Akustik för biorum i källare

Permalänk

Akustik för biorum i källare

Jag har ett färdigt rum i min källare som jag har för avsikt att använda som ett biorum.
Hej!
För tillfället är det betonggolv, väggar murade med leca och 1 cm puts. Tak har vi ej något i nuläget, utan endast bjälklag.

Betonggolvet har 30cm isolering under sig, och vi kommer ha golvvärme i det.

Jag har förstått att betonggolv, murade väggar etc inte är att föredra för att ljudet kommer studsa omkring som i en torktumlare.

Jag har sett lite olika lösningar på trä samt stålreglar , isolering mellan reglarna sedan spånskiva/gips på det.
Till golvet verkar många använda sig av en textilmatta , blir det fukltproblem med en sådan?
Taket vet jag inte alls vad man brukar använda.

Här har ni en ritning på utrymmet:
Biorummet

Permalänk
Medlem

Fluffiga möbler dämpar väldigt bra.
IMO är det ingen poäng att bygga om innan man vet hur det låter =).
Det är ju ganska lätt att justera i efterhand med drapperier och mattor.

Permalänk
Rekordmedlem

En riktig matta på golvet ska inte vara nått problem om du inte har fuktproblem och det lär du förhoppningsvis inte ha om du dränerat och isolerat som det ska göras.
Är du seriös tar du dit en akustiker som sedan ger dig ett förslag på hur du ska bygga rätt, det kan vara lite problematiskt när du verkar ha en öppning på v sidan eller har du tänk bygga igen den ?
Väggar och tak kan man annars med fördel se till att de är ickeparallella och du kan även passa på att bygga in basarna och elektroniken i väggen, allt handlar om vilken budget du har och hur mycket bio/musikrum vs allrum det ska vara och vilka krav du har på ljudisolering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

skulle nog rekomendera att börja hänga lite på http://www.minhembio.com/

Permalänk

Fyra grundläggande tips.
1. Dämpa klappeko i rummet (möbler, gardiner, mattor och ev. akustiktak).
2. Dämpa första reflexen (dvs. första ytan som ljudet träffar. Be en polare flytta en spegel längs med väggar och golv. Där du ser högtalaren kan det vara bra att dämpa).
3. Placera inte lyssningssoffan/fotöljen dikt an mot en vägg.
4. Diffusera bakom huvudet där du/ni sitter (ett billigt sätt är en Billybokhylla med film/böcker/skivor med ojämna mellanrum).

Akustiktak tar du till om du inte är nöjd med övriga insatser.
Heltäckningsmatta kan man använda men seriöst, i en källare? Det är bättre med ett vanligt golv och massor med tjocka mattor istället. Dyrare kanske men det kan ju vara trevligt att vädra eller tvätta mattorna.

Det allra bästa tipset är redan nämnt. Att ta dit en akustiker som kan göra mätningar. Naturligtvis dyrast.

Permalänk
Skrivet av Distordera:

3. Placera inte lyssningssoffan/fotöljen dikt an mot en vägg.
4. Diffusera bakom huvudet där du/ni sitter (ett billigt sätt är en Billybokhylla med film/böcker/skivor med ojämna mellanrum).

Mest av nyfikenhet, varför ska man inte placera sofforna när väggen? samt hur kan en bokhylla ändra ljudet så det blir bättre? Fattar inte riktigt akustiken när det gäller bokhyllan!

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir omöjligt att placera högtalarna korrekt om man sitter mot väggen eftersom de ska vara bakom lyssnaren, dessutom blir det ljudreflexer i väggen som måste tas om han om såvida det inte ska låta allmänt illa pga att man har öronen nära väggen.
En bokhylla med böcker (inte glas och annat trams) är en bra diffusor, speciellt om böckerna är i olika storlek och placeras oregelbundet:
Så här ska högtalarvinklarna vara: (snygga B&W )

Och en stökig bokhylla kan till viss del ersätta en diffusor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Måste ju bara säga att frugan skulle ju äta upp ens kulor om det såg ut sådär i vardagsrummet. Haha, det är nog bland det värsta jag sett.

Permalänk
Skrivet av r_Larzzon:

Jag har ett färdigt rum i min källare som jag har för avsikt att använda som ett biorum.
Hej!
För tillfället är det betonggolv, väggar murade med leca och 1 cm puts. Tak har vi ej något i nuläget, utan endast bjälklag.

Betonggolvet har 30cm isolering under sig, och vi kommer ha golvvärme i det.

Jag har förstått att betonggolv, murade väggar etc inte är att föredra för att ljudet kommer studsa omkring som i en torktumlare.

Jag har sett lite olika lösningar på trä samt stålreglar , isolering mellan reglarna sedan spånskiva/gips på det.
Till golvet verkar många använda sig av en textilmatta , blir det fukltproblem med en sådan?
Taket vet jag inte alls vad man brukar använda.

