Canon EOS 70D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM

Permalänk
Medlem

Canon EOS 70D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM

Hej!

Jag ska köpa min första systemkamera snart och har försökt bli klok på vad jag ska köpa.
Budgeten är inte obegränsad, men jag vill gärna köpa en kamera som jag kan "växa" lite med.
Som glad amatör undrar jag om en Canon EOS 70D + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM för 12990 kr är ett bra köp?
Tretton tusen är nog nära min smärtgräns budgetmässigt.

Kommer använda kameran, både för "vardagsbruk" (läs. katterna hemma), men också experimenterande med foto och videofilma.
Har dessutom ett intresse för fotoredigering och kan passa på att fråga efter tips på bra programvara för detta.

Detta är mitt första inlägg på Sweclockers så ha gärna överseende med om jag gjort något fel

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det är nog en bra kamera men imo är det inte ett bra köp.
Om du har tretton papp att bränna så kan du få tex en 60d begagnad med några bra objektiv, stativ, minneskort osv på en gång. Köper du den där kommer du ganska snart behöva lägga mer pengar.

Permalänk
Medlem

När du skriver att 13kkr är nära smärtgränsen, har du då räknat med att det kommer till fler kostnader i form av väska, stativ, kanske fler objektiv osv osv?
Jag hade nog hellre satsat på ett något enklare kamerahus och fått mer pengar över till tillbehör osv, åtminstone om 13kkr är totalbudget.

Permalänk
Medlem

Här tog jag första bästa i Malmö som jag tycker är ett bättre köp. Du kan säkert pruta ner den till 5.5k och då har du cash kvar till ett bra objektiv osv.
http://www.blocket.se/malmo/Canon_EOS_5d_mark_II___endast_hus...

Permalänk
Medlem

70D verkar vara ett bra köp som du kan växa med, men det kostar på om du ska ha vettiga objektiv till det, vilket är nog så viktigt.

Beg. marknaden är rätt stor för 60D och 7D eftersom många har gått över till fullformat (6d och 5d mk3) och man får dem till riktigt bra priser, kolla in http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm 7d hus ligger på mellan 5500-6500 kr och kan vara rätt lite använda, 60D är ännu billigare.

Eftersom jag gått över till fullformat, ska jag snart själv sälja mitt aps-system (7D med batterigrepp + Canon 17-55 2.8 IS + Canon 10-22) och räknar med att få ca 14000 för det. 7D har inte vikbar skärm som 70D har, men är i övrigt lite bättre med tätning, snabbhet osv och objektiven är klart bättre. Begagnat är ju alltid vanskligt, så se helst till att du kan testa grejorna innan ifall du ska köra det spåret.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tack för alla bidrag och tips.
Cyberphoto har ett paket med lite olika tillbehör http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70D18135
Funderar på om det kan vara prisvärt. Kan objektivet som kommer med kameran vara ok till en nybörjare?
Begagnat känns lite osäkert eftersom jag inte har så bra koll så att jag veta vad jag letar efter.
Om jag endast skulle köpa huset 70D och ett okej objektiv till, vad skulle ni då rekommendera för objektiv?
Frågan är säkert jättekorkad, säkert så att det beror vad man ska fota osv, men i den mån man kan prata om vardags lära-känna-kameran objektiv?

Permalänk
Medlem

Objektivet i kitet är helt okej att börja med. det har ju såndär STM-autofokus, vilket gör att man får mindre ljud från fokuseringen när man filmar. En normalzoom, som det kallas för är absolut det bästa att börja med, IMO, men du skulle, exempelvis, kunna köpa en 700D och köpa ett Sigma 17-50/2.8 OS HSM för, mer eller mindre samma pengar och då få ett ljusstarkare objektiv med bättre bildkvalitet (som visserligen har mindre zoomomfång). Den har ju tyst AF, men är inte "filmoptimerad" så den kanske låter något mer än canons objektiv med STM-motor. Åas är ju extern mick/ljudupptagning ändå najs om man ska "finfilma".

Ta för all del även en titt på Nikon D7000 (otroligt prisvärd nu, IMO) och efterföljaren D7100. D7000 och D7100 är, jämfört med 70D något sämre för film, iaf med autofokus, men däremot har de mer avancerad AF och är, IMO, vassare för stillbild än 70D.

