Permalänk

HP N54L

Tjena,

Märkte att det var en hel del här som köpte denna Microserver på Dustin i fredags när den låg ute för 990kr. Tänkte att det kan vara läge att skapa en tråd för den och samla alla frågorna som kommer dyka upp. Jag vet att det är några som inte är så inne på server som köpt den för att lära sig lite (Jag bland annat). Så inga frågor är dumma i denna tråd Ni som har en sådan här server sedan tidigare eller fått tag på en nu får gärna dela med er av era erfarenheter och användningsområden så vi får lite tips.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176153-hp_proliant_mi...

Jag hade tänkt använda min som filserver, men jag vill också lära mig Win2012 server lite mer. Har ni några speciella rekommendationer gällande Windows 2012 Server och denna server? Hur mycket minne? ECC (Kommer ju bara använda den som hemmalabb/filserver)? Hur mycket disk? Ska den moddas för att få in mer diskar? Flasha BIOS? Ja, ni som har en sån här vet ju allt som kan göras med den. Vi nya vill ha tips helt enkelt

Hoppas tråden får lite liv, så vi kan dela med oss ordentligt!

Med vänlig hälsning
A

Permalänk
Medlem

Jag slog också till på en! Sitter och planerar hur jag ska bestycka och confa den. Tanken är att den främst ska ersätta min HP xw6400 (Med dubbla Xeon E5345 och 8GB RAM) som jag nu kör Windows Server 2012 Essentials på.
Jag tänkte köra ESXi på N54L:en och migrera WS2012E till den och sen se om jag kan köra "Synology DiskStation Manager" samtidigt, som diskuteras i denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1240029-tips-kor-...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Jag slog också till på en! Sitter och planerar hur jag ska bestycka och confa den. Tanken är att den främst ska ersätta min HP xw6400 (Med dubbla Xeon E5345 och 8GB RAM) som jag nu kör Windows Server 2012 Essentials på.
Jag tänkte köra ESXi på N54L:en och migrera WS2012E till den och sen se om jag kan köra "Synology DiskStation Manager" samtidigt, som diskuteras i denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1240029-tips-kor-...

Ja, jag funderade också på ESXi. Men det har jag absolut ingen erfarenhet av, och används inte så mycket i jobbet heller. Windows 2012 har jag nosat på tidigare, och är det som kommer att användas på jobbet.

Hur mycket minne tänkte du bestycka din med? Hur många Hårddiskar? Ska du ge dig på någon mod, eller flasha BIOS för att få igång Sataportarna ordentligt?

Jag har en synology idag som jag är riktigt nöjd med. Hittar jag inget annat roligt att göra med servern, så tänkte jag också lägga in DSM och sätta Synologyn som offsitebackup. Men hade du tänkt köra 1vm med Win2012E och 1vm med DSM? Går det att köra passtrough (använder jag uttrycker rätt?) på alla diskarna direkt till DSMen?

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Ja, jag funderade också på ESXi. Men det har jag absolut ingen erfarenhet av, och används inte så mycket i jobbet heller. Windows 2012 har jag nosat på tidigare, och är det som kommer att användas på jobbet.

Hur mycket minne tänkte du bestycka din med? Hur många Hårddiskar? Ska du ge dig på någon mod, eller flasha BIOS för att få igång Sataportarna ordentligt?

Jag har en synology idag som jag är riktigt nöjd med. Hittar jag inget annat roligt att göra med servern, så tänkte jag också lägga in DSM och sätta Synologyn som offsitebackup. Men hade du tänkt köra 1vm med Win2012E och 1vm med DSM? Går det att köra passtrough (använder jag uttrycker rätt?) på alla diskarna direkt till DSMen?

/A

Jag kommer nog att flasha om BIOS eftersom jag främst kommer sätta i hårddiskar överallt. Just nu har jag så blandat med diskar, 1st WD Red 3TB, 2st WD Green 2TB och 2st WD Green 1TB. Men jag kommer förhoppningsvis byta ut alla till WD Red 3TB gradvis.

Jag har inte kollat upp närmare huruvida min plan med WS2012E och DSM kommer att lira i praktiken. Men det får jag mixtra lite med när jag väl fått hem servern Jag har inte heller använt ESXi alls förut, så det ska bli kul att laborera lite.

