Märkliga kunder & tabbar, frågor, vad göra?

Permalänk

Märkliga kunder & tabbar, frågor, vad göra?

[MOD] vet inte riktigt var ja ska lägga denna tråd eftersom ja inte är kund utan tvärt om. men behöver lite tips på diplomatiska svar.

försöker avpersonifiera allt. inga företag, orter, namn, eller kännetäcken, vore kul om den här tråden kunde få ett liv

Vad säger man till en kund som först tappat sin iphone 5 i vatten och sen lagt in den i micron för att få den torr.. Obs kan var bra om X inte *känner sig korkad* men samtidigt talar om för person X att där brände du ett antal tusenlappar. :S suck

Rubrik smått lagad.
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Drulleförsäkring?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

[MOD] vet inte riktigt var ja ska lägga denna tråd eftersom ja inte är kund utan tvärt om. men behöver lite tips på diplomatiska svar.

försöker avpersonifiera allt. inga företag, orter, namn, eller kännetäcken, vore kul om den här tråden kunde få ett liv

Vad säger man till en kund som först tappat sin iphone 5 i vatten och sen lagt in den i micron för att få den torr.. Obs kan var bra om X inte *känner sig korkad* men samtidigt talar om för person X att där brände du ett antal tusenlappar. :S suck

Folk...

Vad sa kunden när han/hon tog kontakt med dig?

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Folk...

Vad sa kunden när han/hon tog kontakt med dig?

X frågade om bilderna gick att rädda. Li-ion batteriet var uppsvullet som en ballong den hade sprängt upp framsidan & baksidan så hela telefonen var dubblet så tjock. kretskortet var förkolnade rester, ytmonterade motstånden ramlade av som grus.

ja bet mig i läppen mummla nåt om toalett bad min chef att ta över det hela (han kan verkligen hålla masken! ja fattar inte)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Försök att förklara på ett inveklad teknisk sett att den inte klarar det. Om du har tur förstår hon inte men accepterar de för du vet vad du pratar om.

För övrigt, inget illa mot din kund men vilken idiot xD

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

X frågade om bilderna gick att rädda. Li-ion batteriet var uppsvullet som en ballong den hade sprängt upp framsidan & baksidan så hela telefonen var dubblet så tjock. kretskortet var förkolnade rester, ytmonterade motstånden ramlade av som grus.

ja bet mig i läppen mummla nåt om toalett bad min chef att ta över det hela (han kan verkligen hålla masken! ja fattar inte)

Men då är väl det hela överstökat? Eller vill du ha tips inför framtiden?:)

Det finns väl inte mycket att göra i ett sådant tillfälle. Det låter nästan som att ni skulle kunnat plocka ut minnet och hålla upp det för kunden. Visa att det var helt rökt.

Tipsa om dropbox eller liknande, ifall X skulle få för sig att torka nästa telefon också.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

X frågade om bilderna gick att rädda. Li-ion batteriet var uppsvullet som en ballong den hade sprängt upp framsidan & baksidan så hela telefonen var dubblet så tjock. kretskortet var förkolnade rester, ytmonterade motstånden ramlade av som grus.

ja bet mig i läppen mummla nåt om toalett bad min chef att ta över det hela (han kan verkligen hålla masken! ja fattar inte)

Bara av att läsa detta fnös jag lite extra genom näsborrarna så du är inte ensam om att inte kunna hålla minen!:P

Btw: en vän satt i 30min i telefonen för att försöka förklara vilken av tangenterna som var "shift" och vad den gjorde...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Ll0yd:

Drulleförsäkring?

Skickades från m.sweclockers.com

hjälper nog inte när det är operativsystemet hos vissa personer där dom inte har alla ettor & nollor hemma.
ingen aning om drulleförsäkring eftersom ja gick ut, ögonen tårades hade svårt att att inte brista ut i '' I dont wanna live on this planet anny more''

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Bara av att läsa detta fnös jag lite extra genom näsborrarna så du är inte ensam om att inte kunna hålla minen!:P

Btw: en vän satt i 30min i telefonen för att försöka förklara vilken av tangenterna som var "shift" och vad den gjorde...

Lite spännande det där. Jag har bekanta som är ganska smarta i andra sammanhang, men när det kommer till teknik blir de magiskt handikappade och förstår ingenting.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Hög intelligens på iPhone indoktrinerade?

Skämt osido.. Vad säger man? Jag finner ju inte några ord för hur slö i kolan man får vara..

