".
TS har inte begått något brott, det har däremot scammaren så sluta, bara sluta.

OT: Som en ovanstående säger. Kontakta Steam och säg att du blivit hackad, borde vara busenkelt att få tillbaks kontot.

Och vad i HEL**TE har våldtäkt med detta att göra?
Inte ens i närheten av en liknelse...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Snälla. Jag tror TS själv förstår vid det här laget att det han gjorde var fel... sluta komma med massa trams som "Nu har du i alla fall lärt dig en läxa".
Skulle ni sagt likadant till någon som blivit våldtagen? "Nu har du i alla fall lärt dig att inte ha kortkort kjol om kvällarna".
TS har inte begått något brott, det har däremot scammaren så sluta, bara sluta.

OT: Som en ovanstående säger. Kontakta Steam och säg att du blivit hackad, borde vara busenkelt att få tillbaks kontot.

Så livstid psykologisk trauma, eventuella permanenta skador på kroppen och totalförstör social självsäkerhet går att jämföra med en mindre ekonomisk blåsning?
Som sagt det finns ingen bytesrätt under konsument lagarna. Ingen har gjort ett brott. Det är mer som att du blev lurad på kartläsningen och gått vilse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Herregud.

Jag kan börja med att tala om att det är JAG som bytte till mig steamkontot med "dencoolasnubben".

Det hela började 1 september då jag såg att han ville byta bort ett steamkonto med några spel jag var intresserad av.
Jag hörde av mig till honom och frågade vad han ville byta mot. Han var intresserad av Battlefield 4.
Jag talade då om att jag kunde köpa BF4 till honom om jag fick steamkontot.

Vi kom överrens och jag förbokade BF4. Innan dess hade jag varit i kontakt med deras support och frågade då när man fick CDKEYn, de svarade att jag fick den över mail inom några timmar. Perfekt tänkte jag och kunde då köra ett schysst byte med "dencoolasnubben".

Men när det gått nästan ett dygn så hade jag fortfarande inte fått någon CDkey, då kontaktade jag supporten igen och de beklagade och svarade att jag hade fått fel information. CDkeyn levereras vid lanseringsdatum. De erbjöd mig att få återbetalning, jag svarade att jag skulle återkomma då jag ville meddela "dencoolasnubben" läget.

Jag meddelade "dencoolasnubben" hur läget var och efter många om och men så kom vi överens om att göra bytet ändå. Jag skulle skicka han BF4-nyckeln när jag fått den vid lanseringsdatumet. Jag fick tillgång till steamkontot redan då. Jag bytte lösenord, epost och säkerhetsfråga + svar och skrev upp informationen i min Dropbox och på en lapp som jag har hemma, för att inte glömma bort.

Efter att jag använt steamkontot 1 gång, samma datum vid bytet så använde jag det också helgen efter (8-9 sep).
Men efter det så har jag inte loggat in på det förrens idag.
Jag kunde inte logga in: fel lösenord.
Testade 3 gånger sedan kollade jag på lappen och försökte ytterliggare 2 ggr. Men fortfarande fel lösenord.
Då testade jag "glömt lösenord" men steam talade om att min epostadress inte fanns registrerad.

Alltså hade någon ändrat email + lösenord. Jag kontaktade "dencoolasnubben" och talade om att jag inte kom in på steamkontot längre.

Jag börjar misstänka att det inte finns någon ägare innan "dencoolasnubben" bytte till sig steamkontot. Då hans förnamn är detsamma som namnet på steamkontot.

Likaså om jag går in på steamprofilen så ser jag att "steam-profil-namnet" är bytt och att någon har varit inloggad för 4 timmar sedan. Även att någon har spelat 2st spel i lördags, 28:e september. Även lagt till 3st vänner, då jag ägde det fanns det inga vänner överhuvudtaget.

Jag kan bara säga att jag har inte scammat någon. jag väntar fortfarande på att jag ska få min köpta BF4 key och hade tänkt ge den till "dencoolasnubben".

Men när det bara är ägaren av kontot som själv kan ta tillbaka det om han meddelar att det blivit hackat eller liknande så funderar jag..

PS. Jag har skickat 50 meddelanden till "dencoolasnubben" fram och tillbaka, hade jag scammat honom så hade jag skitit i att svara och bara fortsatt använda kontot. Det finns historik på alla konversationer.

