Gamla Canon objektiv till en nyare Nikon DLSR kamera.

Permalänk
Medlem

Gamla Canon objektiv till en nyare Nikon DLSR kamera.

God kväll!

Det här är mitt första officiella inlägg här på SweClockers, det är nu så att jag har en fråga som jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med.
Det är nu så att jag har fått några gamla Canon objektiv från min pappa, det är några riktigt fina objektiv (tror att en av dem är ett macro objektiv och ett annat är ett teleobjektiv). Det är nu så att för ca 1 år sen köpte en ny kamera av märket Nikon, det är en Nikon D5100. Det är nu så att jag skulle vilja prova att montera på de gamla Canon objektiven på Nikon kameran. Jag har googlat runt lite och läst på och det som jag förstår är att det inte går p.g.a. att någon sensor sitter längre bak på Nikon kameror än på Canon kameror. Det är nu jag undrar om det finns någon väg runt det? Jag kan redan tänka mig att jag antagligen behöver komma offra autofokusen och också andra inställningar på objektivet. Men jag vet inte ens om det är möjligt att ha någon adapter mellan kameran och objektivet.

Jag är tacksam för svar och jag önskar er SweClockare en fortsätt trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det underlättar om du skriver exakt vad objektiven heter då Canon har bytt fattning på sina objektiv från FD till EF på 80-talet. Generellt brukar det finnas lösningar för det mesta även om det innebär uppoffringar i form av t.ex sämre optiska egenskaper etc. Prova att göra en snabb googling så finner du snabbt att marknaden är relativt stor för allehanda adaptrar (senaste tillskotten är väl alla spegellösa kameror som använder vanliga SLR/DSLR-objektiv.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Nu skriver du ju inte om det är Canon EF eller Canon FD. Oavsett så är "kompatibiliteten" med båda alternativen inte så bra med Nikon-kameror, eftersom, precis som du skriver, att registeravståndet är är längre på Nikon än på Canon. Man kan ändå montera dessa objektiv med en adapter, men vill man ha möjlighet att fokusera på oändligheten behöver adaptern ha optik, vilket gör den dyrare och att bildkvaliteten försämras. Utan optik i adaptern kommer man bara att kunna fokusera relativt nära. Hur nära/långt bort beror på vilket objektiv.
Makroobjektivet kan ju kanske vara intressant, om det är bra. Där kommer du ju ändå att största delen av tiden fokusera nära.

Vad gäller övriga funktioner är jag inte helt säker, så ta följande med en viss mängd salt. Du får sannolikt ingen AF och du lär inte få nån ljusmätning med en D5100. Sannolikt går det inte heller att kontrollera bländaren på något smidigt sätt om det är EF-objektiv. Är det FD så sitter det ju en ring för detta på objektivet. Man får ju dock blända ner manuellt när bilden ska tas (eller komponera bilden med objektivet nedbländat.

Permalänk
Medlem

Fotodiox i USA saluför en adapter med optik som möjliggör fokusering på oändligheten. I princip en slags telekonverter.
http://fotodioxpro.com/index.php/canon-fd-lens-to-nikon-camer...

Har själv en uppsättning FD-objektiv, men har inte kommit mig för att testa detta ännu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Fotodiox i USA saluför en adapter med optik som möjliggör fokusering på oändligheten. I princip en slags telekonverter.
[url]http://fotodioxpro.com/index.php/canon-fd-lens-to-nikon-camera-fotodiox-lens-mount-adapter.html[/url

Tack så mycket för de snabba svaren!

Jag har dock inte möjlighet vid tillfället att kolla vad det är för objektiv eftersom jag inte är hemma vid tillfället, jag återkommer senare under dagen. Om det skulle underlätta skulle jag kunna lägga upp foton på objektiven?

Jag kollade sidan som du länkade, men det stog inget om att den passade på Nikon D5100. Det stog att den passade på Nikon D5000, så nu undrar jag om om dessa två kameror har samma fäste för objektiven? Jag kommer googla runt på det här en del när jag har tid, men har rätt så mycket plugg för tillfället så det får bli en senare dag.

Ännu en gång jag tackar för de snabba och välutvecklade svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Titta på Kaffebrus.com

De kan ha

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeF:

Tack så mycket för de snabba svaren!

Jag har dock inte möjlighet vid tillfället att kolla vad det är för objektiv eftersom jag inte är hemma vid tillfället, jag återkommer senare under dagen. Om det skulle underlätta skulle jag kunna lägga upp foton på objektiven?

