Microsoft: "Nokia Lumia 520 är den bäst säljande Windows-produkten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vilket jag inte heller har påstått. Det förändrar inte att patenten sålts för ett spottstyver. Varför är det intressant? Jo, därför att Nokia på så sätt inte såldes för vad övriga marknadsaktörer hade varit villiga att betala.

Nokia har rätt till Qualcomms patent och anses därför kontrollera omkring 20% av alla de nödvändigaste LTE patenten. Ställ nu det i förhållande till att Google köpte Motorola för ungefär samma summa pengar som Microsofts köp av Nokia. Motorola har ca 9% av dessa nödvändiga patent. Siffrorna avser 2011/2012 och små differenser har säkert uppkommit, men i det stora hela tror jag det ska stämma.

Nu har visserligen i princip hela det tillverkningskunnande som fanns i Nokia rymt fältet, så hur vi än räknar är det nu inte samma bolag som för några år sedan.

Kanske är jag ute och cyklar men Nokia sålde inte sina patent utan licensierar bara ut dem under en period på 10 år till Microsoft. Sen äger ju Nokia fortfarande NSN utvecklar LTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja men icke-smarta mobiltelefoner är fullkomligt ointressant eftersom att den marknaden sjunker som en sten och är död om några år. Det anser jag i alla fall och jag tror att Google, Microsoft, Apple och Nokia håller med mig om det.

Finns det något som du inte försöker vända på till Microsofts fördel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Vilken enskild datormodell skulle kunna ge den en match ifall win7 varit kvar? Det är ju klart som korvspad att det säljs fler windowsdatorer över lag än just den här Lumiamodellen. Fördelen med windows är ju att det inte är hårdvarulåst utan att du kan plocka ihop vilka komponenter du vill.

Ja, om det är så de räknar så blir det ju lite annat. Men då kan de ju lika gärna skriva "Luft består till största delen av kväve". Det är liksom inget uppseeneväckande alls.

Angående det här med att plocka ut egna komponenter och sätta ihop själv så gillar jag det skarpt. Det är bland annat därför jag alltid varit skeptiskt till laptops, surfplattor och smartphones - Man har starkt begränsade möjligheter att påverka vad som sitter i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Jämförelsen med vad Google betalade Motorola faller på att Nokia licenserar ut patenten till Microsoft, Google köpte hela Motorola. Nokia kontrollerar fortfarande patenten och kan licensera ut till andra tillverkare.

Licens =! äga

Tja, det har Microsoft redan tänkt på! Från MS publicering av avtalets omfattning:

Citat:

Nokia will retain its patent portfolio and will grant Microsoft a 10-year license to its patents at the time of the closing. Microsoft will grant Nokia reciprocal rights to use Microsoft patents in its HERE services. In addition, Nokia will grant Microsoft an option to extend this mutual patent agreement in perpetuity.

Så än om 10 är en teknisk evighet har avtalet redan ingåtts om en annan evighet.

...

Skrivet av Feeku:

Kanske är jag ute och cyklar men Nokia sålde inte sina patent utan licensierar bara ut dem under en period på 10 år till Microsoft. Sen äger ju Nokia fortfarande NSN utvecklar LTE.

Jag skrev det i inlägget innan det du citerar, men som förtydligande hade jag utelämnat "godbiten" som finns ovan i detta inlägg.

Bolag är återhållsamma om att lägga korten på bordet vad gäller patent, men vad jag kan förstå har Microsoft tillgång till alla Nokias patent. Att Qualcomm namnges beror nog på att dessa skaffats genom avtal och något som Nokia inte självständigt äger. Microsoft skriver:

Citat:

As part of the transaction, Nokia is assigning to Microsoft its long-term patent licensing agreement with Qualcomm, as well as other licensing agreements.

Formulering låter i mina öron som en helgardering av allt Nokia har tillgång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Tja, det har Microsoft redan tänkt på! Från MS publicering av avtalets omfattning:

Så än om 10 är en teknisk evighet har avtalet redan ingåtts om en annan evighet.

Igen, Microsoft äger fortfarande inte pantenten vilket innebär att Nokia kan licensera till Microsofts konkurrenter om de så vill. Om Microsoft vill förlänga avtalet så kommer det inte att vara gratis.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Finns det något som du inte försöker vända på till Microsofts fördel?

