Permalänk
Medlem

D-Link dir-655 tappar anslutningen !

Tjaah!

Börjar nu bli riktigt irriterad på att vårat nätverk på jobbet kan sluta fungera helt plötsligt. Detta kan ske allt ifrån en gång om dagen till 5-10 gånger per dag. Vi har tre datorer och en trådlös skrivare uppkopplade till det trådlösa nätverket.

Nätverket är uppbyggt såhär, fiber in-> Converter-> En kabel till tv-> En kabel till router nr 1 D-Link 655 (företagets) -> En kabel till två andra routrar.

När alla tre datorer uppkopplade på samma trådlösa "kanal" så går det långsamt, sitter vi däremot på enskilda så får vi upp en j*kla speed!

Nätverket slutar inte fungera på alla datorer exakt samtidigt utan det är ungefär 5-10 sekunder mellan att nätverket lägger ner på var dator.

Jag kanske inbillar mig men det känns som att nätet lägger ner oftare när vi streamar musik. Kan det bli någon sorts överbelastning som gör att nätet stängs ner och återställs?

Har haft hit ett företag som fixade det så att det fungerade bra ett tag, men nu har det börjat att krångla igen!

Vad kan det vara som orsakar detta extremt irriterande problem?

Permalänk
Medlem

D-Link är riktig skit. Fyfan. Det går inte ens kontakta dom på deras hemsida! Men sen är också deras saker så dåligt gjorda att man är tvugen slå av hälften av alla funktioner för att sakerna ska funka som de ska! Herregud. Har en samma själv, råkade vara så dum att jag uppdaterade den, nu får jag ut max 10mbit ur den...

Nåja, ditt problem beror troligtvis på att du har QoS, WISH samt SPI påslagna. Gå in på routern 192.168.0.1 och gå in på advanced, sen står qos och wish i egna flikar där, slå av dom båda. Sen under firewall slå av SPI. Nu ska du se den funkar hyfsat problemfritt sen, men man kan ju fråga sig, varför ha kvar saker som inte funkar som de ska? Jag har köpt Asus nu, som dag och natt. Och dom kan man tom kontakta. Tänk så fiffigt.

Edit: Om det inte hjälper så kan du gå in i setup, network settings och slå av DNS relay. Den funktionen buggar i den här routern på vissa programvaror, så kan hjälpa om du slår av den. Kan behöva göras en ipconfig /renew efter. Eller om du inte vet hur, dra ur nätverkskabeln ett tag och sätta i igen.