Jag siktar på att sätta i 8GB RAM så småningom, men kanske är bäst att vänta på att priserna ska gå ner lite igen. 16GB verkar kunna funka, men inte 100% alla gånger så jag vet inte om det är värt risken.
Funderar på att skaffa en sån här sen också http://homeservershow.com/the-icy-dock-5-25-hot-swap-drive-ca...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Jag kommer nog att flasha om BIOS eftersom jag främst kommer sätta i hårddiskar överallt. Just nu har jag så blandat med diskar, 1st WD Red 3TB, 2st WD Green 2TB och 2st WD Green 1TB. Men jag kommer förhoppningsvis byta ut alla till WD Red 3TB gradvis.

Jag har inte kollat upp närmare huruvida min plan med WS2012E och DSM kommer att lira i praktiken. Men det får jag mixtra lite med när jag väl fått hem servern Jag har inte heller använt ESXi alls förut, så det ska bli kul att laborera lite.

Jag siktar på att sätta i 8GB RAM så småningom, men kanske är bäst att vänta på att priserna ska gå ner lite igen. 16GB verkar kunna funka, men inte 100% alla gånger så jag vet inte om det är värt risken.
Funderar på att skaffa en sån här sen också http://homeservershow.com/the-icy-dock-5-25-hot-swap-drive-ca...

Okej, då kommer nästa fråga Hur tänkte du lösa det med diskarna, ska du köra RAID eller någon diskpool programvara? Ja 16GB verkar fungera rätt bra med rätt minnen, det är väl bara att det släpper vid omstart någon gång. Men man startar ju inte om så jäkla ofta. Ja, en sån Icydock tänkte jag också skaffa, då kan man väl få in en OS disk (2.5") och sen 5st lagrings diskar? Hur löser du det med dina diskar som är olika stora? Jag kör RAID 1 på Synologyn jag har idag, men det känns hyfsat meningslöst då backup finns och jag är inte behov av att komma igång direkt efter en krasch. Så jag vill nog utnyttja så mkt utrymme som möjligt istället och i så fall bara synca några mappar mellan de olika fysiska diskarna (som helst ska visas som en enhet). Hur gör man det smidigast?

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Okej, då kommer nästa fråga Hur tänkte du lösa det med diskarna, ska du köra RAID eller någon diskpool programvara? Ja 16GB verkar fungera rätt bra med rätt minnen, det är väl bara att det släpper vid omstart någon gång. Men man startar ju inte om så jäkla ofta. Ja, en sån Icydock tänkte jag också skaffa, då kan man väl få in en OS disk (2.5") och sen 5st lagrings diskar? Hur löser du det med dina diskar som är olika stora? Jag kör RAID 1 på Synologyn jag har idag, men det känns hyfsat meningslöst då backup finns och jag är inte behov av att komma igång direkt efter en krasch. Så jag vill nog utnyttja så mkt utrymme som möjligt istället och i så fall bara synca några mappar mellan de olika fysiska diskarna (som helst ska visas som en enhet). Hur gör man det smidigast?

/A

Exakt hur jag löser det med diskarna vet jag inte, speciellt eftersom jag har en massa data på dom redan (3 av diskarna sitter i en FreeNAS och 2 av dom i WS2012E-datorn)

Jag diskuterade med sambon så eventuellt blir det ändrade planer. Kanske tar hennes dator (P8H67-I Deluxe med i3-2100) och gör till WS2012E-server istället och koncentrerar n54L:en till att vara lagrings- och lab-dator.

Hon får ta över HP xw6400 och spela Sims på istället

Blir nog bra till slut det här

För att synka mappar så kör jag med SyncToy och har lagt in det i Task Scheduler så att det körs varje kväll. Mina foton synkas med hjälp av SyncToy både till en disk i WS2012E-server och till en disk i FreeNAS:en. Offsite backup har jag inte fixat ännu men har planer på att ställa en maskin hos brorsan för att synka till också. Jag har en gammal Windows Home Server ståendes (Fujitsu Scaleo Home Server 2205) men behöver fixa diskar till den.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja, det finns ännu fler intressanta länkar här:

MicroServer Hardware Links
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5190-micros...