Nä jag försöker hålla mig till tydlig statistik, fakta och sanningar istället.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

tycker det enda intressanta på android sidan är Sony exp Z atm, annars hade jag lätt valt en lumia före valfri android lur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG|ISbit:

jag tänkte köpa en 520, men körde på 620 istället för 200kr mer då den har allt som 520 saknar, och jag är supernöjd!

Fattar inte varför alla företag där ute slänger sina iphones för 5-6000kr och byter till Lumia 520/620.
Den kostar 1395:- och man får med office-paketet. Telefonen känns verkligen rakt igenom anpassad för företag, men är samtidigt grymt kul.

Och vem vill köra Office på en mobil med 3.8"-skärm och 512MB RAM?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Igen, Microsoft äger fortfarande inte pantenten vilket innebär att Nokia kan licensera till Microsofts konkurrenter om de så vill. Om Microsoft vill förlänga avtalet så kommer det inte att vara gratis.

Kan du förklara vad skillnaden på att äga och ha fullständiga rättigheter till något i praktiken gör för skillnad? Om du kan visa på någon skillnad utöver det semantiskt uppenbara är jag intresserad.

I övrigt handlar det om rena spekulationer, där din åsikt skulle vara lika mycket värd som min. Vad är Nokia och dess patent värt om 10 år? Kommer vi att ha fått bukt på problemet med patenttroll? Det blir så många variabler att det just nu är ointressant.

Microsoft har på ett smart sätt skaffat sig extra skydd, precis som Google gjorde. Jag anser att det är värt mer, och om det är jag inte ensam (jag syftar då inte på detta forum), och kanske har du källor på sådana som stöder din tanke om att priset är normalt/högt (jag vet faktiskt inte riktigt vad du anser, eftersom du egentligen hittills bara inriktat dig på mina inlägg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Kan du förklara vad skillnaden på att äga och ha fullständiga rättigheter till något i praktiken gör för skillnad? Om du kan visa på någon skillnad utöver det semantiskt uppenbara är jag intresserad.

I övrigt handlar det om rena spekulationer, där din åsikt skulle vara lika mycket värd som min. Vad är Nokia och dess patent värt om 10 år? Kommer vi att ha fått bukt på problemet med patenttroll? Det blir så många variabler att det just nu är ointressant.

För Nokia innebär det en enorm skillnad. Det betyder att de kan hyra ut sin teknik till andra tillverkare och således få in mer pengar. Om du har sålt patenten så kan du inte göra det. Microsoft har inte exklusivitetsavtal på Nokias patent. Våra åsikter är inte lika mycket värda så länge du har fått det hela om bakfoten.

Skrivet av KimTjik:

Microsoft har på ett smart sätt skaffat sig extra skydd, precis som Google gjorde. Jag anser att det är värt mer, och om det är jag inte ensam (jag syftar då inte på detta forum), och kanske har du källor på sådana som stöder din tanke om att priset är normalt/högt (jag vet faktiskt inte riktigt vad du anser, eftersom du egentligen hittills bara inriktat dig på mina inlägg).

Okej, jag ska förklara vad jag menar med att Nokia fick mer för D&S än vad marknaden ansåg avdelningen vara värd. Nokias marknadsvärde stack kraftigt efter att uppköpet annonserades. Hade Nokia sålts för vad marknaden ansåg att det var värt hade kursen uppgång varit mycket mindre (om än positiv).

Då kan man förstås anse att marknadens värdering av D&S var för låg (vilket den uppenbarligen var, Microsoft betalade ju mer), men samtidigt är det väldigt svårt att säga att Microsoft betalade för lite eftersom Nokias aktieägare förmodligen kommer att godkänna affären. Hade man trott på en långsiktig återhämtning inom mobiltelefoner så hade man inte sålt till ett pris som kritikerna (varav jag antar de flesta inte äger aktier i företaget) menar är på tok för lågt. Nokia har bättre chanser att lyckas inom nätverksinfrastruktur och det är där man lär satsa pengarna som kommer från D&S-affären.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Min ny mobil i framtiden blir antagligen en Lumia, jag vill ha 1020 men vad jag har hört så har dom inte uppgraderat något annat än kameran. Så när dom väl fixar in en ny proccesor men behåller 41megapixels kameran köper jag den direkt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

För Nokia innebär det en enorm skillnad. Det betyder att de kan hyra ut sin teknik till andra tillverkare och således få in mer pengar. Om du har sålt patenten så kan du inte göra det. Microsoft har inte exklusivitetsavtal på Nokias patent. Våra åsikter är inte lika mycket värda så länge du har fått det hela om bakfoten.