Jag skulle väl först fråga vart den dolda kameran är!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Försök att förklara på ett inveklad teknisk sett att den inte klarar det. Om du har tur förstår hon inte men accepterar de för du vet vad du pratar om.

För övrigt, inget illa mot din kund men vilken idiot xD

för svensson som inte vet hur en micro fungerar så.. micro > saker man ställer in blir varmt > varmt tar bort vatten > = micro+iphone5+vatten = fungerande iphone5. inte så ''korkat'' om nan tänker så

problemet kommer ju när man lägger in metall... samtidigt borde dom flesta ha en spärr vissa saker gör man bara inte även om man inte vet ett smack om hur en micro funkar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Hög intelligens på iPhone indoktrinerade?

Skämt osido.. Vad säger man? Jag finner ju inte några ord för hur slö i kolan man får vara..

Jag skulle väl först fråga vart den dolda kameran är!

om du någonsin jobbar innom IT-suport, reparationer av mobiler/datorer, så märker man snabbt att man måste kunna vara helt :-I inte visa en min att det personen har gjort är så uppåt väggarna fel att dom hamnar innom darwin awards.

sen har vi förnekarna... har dom satt processorn åt fel håll böjt var ända pinne så har dom fortfarande inte gjort det utan det var så när den köptes

*förklara inte för mig på ett sätt så ja inte tror att ja inte kan* här får ja brainfreeze. (kan ha att göra med min Aspergers) men fick inte förklara hur man gör i *Ccleaner för att rensa cookies* eftersom X inte viste men samtidigt inte ville framstå inför mig som X inte viste hur man gör... va F-a gör du här då ! höll ja på att fråga ?

väldigt kul att lära sig skruva i telefoner. men har svårt att få tankarna ur huvudet på kvällarna, jobbar innom bageri också, som tur e kan en kund inte göra så mycket korkat med en bagette och har dom gjort det så lär dom knappast behöva support av mig

om nån har nån mer berättelse vore det kul.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Men då är väl det hela överstökat? Eller vill du ha tips inför framtiden?:)

Det finns väl inte mycket att göra i ett sådant tillfälle. Det låter nästan som att ni skulle kunnat plocka ut minnet och hålla upp det för kunden. Visa att det var helt rökt.

Tipsa om dropbox eller liknande, ifall X skulle få för sig att torka nästa telefon också.

japp tips inför framtiden. om x inte vet hur en micro fungerar så kan ja lika järna plocka fram lite av varje spelar nog ingen roll. minnet på iphone sitter fastlött på moderkortet bakom metall plåtar. det var bara bränd plast+elektronik vill helst inte pilla i det då man kan bli litium förgiftad av Li-ion batterier speciellt när dom brunnit

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

japp tips inför framtiden. om x inte vet hur en micro fungerar så kan ja lika järna plocka fram lite av varje spelar nog ingen roll. minnet på iphone sitter fastlött på moderkortet bakom metall plåtar. det var bara bränd plast+elektronik vill helst inte pilla i det då man kan bli litium förgiftad av Li-ion batterier speciellt när dom brunnit

Jaja, då förstår jag. Lät som att kunden kom med en påse med alla delar i!

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Jaja, då förstår jag. Lät som att kunden kom med en påse med alla delar i!

ja svart hundbajspåse...

inte första gången man ser en förkolnad iphone men förra var en släktings barn som var 2år som la in den i micron, kan tänka mig den morsan, fy va man hade velat sålt ungen på myrornas utförsäljning om man stått där.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Lättaste sättet att hantera liknande ärenden är att förstå att folk inte kan mycket allmänt om elektronik speciellt inte hårdvara men betyder inte att de är dumma och förklara problemet så gott det går, förklara skillnaderna mellan att lägga mobilen i ugnen på 50*C vs köra den i micron, föreslå andra lösningar nästa gång m.m. kanske inte gör mycket skillnad nu men kan rädda framtida mobiler och man kan även påpeka att den inte måste känna sig dum, man kan inte veta allt för att sedan förklara att det kan vara svårt att återfå något från den om det ens är möjligt (tvivelaktigt i detta fallet).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag hade inte hållit masken. Hade tagit fram telefonen nypt en bild och sagt till kunden.

"Alltså du tappar den i toan. Sen plockar du upp den skakar ur den. Och på något magiskt sätt så stor du det är bra för den att vara i en microvågsugn som dödar elektronik. Microvågor är strömförande. Så vida inte du vill vara där vill inte din telefon det heller"

Kan dra parallellen jobbar en del med it och reparationer. Kund kommer till mig med laptop. Död hårddisk efter en resa i golvet. Undrar varför den inte startar.