Jag kollade sidan som du länkade, men det stog inget om att den passade på Nikon D5100. Det stog att den passade på Nikon D5000, så nu undrar jag om om dessa två kameror har samma fäste för objektiven? Jag kommer googla runt på det här en del när jag har tid, men har rätt så mycket plugg för tillfället så det får bli en senare dag.

Ännu en gång jag tackar för de snabba och välutvecklade svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Det stod inte angivet att den passade till D7000 heller, så jag mailade. Och visst passar den på D7000. Jag kan inte tänka mig att D5000 och D5100 skulle ha olika fästen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det nu är riktigt fina objektiv till Canon du fått. Så hade jag sålt Nikonkameran, och köpt Canon kamerahus istället.
Om det nu är så att det är riktigt fina objektiv.
Objektiv kan kosta lika mycket som en bättre ny begagnad bil. Så kolla upp vilka objektiv det rör sig om.

Är det bra objektiv, byt hus. Sälj din nikon, så blir mellanskillnaden inte stor alls.
Är det inte så bra objektiv, sälj dom, och köp ett objektiv som passar både dina behov och din Nikonkamera.

Så hade jag gjort.

Din tanke med adapter tror jag inte på, det kommer bara resultera i frustration och dåligt mående. Gör det rätt och skaffa saker som kompar varandra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Viktigaste frågan här är vad det är för objektiv.

Alla nikon systemkameror från 1959 och framåt ha samma fattning så "allt" fungerar med de nyare husen med ett fåtal undantag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Viktigaste frågan här är vad det är för objektiv.

Alla nikon systemkameror från 1959 och framåt ha samma fattning så "allt" fungerar med de nyare husen med ett fåtal undantag.

Det är Canon Objektiv (vet dock inte vilka, men är bra nyfiken). Och TS har Nikonhus.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu har jag kikat lite på objektiven och vad det står på dem, jag skulle inte säga att dem är riktigt fin fina objektiv men dem är i fint skick.

Dem har en gång tillhört en Canon A-1 (Min pappas gamla). På det största objektivet står det att det är ett FD objektiv. På dem andra såg jag inget av varken EF eller FD. Jag skulle kunna lägga upp lite bilder på alla objektiven + kameran om någon är intresserad och så skulle ni kunna kolla på siffror och liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JackeF:

Nu har jag kikat lite på objektiven och vad det står på dem, jag skulle inte säga att dem är riktigt fin fina objektiv men dem är i fint skick.

Dem har en gång tillhört en Canon A-1 (Min pappas gamla). På det största objektivet står det att det är ett FD objektiv. På dem andra såg jag inget av varken EF eller FD. Jag skulle kunna lägga upp lite bilder på alla objektiven + kameran om någon är intresserad och så skulle ni kunna kolla på siffror och liknande.

Om de använts med en Canon A-1 så är det med allra största sannolikhet så att alla objektiven är FD-objektiv.

Bilder skulle underlätta identifieringen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeF:

Nu har jag kikat lite på objektiven och vad det står på dem, jag skulle inte säga att dem är riktigt fin fina objektiv men dem är i fint skick.

Dem har en gång tillhört en Canon A-1 (Min pappas gamla). På det största objektivet står det att det är ett FD objektiv. På dem andra såg jag inget av varken EF eller FD. Jag skulle kunna lägga upp lite bilder på alla objektiven + kameran om någon är intresserad och så skulle ni kunna kolla på siffror och liknande.

Ja, släng gärna upp några bilder om du pallar. Sånt här är skitkul ju.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag tagit lite kort på objektiven, pratat med min pappa och samt kollat på en objektiv adapter som Nestor tipsade om (http://fotodioxpro.com/index.php/canon-fd-lens-to-nikon-camer...).

Pappa har nu informerat mig lite om de olika objektiven, det första och största objektivet är ett original Canon objektiv som är 200 mm. Det andra är ett mindre objektiv av märket tamron, tele och macro objektiv, som pappa förklarade det använde han det mycket för porträtt bilder, den är 90 mm, det tredje objektivet är ett vidvinkel objektiv också original Canon, detta är 28 mm och det fjärde är det som sitter på kameran, ett vanligt 50 mm objektiv som ingick när han köpte kameran.

Jag kollade också som sagt på objektiv adaptern, den verkar passa bra med dessa objektiv och kameran jag har (Nikon D5100). Enda nackdelen jag kan se är att inte AF:en funkar och att man kommer behöva ställa in bländaren manuellt, vilket jag inte ser något större problem med.