Vi får väl se om det generar några pengar. Hur lätt det blir för Nokia att leasa sina patent till en av Microsofts konkurrenter är väl ändå ganska tveksamt. I så fall handlar det snarare om vad Microsoft vill uppnå med patenten, i princip som alla övriga: att stärka sin defensiv. Om Nokia lyckas öka på kassan med att leasa till någon av konkurrenterna lovar jag ge dig ett extra "gilla". Jag kan ha fel, men ser patenten närmast som dött gods för annan vinstgivande handel än det redan ingångna avtalet med Microsoft.

Citat:

Okej, jag ska förklara vad jag menar med att Nokia fick mer för D&S än vad marknaden ansåg avdelningen vara värd. Nokias marknadsvärde stack kraftigt efter att uppköpet annonserades. Hade Nokia sålts för vad marknaden ansåg att det var värt hade kursen uppgång varit mycket mindre (om än positiv).

Då kan man förstås anse att marknadens värdering av D&S var för låg (vilket den uppenbarligen var, Microsoft betalade ju mer), men samtidigt är det väldigt svårt att säga att Microsoft betalade för lite eftersom Nokias aktieägare förmodligen kommer att godkänna affären. Hade man trott på en långsiktig återhämtning inom mobiltelefoner så hade man inte sålt till ett pris som kritikerna (varav jag antar de flesta inte äger aktier i företaget) menar är på tok för lågt. Nokia har bättre chanser att lyckas inom nätverksinfrastruktur och det är där man lär satsa pengarna som kommer från D&S-affären.

Om kursen hade angivet reella värden hade vi inte haft finanskriser av de mått vi upplevt. I sak har jag ändå ingen invändning mot din åsikt. Motorola stack likaså som en kanon efter Googles köp. Värdet kan inte bara mätas utifrån säljarens värderade innehav utan vad det innebär för köparen. Därför påverkade Googles köp dess aktie negativt, samtidigt som analytikerna ansåg köpet nödvändigt. Att aktieägarna reagerar negativt är precis som du antyder kopplat till deras egenintresse, men dessa tenderar ofta vara beklagligt kortsiktiga. Nokiaaffären har dock fler intrikata vändningar.

Permalänk
Medlem

Windows Phone går starkt på viktiga marknader som Frankrike, Ryssland UK och Tyskland och fortsätter plocka marknadsandelar, Lumia 520an måste vara marknadens mest prisvärda modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Och vem vill köra Office på en mobil med 3.8"-skärm och 512MB RAM?

Du har uppenbarligen inte testat, så hur ska du veta?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast alla Android-spel går att starta på en gammal mobil med 512MB RAM.

Lumia 520 kostar 1200 kr, inte 900 kr.

Sen har den bara 512MB RAM så alla appar fungerar inte, den har ingen kompass så den är dålig för navigation, den har ingen frontkamera så den är kass för videosamtal. Den har inte NFC osv...

Klart det finns mycket bättre Androider för samma pengar.

Vissa kedjor har kört kampanjer där som säljer 520 för den ynka summan av 990kr. Letar man eller väntar lite så dyker det säkert upp fler tillfällen om man har tur. Men den har ju även en 2 kärnig 1GHz CPU, så lite kräm finns det att hämta när det behövs.

Med Nokia Here Drive får du allt annat än en dålig navigation upplevelse. Du verkar dra lite snabba slutsatser utan att veta så mycket tycker jag.

Visst. Vissa spel/appar kanske inte fungerar på WP enheter med den mängden ram.
Då kan man ju undra sig hur många är det? Inte många.
http://allaboutwindowsphone.com/features/item/17975_What_apps...

Dessutom, Halo spelet som visas i artikeln har hävt kravet. Och det rullar på fint som snus på min 520.