Här har ni en ritning på utrymmet:
Biorummet

Oregelbundna ytor är bra för att få ett diffust ljud, eko är det sista man vill ha. Vad som helst på väggarna hjälper, bokhyllor är nog bland de bättre av alternativen. Ljuddämpning kan bestå av mattor och soffor, gardiner är inte helt fel heller, även på väggar utan fönster. Dyra akustiklösningar i form av basfällor och diffusorer är bara fula och egentligen inte mycket effektivare. Det är min åsikt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Det första jag noterar är soffan, den bör absolut flyttas fram, minst två-tre meter.
På så sätt kan du bakom soffan ha projektorn på ett vitrinskåp/hylla, eventuellt kan du också ha ett "elektronikskåp" bakom soffan.
Fördel: Du slipper dra långa HDMI-kablar.
Har du förstärkare/BD-spelare osv i ett "elektronikskåp" och projektor "där bak" så behöver du egentligen bara tre längre kablar, d.v.s för frontarna + center.
Eventuellt också lågnivå för subbasar.

Då kommer du också närmare duken, vilket är vettigt, även om du iofs kan ha en rejält stor duk med den bredden på rummet.
Även frontarna bör komma fram, från väggen.

Flera tjocka mattor på golvet samt både mindre och större tavlor på väggarna gör en hel del.
Går också att köpa t.ex gardinsystem med skenor på IKEA.

Och välj för allt i världen minst två subbasar, då två stycken "hjälper varandra" att ta död på iaf viss "bummlighet".
Utan att gå in på tekniska termer, så använder jag mig av "hjälper varandra".

Vill du ha perfektion så måste du börja mäta eller ta dit någon som kan mäta.

Permalänk
Medlem

Spelar du något instrument eller kanske någon vän?

Bjud hem dem och spela och sjung i rummet (live alltså). Låter det bra så går det lätt att få en ljudutrustning att låta bra också.

Jag har sett rum där hemmaexperter lagt ner mängder av pengar på diffusorer och sånt men likafan låter det inte bra.

Bara att labba med placeringar gör underverk.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av huttala:

Måste ju bara säga att frugan skulle ju äta upp ens kulor om det såg ut sådär i vardagsrummet. Haha, det är nog bland det värsta jag sett.

Det är inget vardagsrum, det är ett musikrum, oregelbundna bokhyllor har likartad effekt som diffusorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget vardagsrum, det är ett musikrum, oregelbundna bokhyllor har likartad effekt som diffusorer.

Ja det förstår jag. Tyckte mest det såg roligt ut och det var min första tanke.
Men bokhyllor känns ju helt klart som ett bättre alternativ, estetiskt sett iaf. Sen har jag ingen aning om hur stor skillnad det gör i praktiken. För min del är det dämpade canvas tavlor som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem

Diffusion är för det mesta bättre än dämpning, man behöver bara dämpa nära/bakom högtalarna för att kontrollera den först reflexen om rummet har bra diffusion, bokhyllor som verkligen innehåller böcker är bra, i princip allt som har oregelbunden form funkar.
Textilier är bra och läder är dåligt, gärna flera lager mattor över hela golvet och tjocka gardiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Mest av nyfikenhet, varför ska man inte placera sofforna när väggen? samt hur kan en bokhylla ändra ljudet så det blir bättre? Fattar inte riktigt akustiken när det gäller bokhyllan!

Jag vet inte om du hittat tillbaka till tråden men det finns svar på detta iaf.

I övrigt kan jag tipsa om "the bass crawl".
Placerar man soffan ute i rummet är det inte helt ovanligt att basen försvinner eller blir förstärkt.
För att veta var man ska placera subben så kopplar man in den och stätter den i lyssningspositionen i soffan. Släng på en låt med artikulerad bas (tydlig).
Sedan kryper man runt på golvet till man hör den typ av bas som är den bästa som ens sub kan prestera. Där ställer man sedan subben och det bör låta lika när du själv sitter i lyssningspositionen.

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Jag vet inte om du hittat tillbaka till tråden men det finns svar på detta iaf.

I övrigt kan jag tipsa om "the bass crawl".
Placerar man soffan ute i rummet är det inte helt ovanligt att basen försvinner eller blir förstärkt.
För att veta var man ska placera subben så kopplar man in den och stätter den i lyssningspositionen i soffan. Släng på en låt med artikulerad bas (tydlig).
Sedan kryper man runt på golvet till man hör den typ av bas som är den bästa som ens sub kan prestera. Där ställer man sedan subben och det bör låta lika när du själv sitter i lyssningspositionen.

Jo då, jag hittade tillbaka och läste de svar som jag hade fått. Har inget direkt att komma med som hade med själva tråden att göra eller någon ytligare fråga så jag skrev aldrig något mer.
Blir så grymt impad av folk som kan så mycket och alla små fixar man kan göra överallt för att få ljudet att låta bättre. Att det inte bara är att köpa bästa systemet utan akustik påverkar så otroligt mycket. Sen alla olika saker det finns för att hjälpa till ser ju roliga ut bara dom.

Tack för svaren!