Här kommer några bilder på kameran och på objektiven:

(Inte dem absolut bästa bilderna jag har tagit med det för duga! )

Jag vill inte verka tjatig men jag vill återigen tacka er alla för era hjälpsamma och snabba svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det fanns en del godbitar där ja. 200/2,8 är riktigt fint

Bildkvaliten med korrigerande adapterring kan bli lidande så det är lite av en chansning.

Vill man ha riktigt roligt med gammal FD-optik på modernare kameror så får man gå på något spegellöst system, till de finns det adaptrar som inte behöver ha korrigeringslinser.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

fotodiox brukar gora bra saker. 200/2.8 ska nog kunna vara trevligt, eller 280 f4 med den adaptern

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Rekordmedlem

Optiken som är intressantast är 200an, men det du ska tänka på är att Nikons 180/2,8 är ruggigt bra och köper du en beg sådan av tidig modell (80tal) så blir priset kanske likvärdigt med en bra konverter och du behöver inte heller styra allt manuellt, jag hade själv en fast 180 innan jag skaffade 80-200/2,8 som allroundtelezoom
http://www.kenrockwell.com/nikon/180af.htm den optiken brukar dyka upp begagnad runt 2000kr och kommer troligen att göra dig gladare om du ska köra med Nikonhus, men inget hindrar dig att fota med Canonkameran idag heller

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av JackeF:

God kväll!

Det här är mitt första officiella inlägg här på SweClockers, det är nu så att jag har en fråga som jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med.
Det är nu så att jag har fått några gamla Canon objektiv från min pappa, det är några riktigt fina objektiv (tror att en av dem är ett macro objektiv och ett annat är ett teleobjektiv). Det är nu så att för ca 1 år sen köpte en ny kamera av märket Nikon, det är en Nikon D5100. Det är nu så att jag skulle vilja prova att montera på de gamla Canon objektiven på Nikon kameran. Jag har googlat runt lite och läst på och det som jag förstår är att det inte går p.g.a. att någon sensor sitter längre bak på Nikon kameror än på Canon kameror. Det är nu jag undrar om det finns någon väg runt det? Jag kan redan tänka mig att jag antagligen behöver komma offra autofokusen och också andra inställningar på objektivet. Men jag vet inte ens om det är möjligt att ha någon adapter mellan kameran och objektivet.

Jag är tacksam för svar och jag önskar er SweClockare en fortsätt trevlig kväll!

Du kan köpa en adapter (Nikon-F - Canon FD) med lins som förlänger avståndet mellan sensor och bakre objektivelement. Du kommer att tappa i bildkvalitet om du gör det. Äldre Canon FD objektiv har inte autofokus från början, så du kommer inte att ha tillgång till det. Inställningarna blir helt manuella (på en Nikon D7000 och uppåt får du en viss automatilk, men inte på en D5100). Byter du till en Canon-kamera måste du även där ha en adapter där (Canon EF - Canon FD). Du kommer att få bättre bildkvalitet, om jag inte missminner mig, då den adaptern saknar lins, MEN objektivet blir helt manuellt, även på en Canon.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FreakyLeo:

Du kan köpa en adapter (Nikon-F - Canon FD) med lins som förlänger avståndet mellan sensor och bakre objektivelement. Du kommer att tappa i bildkvalitet om du gör det. Äldre Canon FD objektiv har inte autofokus från början, så du kommer inte att ha tillgång till det. Inställningarna blir helt manuella (på en Nikon D7000 och uppåt får du en viss automatilk, men inte på en D5100). Byter du till en Canon-kamera måste du även där ha en adapter där (Canon EF - Canon FD). Du kommer att få bättre bildkvalitet, om jag inte missminner mig, då den adaptern saknar lins, MEN objektivet blir helt manuellt, även på en Canon.

Även på Canon EF måste man ha adapter med korrigeringslins i för att kunna fokusera på oändligheten. Vill minnas att Canon FD är den fattning som har kortast avstånd mellan fattningen och filmplanet av alla 35mm-spegelreflexkameror.