Även spel som Rise Of Glory fungerar på enheten. Begränsningen är nog inget du allt för ofta kommer att stöta på.

Skrivet av mfm:

Och vem vill köra Office på en mobil med 3.8"-skärm och 512MB RAM?

Tydligen flera tusentals personer om du bara kollar på Google Play store statistiken för appar som gör detta. Dock är ju detta en "äkta ren" Microsoft Office upplevelse för mobilen. 520 har dock en 4" skärm.

Permalänk
Avstängd

"Nokias mobilförsäljning tar fart"

"På flera av de stora europeiska marknaderna står Windowsmobilerna, främst då Nokias, nu för mer än tio procent av alla smarta mobiler som säljs."

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nok...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

I Tyskland är det ett stort hopp på ett år (Kantar Worldpanel räknar perioden augusti 2012 - augusti 2013) i procentandelar: från 3,8% till 8,8% (i övrigt inga större skillnader bland de stora)

Detsamma i Storbritannien: från 4,5% till 12,0% (Blackberry har tydligen varit populärt men sjunkit 6,4 procentenheter, detsamma gäller Android)

Frankrike: från 5,6% till 10,8% (Av de stora har endast Blackberry gått ner, 4 procentenheter, annars har tappet skett bland ospecificerade "övriga")

Jag trodde personligen Italien skulle ligga högre pga. hur det sett ut tidigare år, men där är det en knapp nedgång: från 10,3% till 9,5% (här har Android av någon anledning studsat upp 13 procentenheter)

Spanien ligger lågt: från 2,1% till 2,2% (Blackberry tappar 4.9 och Android tar 5.9 procentenheter)

På nämnda 5 marknader kommmer WP upp i hela 9,2%.

Det som förvånar mig är siffrorna för Kina, för om den här rapporten är korrekt har WP gått ner från 4,7% till 2,1%. Eftersom MS fortfarande pekar på att detta är deras starkaste marknad och att det bara det senaste kvartalet har det sålts 77,1 miljoner smarta telefoner i Kina, är ju detta inte särskilt uppmuntrande.

På USA marknaden en svag uppgång med 0,4 procentenheter. I Australien fortsatt stark, från 3,7% till 6,5%. I Japan når WP endast 0,8%.

Nu är detta bara en rapport, men demografiskt är den intressant. Den Europeiska marknaden är Microsoft/Nokias främsta (än om säkert 2% i Kina är mer räknat i enheter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av swejaf:

Vissa kedjor har kört kampanjer där som säljer 520 för den ynka summan av 990kr. Letar man eller väntar lite så dyker det säkert upp fler tillfällen om man har tur. Men den har ju även en 2 kärnig 1GHz CPU, så lite kräm finns det att hämta när det behövs.

Men nu finns det ingen kampanj, så att hävda att den kostar 900 kr när den faktiskt kostar 1200 är bara ohederligt.

Skrivet av swejaf:

Med Nokia Here Drive får du allt annat än en dålig navigation upplevelse. Du verkar dra lite snabba slutsatser utan att veta så mycket tycker jag.

Är man ute och puttrar med sin truck kanske Nokia Drive är bra, men för alla som använder kartor i storstäder (till fots) är det viktigt att kunna orientera sig vilket kräver en kompass.

Skrivet av swejaf:

Tydligen flera tusentals personer om du bara kollar på Google Play store statistiken för appar som gör detta. Dock är ju detta en "äkta ren" Microsoft Office upplevelse för mobilen. 520 har dock en 4" skärm.

Jag och säkert många av de tusentals du pratar om är glada varje dag vi slipper en "äkta ren Microsoft-upplevelse för mobilen" (Dvs inlåsning och proprietära format). Sen kör nog de flesta officeprogram för Android på 7-10"-plattor snarare än på små 4"-mobiler.

Skrivet av KimTjik:

Det som förvånar mig är siffrorna för Kina, för om den här rapporten är korrekt har WP gått ner från 4,7% till 2,1%. Eftersom MS fortfarande pekar på att detta är deras starkaste marknad och bara det senaste kvartalet har det sålts 77,1 miljoner smarta telefoner i Kina.