Permalänk
Avstängd

Att dra paralleller mellan våldtäkt och en blåsning på några hundra kronor är inte okej.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

TS - har du kontaktat originalägaren av kontot för att se vad som händer?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Att dra paralleller mellan våldtäkt och en blåsning på några hundra kronor är inte okej.

Skrivet av Arazand:

Så livstid psykologisk trauma, eventuella permanenta skador på kroppen och totalförstör social självsäkerhet går att jämföra med en mindre ekonomisk blåsning?
Som sagt det finns ingen bytesrätt under konsument lagarna. Ingen har gjort ett brott. Det är mer som att du blev lurad på kartläsningen och gått vilse.

Förlåt om jag sårade någon med min starka liknelse. Jag menar självklart inte att detta skulle vara lika hemskt som en våldtäkt men jag hoppas att jag fick fram mitt budskap. ---> "DET ÄR INTE TS FEL ATT HAN BLEV SCAMMAD".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Förlåt om jag sårade någon med min starka liknelse. Jag menar självklart inte att detta skulle vara lika hemskt som en våldtäkt men jag hoppas att jag fick fram mitt budskap. ---> "DET ÄR INTE TS FEL ATT HAN BLEV SCAMMAD".

Det vet du inte då du uppenbarligen inte läst vad den andra parten skrev.
Trött jag blir...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MrNeikter:

Snälla. Jag tror TS själv förstår vid det här laget att det han gjorde var fel... sluta komma med massa trams som "Nu har du i alla fall lärt dig en läxa".
Skulle ni sagt likadant till någon som blivit våldtagen? "Nu har du i alla fall lärt dig att inte ha kortkort kjol om kvällarna".
TS har inte begått något brott, det har däremot scammaren så sluta, bara sluta.

OT: Som en ovanstående säger. Kontakta Steam och säg att du blivit hackad, borde vara busenkelt att få tillbaks kontot.

Ursäkta men det är väl en jävla skillnad på att bli blåst på spel/konto och en våldtänkt? Hur i helvete tänker du?!

PS. Säg det till 15-åringen som blev våldtagen där gärningsmännen går fria..

Permalänk
Medlem

Detta är ett ickeproblem, ett Steam-ACC kan man resetta genom att skicka in bilder på några av sina CD-keys och datumstämpel skriven på fri hand till supporten.. Jag har själv gjort det när en polare bytte lösenord på ett konto som jag lät honom låna.

OP, se ovan - lägg ner tramset och gå vidare i livet.

Sedan är det ju typiskt att någon ska dra upp en sådan våldtäkts parallel helt nonchalant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananfiS:

Herregud.

Jag kan börja med att tala om att det är JAG som bytte till mig steamkontot med "dencoolasnubben".

Det hela började 1 september då jag såg att han ville byta bort ett steamkonto med några spel jag var intresserad av.
Jag hörde av mig till honom och frågade vad han ville byta mot. Han var intresserad av Battlefield 4.
Jag talade då om att jag kunde köpa BF4 till honom om jag fick steamkontot.

Vi kom överrens och jag förbokade BF4. Innan dess hade jag varit i kontakt med deras support och frågade då när man fick CDKEYn, de svarade att jag fick den över mail inom några timmar. Perfekt tänkte jag och kunde då köra ett schysst byte med "dencoolasnubben".

Men när det gått nästan ett dygn så hade jag fortfarande inte fått någon CDkey, då kontaktade jag supporten igen och de beklagade och svarade att jag hade fått fel information. CDkeyn levereras vid lanseringsdatum. De erbjöd mig att få återbetalning, jag svarade att jag skulle återkomma då jag ville meddela "dencoolasnubben" läget.

Jag meddelade "dencoolasnubben" hur läget var och efter många om och men så kom vi överens om att göra bytet ändå. Jag skulle skicka han BF4-nyckeln när jag fått den vid lanseringsdatumet. Jag fick tillgång till steamkontot redan då. Jag bytte lösenord, epost och säkerhetsfråga + svar och skrev upp informationen i min Dropbox och på en lapp som jag har hemma, för att inte glömma bort.