"Ja din disk är död. Den är ungefär lika läsbar som en cd skiva man brutit itur. Vill du ha diskens innehåll räddat får du vända dig till ibas. Dom är dock inte billiga men bäst. En disk med kraschade huvuden kan du använda som dörrstopp. Nästa gång kan det vara en idé och ha backup kopieringar på extern disk. Och kanske även på annan ort. Eller åtminstone satsa på en SSD."

Var på jag installerar en ny disk till kunden som fungerar.

Men jag hade antagligen fått söka mig ett nytt jobb. Eller så hade chefen applåderat. Osäker på vilket. Men jag åker inga maskor när jag pratar med folk.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
99:e percentilen

När jag var hemma hos en snubbe och installerade hans nya dator som jag hade byggt och hans moster hörde att jag kan datorer fick jag följande fråga:

"Min hårddisk är på norska. Hur får jag den på svenska istället?"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara elak eller så...jag skulle nog himla med ögonen i smyg åt ts ärende. Men om vi tar och vänder på problemet och säg att ni har en bil, som låt oss säga spindelleden är dålig. Ett relativt enkelt problem, kanske inte svårt men kanske inte lätt att fixa.
Hur många av er vet vart den sitter?
Om ni som inte vet, vad skulle ni tycka om att ni blir idiotförklarad för att inte veta vart den sitter och vilket syfte den har?
Lägg till ålder på människor, man blir mindre skärpt i sinnet med åldern. Förhoppningsvis kan man kompensera med erfarenhet.

Men jag kan hålla med att grilla iphonen i micron var rolig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Nu vill jag inte vara elak eller så...jag skulle nog himla med ögonen i smyg åt ts ärende. Men om vi tar och vänder på problemet och säg att ni har en bil, som låt oss säga spindelleden är dålig. Ett relativt enkelt problem, kanske inte svårt men kanske inte lätt att fixa.
Hur många av er vet vart den sitter?
Om ni som inte vet, vad skulle ni tycka om att ni blir idiotförklarad för att inte veta vart den sitter och vilket syfte den har?
Lägg till ålder på människor, man blir mindre skärpt i sinnet med åldern. Förhoppningsvis kan man kompensera med erfarenhet.

Men jag kan hålla med att grilla iphonen i micron var rolig.

Skickades från m.sweclockers.com

så envis som jag är skulle jag leta och leta tills jag hittar den vartefeter jag åtgätdar problemet.
det är mekanik vilket är relatvit enkelt om du jämnför det med ledningsbanorna i elektroniken....

men du har helt rätt i sak, ingen som jag umgås med skulle förstå om jag t.ex sa att mosfetsen på moderkortet var dåliga....
(det kan man endast se om de är oxiderade eller ha synliga defekter )

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Herregud. jonatan80, du skojar inte med oss nu va? Finns det verkligen människor som är SÅ korkade som lägger in sin iPhone i micron? Jag har svårt att tro det kan vara sant.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en likadan grej när Nokia 3310 var ny, vet inte hur många år sedan det var.
Jag är 24 nu iallafall.

Jag tappade den i en vattenpöl, och sen tänkte jag torka den i en micro.... Det var ingen bra idé, small till nått så in i helvete..

Men då var jag väl kanske 8-9 år också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Nu vill jag inte vara elak eller så...jag skulle nog himla med ögonen i smyg åt ts ärende. Men om vi tar och vänder på problemet och säg att ni har en bil, som låt oss säga spindelleden är dålig. Ett relativt enkelt problem, kanske inte svårt men kanske inte lätt att fixa.
Hur många av er vet vart den sitter?
Om ni som inte vet, vad skulle ni tycka om att ni blir idiotförklarad för att inte veta vart den sitter och vilket syfte den har?
Lägg till ålder på människor, man blir mindre skärpt i sinnet med åldern. Förhoppningsvis kan man kompensera med erfarenhet.

Men jag kan hålla med att grilla iphonen i micron var rolig.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns Haynes meckarböcker för dem som verkligen vill. Saken är väl den att folk verkligen inte vill lära sig, hur enkelt det än är. Göra service på bilen (Olja, oljefilter, tändstift, kupéfilter) är skitenkelt, men ändå många som anser att de inte kan själva. Mecka bil är inte svårt, men det gäller ju att våga skita ner sig när man ska ligga under bilen.