Det lär vara enheter som är "sålda" till butiker och teleoperatörer, för WP är dödare än dött i Kina, även om det lagts enorma pengar på reklam och marknadsföring där. Finns Lumia-butiker lite överallt men det är helt folktomt i dessa. Det har även lagts enorma pengar på att marknadsföra Surface (RT), men ni kan säkert gissa hur dåligt den säljer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vi får väl se om det generar några pengar. Hur lätt det blir för Nokia att leasa sina patent till en av Microsofts konkurrenter är väl ändå ganska tveksamt. I så fall handlar det snarare om vad Microsoft vill uppnå med patenten, i princip som alla övriga: att stärka sin defensiv. Om Nokia lyckas öka på kassan med att leasa till någon av konkurrenterna lovar jag ge dig ett extra "gilla". Jag kan ha fel, men ser patenten närmast som dött gods för annan vinstgivande handel än det redan ingångna avtalet med Microsoft.

Nokia har alltid varit defensiva när det kommer till hur de använder sina patent mot konkurrenter, men det är garanterat så att flera tillverkare inkräktar på deras teknik. Nokia stämde Apple 2009 vilket ledde till att Apple började betala licensavgifter om Nokia inte längre behöver skydda sina egna produkter så kan man gå på offensiven.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kul att det verkar gå bättre för Windows Phone nu, och att användare verkar vara nöjda med dessa lurar!

Jag tänkte själv prova min första Windows Phone, då det stod mellan Lumia 920 och Nexus 4, blev dock N4:an då jag inte riktigt vågade testa något nytt, då jag endast haft Android innan!

Hoppas Windows Phone fortsätter bra så kan det bli en framtida lur.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Avstängd

Nå hur ser försäljningen ut för Lumia 520 mot Samsung S7560 Galaxy Trend eller Galaxy Young, i antal enheter sålda under 2013?
Samsung Trend och Young, kostar också runt 1000kr (Young kan även köpas olåst för ca:700kr).

Antalet sålda exemplar säger mer om popularitet än en tillverkares marknadsföringsknep.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är många fel med min Lumia 820, men nu när jag i höst börjat studera till civilingengör så har jag på riktigt börjat fundera på att byta bort skräpet på grund av att PDF-läsaren krashar då den försöker öppna dokument skapade med LaTeX (vilket innefattar alla hemuppgifter m.m.).

Men det är klart, om man köper en billig telefon som 520 så förväntar man ju inte sig att allt ska fungera perfekt. Däremot om man lägger ner stora summor på en 920 eller 1020 så är ju sådana problem inte acceptabla längre.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fast alla Android-spel går att starta på en gammal mobil med 512MB RAM.

Lumia 520 kostar 1200 kr, inte 900 kr.

Sen har den bara 512MB RAM så alla appar fungerar inte, den har ingen kompass så den är dålig för navigation, den har ingen frontkamera så den är kass för videosamtal. Den har inte NFC osv...

Klart det finns mycket bättre Androider för samma pengar.

Talar för mig själv i detta.

Hade en S2 innan jag köpte Lumia 520. Jag köpte den främst för att jag var så besviken på hur dåligt android funka med sina uppdateringar. Luren funka sämre och sämre för varje version av android som jag stoppa in, appar som tröga och browser som tog år och dar att ladda något.

1200:- kosta den på elgiganten, har GPS som funkar väldigt bra så en kompass förstår jag inte vad man behöver den till om man inte går ut i skogen med karta.
Att alla appar funkar inte är skitsnack, WP8 är designat att flyta med minimala systemkrav gent emot android som är tyvärr ett misslyckande enligt mig rent i grunden, kräver stora batteriet, mycket CPU och ram för att flyta. En android för 1200:- med samma flyt i OS'et och batteritid är omöjligt.
Som användare är flytet "IRL" viktigast och tiden du kan använda mobilen, inte vad pappret säger att den har för specs.
En mobil med SD-kort möjligheter och utbytbart batteri/skal har inte många budget-lurar.

NFC vet jag inte vad det är men efter en snabb titt på google så ser det ut som en app för företag.

Men tyvärr är inte allt guld och gröna skogar:
Vissa appar är tyvärr buggiga, t.ex spotify vilket man inte kan klandra mobilen i sig utan appens skapare att den är i dess form "ostabil".
Ända appen som strular för mig bland många appar jag använder.