Efter att jag använt steamkontot 1 gång, samma datum vid bytet så använde jag det också helgen efter (8-9 sep).
Men efter det så har jag inte loggat in på det förrens idag.
Jag kunde inte logga in: fel lösenord.
Testade 3 gånger sedan kollade jag på lappen och försökte ytterliggare 2 ggr. Men fortfarande fel lösenord.
Då testade jag "glömt lösenord" men steam talade om att min epostadress inte fanns registrerad.

Alltså hade någon ändrat email + lösenord. Jag kontaktade "dencoolasnubben" och talade om att jag inte kom in på steamkontot längre.

Jag börjar misstänka att det inte finns någon ägare innan "dencoolasnubben" bytte till sig steamkontot. Då hans förnamn är detsamma som namnet på steamkontot.

Likaså om jag går in på steamprofilen så ser jag att "steam-profil-namnet" är bytt och att någon har varit inloggad för 4 timmar sedan. Även att någon har spelat 2st spel i lördags, 28:e september. Även lagt till 3st vänner, då jag ägde det fanns det inga vänner överhuvudtaget.

Jag kan bara säga att jag har inte scammat någon. jag väntar fortfar
Jag ska ringa till honom och be an de på att jag ska få min köpta BF4 key och hade tänkt ge den till "dencoolasnubben".

Men när det bara är ägaren av kjag försöontot som själv kan ta tillbaka det om han meddelar att det blivit hackat eller liknande så funderar jag..

PS. Jag har skickat 50 meddelanden till "dencoolasnubben" fram och tillbaka, hade jag scammat honom så hade jag skitit i att svara och bara fortsatt använda kontot. Det finns historik på alla konversationer.

Det du skriver är helt rätt men inte mitt fel att han också hette Erik.. jag ska ringa till konom och be att återställa kontot. Det är ju inte mitt fel att. Ditt konto blev hackad. Du skriver att jag har hackat den. Kan någon snäll och kunnig person förklara till honom att jag inte kan återställa kontot om den inte är köpt av mig..... du låvade att jag skulle få spelet. Jag måste få den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråden där tre parter har flyttat runt ett Steam konto genom att betala med att köpa spel som inte har släppts och där alla utom de två som blivit scammade av varandra först bara whinar om hur man får skylla sig själv och sen bara whinar om en våldtäcktsliknelse?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Ursäkta men det är väl en jävla skillnad på att bli blåst på spel/konto och en våldtänkt? Hur i helvete tänker du?!

PS. Säg det till 15-åringen som blev våldtagen där gärningsmännen går fria..

Jotack, jag läste det i morse och blev långt ifrån glad, riktigt riktigt upprör rättare sagt. Och om du vill veta hur jag i helvete tänker så hänvisar till förra inlägget jag skrev.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av dencoolasnubben:

Det du skriver är helt rätt men inte mitt fel att han också hette Erik.. jag ska ringa till konom och be att återställa kontot. Det är ju inte mitt fel att. Ditt konto blev hackad. Du skriver att jag har hackat den. Kan någon snäll och kunnig person förklara till honom att jag inte kan återställa kontot om den inte är köpt av mig..... du låvade att jag skulle få spelet. Jag måste få den...

Skickades från m.sweclockers.com

Men herregud hur gammal är du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"dencoolasnubben" påstår nu att han har tagit kontakt med "ägaren" av steamkontot.

Fick detta skickat i ett PM:
"Jag har nu pratat med ägaren och enligt mig är det helt omöjligt att det var han. Jag säger inte du scamar mig men jag tror att någon keylogger har snattat lösenordet. men Jag bad honom och han kommer att skicka ett mail till steam idag och förhoppningsvis kan vi bevisa att han är den riktiga ägaren och få tillbaka kontot. som vi sedan kan registrera till dig igen. men oavsätt vad som händer måste jag få mitt spel eftersom du lovade. "

Det stämmer inte riktigt överrens med vad jag tror.

Vad jag ser framför mig: "dencoolasnubben" är den riktiga ägaren. Han tog tillbaka kontot och planerar att ge tillbaka det till mig, efter att han gjort det och fått sin BF4 nyckel så kan han ta tillbaka steamkontot igen. Alltså det finns ingen annan ägare, det är "dencoolasnubben" som ägde steamkontot.

Så den enda som har något att förlora är jag..