Ang. Cyberphotos tillbehörspaket så har jag inte koll på vad sakerna kostar separat. För Cybephotos del är det ju såklart ett bra sätt att bättra på marginalen lite. Det är ju dock saker som är najs att ha. Räkna dock att du kommer att vilja ha en större väska inom kort. Den lilla i paketet är ju dock ändå bra att ha, eftersom man ibland vill "packa lätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul71:

Hej!

Jag ska köpa min första systemkamera snart och har försökt bli klok på vad jag ska köpa.
Budgeten är inte obegränsad, men jag vill gärna köpa en kamera som jag kan "växa" lite med.
Som glad amatör undrar jag om en Canon EOS 70D + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM för 12990 kr är ett bra köp?
Tretton tusen är nog nära min smärtgräns budgetmässigt.

Kommer använda kameran, både för "vardagsbruk" (läs. katterna hemma), men också experimenterande med foto och videofilma.
Har dessutom ett intresse för fotoredigering och kan passa på att fråga efter tips på bra programvara för detta.

Detta är mitt första inlägg på Sweclockers så ha gärna överseende med om jag gjort något fel

Tack på förhand.

Ett nytt Nikon D7000 kamerahus kan du växa med så att du får växtvärk till på köpet.

Sen har du 7000kr att köpa objektiv för, och dom köper du här om du är smart.

Eller.

Nikon D7100 18-105VR +Tillbehör i Nyskick

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

med lite letande och 13k borde du ju kunna få en beg 5d mkII och ett 24-105L eller tamron 24-70 2.8 vc vilket kommer kommer vara en kamera med bättre bildkvalite än någon av ovanstående förslag men med ett af system som är ok på sin höjd. Med en 5D II kommer du kunna växa precis hur långt du vill (populärt val bland professionella fotografer) men du vill nog ha en separat blixt till eftersom den inte har en hemsk och närmast värdelös inbyggd. Yonguo 468II är ett bra budgetval från ebay för runt femhundringen.

Om filmning är en prioritet skulle mitt förslag vara canon snarare än nikon pga bättre filmprestanda och just 5D mkII är väldigt bra att filma med. Tänk dock på att det är manuell fokus vid filmning medan 70D har acceptabel autofokus vid filmande

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

700D och lite fler objektiv tror jag skulle göra dig mycket gladare samt få mycket roligare bilder för betydligt mindre pengar.

Typ köp till ett fast 50mm att komplettera allround-objektivet och börja där.

Jag är inget foto-proffs, men jag förstod rätt snabbt att huset var mest slöseri med pengar för mig. En amatör har inget behov av full-range hus eller objektiv, det är lite som att bygga sig en smörjgrop för att byta vinterdäck, eller köpa en trålare för att åka ut och meta.

Permalänk
Medlem

Har själv en 70D och är mycket nöjd med den, tidigare gått från en 400D. Använder den dock tillsammans med ett 17-40mm mest Var skeptisk till displayen och touch först, men fungerar riktigt smidigt faktiskt!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Även jag röstar på att du borde köpa begagnat, och jag tror 7D skulle passa bra. Bra bildkvalitet, snabb fokus, bra filmläge. Man kan även Magic Lantern i kameran så får du ett ännu mer kompetent filmläge. Jag rekommenderar dock att du lär dig de tekniska grunderna i foto- och videografi innan du gör detta. Du behöver inte heller vara speciellt rädd för att handla kamerautrustning begagnat, de som säljer kamerautrustning i den prisklassen är oftast både kunniga och försiktiga om sina saker. Om du ber om att få ta några foton och studera dem på en datorskärm kommer du direkt se ifall det är något fel med bildkvaliteten. Kör på det samt ett bra fast objektiv runt 30-50mm samt ett zoomobjektiv så har en ganska bra början.

Om du inte hade sagt att du skulle filma så hade rekommenderat ett billigare hus med bättre objektiv och en blixt, kanske något att tänka på beroende på hur intresset du egentligen är för att filma. Som mjukvara så använder jag framförallt Lightroom, det tycker jag är bra.