Kameran är urusel i mörker vilket är försåtligt, en budget lur kan inte ha allt "bra lullul" men den funkar dugligt i dagsljus.
Avsaknad av blixt (lampan) som man kunde få genom en app, saknade jag något otroligt mycket i början, dock vant mig nu och har en liten lampa från biltema i bilen.

Det är en kanon mobil för priset och klår mobiler för dubbla priset mot konkurrenterna, den är en poppulär mobil av en anledning också. Sålde min S2 för jag är så nöjd med lumian.

Allt skitsnack och baktalande som Nokia tillsammans med WP fått/får än tycker jag är oförtjänt, nej det var inget bra os i början (OBS, WP7). Var android bättre när det kom?
Kan inge jämföra en produkt som funnits hälften av tiden som konkurrenternas OS har, såklart finns det rum för förbättringar under början gång och även efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Talar för mig själv i detta.

Hade en S2 innan jag köpte Lumia 520. Jag köpte den främst för att jag var så besviken på hur dåligt android funka med sina uppdateringar. Luren funka sämre och sämre för varje version av android som jag stoppa in, appar som tröga och browser som tog år och dar att ladda något.

1200:- kosta den på elgiganten, har GPS som funkar väldigt bra så en kompass förstår jag inte vad man behöver den till om man inte går ut i skogen med karta.

Jag förklarade redan att det är väldigt begränsande att inte kunna orientera sig efter kartan.

Skrivet av Tedwallpro:

Att alla appar funkar inte är skitsnack,

Nej, läs ovan.

Skrivet av Tedwallpro:

WP8 är designat att flyta med minimala systemkrav gent emot android som är tyvärr ett misslyckande enligt mig rent i grunden, kräver stora batteriet, mycket CPU och ram för att flyta. En android för 1200:- med samma flyt i OS'et och batteritid är omöjligt.
Som användare är flytet "IRL" viktigast och tiden du kan använda mobilen, inte vad pappret säger att den har för specs.

Ett väldigt tjat om "flytet" från WP-frälset, inte så konstigt att det är snabbt eftersom det är helt avskalat och bara är lite fula enfärgade fyrkanter. Dock tror jag ni överskattar vad vanligt folk tycker är viktigt, det är nog viktigare att mobilen har alla de funktioner som användaren vill ha. Och det är väldigt mycket som fattas, och ursäkten är alltid att "men det kommer i nästa version" eller "varför skulle någon behöva den funktionen".

Sen har du förstås helt fel när du pratar om "omöjligt", möjligtvis är det omöjligt om man köper på felgiganten, men det är inte mitt problem...

Skrivet av Tedwallpro:

En mobil med SD-kort möjligheter och utbytbart batteri/skal har inte många budget-lurar.

"Möjligheterna" med ett SD-kort i WP är väldigt begränsade eftersom Microsoft har låst ner OSet så mycket.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Jag förklarade redan att det är väldigt begränsande att inte kunna orientera sig efter kartan.

Nej, läs ovan.

Ett väldigt tjat om "flytet" från WP-frälset, inte så konstigt att det är snabbt eftersom det är helt avskalat och bara är lite fula enfärgade fyrkanter. Dock tror jag ni överskattar vad vanligt folk tycker är viktigt, det är nog viktigare att mobilen har alla de funktioner som användaren vill ha. Och det är väldigt mycket som fattas, och ursäkten är alltid att "men det kommer i nästa version" eller "varför skulle någon behöva den funktionen".

Sen har du förstås helt fel när du pratar om "omöjligt", möjligtvis är det omöjligt om man köper på felgiganten, men det är inte mitt problem...

"Möjligheterna" med ett SD-kort i WP är väldigt begränsade eftersom Microsoft har låst ner OSet så mycket.

Att man använder en mobil som kompass efter karta när GPS finns och funkar väldigt bra, är för mig obegripligt. om man nu orienterar efter en mobil-kompass har man troligen missförstått det hela, själv hade iaf jag köpt en riktig kompass.

Ang appar vill jag att du nämner exempel på app som inte funkar och jag vill prova den med en ärlig utvärdering, för mig kan jag inte tro att du ägt en WP8.