Vill man använda FD-optik digitalt så är det bästa alternativet något av alla spegellösa system som finns.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag ursäktar att jag inte har varit aktiv och svarat på senaste tiden! Har haft rätt så mycket plugg på senaste tiden men nu är det helg och då kan jag äntligen vara lite aktiv på Sweclockers igen!
Jag har nu funderat lite och jag ska nog köpa denna adaptern: http://fotodioxpro.com/index.php/canon-fd-lens-to-nikon-camer... för skojs skull och testa den sedan kanske skapa en ytterligare tråd eller skriva här hur den har funkat.
Jag har också funderat på att köpa ett teleobjektiv då adaptern antagligen inte kommer funka helt 100%. Det är nu jag undrar om detta Nikon objektiv är något att ha? http://www.kameradoktorn.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.ht...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du tänkt dig att köpa just från kameradoktorn till det priset, men kan du tänka dig att lägga ca 3000kr skulle jag istället titta på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684099

Annars är Nikon 55-300 ett bra objektiv. Inget extraordinärt, men bra. Jag tycker nog dock att 55-200:an är mer prisvärd, om man nu inte MÅSTE ha upp till 300mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu vet jag inte om du tänkt dig att köpa just från kameradoktorn till det priset, men kan du tänka dig att lägga ca 3000kr skulle jag istället titta på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684099

Annars är Nikon 55-300 ett bra objektiv. Inget extraordinärt, men bra. Jag tycker nog dock att 55-200:an är mer prisvärd, om man nu inte MÅSTE ha upp till 300mm.

Jag tog första bästa sidan med den bara för att visa, tror CDON hade den för runt 2 000 kr. Men vad är det som skiljer den ifrån Nikon objektivet?
Vad kör du för kamera och vilka objektiv har du till den och är du nöjd med den/dem?

Permalänk
Medlem

Den har bättre bildkvalitet och snabbare AF. Sen tecknar den ut för fullformat åxå, om det är något man tror att man behöver tänka på inför framtida kameraköp.
Inte så att 55-300:n är ett dåligt köp, inte alls. Det var mest bara att om budgeten skulle vara upp till ca 3000 så hade jag nog valt det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Den har bättre bildkvalitet och snabbare AF. Sen tecknar den ut för fullformat åxå, om det är något man tror att man behöver tänka på inför framtida kameraköp.
Inte så att 55-300:n är ett dåligt köp, inte alls. Det var mest bara att om budgeten skulle vara upp till ca 3000 så hade jag nog valt det istället.

Då förstår jag, tack!
Jo, min budget skulle kunna vara 3000 men om nu 55-300:n är ett bra alternativ för runt 2000 tror jag att jag hellre väljer 55-300:n eftersom den duger och är inte ute efter något mega fancy objektiv i nuläget, kan dock bli intressantare senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeF:

Då förstår jag, tack!
Jo, min budget skulle kunna vara 3000 men om nu 55-300:n är ett bra alternativ för runt 2000 tror jag att jag hellre väljer 55-300:n eftersom den duger och är inte ute efter något mega fancy objektiv i nuläget, kan dock bli intressantare senare!

Men om "2000kr är ett bra alternativ" så hade jag kollat in begagnatmarknaden. Så får du 4000kr till 5000kr alternativ Var inte rädd för att köpa beggade objektiv! Du för så mycket mer för pengarna. Jag vet om att du inte kommer följa detta rådet, men jag är rent säker på att du kommer följa det om nått år, om du fastnar för foto.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men om "2000kr är ett bra alternativ" så hade jag kollat in begagnatmarknaden. Så får du 4000kr till 5000kr alternativ Var inte rädd för att köpa beggade objektiv! Du för så mycket mer för pengarna. Jag vet om att du inte kommer följa detta rådet, men jag är rent säker på att du kommer följa det om nått år, om du fastnar för foto.

Hmm... Ja, det är ingen dum idé enda som jag är orolig över är skicket på dem objektiven som är begagnade. Har inte haft så bra erfarenheter med begagnade saker hittils, men vem vet det kan ju hända att jag ändrar mig. Men som andra objektiv skulle jag nog känna mig säkrare med att ha ett nytt och fräscht objektiv, men jag ska ändå ge beg. marknaden en chans!

PS. Har nog redan fastnat inom foto!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeF:

Hmm... Ja, det är ingen dum idé enda som jag är orolig över är skicket på dem objektiven som är begagnade. Har inte haft så bra erfarenheter med begagnade saker hittils, men vem vet det kan ju hända att jag ändrar mig. Men som andra objektiv skulle jag nog känna mig säkrare med att ha ett nytt och fräscht objektiv, men jag ska ändå ge beg. marknaden en chans!

PS. Har nog redan fastnat inom foto!

Och när du ändrar dig.

Glöm då inte att fotografer överlag är lika rädda som sin fotoutrustning, som du själv är

Det min vän, är en sak som är säker.

Så glöm inte det, det finns mycket extra mycket fotoutrustning att få i din fotoväska om du köper begagnat.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]