More Interesting MicroServer Links
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/3506-more-i...

...massor att grotta ner sig i!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Yes, det är ett riktigt vettigt forum. Bra att få in länkarna här Men vi vill ju ha exempel härifrån, som vi kan diskutera här. På svenska dessutom!!

Jag vill komma åt servern när jag är på resande fot, jag hade tänkt installera VPN server på den, räcker det med PPTP? Vet att det inte anses som jättesäkert, men om det enbart är jag som kopplar upp mig mot min hemserver, har det någon betydelse då? Är det bättre att lägga energi på OpenVPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Yes, det är ett riktigt vettigt forum. Bra att få in länkarna här Men vi vill ju ha exempel härifrån, som vi kan diskutera här. På svenska dessutom!!

Jag vill komma åt servern när jag är på resande fot, jag hade tänkt installera VPN server på den, räcker det med PPTP? Vet att det inte anses som jättesäkert, men om det enbart är jag som kopplar upp mig mot min hemserver, har det någon betydelse då? Är det bättre att lägga energi på OpenVPN?

På min WS2012E brukar jag använda den inbyggda funktionen "Anywhere access" för att fjärrstyra datorerna, alternativt TeamViewer. Funkar klockrent för mig i alla fall!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag främst att använda den som filserver och om möjligt Plex-server. Huruvida det är möjligt att avkoda 1080p eller inte råder det delade meningar om så det skall bli spännande att se. Egentligen nöjer jag mig med 720p men klarar den 1080p finns det ju lite kräm kvar till bakgrundsapplikationer mm om man bara tittar på 720p.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Starwind iSCSI på min och kör den som iSCSI-host för min ESXi-burk. Gratis-versionen av Starwind tillåter 512MB RAM-cache så det ökar prestandan en hel del. Sen har den även deduplicering vilket innebär att jag kör en Windows 7-klient på ca 10GB och så tar nästa Windows 7-klient endast 2GB

Men jag får se om jag behåller Starwind på den eller om jag går över till någon linux-baserad lösning eller FreeNAS.
Burken är uppgraderad till 8GB RAM.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag missade detta om dustin totalt
Är det så att denna server är på väg att utgå med tanke på prisdumpningen? Vill gärna skaffa mig en sådan för att köra Synology Disk manager men om de går att få för en tusing så kan jag vänta en stund tills nästa drive.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Det är nog inte omöjligt att den är på väg bort, HP lanserade ju en nyare modell i somras (Proliant Microserver Gen 8) med Ivy Bridge CPU, USB3 och dubbla inbyggda Gbit-uttag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På Proshops specifikationer säger den 1xSATA, har de skrivit fel eller är det helt enkelt 1xsata?

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det är nog inte omöjligt att den är på väg bort, HP lanserade ju en nyare modell i somras (Proliant Microserver Gen 8) med Ivy Bridge CPU, USB3 och dubbla inbyggda Gbit-uttag.

Ser att många distar får in dom i lager nu i början av veckan. kommer nog ha en prislapp på runt 4000kr

Det coola med den nya är switchen man kan sätta på servern

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

På Proshops specifikationer säger den 1xSATA, har de skrivit fel eller är det helt enkelt 1xsata?

Dom 4st diskplatser som finns är väl kopplade på nån RAID konroller.

SATA porten är väl om man vill köra en DVD-läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Dom 4st diskplatser som finns är väl kopplade på nån RAID konroller.

SATA porten är väl om man vill köra en DVD-läsare.

Stämmer bra det. 4x SATA för vaggorna kopplat i en kabel till moderkortet/raidkontrollern och en extra på moderkortet för tex DVD-spelare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag har packat upp och sparkat igång min. Tänkte köra in ESXi 5.5 på en gång, men gick direkt på en nit! 2 GB RAM räcker inte till, så nu laddar jag ner 5.1 och ska försöka med den istället...

Edit:
Under installationen av ESXi 5.5 fick jag meddelandet "<MEMORY_SIZE ERROR: This host has 1.97GiB of RAM. 3.97 GiB are needed>"
...och nu under installationen av 5.1 fick jag "<MEMORY_SIZE ERROR: This host has 1.97GiB of RAM. 1.97 GiB are needed>" - Problem?