"WP-frälset" som du vill kalla det är ett väl designat OS motsatt till android, instämmer att det inte är lika "flashigt" som en android med sina fyrkanter dock väldigt praktiskt och fint tycker jag, många gubbar i branschen tycker det ser väldigt ballt ut, då det är nytänkande.
Att det flyter har nog stor betydelse för folks uppfattning av hur snabb något är, en android kräver 1gb ram, 4kärning CPU och starkare GPU för att få samma känsla i snabbhet som en WP8, android-lurar bli till följd dyrare för att uppnå den känslan av "prestanda" mot WP8.
WP8 har då sin 2 kärniga, två generationer gammal CPU med tillhörande GPU, ~500 mb ram och får samma snabbhetskänsla som den dubbelt så snabba "pappers-snabba" androiden. Att sedan Adroiden blir segare med tiden när den fylls är en annan sak.
WP8 är inte så låst som du försöker få det att låta, ett SD kort kan du mata in, den tom. frågar vad du vill skall lagras på det som "standard" efter uppstart, och går lätt att ändra i inställningar, t.ex fotton, videos och kontakter.
Appars utbud är inte något fel på WP8, mer att skapare av appar väljer där mest pengar finns, dvs där flest användare är gör det till ett begränsat utbud av appar som t.ex du vill ha/ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Det är många fel med min Lumia 820, men nu när jag i höst börjat studera till civilingengör så har jag på riktigt börjat fundera på att byta bort skräpet på grund av att PDF-läsaren krashar då den försöker öppna dokument skapade med LaTeX (vilket innefattar alla hemuppgifter m.m.).

Men det är klart, om man köper en billig telefon som 520 så förväntar man ju inte sig att allt ska fungera perfekt. Däremot om man lägger ner stora summor på en 920 eller 1020 så är ju sådana problem inte acceptabla längre.

Finns flera i storen som fungerar ypperligt på min 920.

OnT: Fick min lumia 920 förra veckan för 2500kr kontant och det är mitt bästa teknikköp på år och dar. Grymt skönt att komma till en såpass genomtänkt och stabil plattform som WP är i jämförelse med Android. Sen kan jag attestera till att Android suger med 512 mb ram. Hade en SGS och det räcker med att installera officiella facebook appen så blir mobilen oanvändbar...

Permalänk
Medlem

Om vi ska prata för och nackdelar så har Windows phone färre buggar, och ett snyggare gränssnitt.

Det viktiga för mig när jag köpte Lumia 520 var känslan av att använda den, den är mer estetisk än Android och Iphone i interfacet.

Nokia har/hade bra byggkvalité. Med tanke på hur välbyggda surface-plattorna är så tror jag Microsoft kommer fortsätta med att bygga bra telefoner.

Skrivet av foh668:

Om den informationen stämmer så hade det varit roligt att få se lite siffror på hur pass dåligt datorer med windows 8 säljer och vilken demografisk grupp som köper 520.

Folk som köper bra telefoner till ett bra pris är den demografiska gruppen.

Skrivet av mfm:

Du kan ju få betydligt bättre Android-mobiler om du importerar. Lumia 520 kan inte ens starta alla WP8-spel som finns pga det begränsade RAM-minnet, så den är ju inte särskilt "framtidssäker".

Menar du att du har undersökt om vilka windowstelefoner som går att importera eller drog du den slutsatsen ur tomma intet?
Det må så vara, men för dom som inte spelar 3d-spela på sina telefoner är det ett bra köp!

Skrivet av mfm:

Fast alla Android-spel går att starta på en gammal mobil med 512MB RAM.

Lumia 520 kostar 1200 kr, inte 900 kr.

Sen har den bara 512MB RAM så alla appar fungerar inte, den har ingen kompass så den är dålig för navigation, den har ingen frontkamera så den är kass för videosamtal. Den har inte NFC osv...

Klart det finns mycket bättre Androider för samma pengar.

Köpte min för 999 kr, så 900 kr är ett mer sanningsenligt påstående än ditt.

Om apparna har du rätt, för folk som använder telefonen som en leksak, men alla är inte som du.

