Gymnasium inför jurist universitet

Permalänk

Gymnasium inför jurist universitet

Hej!
Så småningom så kommer jag att behöva välja gymnasium, och mitt mål är att bli jurist.
Min fråga lyder - kommer jag att behöva läsa Ekonomiprogrammet (EK) som är en högskoleförberedande linje medans jag vill läsa på universitet.
Nu vet inte jag hur detta fungerar men jag undrar ifall detta är det enda alternativet.

Jag ursäktar att namnet på tråden är inkorrekt och det är en lösning till för att hålla namnet kort.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Hej!
Så småningom så kommer jag att behöva välja gymnasium, och mitt mål är att bli jurist.
Min fråga lyder - kommer jag att behöva läsa Ekonomiprogrammet (EK) som är en högskoleförberedande linje medans jag vill läsa på universitet.
Nu vet inte jag hur detta fungerar men jag undrar ifall detta är det enda alternativet.

Jag ursäktar att namnet är inkorrekt och det är en lösning till för att hålla namnet kort.

Samhällsprogrammet, Ekonomprogrammet, Naturvetenskap. Se till att läsa Svenska C, Engelska C, Matte C och att få högsta betyg. I övrigt så är det inga problem

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

För att bli jurist kan du egentligen läsa vilket program du vill, sålänge Historia 1a och Samhällskunskap 1a ingår. Men för att du ska kunna känna på hur juridiken känns som ämne gör du nog bäst i att läsa Ekonomiprogrammet med inriktning juridik.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Som sagt, programmet i sig spelar ingen nämnvärd roll i sammanhanget. Huvudsaken är att du har behörigheterna du behöver. Om det sedan är höga intagningspoäng kan det även vara smart att se till att läsa kurser som ger meritpoäng, så kolla sådana saker innan du snöar in dig på vilket gymnasieprogram du ska välja. Håll även i åtanke att det alltid är bättre att hålla fler dörrar än nödvändigt öppna när man väljer gymnasieprogram. Även om man har svårt att tro det när man går i 9:an och har börjat känna sig vuxen så tillhör det vanligheterna att man ändrar intressen och framtidsplaner under de närmaste åren, men därmed inte sagt att du inte kommer att vilja bli jurist även om fem år eller så, så ha gärna kvar det målet och sikta mot det, men se till att inte låsa in dig alltför mycket i ditt gymnasieval utifall att du skulle springa på någon annan utbildning som lockar ännu mer framöver.
Således skulle jag generellt sett rekommendera att när det kommer till valbara kurser, se till att välja fördjupande kurser inom de icke-programspecifika ämnena framför breddningar inom de programspecifika, speciellt om man läser ett studieförberedande program.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det krävs inte speciellt mycket behörighet för att söka till juristprogrammet så mitt tips är att du läser en gymnasielinje som ger dig möjlighet att söka så många olika universitetsutbildningar som möjligt. Inte för att låta taskig eller dryg, men när man går i högstadiet har man antagligen ingen aning om vad man vill jobba med hela livet. Fasen, jag är 25 år och pluggar 4e året på civilekonomprogrammet och jag är fortfarande inte säker på att jag har valt rätt.