Jag som hade hoppats slippa köpa minnen på en gång

Edit2:
Eftersom ESXi failade så flashade jag in den moddade BIOS-versionen istället, genom att följa den här guiden http://terfmop.co.uk/blog/2013/07/31/hp-proliant-n54l-bios-mo...
Nu finns det sjukt mycket fler inställningar i BIOS!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni ang raidkortet som sitter i eller att skaffa något kontrollerkort? Är lite kluven i frågan! Tänkte använda ESXi och virtualisera, funderar på om jag bör installera det på 250gb hdn eller köra det från en sticka?

Permalänk

Drog igång Windows 2012 Server igår, hann inte mycket mer än det. Osäker på vad jag ska göra nu Vad är bäst att börja med på en nyinstallerad server? Något som alltid måste finnas på? Flasha BIOS får jag ta och göra sen, när jag fått tag i fler diskar.

Jag tänkte inte använda något RAID kort i alla fall, jag nöjer mig med det som finns. Kommer antagligen köra storagepools. Någon som vet hur lätt det är att återskapa storagepools om OS skulle krasha?

/A

Permalänk
Medlem

Infon om storagepoolsen ligger på diskarna så det är inte problem att återskapa om OS:et går åt pipan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hur tänker ni ang raidkortet som sitter i eller att skaffa något kontrollerkort? Är lite kluven i frågan! Tänkte använda ESXi och virtualisera, funderar på om jag bör installera det på 250gb hdn eller köra det från en sticka?

Kör ESXi från en sticka och använd HDD till datastore? Så har jag tänkt göra när jag fått in lite mer minne i burken.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Kör ESXi från en sticka och använd HDD till datastore? Så har jag tänkt göra när jag fått in lite mer minne i burken.

Ok, men har köpt 2st WD red 3TB till som jag ska köra datastore på. Köpte bara 8 gb ram till (2x4gb), kanske var dumt att inte köpa endast en 8gb så man kan uppdatera sen. Vad för sticka är att rekommendera?

Isf lär jag väl köra EXSi från stickan och installera OSen på 250gb hårddisken?

Permalänk
Administrativ avgift

Vad är att rekommendera om jag ska ha den att streama film ifrån ,mumble(annat program server) och typ som dropbox ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Ok, men har köpt 2st WD red 3TB till som jag ska köra datastore på. Köpte bara 8 gb ram till (2x4gb), kanske var dumt att inte köpa endast en 8gb så man kan uppdatera sen. Vad för sticka är att rekommendera?

Isf lär jag väl köra EXSi från stickan och installera OSen på 250gb hårddisken?

Jag köpte hem http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600... och skall testa under veckan.

Finns listor angående hårdvarustöd. Tror länken finns i denna tråd, eller den andra.

Japp, köra EXSi från stickan och ha datastoren, dvs dina OS på hårddisk(arna). Hur har du tänkt sätta upp lagringen? Angående kontrollerkort, RAID etc?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Inaktiv

Köpte en konverter så jag får in en samsung 256Gb ssd: http://www.ebay.co.uk/itm/Original-HP-2-5-to-3-5-SATA-SSD-HDD...

Fast jag kom på att jag kunde montera ssdn jag ska ha operativsystemet på där cd/dvd läsaren ska sitta så nu har jag 4 slots ledigt för att stoppa in lagringsdiskar i. "Installerar windows nu i skrivandets stund :)"

Och ett grafikkort så jag får hdmi, följer med low profile plate: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=547659

2x4Gb G skill sniper minnen jag slet bort kylflänsarna på så de passade då de är för höga annars. Det blåser ju så fint från fläkten ändå på minnena.

Permalänk
Medlem

Kul att man springer in i den här tråden nu, några dagar efter dustins erbjudande. Vet någon vart den är billigast nu? Proshop?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Kul att man springer in i den här tråden nu, några dagar efter dustins erbjudande. Vet någon vart den är billigast nu? Proshop?

Ja det verkar som att dom har bäst pris. Surt som sjutton att man missade kampanjen!