Nej det finns inte bättre Androidtelefoner för samma pengar, dom är sämre.
Jag lägger ofta ner 20-30 timmar under en vecka när jag ska välja telefon och datorhårdvara med mera, och valet föll på Lumia 520 för 999 kr.

Navigeringen fungerar bra, jag vet för att jag har testat, har du testat den innan du påstod motsatsen?

Skrivet av NoNamesWayne:

Dock saknar Lumia 620 fm-radio för dem som vill ha det.

Det stämmer, det märks att du är konkret och kommer med objektiva slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag och säkert många av de tusentals du pratar om är glada varje dag vi slipper en "äkta ren Microsoft-upplevelse för mobilen" (Dvs inlåsning och proprietära format). Sen kör nog de flesta officeprogram för Android på 7-10"-plattor snarare än på små 4"-mobiler.

Det är jättebehändigt att kunna kolla på dokument, även på liten skärm. Jag bryr mig mer om hur bra det fungerar än om något är proprietärt eller inte.

Skrivet av mfm:

Ett väldigt tjat om "flytet" från WP-frälset, inte så konstigt att det är snabbt eftersom det är helt avskalat och bara är lite fula enfärgade fyrkanter. Dock tror jag ni överskattar vad vanligt folk tycker är viktigt, det är nog viktigare att mobilen har alla de funktioner som användaren vill ha. Och det är väldigt mycket som fattas, och ursäkten är alltid att "men det kommer i nästa version" eller "varför skulle någon behöva den funktionen".

Flyt och snabbhet är väldigt viktigt: http://www.nytimes.com/2012/03/01/technology/impatient-web-users-flee-slow-loading-sites.html?pagewanted=all&_r=0
För mig är det absolut viktigast att grundfunktionaliteten är robust, enkel, snabb och genomtänkt. Här spöar WP Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Om vi ska prata för och nackdelar så har Windows phone färre buggar, och ett snyggare gränssnitt.

Är nog väldigt subjektivt med vilka som tycker att enfärgade fyrkanter är snyggt... Kanske samma människor som tycker att illgröna XBOX-fodral är snygga...

Skrivet av mynick:

Menar du att du har undersökt om vilka windowstelefoner som går att importera eller drog du den slutsatsen ur tomma intet?
Det må så vara, men för dom som inte spelar 3d-spela på sina telefoner är det ett bra köp!

Det är nästan inga tillverkare som vill tillverka Windows-telefoner, så behövs ingen stor undersökning. Sen är de mobilerna dåliga just för att de kör Windows.

Skrivet av mynick:

Köpte min för 999 kr, så 900 kr är ett mer sanningsenligt påstående än ditt.

Om apparna har du rätt, för folk som använder telefonen som en leksak, men alla är inte som du.

Så om du hade fått den gratis hade det varit mer sanningsenligt att säga att alla får en gratis Lumia 520, även fast det billigaste priset nu är 1200 kr?

Antar att WP-fanboys lever i ett annat universum än vi andra, här på jorden jämför vi med priserna som gäller vid nyköp idag.

Skrivet av mynick:

Nej det finns inte bättre Androidtelefoner för samma pengar, dom är sämre..

Det är bara du som gjort dålig research.

Skrivet av mynick:

Navigeringen fungerar bra, jag vet för att jag har testat, har du testat den innan du påstod motsatsen?

Spelar ingen roll vad Nokia eller Microsoft gjort, utan kompass vet man inte riktningen.

Skrivet av datoriserad:

För mig är det absolut viktigast att grundfunktionaliteten är robust, enkel, snabb och genomtänkt. Här spöar WP Android.

Och en Nokia 3310 spöar WP på "grundfunktionaliteten". Och Android, iOS (eller Windows Mobile 6.5!) spöar den på resten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tedwallpro:

NFC vet jag inte vad det är men efter en snabb titt på google så ser det ut som en app för företag.

Jag håller mig utanför diskussionen om för- och nackdelar med WP, och tänkte bara fylla i vad NFC är. Det står för "Near Field Communication" och är absolut en bra funktion för gemene man. Aktiverad mellan två telefoner kan du t ex "beam" foton, kontakter, webblänkar osv. direkt till annan telefon. Mycket smidigt och synd att fler inte anammat tekniken.