Som sagt, common sense verkar försvinna mer och mer hos folk. Alla vet att man inte ska ha bestick av metall i micron eller fat med silverkant, men att stoppa in en mobil fylld med metall verkar helt plötsligt OK? Nope, nope, ALL OF MY NOPES!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Nu vill jag inte vara elak eller så...jag skulle nog himla med ögonen i smyg åt ts ärende. Men om vi tar och vänder på problemet och säg att ni har en bil, som låt oss säga spindelleden är dålig. Ett relativt enkelt problem, kanske inte svårt men kanske inte lätt att fixa.
Hur många av er vet vart den sitter?
Om ni som inte vet, vad skulle ni tycka om att ni blir idiotförklarad för att inte veta vart den sitter och vilket syfte den har?
Lägg till ålder på människor, man blir mindre skärpt i sinnet med åldern. Förhoppningsvis kan man kompensera med erfarenhet.

Men jag kan hålla med att grilla iphonen i micron var rolig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ganska grundläggande kunskaper att microvågsugn och metall är en extrem dålig idé. Alla människor som frågar sig det minsta hur saker fungerar har lärt sig detta. Men just ordet spindelled är inte något man nödvändigtvis känner till även om man förstår den övergripande fysiken bakom hur en bil fungerar.

En mer korrekt jämförelse hade väl varit att försöka tanka sin bensinbil med krut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Jag gjorde en likadan grej när Nokia 3310 var ny, vet inte hur många år sedan det var.
Jag är 24 nu iallafall.

Jag tappade den i en vattenpöl, och sen tänkte jag torka den i en micro.... Det var ingen bra idé, small till nått så in i helvete..

Men då var jag väl kanske 8-9 år också..

Jag antar att det var micron som gick sönder av den finska kvalitén?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

om du någonsin jobbar innom IT-suport, reparationer av mobiler/datorer, så märker man snabbt att man måste kunna vara helt :-I inte visa en min att det personen har gjort är så uppåt väggarna fel att dom hamnar innom darwin awards.

sen har vi förnekarna... har dom satt processorn åt fel håll böjt var ända pinne så har dom fortfarande inte gjort det utan det var så när den köptes

*förklara inte för mig på ett sätt så ja inte tror att ja inte kan* här får ja brainfreeze. (kan ha att göra med min Aspergers) men fick inte förklara hur man gör i *Ccleaner för att rensa cookies* eftersom X inte viste men samtidigt inte ville framstå inför mig som X inte viste hur man gör... va F-a gör du här då ! höll ja på att fråga ?

väldigt kul att lära sig skruva i telefoner. men har svårt att få tankarna ur huvudet på kvällarna, jobbar innom bageri också, som tur e kan en kund inte göra så mycket korkat med en bagette och har dom gjort det så lär dom knappast behöva support av mig

om nån har nån mer berättelse vore det kul.

Får mig att tänka på en berättelse från en polare som jobbade ett tag på Mac support.

Första dagen på jobbet hade han problem med en kund som tydligen hade fått hem en defekt dator för den vägrade starta och oavsett vad han tryckte på hände ingenting. Och oavsett vad min kompis tipsade om så var datorn bara stendöd ingenting hände.
Efter ett tag när han hade helt slut på idéer kom en kollega fram och bad honom fråga kunden om elsladden var i datorn. Kunden fräste till och undrade om han trodde han var "helt dum i huvudet eller?".
Nästa steg i hjälpen blev att be kunden dra ut strömsladden och sätta i den igen och wola plötsligt startade datorn och fungerade helt perfekt.

När problemet var löst fick han tipset från kollegorna att alltid be personen på andra sidan luren dra ut och sätta i sladden om datorn var stendöd för det var tydligen ett rätt vanligt problem att de glömt sätta i den även om ingen någonsin erkände det utan bara sa "oj, nu funkar den ingen!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag antar att det var micron som gick sönder av den finska kvalitén?

Kan så vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Microvågor är strömförande.

Nej!

Ska man dumförklara någon får man allt se till att ha korrekt fakta!

Permalänk
Inaktiv

Räcker väl med att säga att kunden att telefonen är utom räddning, men om kund är intresserad av datan på telefonen kan den lämnas in till något företag som sysslar med datarekonstruktion. Men att det är billigast att bara köpa en ny telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Räcker väl med att säga att kunden att telefonen är utom räddning, men om kund är intresserad av datan på telefonen kan den lämnas in till något företag som sysslar med datarekonstruktion. Men att det är billigast att bara köpa en ny telefon.

Frågan är inte vad ny telefon kostar, utan hur mycket ens bilder/minnen är värda.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070